Pruimen

18-08-2013 14:26 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 emmers vol pruimen gekregen van de overbuurtjes. Wat zal ik er eens mee doen? Ik dacht aan jam, maar dat schijnt niet zo lekker te zijn. Compote dan maar? Ben niet zn keuken wonder, dus het moet wel iets makkelijks zijn.

Kan je ze eigenlijk ook invriezen? En dan gewoon zo of moet ik er eerst iets mee doen?
chutney is helemaal niet moeilijk te maken, zijn genoeg recepten van

En een emmer weggeven aan de volgende buurvrouw, want dan hou je nog genoeg over

pruimentaart
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
tutti frutti? ( is het eerste dat in me opkomt)
Komt wel goed, schatje!
Gewoon opeten, kun je goed van poepen.
Ja en?
http://www.smulweb.nl/recepten/&query=pruimen Een van deze (of allemaal) maken? En dan de overbuurtjes een taart ofzo teruggeven, als dank voor de emmers pruimen? Rest van de taart/cake/koek gewoon deels opvoeren aan bezoek en de rest meenemen naar je werk, vinden de collegae vast leuk! Of je doneert wat aan de lokale voedselbank, die zijn er vast ook blij mee (en geef die tip ook even aan de overbuurtjes, voor het geval ze met nog meer emmers zitten die ze maar niet op krijgen).

Pruimenlikeur schijnt overigens ook erg lekker en niet moeilijk te zijn.
Pruimengevecht.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
http://allrecipes.nl/rece ... 131/pruimen-recepten.aspx
Oh tutti frutti moet trouwens met gedroogde vruchten
Komt wel goed, schatje!
Dit is een prachtige warm-rode saus. Dankzij het zachtzure smaakje en de temperatuur contrasteert de saus sterk met yoghurt- of roomijs met vanillesmaak. Maar hij kan ook goed worden gecombineerd met een andere pudding of cake. Een zelfgemaakte vruchtensaus zoals deze is een goed alternatief voor puddingsaus uit een flesje.

Ingrediënten

Porties : 4

450 g rijpe pruimen

150 ml sinaasappelsap

gemalen kaneel

gemalen kruidnagels

1 tl lichtbruine basterdsuiker, of naar wens

1 tl cognac (desgewenst)

Om te serveren

yoghurt- of dessertijs met vanillesmaak

Bereidingswijze

Voorbereiding: 10min › Bereiding: 10min › Klaar in:20min

Snijd de pruimen door en verwijder de pitten. Doe de pruimen in een steelpan en voeg het sinaasappelsap, de kaneel en de kruidnagels toe. Breng langzaam aan de kook, zet het vuur lager en laat gedurende 10 minuten zachtjes sudderen, of tot de pruimen zacht zijn.

Wrijf het vruchtenmengsel door een zeef in een kom. Voeg de suiker toe en roer goed. Proef de saus en voeg indien nodig meer suiker toe. Voeg de cognac toe, als u die gebruikt.

Doe indien nodig de saus opnieuw in de steelpan en warm langzaam weer op. Serveer warm over een paar bolletjes vanille- of yoghurtijs.

Bevat per portie

✓✓ C

Variaties en tips

• In plaats van verse pruimen kunt u ook pruimen uit blik gebruiken. Laat 1 blik pruimen in siroop (circa 500 g) in een zeef uitlekken en volg dan het recept vanaf stap 2; laat de suiker weg. * • Als het het juiste seizoen is voor damastpruimen, gebruik deze dan. U moet dan wel iets meer suiker gebruiken, aangezien damastpruimen wat zuurder zijn. * • Voor een warme bramensaus vervangt u de pruimen door bramen en het sinaasappelsap door appelsap. Bramen hoeven maar 5 minuten zachtjes te sudderen. * • Laat 500 g ingevroren zomerfruit ontdooien, druk het samen met het sap dat er uitkomt door een zeef en serveer warm of koud.

Pluspunten

• Pruimen zijn een goede bron van voedingsvezels, zowel van niet-oplosbare als oplosbare. Niet-oplosbare voedingsvezels spelen een belangrijke rol bij de preventie van verstopping, en oplosbare voedingsvezels helpen ons beschermen tegen bepaalde soorten kanker. * • Pruimen bevatten slechts weinig vitamine C in vergelijking met andere soorten fruit, maar dat wordt goedgemaakt door het sinaasappelsap.
Deze verrukkelijke hapjes zijn snel en makkelijk te maken. Zachte pruimen worden omwikkeld met spek en geserveerd. Ze zijn perfect als borrelhapje.

ngrediënten

Porties : 6

12 ontpitte pruimen (bij voorkeur pruimen uit Agen)

12 cocktailprikkers

6 zeer dunne plakjes spek

Bereidingswijze

Voorbereiding: 10min › Bereiding: 6min › Klaar in:16min

Bak het spek droog in een Tefal koekenpan gedurende ongeveer 3 minuten per kant. Laat uitlekken op keukenpapier.

Snijd elk plakje spek in twee. Omwikkel elk pruim met een stuk spek en zet het vast met een cocktailprikker.

Serveer onmiddellijk of bewaar ze in de koelkast en leg ze 1 minuut in de magnetron als je klaar bent om ze te serveren.
Gekruide pruimenjam

Dit is een geweldige jam om te maken wanneer het pruimen-seizoen is. De heerlijke fruitigheid van deze jam wordt aangevuld door de kruidnagel, kaneel en peperkoekkruiden

Ingrediënten

Porties : 25

3 kg zeer rijpe pruimen

500 gr basterdsuiker

1/4 theelepel gemalen kruidnagel

1 theelepel kaneelpoeder

1 theelepel peperkoekkruiden of naar smaak

Bereidingswijze

Voorbereiding: 15min › Bereiding: 3uur › Klaar in:3uur15min

Was de pruimen, droog ze en verwijder de pitten. Snijd deze in kleine stukjes en meng met suiker. Laat de pruimen een nacht weken.

Doe de pruimen in een zware pan en breng aan de kook onder voortdurend roeren. Verminder de temperatuur naar een zacht sudderen. Laat 2-3 uur onafgedekt sudderen, onder voortdurend roeren. Zodra de pruimen beginnen in te dikken, roer je de kruiden erdoor.

Vul schone schroefdop potten met de jam.
http://allrecipes.nl/rece ... imen-recepten.aspx?page=3

Cakes en taarten
Zwarte Pruimen Taart:

http://antilliaans-eten.n ... pruimentaart-pruimencake/
stuur ze maar op naar mij!
Pruimen kun je prima invriezen, dat doe ik best vaak.

Even afspoelen, halveren en de pitten eruit halen.

Dan gewoon in een plasticzakje en in de vriezer.

Later gebruik ik ze dan voor de pruimentaart.
Pruimenjam niet lekker? Oh kind toch...., zou mijn oma gezegd hebben Waarschijnlijk een kwestie van smaak, maar van een verse boterham of stokbroodje met roomboter en pruimenjam loopt het water me al in de mond.
Pruimen drogen?

http://www.weckenonline.e ... rogen/pruimen_drogen.html

Lekker als toetje, gedroogde pruimen, beetje wellen het vocht inkoken met wat suiker.
Met dat ik het typte stond de andere buurvrouw al op de stoep. We hebben er 15 potten jam en chutney van gemaakt. Nu liggen er 2 pruimentaarten in de oven. We hebben nog wat over en gaan zo kijken wat we daar van kunnen maken.

Zo heerlijk dat wij als buren elkaar even kunnen helpen. Die heeft dit in huis, die komt met dat aan zetten. De potten jam/chutney moeten nog even afkoelen en daarna verdelen we die ook. Fijn dat dat zo kan!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 augustus 2013 @ 14:55:

Deze verrukkelijke hapjes zijn snel en makkelijk te maken. Zachte pruimen worden omwikkeld met spek en geserveerd. Ze zijn perfect als borrelhapje.

ngrediënten

Porties : 6

12 ontpitte pruimen (bij voorkeur pruimen uit Agen)

12 cocktailprikkers

6 zeer dunne plakjes spek

Bereidingswijze

Voorbereiding: 10min › Bereiding: 6min › Klaar in:16min

Bak het spek droog in een Tefal koekenpan gedurende ongeveer 3 minuten per kant. Laat uitlekken op keukenpapier.

Snijd elk plakje spek in twee. Omwikkel elk pruim met een stuk spek en zet het vast met een cocktailprikker.

Serveer onmiddellijk of bewaar ze in de koelkast en leg ze 1 minuut in de magnetron als je klaar bent om ze te serveren.

Oeh dit lijkt me ook erg lekker. Ga ik ook nog proberen.

En ze kunnen ook bij de kipfilet las ik (gevulde kipfilet).
Hmmm, met de spek vind ik wel wat apart smaken, maar t was best te doen.
quote:blueeyes*3 schreef op 18 augustus 2013 @ 14:47:

Pruimenlikeur schijnt overigens ook erg lekker en niet moeilijk te zijn.Mwah... hangt van de soort pruim en het recept af. Maceratie van pruimen in alcohol levert vrij vaak een desillusie op, maar bijvoorbeeld gedroogde pruimen (pruneaux d'Agen) op Armagnac is dan weer ontzettend lekker. Pruimendistillaat ("Slivovitsj") en likeur op basis daarvan ook trouwens.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 augustus 2013 @ 14:48:

Pruimengevecht.

Van pruimen kun je prima jam maken. Deed mijn moeder ook altijd, ik weet niet anders dan dat dit goed smaakte.

Daarnaast werden ze geweckt en ingevroren. Als ze in de vriezer gingen werden ze eerst kort gekookt met een beetje suiker. Wij aten dit door de yoghurt of hangop.
Pruimenjam met een flinke scheut rum is een optie.

Pruimenjam met cranberries. Of pruimen-bramen-jam.

Je kunt ook de pruimen in rum of brandy bewaren (= 4/5 pot vol met pruimen, opvullen met pruimensap+flink hoeveelheid rum). Yummie voor over de vla, yoghurt of in combinatie met andere vruchten.

Wij hadden 'slechts' 12 kilo pruimen dit jaar

De taart ga ik een keer proberen! Goede tip.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven