Vlees invriezen

09-09-2013 19:09 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben wel benieuwd hoe jullie vlees invriezen.. Ik ben zelf altijd een beetje bang dat het alsnog bederft in de vriezer terwijl ik natuurlijk wel weet dat vlees geschikt is om in te vriezen!

Mijn vragen zijn: wat voor vlees vriezen jullie in, hoe lang laat je het maximaal in de vriezer en verpak je het op een bepaalde manier?

Alvast dank
Zo uit de supermarkt de vriezer in, ooit begonnen met de invriesdatum erop te schrijven maar daar was ik nooit consequent in, dus opgegeven.
Ik vries bijna alles in. ( behalve biefstuk)

Ik gooi het gewoon in de vriezer in de bakjes van de supermarkt.
Ik vries alles in, gewoon in een diep vriesvakje. Max 3 maanden, maar daar ben ik niet altijd even nauwkeurig in.
Volgens mij duurt het maanden voordat het bederft.

Ik hou het niet bij hoelang ik mijn vlees invries maar ik heb het weleens weken (meer dan 6) in de vriezer laten staan.

Wat ik wel doe is het vlees in zakjes invriezen zodat ik niet alles hoef te ontdooien als ik niet alles ga gebruiken. Het is namelijk niet goed om eten weer in te vriezen als het eenmaal ontdooit is.
There is only one way to avoid criticism: do nothing, say nothing, and be nothing.
Ik haal vlees bij de slager en/of boer.

Ik doe t vlees thuis in diepvrieszakjes.

Doe de vriezer open.

Trek de vleesla open.

Stop de zakjes erin

La dicht

Vriezer dicht.

Eigenlijk al t vlees gooi ik in de vriezer. Als ik t ontdooid hebt maar niet opgegeten heb dan bereid ik het zodat ik t de volgende dag kan opeten. Ik laat ontdooid vlees nooit lang liggen zeg maar.
Ik vries het in, in het bakje van de supermarkt. Tenzij dat echt idioot groot of onhandig verpakt is. Als ik een kilo kip bijv. koop, dan verdeel ik het in tweeën of drieën.

Ik heb geen systeem met data ofzo.

Ik hou het globaal in de gaten en als ik denk: Goh, dat ligt er al een tijd, dan weet ik wat we morgen eten.
Ik vries eigenlijk al het vlees in, mits ik het kan verhitten na het ontdooien. Ik vries geen vleeswaren in eigenlijk, geen idee of dat kan.

Ik gooi het in diepvrieszakjes of laat het in de verpakking zitten.

Het blijft bij mij nooit zo lang in de vriezer liggen eigenlijk, maar ik zou het wel opeten binnen een paar maanden. :-)
In principe vries ik bijna alles in, ook het vlees waarop staat: niet geschikt om thuis in te vriezen.

Behalve dingen die gepaneerd zijn. Schnitzels ofzo, dat ontdooit niet goed.
quote:koko67 schreef op 09 september 2013 @ 19:16:

Ik vries bijna alles in. ( behalve biefstuk)

Ik gooi het gewoon in de vriezer in de bakjes van de supermarkt.Zo doen we dat hier ook.
quote:amby schreef op 09 september 2013 @ 19:32:

Ik vries eigenlijk al het vlees in, mits ik het kan verhitten na het ontdooien. Ik vries geen vleeswaren in eigenlijk, geen idee of dat kan.

Ik gooi het in diepvrieszakjes of laat het in de verpakking zitten.

Het blijft bij mij nooit zo lang in de vriezer liggen eigenlijk, maar ik zou het wel opeten binnen een paar maanden. :-)Vleeswaren gaan bij mij ook in de vriezer. Alleen Indisch spek, rollade en fricandeau niet.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:gelukkigleven schreef op 09 september 2013 @ 19:27:

Ik vries het in, in het bakje van de supermarkt. Tenzij dat echt idioot groot of onhandig verpakt is. Als ik een kilo kip bijv. koop, dan verdeel ik het in tweeën of drieën.

Ik heb geen systeem met data ofzo.

Ik hou het globaal in de gaten en als ik denk: Goh, dat ligt er al een tijd, dan weet ik wat we morgen eten.Hier hetzelfde, ik hou ook niet echt bij hoe lang iets erin ligt. Maar eens in de zoveel tijd hebben we vriezerweek en dan eten we hem weer een keer leeg (op ijs, brood, friet en snacks na dan. Maar vlees en ingevroren kliekjes gaan dan op).
Ik heb een vriezer die tot -24 gaat en dan kan je gerust een jaar iets bevriezen.

Ik haal het de avond van te voren eruit en laat het ondooien in de koelkast.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
quote:amby, 36 minuten geleden

Ik vries eigenlijk al het vlees in, mits ik het kan verhitten na het ontdooien. Ik vries geen vleeswaren in eigenlijk, geen idee of dat kan.Dat kan. Alleen dingen als rosbief enzo zijn niet lekker na ontdooien.
Labelen jongens labelen
Vlees in de vriezer

Snelheid is belangrijk bij het invriezen. Bij vlees dat langzaam invriest vormen de vleessappen grote kristallen die de celwand kunnen beschadigen. Dat beïnvloedt de kwaliteit.

Vries vlees dus altijd zo snel mogelijk in. Op de koudste plaats van de vriezer.

Het voordeel van goed invriezen wordt duidelijk bij het ontdooien. Je voorkomt vocht- en smaakverlies en het vlees blijft lekker mals en mooi van structuur.

In de vriezer geldt: hoe groter een stuk, hoe langer het goed blijft.

Zorg altijd voor een goede, luchtdichte verpakking om bevriezing en uitdrogen te voorkomen.

Bewaartijd ingevroren rundvlees: 6 maanden.

Bewaartijd ingevroren kalfsvlees, varkensvlees, lamsvlees: maximaal 3 maanden.

Bewaartijd ingevroren gehakt: 2 maanden.

Bewaartijd ingevroren bereid vlees: 2 - 3 maanden.

De ideale bewaartemperatuur in de vriezer is -18 graden Celsius of lager.

Ontdooien van vlees

Ontdooien moet, in tegenstelling tot invriezen, juist langzaam. Leg het vlees één dag voor gebruik op een afgedekt bord of in een schaal onderin de koelkast of laat het ontdooien in de oorspronkelijke verpakking waarin het vlees is ingevroren. Het vlees kan dan de vleessappen geleidelijk opnemen waardoor het lekker sappig blijft.

Zorg ervoor dat de vleessappen niet kunnen lekken op andere etenswaren. Was het bordje of de schaal waarop het rauwe vlees heeft gelegen eerst af, voordat je er weer etenswaren op legt.

Kleinere stukjes vlees kunnen ook goed in de magnetron worden ontdooid. Ontdooien in een magnetron gaat snel maar heeft invloed op de kwaliteit van het vlees. De kwaliteit blijft het beste als je vlees op de traditionele manier laat ontdooien in de koelkast.

Groot vlees in de magnetron ontdooien, is niet aan te raden. De binnenkant blijft bevroren.

Ontdooid vlees opnieuw invriezen kan, maar dat gaat wel ten koste van de kwaliteit en de hygiëne. Het is beter om het vlees te bereiden en het gare vlees daarna pas in te vriezen.
Goed vlees kun je prima invriezen. Je hebt echter ook van dat goedkopere vlees dat in een waterbad heeft gelegen. (iets me eiwitten die een binding aangaan) waardoor het vlees voller en zwaarder word. Dat vlees ontdooit niet goed omdat het vocht er tijdens het ontdooien uitloopt. De eiwitten gaan stuk door het vriezen. Dat vlees is dan niet lekker meer maar droog.
quote:Star schreef op 09 september 2013 @ 20:11:

Labelen jongens labelen Coderen jongens coderen
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Ogen dicht jongens ogen dicht

Wij vriezen het altijd gelijk in als het uit de supermarkt komt. En hoe lang het er in ligt geen idee. Het verrot in ieder geval niet zo snel.
Na het kopen meteen de vriezer in in een vriezerzakje. Ik zet er ook altijd de invriesdatum op en zorg dat het niet langer dan 3 a 4 maanden in de vriezer zit.
Het lijkt wel alsof iedereen het vlees in supermarktbakjes invriest, zijn er hier nog mensen die naar de slager gaan?
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Ik eet zelf geen vlees maar vriend wel.

Voor hem koop ik vlees in de aanbieding. Voornamelijk kip en rundvlees (burgers en biefstuk) en vaak ook vis.

Als ik thuis kom verdeel ik het dan gelijk in 1 persoon porties in boterhamzakjes en dan gaat het de vriezer in. En ik zorg dat het binnen 2 maanden op is en aangevuld.
quote:vandale schreef op 10 september 2013 @ 08:18:

Het lijkt wel alsof iedereen het vlees in supermarktbakjes invriest, zijn er hier nog mensen die naar de slager gaan?

Zeker!

Vlees komt hier van de slager en vis van de visboer. Ik denk dat ik maximaal 1 keer per maand ofzo vlees of vis bij de supermarkt koop, dat is dan echt een noodgevalletje

Ik vries ook zelden iets in, maar als ik dat doe dan gaat het in zo'n diepvrieszak.
Ik vries alles in, in porties voor één persoon. In diepvrieszakjes. En eigenlijk moet ik eens kijken wat er ligt en wat zooi weggooien, want er ligt nogal wat waarvan ik geen idee heb wat het is (en dat ligt er dus ook al rustig een jaar ofzo).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven