Intonatie

11-10-2013 18:54 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een bepaalde intonatie waardoor ik vaak bot overkom. Ik ben me hiervan bewust en probeer hier ook echt aan te werken en me hier bewust van te zijn. De laatste tijd erger ik me ook aan veel dingen en ik weet niet waarom. Ik ben hiervoor bij een psycholoog maar vanavond kwam iets wat ik zei weer verkeerd over en barste ik in huilen uit. Ik kon niet meer stoppen. Ik bedoel het allemaal goed maar het doet me pijn dat ik van mezelf een beeld schep van iemand die ik niet wil zijn. Ik werk er zo hard voor en toch lukt het me blijkbaar niet. Ben ik nou gek of zijn er andere therapien voor mensen zoals mij?
Is stemtherapie een optie?
Bedoel je de intonatie van hoe je dingen zegt of heeft het ook te maken met je houding of gezichtsuitdrukking?
Je gaat er blijkbaar vanuit dat het aan jou ligt. Als iets wat jij zegt verkeerd overkomt, kan dat ook aan de ontvanger liggen.
Het gaat echt puur om de intonatie. Ik werk bij een internationaal bedrijf waarbij ik veel contact heb met buitenlandse collega's en ik krijg dit al jaren te horen. Ook prive weet ik dat ik op een bepaalde manier overkom.

Ik wil zo niet zijn en vandaar dat ik bij een psycholoog loop.

Stemtherapie ken ik niet. Hier ga ik me eens in verdiepen. Bedankt.
Maar Goudenmeid, hoe zeg jij dan dingen? Klinkt alles alsof je vreselijk boos en bitcherig bent en hoe heb je dat geleerd? Was dat vroeger ook al zo? En de mensen in je prive-omgeving, die vinden ook dat je intonatie onaardig klinkt?
Heb je dit bij internationale contacten, of ook als je Nederlands spreekt? Intonatie is in verschillende talen heel verschillend, maar is een van de laatste dingen die je leert als anderstalige. Dus het kan goed zo zijn dat je een andere taal zo goed spreekt, dat degene die naar je luistert verwacht dat je intonatie ook overeenkomt met die van een moedertaalspreker. En dan begint het te wringen; je kunt ontzettend bot overkomen, omdat je met een Nederlandse intonatie bijvoorbeeld Engels spreekt. De manier waarop je je stem gebruikt, heeft in verschillende talen vaak een verschillende betekenis.

Dan lijkt het me eerder een taalbeheersingsprobleem dan een probleem waarvoor je bij een Nederlandse psycholoof terecht zou kunnen.
misschien moet je eens beginnen om te bedenken dat het niet jouw probleem is dat anderen zich ergeren aan jouw intonatie
Psycholoog dus

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven