Wachttijden PsyQ??

09-10-2013 17:08 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vandaag via de huisarts naar PsyQ gestuurd. Vrijdag word ik gebeld voor een telefonische intake.

Maar nu lees ik op de site dat de wachttijd tot het eerste echte intakegesprek zo rond de 7 weken ligt, en de wachttijd tussen intake en behandeling ook zoiets. Dan zou ik dus zo'n 4 maanden verder zijn voordat ik echt geholpen word, en dat is veel te lang. Er is best haast bij geboden.

Vijf jaar geleden ben ik al bij PsyQ geweest, en ik kan me niet meer herinneren dat ik zo lang heb hoeven wachten toen, idem voor GGZ een aantal jaar geleden.

Kan iemand me vertellen of die wachttijden op de site kloppen? Ik ben er best van geschrokken, ik kan niet nog eens maanden wachten op hulp
http://www.psyq.nl/Servic ... wachttijden-per-vestiging

je kan hier de wachtlijsten per vestiging zien. Er staat ook dat je niet perse in je eigen woonplaats hoeft. Is er niet iets dicht in je buurt waar de wachtlijst korter is?
quote:thula schreef op 09 oktober 2013 @ 18:06:

http://www.psyq.nl/Servic ... wachttijden-per-vestiging

je kan hier de wachtlijsten per vestiging zien. Er staat ook dat je niet perse in je eigen woonplaats hoeft. Is er niet iets dicht in je buurt waar de wachtlijst korter is?Ja, dat lijst heb ik al gezien, en daardoor was ik dus overstuur. Het is hier in de buurt overal lang.
quote:tante_lien schreef op 09 oktober 2013 @ 17:55:

[...]

Ik word wel boos op forummers die insinueren dat ik voorrang wil oid en dat op een heel naar toontje even komen melden. Het enige wat ik hier doe is even m'n schrik en wanhoop uiten.Tsja, en ik word boos op forummers die op zelfmoord hinten, want hee, andermans suicides is juist waarom ik in de GGZ belandde. Wacht nou gewoon vrijdag af, joh. Misschien is er wel gewoon een oplossing voorhanden, jezelf nu compleet over de zeik helpen gaat je sowieso niks helpen.
Sorry Maryemma. Maak je geen zorgen, ik ben weer wat rustiger en zal geen rare dingen doen.

Ik wacht vrijdag af, mocht het inderdaad zo lang duren dan heb ik na even zoeken al wat alternatieven achter de hand.

Bedankt tot zover.
Ik reageer al voor ik de rest heb gelezen...

PsyQ zijn een stelletje f*ckers. Ze blijven me steeds brieven stuur terwijl ik al zeven x heb aangegeven dat niet te willen (ook al klachten ingediend.. krijg je als antwoord: "goh, 'het' systeem hoort dat niet te doen..."). Vanmorgen heb ik met ze gebeld over een afspraak en ik zou worden terug gebeld, niet gebeurd. Ik moet voor november vijf gesprekken hebben gehad voor een bepaalde soort behandeling. Dit was op 1 okt afgesproken. Nu is er nog steeds niet een volgend gesprek gepland.... Stelletje bureaucraten..

Ok, hier heb je niks aan. Ga terug naar je huisarts en leg dit even voor. Houd vol!
quote:tante_lien schreef op 09 oktober 2013 @ 18:25:

Sorry Maryemma. Maak je geen zorgen, ik ben weer wat rustiger en zal geen rare dingen doen.

Ik wacht vrijdag af, mocht het inderdaad zo lang duren dan heb ik na even zoeken al wat alternatieven achter de hand.

Bedankt tot zover.Goed zo. Zelf initiatief nemen is wat alle verschil kan maken. Kijk wat ze vrijdag zeggen, bespreek alternatieven en hopelijk blijkt het allemaal mee te vallen en kan je snel aan de slag.
Geen idee of het al gezegd is...

Maar als je doorverwijzing hebt voor eerstelijns psycholoog kan je ook zoeken naar een particulier iemand, check alleen wel dat hij/ zij BIG geregistreerd is, of ga het even na bij je zorgverzekering of ze bij de betreffende psych consulten vergoeden.

Ik heb vorige week iemand gemaild en kan maandag terecht, had nog iemand waarbij ze ook een wachtlijst had van 2 weken... Even op internet rond zoeken, zijn er voldoende!

Succes!
Hoi

Toevallig is mijn telefonisch intake twee weken geleden geweest. Alleen de week erna trok ik het niet meer... Ik heb me huisarts gebeld met de een noodkreet. Zij heeft direct contact opgenomen met psyq. Er is namelijk een nood poli waar je dus eerder geholpen kan worden. Binnen 24 uur bellen ze je op en dan krijg je snel een afspraak bij de nood poli. Mocht dat echt nodig zijn bij jou, neem dan contact met je huisart en/of psyq.

Ze helpen je echt mocht het niet gaan.

Heel veel sterkte ermee
Bij mij is wel snel gegaan. Ben al vrij snel gebeld en hoef maar 3-4 weken te wachten op een afspraak. Nog 2 weken te gaan. Maar ik heb het gevoel dat ze ook iets voor spoedgevallen hebben?
Bij mij is het ook heel snel gegaan. 1ste dag naar de huisarts, volgende dag naar t crisiscentrum(geen idee waarom want had geen zelfmoord neigingen) die week daarna telefonische intake en week later intake bij de psycholoog en psychiater en die week daarna begon de behandeling.

Op de site en in het crisiscentrum zeiden ze ook dat het lang kon duren en het crisiscentrum heeft mij toen een week later nog gebeld. Toen ze hoorde dat ik al terecht kon bij de psych is dat afgesloten.
Maar ik verwacht er eerlijk gezegd niet veel van. Heb een lichte depressie denk ik, dus meer dan praatsessies en cognitieve gedragstherapie zal ik vast niet krijgen en ik denk NIET dat cognitieve gedragstherapie bij me zal aanslaan, omdat ik het lastig vind om een negatieve situatie positief in te zien. Ik verbeter liever mijn situatie en niet mijn kijk ernaar. Anders voelt het als dingen verbloemen, voor mijn gevoel.

Klinkt misschien gek, maar ik heb niet al teveel zin in die gesprekken met de psycholoog nog, maar wil liever gewoon aan de anti-depressiva. Kijken of ik me daar beter onder voel en een beetje mijn dagen door kan komen zonder al teveel sombere buien en stemmingswisselingen. Anders vrees ik dat ik aan de drank zal gaan om me door moeilijke momenten te kunnen slaan. Heb vooral moeite met werken en de dagelijkse beslommeringen (boodschappen doen, huishouden) Zit in een sleur waar ik doodongelukkig van word. Zie dingen al snel zwart in. Doe alles met tegenzin, geniet nergens van.
Tante Lien, hoe is het nu met je? En is het gelukt met de afspraak?
Alexa85; is het in jouw situatie juist niet verstandig om de negatieve dingen positiever te zien? Ik ken het hoor, mede daarom zit ik nu ook bij de psych. Maar het heeft mij juist heel erg geholpen dingen anders te zien. Ik wilde juist niet aan de medicijnen. Ik wil zo hard knokken om het allemaal beter in te zien en mijn negatieve gedachtes voorgoed de deur te wijzen. Weet dat het heel moeilijk is, en zeg ook niet dat wat jij wilt niet goed is, maar ik denk dat het juist beter gaat als je je gedachte patroon veranderd.
Alexa: ik ben trouwens niet aan de AD gegaan. Heb wel natuurlijke pillen besteld. Brain mood. Ze werken voor mij heel goed en kon het verschil al na de eerste week merken.
quote:phoebe123 schreef op 11 oktober 2013 @ 14:45:

Alexa85; is het in jouw situatie juist niet verstandig om de negatieve dingen positiever te zien? Ik ken het hoor, mede daarom zit ik nu ook bij de psych. Maar het heeft mij juist heel erg geholpen dingen anders te zien. Ik wilde juist niet aan de medicijnen. Ik wil zo hard knokken om het allemaal beter in te zien en mijn negatieve gedachtes voorgoed de deur te wijzen. Weet dat het heel moeilijk is, en zeg ook niet dat wat jij wilt niet goed is, maar ik denk dat het juist beter gaat als je je gedachte patroon veranderd.Ik weet het niet hoor. Ik wil het wel proberen maar vrees dat dat onnatuurlijk voor me voelt. Alsof ik een masker opzet, een toneelstukje opvoer of mijn situatie aan het verbloemen ben door positieve gedachten. Ik heb op dit moment moeite met dagelijkse dingen, vooral de routine en elke dag moeten werken. Mijn hoofd staat er niet naar en alles gaat moeizaam. Mijn baan zal nog altijd stom zijn en denken aan wat ik er voor terug krijg zal vrees ik niet helpen. Mijn vriend zegt dat ik dan moet denken aan het geld wat ik er aan het eind van de maand voor krijg als het even niet gaat. Je werkt nou eenmaal voor het geld en volgens hem voelt bijna iedereen zich rot als ze moeten werken. Dat dat normaal is. Ik weet niet of dat is om mij op te beuren, maar het helpt niet.Ik voel me echt uitgeblust, heb nergens zin in en doe alles maar moeizaam. Wil alleen maar rust en niet constant opgejaagd worden en dingen moeten. En dingen als 'zo is het leven', 'deal with it', word eens volwassen, helpen niet. Ik ben gewoon niet blij met wie ik ben, wat ik doe en hoe mijn leven er nu uitziet.
quote:phoebe123 schreef op 11 oktober 2013 @ 14:48:

Alexa: ik ben trouwens niet aan de AD gegaan. Heb wel natuurlijke pillen besteld. Brain mood. Ze werken voor mij heel goed en kon het verschil al na de eerste week merken.Dankje. Zal er even meer informatie over zoeken. Klinkt interessant.
Wat noem jij lang? weken, maanden etc. etc.

Misschien is er een besloten forum op internet voor je problemen. Wellicht helpt medicatie van de ha zodat je tot die tijd wat rustiger wordt of iets dergelijks.

Toen ik overspannen was van mijn werk ging ik wekelijks naar mijn ha toe als "therapie"sessie ipv naar een psycho etc. Dat kan je aan je ha ook vragen. Als je problemen zo ernstig zijn zal hij ook begrijpen dat je direct onder behandeling moet staan al is het bij hem.

Heel veel sterkte! wachten is vreselijk vooral als je jezelf niet goed voelt.

Ik lees net de wachttijd (met een vette in mijn regio omdat ik het niet nodig heb). Ik ben er stil van juist bepaalde onderwerpen waar je direct hulp bij nodig heb is maanden wachttijd. We leven in een bizarre tijd.
Alexa, het klinkt idd als of je niet lekker in je vel zit. Ik weet niet of je dit altijd al hebt gehad of dat dit van de laatste tijd is? Ik ben een paar maanden geleden in een depressie beland maar kwam er toen ook achter dat ik eigenlijk mijn hele leven al zeer negatieve gedachtes over mijzelf heb gehad en dat niet alleen de gebeurtenis waardoor ik depressief ben geworden daar de oorzaak van is maar vooral ook mijn negatieve gedachtes en mijn negatieve zelfbeeld.

Ik zag het echt helemaal niet meer zitten. Ik had ook extreem veel moeite om mijn dagelijkse dingen te doen en haalde nergens meer plezier uit of kon nergens meer van genieten en ik kon nooit trots op mezelf zijn want dan had ik het idee dat mensen mij arrogant zouden vinden en het was voor mezelf ook nooit goed genoeg.

De psych heeft mij heel goed laten inzien dat heel veel negatieve dingen helemaal niet negatief zijn en dat ik net zo veel waard ben als een ander. En ik moet je heel eerlijk zeggen, de afgelopen maanden zijn er 2 situaties geweest waar ik heel trots op mezelf ben geweest. En ja, het voelde echt heel raar. Ik liet aan mensen zien dat ik trots was op mezelf met wat ik bereikt had maar viel af en toe weer terug in de verdediging maar er was bij alle 2 de situatie een hele goede vriendin bij en die heeft echt bijna een klap voor mijn hoofd gegeven wanneer ik weer negatief werd. En ik moet je zeggen, het heeft me echt energie gegeven.

De psych gaat je anders leren denken. Je zelfbeeld verbeteren en een andere kijk op dingen mee geven. Het is verdomd lastig, want ook ik kan nog in mijn negatieve gedachtes verdrinken, maar pak nu wel heel vaak de lessen uit de therapie mee. En dat die negatieve gedachtes maar een irritant stemmetje in je hoofd is.

Wat ik ook heel fijn vind is dat mijn psych me heel veel zelf laat denken. Hij kauwt niet alles voor maar laat me zelf over dingen na denken. En mocht ik weer de verkeerde kant op denken dan stuurt hij mij een beetje bij.

Je kan het ook niet in een maand leren. Ik denk dat ik er jaren over ga doen, maar ik merk nu echt al zo veel verschil.

Wat betreft je werk. Tuurlijk heeft je vriend gelijk dat je aan het geld moet denken. Maar zou het niet fijn zijn om met plezier naar je werk te gaan? Is er niet iets wat je heel leuk vindt? Kan je niet kijken of je ander werk kunt gaan doen? Het is toch ook een droevige gedachte, dat je de rest van je leven werk moet doen waar je niet gelukkig van wordt?

Het is nooit te laat om dingen anders te doen en vergeet niet dat je vaak zelf ook heel veel kunt veranderen. Het leven biedt kansen maar die komen niet vanzelf en zal je wat voor moeten doen.

Ik zit nu ook op een punt dat ik dingen anders wil en ik ben er doodsbang voor om dingen daadwerkelijk anders te gaan doen. Het is allemaal erg vertrouwd zo maar wil ik dit mijn hele leven? Nee, misschien niet, maar het is wel lekker makkelijk zo.

En zo wil ik het dus niet meer.

Onder tussen ben ik weer heel blij met mijn werk ( zzp'er en zie nu pas wat voor leuk bedrijfje ik heb) maar ik zou er best iets anders naast willen doen. Gewoon voor de afwisseling. Het maakt me aan de ene kan idd een beetje bang, maar aan de andere kan ben ik er heel opgewonden over. Ik zie nu namelijk dat ik heel veel zelf in de hand heb!

Maak voor jezelf een lijstje met dromen en kijk of je die dromen waar kunt maken. Je hebt 1 leven de tijd om er iets van te maken en het zou toch zonde zijn om dat met negativiteit te vullen?

Nog even over de therapie en AD. De AD zal vast heel goed werken maar het is een symptoom bestrijding. Je haalt er de oorzaak (negatieve gedachtes) niet mee weg. Dus misschien AD in combinatie met therapie.

Geloof er in en geloof in je zelf. Geloof erin dat het anders kan en dat je zelf veel in de hand hebt. Het is niet makkelijk want anders zou ik ook niet bij een psyQ lopen maar ik weet wel, dat ik dit nooit meer wil en dat ik veel meer waard ben dan dat ik altijd gedacht heb.

Ow, en als je meer rust in je hoofd wil, kijk dan of mindfulness of yoga iets voor je is.
Moet je persé naar PsyQ? Ik kreeg namelijk gewoon een doorverwijzing voor een tweedelijns psycholoog en kon zelf kijken wie mij aansprak. Ik heb dus gekozen voor een vrijgevestigde psychologe, die vergoed wordt, die op flexibele tijden beschikbaar is en waarmee het gelukkig ontzettend goed klikt.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-04-2016 16:35
Reden: smaad
% gewijzigd
mosterd
Kan je niet naar een andere organisatie? Ik kon bij een andere organisatie binnen 1 week terecht. Die organisatie zit ook door heel NL (PB me even als je wilt weten welke organisatie).

Of anders een vrijgevestigde psycholoog een optie?

Misschien even je huisarts om advies vragen?
Dion haal je mobiele nummer weg.
Oh zie dat ik op een oud topic heb gereageerd Was omhoog gehaald door de reactie van Dion.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven