op mezelf
zaterdag 31 augustus 2013 om 11:25
Hoi Dames,
Sinds een week of 2 woon ik op mezelf, heb hiervoor wel 4 jaar samengewoond maar nu echt een eigen plekje.
Nu heb ik niet veel geld maar heb 50 euro om vanmiddag boodschappen te doen, een beetje de basis dingen. Nu mijn vraag wat zijn de basisdingen? Welke producten móet ik echt in huis hebben om met een paar simpele dingen toch lekker kan koken en een beetje voor mezelf zorgen?
Alvast bedankt!
Sinds een week of 2 woon ik op mezelf, heb hiervoor wel 4 jaar samengewoond maar nu echt een eigen plekje.
Nu heb ik niet veel geld maar heb 50 euro om vanmiddag boodschappen te doen, een beetje de basis dingen. Nu mijn vraag wat zijn de basisdingen? Welke producten móet ik echt in huis hebben om met een paar simpele dingen toch lekker kan koken en een beetje voor mezelf zorgen?
Alvast bedankt!
zaterdag 31 augustus 2013 om 11:31
Tja, geen idee. Ik kook misschien heel anders dan jij. Je hebt vier jaar samen gewoond, wie kookte er toen? Weet je niet wat je toen in de kast had staan en onmisbaar vond?
Ik vind bloem en maïzena onmisbaar om dingen te binden, maar als je veel pakjes en zakjes gebruikt zit het bindmiddel daar al in. Ik heb veel kruiden in huis, maar als je veel pakjes en zakjes en potjes gebruikt heb je die niet nodig! Ik heb nooit potten groenten in voorraad, maar ik ken mensen met een plank vol.
Niet echt een handig advies, alleen dat je er zelf even voor moet gaan zitten om te bedenken wat jij nodig zou hebben. Toen ik op mezelf ging deed ik dagelijks boodschappen, kocht wat ik wilde eten, en alles dat ik daarvoor nodig had, zo ontstond er vanzelf een goed idee over de dingen die ik in voorraad nodig had. Nou was de supermarkt daar om de hoek, dus ik had makkelijk praten!
Ik vind bloem en maïzena onmisbaar om dingen te binden, maar als je veel pakjes en zakjes gebruikt zit het bindmiddel daar al in. Ik heb veel kruiden in huis, maar als je veel pakjes en zakjes en potjes gebruikt heb je die niet nodig! Ik heb nooit potten groenten in voorraad, maar ik ken mensen met een plank vol.
Niet echt een handig advies, alleen dat je er zelf even voor moet gaan zitten om te bedenken wat jij nodig zou hebben. Toen ik op mezelf ging deed ik dagelijks boodschappen, kocht wat ik wilde eten, en alles dat ik daarvoor nodig had, zo ontstond er vanzelf een goed idee over de dingen die ik in voorraad nodig had. Nou was de supermarkt daar om de hoek, dus ik had makkelijk praten!
zaterdag 31 augustus 2013 om 11:32
zaterdag 31 augustus 2013 om 11:34
zaterdag 31 augustus 2013 om 11:36
Idd: heb je nooit zelf gekookt?
Basisdingen die altijd in mn kast staan: pasta, rijst, blikjes tomatenpuree, blikjes tonijn, soep, pot pastasaus, blikjes groenten, stokbrood, wraps.
In de vriezer heb ik altijd een pak diepvriesspinazie en/of andere groente en vlees.
Dan kun je al een heleboel kanten op. Maar het ligt er natuurlijk aan wat je zelf lekker vindt..
Basisdingen die altijd in mn kast staan: pasta, rijst, blikjes tomatenpuree, blikjes tonijn, soep, pot pastasaus, blikjes groenten, stokbrood, wraps.
In de vriezer heb ik altijd een pak diepvriesspinazie en/of andere groente en vlees.
Dan kun je al een heleboel kanten op. Maar het ligt er natuurlijk aan wat je zelf lekker vindt..
zaterdag 31 augustus 2013 om 11:43
Mijn ex kookte altijd, ik was in charge over de lekkere dingen. Ben een vrij moeilijke eter maar hij kreeg het elke keer voor elkaar iets te maken wat ik lekker vond. Ik heb nooit echt erbij gestaan met het idee om het te onthouden, meer voor de gezelligheid op het aanrechtblad thee drinken.
Maar nu moet ik het zelf doen, en voor 1persoon koken is ook best lastig. Die 50euro is voor nu eenmalig verder heb ik rond de 30euro per week
Maar nu moet ik het zelf doen, en voor 1persoon koken is ook best lastig. Die 50euro is voor nu eenmalig verder heb ik rond de 30euro per week
zaterdag 31 augustus 2013 om 11:48
Kook in het groot en vries porties in. Prima te doen, op die manier voor één koken.
Ik vraag me trouwens af wat voor tips je zoekt. De hier genoemde maizena,bloem en tomatenpuree heb ik bijvoorbeeld nooit in huis. Gebruik het nooit! Daarintegen wel een vrachtlading aan crackers, gekookte maaltijden in de vriezer en bulten kaas.
Ik vraag me trouwens af wat voor tips je zoekt. De hier genoemde maizena,bloem en tomatenpuree heb ik bijvoorbeeld nooit in huis. Gebruik het nooit! Daarintegen wel een vrachtlading aan crackers, gekookte maaltijden in de vriezer en bulten kaas.
zaterdag 31 augustus 2013 om 11:53
Hangt er vanaf wat je eet. Ik zou ook ff op de markt kijken of er groente in de aanbieding is. Haal groente, vlees/vis in de aanbieding, aardappels, pasta en rijst. Brood met wat beleg (let daarbij ook op aanbiedingen). Eieren zijn vaak niet duur. Je kunt een ei eten bij het ontbijt, als lunch en vleesvervanger in de avond (goedkoop en veelzijdig).
Ik zou ook fruit kopen iets van bananen of water er in de aanbieding is.. Banaan kan ook op brood is dus ook meteen beleg. Verder wat zaken als yogurt en kwark, kruiden, sauzen.
Drinken: koffie, thee en water uit de kraan.
Van 50 euro kon je echt wel een week eten.
Ik zou ook fruit kopen iets van bananen of water er in de aanbieding is.. Banaan kan ook op brood is dus ook meteen beleg. Verder wat zaken als yogurt en kwark, kruiden, sauzen.
Drinken: koffie, thee en water uit de kraan.
Van 50 euro kon je echt wel een week eten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 31 augustus 2013 om 11:56
Wat anderen al zeggen: het hangt enorm van je eetgewoonten af wat je echt nodig hebt. Maar misschien heb je wat aan mijn lijstje, daar kan je dingen aan toevoegen of van weglaten zoveel je maar wilt:
In de voorraadkast:
- kruiden
- zout
- peper
- koffie
- thee
- bloem
- tomaten in blik
- blikken voor luie dagen (bonen, tonijn, ratatouille, soep)
- pasta en rijst
- olijfolie
- uien en knoflook
- crackers
- koekjes of chocola
- muesli
In de koelkast:
- eieren
- yoghurt
- melk
- fruit
- groente
- broodbeleg
- sinaasappelsap
In de vriezer:
- porties van maaltijden waar ik extra veel van gemaakt heb
- brood
- zak diepvriesgroente
- vlees/vleesvervangers
In de voorraadkast:
- kruiden
- zout
- peper
- koffie
- thee
- bloem
- tomaten in blik
- blikken voor luie dagen (bonen, tonijn, ratatouille, soep)
- pasta en rijst
- olijfolie
- uien en knoflook
- crackers
- koekjes of chocola
- muesli
In de koelkast:
- eieren
- yoghurt
- melk
- fruit
- groente
- broodbeleg
- sinaasappelsap
In de vriezer:
- porties van maaltijden waar ik extra veel van gemaakt heb
- brood
- zak diepvriesgroente
- vlees/vleesvervangers
De maatschappij maakt jou echt niet gek, dat doe je zelf veel beter (bootje_op_de_golven)
zaterdag 31 augustus 2013 om 11:59
Even in de folders van de supermarkten kijken wat er in de aanbieding is wat jij lekker vindt. Daar stel je een menu van samen voor de hele week en dan boodschappen gaan doen. Groenten uit de diepvries zijn vaak het goedkoopst (huismerk, geen Bonduelle of Iglo). Vlees in de aanbieding kopen en in kleine porties invriezen. Pastasauzen in het groot koken en in porties invriezen.
Welke lijst is langer? Die van de dingen die je wel lust? Of die van de dingen die je niet lust? Zet de kortste lijst hier eens neer. Krijg je denk ik meer gerichte tips.
Welke lijst is langer? Die van de dingen die je wel lust? Of die van de dingen die je niet lust? Zet de kortste lijst hier eens neer. Krijg je denk ik meer gerichte tips.
zaterdag 31 augustus 2013 om 11:59
Hoe lang moet je met die 50 euro doen? En heb je beschikking over een vriezer?
Basis:
aardappelen (kan ze koken, opbakken, pureren, in de oven doen etc)
Potten groente (grote potten zijn goedkoper als 1-persoons.. dus 2 dagen dezelfde soort groente eten?)
Rijst/Pasta
Saus (deze invriezen, eventueel al met stukjes vlees erin)
Eieren (voor op brood of bij rijst/pasta)
Brood (invriezen en eruit halen wat je gebruikt)
Beleg (pot jam/pindakaas/pasta o.i.d. kan je langer gebruiken als vleeswaren)
Pak crackers (geen creamcrackers, maar voedzame.. die je kan gebruiken als tussendoortje)
Verder drinken: water, thee
That's it.. Kan je nog wat fruit kopen tussendoor voor de vitamines.
Basis:
aardappelen (kan ze koken, opbakken, pureren, in de oven doen etc)
Potten groente (grote potten zijn goedkoper als 1-persoons.. dus 2 dagen dezelfde soort groente eten?)
Rijst/Pasta
Saus (deze invriezen, eventueel al met stukjes vlees erin)
Eieren (voor op brood of bij rijst/pasta)
Brood (invriezen en eruit halen wat je gebruikt)
Beleg (pot jam/pindakaas/pasta o.i.d. kan je langer gebruiken als vleeswaren)
Pak crackers (geen creamcrackers, maar voedzame.. die je kan gebruiken als tussendoortje)
Verder drinken: water, thee
That's it.. Kan je nog wat fruit kopen tussendoor voor de vitamines.
zaterdag 31 augustus 2013 om 12:08
Interessant dat je echt geen idee hebt wat je al die jaren hebt gegeten... Kun je wel koken?
Er zijn eigenlijk maar een paar basisdingen in de voorraadkast echt nodig, vind ik altijd:
- brood
- pasta, rijst, aardappelen
- blikken groenten, blikken tomaat, diepvriesgroenten
- koffie en thee
- suiker, zout, peper
- bouillon, olie, boter
- eieren
- broodbeleg
- melk, koffiemelk als je dat gebruikt, langhoudbare melk
- bloem
- uien en knoflook
extra's/niet voorraad maar wel nodig/elke week vers kopen:
- fruit
- verse groenten
- vers brood
- vruchtensap
- cacao
- koekjes en chips
- vlees, vis, vega
Er zijn eigenlijk maar een paar basisdingen in de voorraadkast echt nodig, vind ik altijd:
- brood
- pasta, rijst, aardappelen
- blikken groenten, blikken tomaat, diepvriesgroenten
- koffie en thee
- suiker, zout, peper
- bouillon, olie, boter
- eieren
- broodbeleg
- melk, koffiemelk als je dat gebruikt, langhoudbare melk
- bloem
- uien en knoflook
extra's/niet voorraad maar wel nodig/elke week vers kopen:
- fruit
- verse groenten
- vers brood
- vruchtensap
- cacao
- koekjes en chips
- vlees, vis, vega
zaterdag 31 augustus 2013 om 13:21
Bij mij in de voorraadkast, standaard:
- Pasta
- Thee
- Chocola
- 1 of 2 soorten zoet broodbeleg
- Bloem
- Suiker
- Bouilonblokjes
- kruiden: oregano, rozemarijn, zout, peper, kaneel, dille
- pakjes cup-a-soup
- koekjes
- kaarsen/waxinelichtjes (voor de gezelligheid & zeer nuttig als de stroom uitvalt)
- lucifers
- rijst
- olijfolie
- azijn
In de koelkast:
- vruchtensap
- yoghurt
- hartig broodbeleg (kaas/vlees/huisgemaakte salade)
- vlees/vleesvervangers
- eieren
- melk
- boter
Verder zorg ik ervoor dat ik met enige regelmaat vlees in de aanbieding koop en een zak diepvriesgroenten, zodat ik altijd iets te eten kan maken.
O, en vergeet ook dingen als wasmiddel en schoonmaakmiddel niet. Aangezien je nu 2 tientjes extra hebt, zou ik die ook even inkopen, dan hoef je daarna alleen maar aan te vullen/op de aanbiedingen te letten. En een pak toiletpapier. Klinkt stom, maar het zijn de dingen die je nu gaat vergeten
- Pasta
- Thee
- Chocola
- 1 of 2 soorten zoet broodbeleg
- Bloem
- Suiker
- Bouilonblokjes
- kruiden: oregano, rozemarijn, zout, peper, kaneel, dille
- pakjes cup-a-soup
- koekjes
- kaarsen/waxinelichtjes (voor de gezelligheid & zeer nuttig als de stroom uitvalt)
- lucifers
- rijst
- olijfolie
- azijn
In de koelkast:
- vruchtensap
- yoghurt
- hartig broodbeleg (kaas/vlees/huisgemaakte salade)
- vlees/vleesvervangers
- eieren
- melk
- boter
Verder zorg ik ervoor dat ik met enige regelmaat vlees in de aanbieding koop en een zak diepvriesgroenten, zodat ik altijd iets te eten kan maken.
O, en vergeet ook dingen als wasmiddel en schoonmaakmiddel niet. Aangezien je nu 2 tientjes extra hebt, zou ik die ook even inkopen, dan hoef je daarna alleen maar aan te vullen/op de aanbiedingen te letten. En een pak toiletpapier. Klinkt stom, maar het zijn de dingen die je nu gaat vergeten
zaterdag 31 augustus 2013 om 13:28
Aardappels is altijd wel lekker (helaas duur door slechte oogst) en verder zakken diepvriesgroente, saus in pot, een pak diepvriesvlees zoals kip of varkensvlees. Koffie, melk, zoetstof of suiker, iets bij de koffie, olie of boter, brood. Kwark of yoghurt, kaas. Pinda's of noten. Cereal zoals muesli. Een pak snacks.
Zeep en shampoo.
Zeep en shampoo.
zaterdag 31 augustus 2013 om 13:41
Ik zou eigenlijk niet gelijk blanco beginnen met het aanleggen van een voorraadkast, je kunt wel van alles in huis halen, maar wie zegt dat je het ooit gebruikt.
Ga eerst eens bedenken wat je deze week wil eten, en schrijf dan alles op wat je nodig hebt, dan komt gelijk omhoog welke basisprodukten je nodig hebt, en als je dit nu een paar weken doet komt die voorraad vanzelf.
Als je gebakken aardappels wil eten heb je bijvoorbeeld aardappels nodig, maar ook iets om in te bakken,olie, margarine, boter, wat jij wilt.
Beetje zout er op, mischien mayo erbij.
Bloemkool met een sausje?
Dan heb je melk nodig, en iets om de saus te binden, of een kant en klaar sausje.
Als je zo afwerkt wat je wil eten op een dag (ontbijtspullen en drinken niet vergeten) kom je al een heel eind.
Ga eerst eens bedenken wat je deze week wil eten, en schrijf dan alles op wat je nodig hebt, dan komt gelijk omhoog welke basisprodukten je nodig hebt, en als je dit nu een paar weken doet komt die voorraad vanzelf.
Als je gebakken aardappels wil eten heb je bijvoorbeeld aardappels nodig, maar ook iets om in te bakken,olie, margarine, boter, wat jij wilt.
Beetje zout er op, mischien mayo erbij.
Bloemkool met een sausje?
Dan heb je melk nodig, en iets om de saus te binden, of een kant en klaar sausje.
Als je zo afwerkt wat je wil eten op een dag (ontbijtspullen en drinken niet vergeten) kom je al een heel eind.
zaterdag 31 augustus 2013 om 13:41
Hier op voorraad:
-aard
-rijst
-verschillende pasta's
-tomatenpuree
-gezeefde tomaten
-kruiden
-zout en peper
-bouillonblokjes
-suiker
-bloem
-uien
-bol knoflook
-olijfolie
-zonnebloemolie
-mosterd
-honing
-azijn
-balsamico azijn
-pindakaas
-ketjap
-sambal
-koffie en thee
-pindakaas/chocopasta/hagelslag/jam
-eieren
In de vriezer:
-brood
-groenten
-aard
-rijst
-verschillende pasta's
-tomatenpuree
-gezeefde tomaten
-kruiden
-zout en peper
-bouillonblokjes
-suiker
-bloem
-uien
-bol knoflook
-olijfolie
-zonnebloemolie
-mosterd
-honing
-azijn
-balsamico azijn
-pindakaas
-ketjap
-sambal
-koffie en thee
-pindakaas/chocopasta/hagelslag/jam
-eieren
In de vriezer:
-brood
-groenten
zaterdag 31 augustus 2013 om 18:20
oja, vergeet schoonmaakmiddelen, wasmiddelen, afwasmiddel, handzeep, shampoo, wcpapier, toiletborstel, afwasborstel, schoonmaakdoekjes/schuursponsjes, alufolie, plastic bakjes, aansteker voor je fornuis (indien gas), dweil e.d. niet. Het is me nogal wat. Ik zou het langzaam opbouwen: bijv. nu een paar dingen die je in een week nodig hebt, plus een paar extra's, dan heb je al snel een voorraadje.
Bijv 7 maaltijden a 3 keer per dag (ontbijt, lunch, diner) plus afwasmiddel, wcpapier, afwasborstel, wasmiddel e.d. kopen en olie, peper, zout, boter en extra beleg, plus een paar extra blikken/potten groenten en een paar dingen om in te vriezen. Volgende week doe je hetzelfde, maar dan koop je als extra kruiden, alufolie, bakjes om in te vriezen, een extra stuk vlees voor in de vriezer als er iets in de aanbieding is. Zo krijg je die voorraadkast wel vol.
Afwasmiddel, wcpapier e.d. trouwens zeker kopen!
Bijv 7 maaltijden a 3 keer per dag (ontbijt, lunch, diner) plus afwasmiddel, wcpapier, afwasborstel, wasmiddel e.d. kopen en olie, peper, zout, boter en extra beleg, plus een paar extra blikken/potten groenten en een paar dingen om in te vriezen. Volgende week doe je hetzelfde, maar dan koop je als extra kruiden, alufolie, bakjes om in te vriezen, een extra stuk vlees voor in de vriezer als er iets in de aanbieding is. Zo krijg je die voorraadkast wel vol.
Afwasmiddel, wcpapier e.d. trouwens zeker kopen!
maandag 2 september 2013 om 02:46
Eens met quinacri. Ik zou geen voorraad aanleggen als je helemaal niet weet waarmee je het liefst kookt.
Ik zou bijvoorbeeld je eerstvolgende 4 maaltijden plannen, en alles wat je nodig hebt gaan halen, en eventueel wat dingen dubbel inkopen zodat je zo langzaam een voorraadje aanlegt. Bijvoorbeeld als je spaghetti bolognese wil maken dat je meteen wat extra pasta, tomaten in blik, etcetera inkoopt, en tegelijk ook een voorraadje begint omdat je olijfolie, oregano, peper en zout, knoflook etc koopt. Dan komt dat voorraadje vanzelf. Als je dan ook nog eens meerdere porties maakt en invriest hoef je ook niet iedere dag te koken.
Verder moet je natuurlijk onbijtdingen hebben. En ik vind het handig om ook iets in huis te hebben voor de luie dagen dat je niet wil koken, bijvoorbeeld een pot kant-en-klare pastasaus.
Ik zou bijvoorbeeld je eerstvolgende 4 maaltijden plannen, en alles wat je nodig hebt gaan halen, en eventueel wat dingen dubbel inkopen zodat je zo langzaam een voorraadje aanlegt. Bijvoorbeeld als je spaghetti bolognese wil maken dat je meteen wat extra pasta, tomaten in blik, etcetera inkoopt, en tegelijk ook een voorraadje begint omdat je olijfolie, oregano, peper en zout, knoflook etc koopt. Dan komt dat voorraadje vanzelf. Als je dan ook nog eens meerdere porties maakt en invriest hoef je ook niet iedere dag te koken.
Verder moet je natuurlijk onbijtdingen hebben. En ik vind het handig om ook iets in huis te hebben voor de luie dagen dat je niet wil koken, bijvoorbeeld een pot kant-en-klare pastasaus.