Jam maken

23-08-2013 12:43 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu wil ik graag 2 soorten jam maken (en niet de standaard aardbei of braam!)

dus ik wou graag pruimen jam maken en nog 1 (miss hebben jullie lekkere ideeen??)

Maar nu vroeg ik me ook af, ik heb geleisuiker speciaal, is dat ook goed voor pruimen? En blijft dan de suikerverhouding die op het pak (voor aardbeien staat daar) hetzelfde? (1250gram vruchten om 500gram geleisuiker speciaal)

En hoop dat jullie een leuk idee hebben voor mn 2e jam!

want het is niet alleen lekker voorm ezelf, maar ook om cadeau te doen!
Kruisbessen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
mango, abrikozen, ananas, perzik

je kunt overal jam van maken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
mango dat klinkt wel lekker!!

maar is dat ook lekker voor op brood/n croissant??

en is eigenlijk voor al het fruit het recept van de geleisuiker speciaal hetzelfde?

1250gram vruchten, 500gram suikER (dus ook voor mango en pruimen?)
even googlen op mangojam en je hebt meteen een recept.

Net als voor alle andere fruitsoorten.

Ik weet niet hoe het met geleisuiker zit, als ik goede zin heb maak ik chutney, dat vind ik lekkerder dan jam
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Peren?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Het kan met alle soorten vruchten. Neem iiets dat in de aanbieding is. Verhouding is voor alles gelijk. Bramen kun je op dit moment ook in het wild plukken. Neem wel alleen de hogere (hoger dan de plashoogte van de dieren) en goed wassen.
Citroen-framboos.
Mijn vriend vindt rabarber-banaan en framboos-sinasappel heerlijk, ikzelf vind limoen-aalbes erg lekker.

Ik maak het niet zelf maar ik koop altijd potjes bij een standje op de markt.
Pruimen hebben minder geleisuiker nodig dan aardbeien, want ze bevatten van zichzelf meer pectine. Zoek anders een goed recept, internet staat er vol mee. Als je er evenveel geleisuiker bij doet krijg jee hele stijve jam.
Bij de albert heyn hebben ze in de vriezer doosjes fruit... ook gemengd. ik gebruik die altijd voor jam. volgens mij heet die ''zomerfruit'', zitten bramen in, frambozen, aardbeien, bosbessen enzo...

Ideaal! is namelijk niet duur en je hebt een lekkere mix.
Mijn moeder heeft laatst een heerlijke jam gemaakt met pruimen, sinaasappel en walnoot. Ik heb het recept niet, maar als je googled vind je wel een recept op smulweb, denk dat dat 'm was. Erg lekker en bijzonder!
Mijn schoonmoeder maakt altijd jam met tomaten. Klinkt raar, maar het is zo heerlijk.
Mijn recept voor confituur (ja ik ben een Belgische ;)) van gele paprika, gember en rode peper werd opgenomen in het kookboek ‘Onze receptuur voor confituur’. Een aanradertje, superlekker bij paté of vismousse...
Waar ik woon kun je 3 soorten geleisuiker kopen, 1 op 1, 1 op 2, en 1 op 3. Dit jaar heb ik alleen de laatste gebruikt, dus 500 gram suiker op 1500 gram fruit. Bij die verhoudingen maakt het overigens niet uit welk fruit je neemt!

Zelf neem ik altijd dat fruit dat op dat moment rijp is (hier, en niet in Spanje/Zuid-Amerika/...), dus is de aardbeienjam al een paar weken geleden gemaakt.

Verder hier gemaakt: aardbei-rhabarber, aardbei-roosmarijn, aalbessen, aalbes-kruisbes, kruisbes, bosbessen, bramen, pruimen, kersen, aprikoos en perzik. Dit jaar voor het eerst rozebotteljam gemaakt, en die is lekker geworden, maar men, wat een pokkenkwarwei, al die zaden verwijderen....
Hier geef ik vaak extra smaak aan jams door het gebruiken van dingen als rozemarijn, lavendel en tijm. Citroen- en limoensap doen dat ook goed. Verder is iets als wodka bij bosbessen ook een goede combinatie, online zijn er allerlei goede ideeen te vinden.

Wat ik een heerlijke vind, is een pruimenjam van kwetsen, daarvoor heb je zelfs geen geleisuiker nodig. Hiervoor een kilo of 2.5 nemen en ontpitten. In een pan met steranijs, een paar rolletjes kaneel en kruidnagels beginnen te koken. Als de boel enigszins vloeibaar is, zet ik de pan gedurende een paar uur in de oven, op zo'n stand dat de boel net kookt. Dan kook ik het in, roer het elk half uur even om, totdat het een stevige massa geworden is (een uur of 4-5, ongeveer een liter blijft er over) en dat dan in glazen vullen. Hmmmmm!
Weet iemand als je nectatrine jam wil maken, of de verhouding met geleisuiker speciaal dan ook

1250 fruit, 500 suiker is?
Wat dacht je van vijgenjam? Hier vind je wel wat goede tips voor [...]
Jum, ik ga ook weer eens jam maken. Hier is de peer-rozijn-kaneel variant favoriet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven