Vegan Challenge 2013

13-05-2013 15:29 279 berichten
http://www.youtube.com/watch?v=7vWbV9FPo_Q

Er zit een stuk in met dieren die vermoord worden voor het vlees, en ik trek het heel slecht.

Wil niet gewoon iedereen vegan worden?
Het is overigens een lezing van een mevrouw over waarom we katten en dieren niet eten en daar wel empathie voor hebben maar niet voor koeien en varkens etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk dat soort dingen niet, heb ik nooit getrokken, ook niet toen ik nog vlees at (ja hypocriet, I know). Ik ben daar dagen van van de leg. Soort imprint in mijn geheugen .

Keek voorheen altijd Whale Wars met ex-lief. Dan moest het geluid uit en keek ik weg bij heftige momenten. Hij gaf dan aan wanneer het weer veilig was.

Even voor de nuance, ik ben gewoon sowieso een mega watje, kan ook niet tegen heftige beelden van het journaal ivm oorlogen en hongersnood e.d. En gewelddadige films heb ik ook niks mee. Ik ben gewoon niet ongevoelig voor dat soort dingen en hoop dat mijn hele leven te blijven :-). Dan maar een watje, proud of it!
Datstuk kun je overslaan, maar het is echt een interessante lezing over hoe gek het is dat mensen compleet loco worden als een kat iets aangedaan wordt terwijl erin de VS 19000 land animals per minuut sterven maar dat is dan 'anders'. Ik vond het iig intrigerend,en idd dat slachtgedeelte is verschrikkelijk.
Per dag worden er meer dan 1 miljoen dieren geslacht in Nederland alleen...... Mindblowing. In 16 dagen wordt het aantal inwoners van Nederland geslacht qua dieren.

Hier een fijne link voor wie onder ogen durft te zien wat zijn/haar vleesconsumptie voor achtergronden heeft:

http://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/slachten
anoniem_128241 wijzigde dit bericht op 15-08-2013 23:38
Reden: wisseling van woorden ;-)
% gewijzigd
Ik vind het ook nogal hypocriet, net als die ophef nu om dat kunstproject: 2 varkens zijn een jaar lang verzorgd (mensen mochten met ze knuffelen en zo, heel schattig) en zijn net geslacht om er ham van te maken voor op de tosti. Dan willen mensen ze plotseling niet meer eten

Ik kan trouwens ook heel slecht tegen documentaires (niet alleen met dieren maar ook mensen), ik was ook zo'n kind dat ging huilen als Adriaan weer eens Bassie aan het pesten was hahaha!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Maar ik ben ook jaren hypocriet geweest hoor. Ik ben jaren pesco-vegetariër geweest (at vis, melk, ei, zuivel). Ik wist ook best wel dat de zuivelindustrie en de eierindustrie ook heel veel dierenleed met zich meebrengen. Maar mijn argument was toen nog: er worden geen dieren voor doodgemaakt. In de zin van, de melk en het ei kun je verkrijgen zonder het dier dood te maken, zo hield ik mezelf voor de gek.

Dit argument klopt natuurlijk niet als je kijkt naar de (overbodige) haantjes die dagelijks versnipperd of vergast worden omdat wij een eitje willen tikken. Dat is dus indirect dood maken, als gevolg van.

En de overbodige kalfjes/stiertjes die bij hun moeder weggehaald worden omdat wij hun moedermelk willen drinken/gebruiken. En dan 6 weken later geslacht worden . En dan mama koe zo snel mogelijk weer insemineren enz enz enz.

Toch heeft het nog wel een tijd geduurd, ook bij mij. Nu de knop eenmaal om is is het voor mij persoonlijk het meest logische besluit in mijn leven tot nu toe.
Het varkenshuis bedoel je Gioia, in Rotterdam en (nog lopend) in Tilburg. Dat is dus bedoeld om mensen bewust te maken van wat ze eten. En ook lesmateriaal voor kinderen. Dat de ham op je boterham niet aan een struik groeit maar gemaakt wordt van dat lieve varkentje.
Ja zo was ik ook hoor Pina.

Ik had wel een aversie tegen zuivel (maar dat is meer de smaakbeleving, ik vind melk gewoon goor en zuiveltoetjes eigenljk ook).

Ik heb laatst, ik zal zoeken, een artikel gelezen waarbij ze een vergeljking hadden gedaan en het kwam erop neer dat als je elke dag ontbijt met yoghurt en een ei en verder geen vlees eet er meer dieren doodgaan voor je dan als je 1 maal daags een stuk rood vlees (ik geloof varken) eet. Vond ik best schokkend.
Wow dat vind ik ook schokkend Yellow! Nu ben ik geen veganist, in die maand vegan challenge heb ik een dusdanig B12-tekort gekregen dat ik meerdere keren ben flauw gevallen en het lijkt gewoon niet gezond voor mij te zijn. Ik heb injecties gehad maar ik vind het te ver gaan om die te blijven halen (ik had B12-spray en pillen en eet soja producten met toegevoegde vitaminen maar m'n lichaam lijkt niks op te nemen). Dus ik eet nu een paar keer per week kaas, heel soms eieren en heel soms melk, altijd biologisch natuurlijk. Voor mij werkt dit beter, ik voel me in ieder geval weer een stuk fitter dan na die maand vegan. Beter inconsequent goed dan consequent fout zullen we maar zeggen...
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Nouja, hoe meer ik erover nadacht hoe logischer het werd, qua aantallen. ALs je aanneemt dat de ratio 50/50 is voor mannetjes en vrouwtjes gaat er voor elke legkip en melkkoe een mannetje dood zeg maar...Dus daar ga je dan al. En zo'n koe moet ook blijven werpen om melk te blijven geven, dus dan heb je weer een paar mannetjes die meteen exit gaan.
Koeien kunnen normaliter 20 jaar worden, melkkoeien worden na 4 tot 5 jaar geslacht, nadat ze letterlijk en figuurlijk helemaal uitgemolken zijn.

Oerkippen legden ongeveer 12 eieren per jaar, zonder interventie van de mens dus.

En zo kan ik helaas nog wel even doorgaan.
Ik ga even een lekker recept zoeken om hier neer te zetten voor wat positiviteit, ik word er helemaal depri van.
http://www.nsmbl.nl/vegan-romige-rijstp ... achenoten/

Nom nom nom
dubbel
quote:yellowlove2punt0 schreef op 16 augustus 2013 @ 19:56:

aaaah niet depri worden.

Ik heb 3 vegan kookboeken gehad voor verjaardag

Student's Go Vegan van Carole Raymond (lekkere cheape recepten zonder moeilijke ingredienten!)

Virgin Vegan Everyday Recipes for Satisfying Your Appetite van Donna Kelly en Anne Tegtmeier (echt een aanrader, heerljke recepten oa een meatloaf en best veggie burger ever, dusdat belooft wat)

500 Vegagerechten (is veganboek) van Deborah Gray (echt heerlijke recepten en voor elk recept ah einde vh hoofdstuk ng variaties bv ipv courgetteburger kun je het ook met zoveel mais doen of zoveel bonen etc. En in dit boek staan ook voorin hoe je allemaal basisdingen kunt maken zoals zelf een melk, kaas, groentebouillon etc. )

Echt aanraders!!
Oh wat een goeie tips Yellow, die schrijf ik even op.
quote:PinaColada schreef op 16 augustus 2013 @ 16:10:

Maar ik ben ook jaren hypocriet geweest hoor. Ik ben jaren pesco-vegetariër geweest (at vis, melk, ei, zuivel). Ik wist ook best wel dat de zuivelindustrie en de eierindustrie ook heel veel dierenleed met zich meebrengen. Maar mijn argument was toen nog: er worden geen dieren voor doodgemaakt. In de zin van, de melk en het ei kun je verkrijgen zonder het dier dood te maken, zo hield ik mezelf voor de gek.

Dit argument klopt natuurlijk niet als je kijkt naar de (overbodige) haantjes die dagelijks versnipperd of vergast worden omdat wij een eitje willen tikken. Dat is dus indirect dood maken, als gevolg van.

En de overbodige kalfjes/stiertjes die bij hun moeder weggehaald worden omdat wij hun moedermelk willen drinken/gebruiken. En dan 6 weken later geslacht worden . En dan mama koe zo snel mogelijk weer insemineren enz enz enz.

...

Lieve mensen, ik breek even in met jullie goedvinden..

Ik lees hier wel eens mee. Ben geen vegetarier (en dus ook geen veganist), maar neem wel altijd biologisch vlees, eieren, zuivel.

Ik ben wel bezig met bewuster eten (waarbij ik dierenwelzijn belangrijker vindt dan wat voor mij goed zou zijn).

Wat ik me afvraag, mbt bovenstaande quote van Pina:

Weten jullie zo hoe dat zit met biologische producten? Worden daar dan ook zoveel/minder/geen dieren (m.n. mannetjes) voor gedood?

Leven de dieren daar ook zo veel korter dan als ze niet voor de vlees- en zuivelindustrie worden gehouden?
Ik vrees dat het antwoord nog steeds is dat de dieren van dezelfde fokkerij komen (dus de hanen worden nog steeds weggeshred in de shredder) maar daarna een beter leven hebben. Stieren is hetzelfde als in bio-industrie, worden weggehaald (wel iets later, paar weken extra) en dan gaan ze de gewone bio-industrie in voor kalfsvlees. Biologische melkkoeien leven een jaar of 2 langer dan bioindustrie koeien, maar nog steeds bij lange na geen 20. En ook die worden ergens gefokt en dan 'uitgekozen' om niet de bio-industrie te hoeven.Fokkerijen zijn niet wel of niet biologisch dus.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... gisch.aspx
@Perezosa: In aanvulling op Yellow, hun leven is minder erg zeg maar, de leefomstandigheden zijn minder erg dan de bio-industrie (o.a. geen/minder antibiotica, niet couperen, meer leefruimte, eventueel naar buiten, gezonder voer). De bijverschijnselen blijven het zelfde zoals Yellow ook al aangeeft.
Gezien mijn budget ga ik 1 boek bestellen Yellow. Ik denk 500 vega vooral ook vanwege de variatie en voorin de basisdingen.

Kun jij dan tzt het recept van die beste veggie burger ever hier neerplempen?
Ik zal hem inscannen en mailen! Maar nu zit ik op de bank te rollen dus vraag dit morgen nog even aan me
Ik zag dat je die krijgt als je lid wordt van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme. Ik weet de prijs verer niet, maar misschien is het goedkoper om daar een jaar lid te worden?
Daar ben ik al 3 jaar lid van haha dus dat gaat hem niet worden. Ik heb ooit eerder een poging gedaan tot, maar dat heb ik niet volgehouden. Mede doordat mijn toenmalige lief een kaas en melkofiel is en dat ben ik dus ook dus dan keek ik elke dag naar wat ik niet 'mocht'.

Nu is mijn overtuiging veel groter en mijn burgerlijke status makkelijker . En tegen de tijd dat er een nieuw lief in the picture komt ben ik zo vastgeroest vegan, dan is het makkelijker.

Ik stuur jou even mijn gewone mail via die meeting mail van destijds, daar kijk ik nooit meer op.
Dank jullie voor de antwoorden. Erg confronterend en stof tot nadenken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven