Werk & Studie alle pijlers

Studiefinanciering

13-10-2013 21:09 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je uitwonend bent, wordt er dan nog gekeken naar het inkomen van je ouders?

Doordat mijn vader in de WW zat toen mijn studiefinanciering werd berekend krijg ik ¤395,- aan studiefinanciering.

Ik zit er over te denken om op kamers te gaan, maar ik hoorde van iemand dat ik dan minder studiefinanciering ga krijgen dan dat ik thuis woon. Klopt dat?
Mijn man kreeg gewoon n maximale uitwonende studiebeurs toen wij samenwoonden. Werd naar t inkomen v zn ouders gekeken.

Ik zou gewoon bellen voor info

Hij moest t geloof ik wel bij n bepaald bedrag steeds stopzetten, omdat hij werkt
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Ja, als je uitwonend bent kijken ze nog steeds naar het inkomen van je ouders.

Sterker nog, toen ik getrouwd was keken ze nog steeds naar het inkomen van mijn ouders.
Voor aanvullende studiefinanciering (bovenop de basisbeurs) wordt naar het inkomen van je ouders gekeken. De basisbeurs is sowieso al hoger als je uitwonend bent.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:jovo schreef op 13 oktober 2013 @ 21:09:

Doordat mijn vader in de WW zat toen mijn studiefinanciering werd berekend krijg ik ¤395,- aan studiefinanciering.

Ik zit er over te denken om op kamers te gaan, maar ik hoorde van iemand dat ik dan minder studiefinanciering ga krijgen dan dat ik thuis woon. Klopt dat?

Pas maar op, het wordt berekend op jaarbasis. Als jouw vader dus maar even in de WW heeft gezeten loop je een groot risico dat je terug moet betalen.

De basisbeurs stufi is meer voor uitwonend, dus je zult alleen maar meer krijgen, niet minder.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 13 oktober 2013 @ 21:18:

[...]

Pas maar op, het wordt berekend op jaarbasis. Als jouw vader dus maar even in de WW heeft gezeten loop je een groot risico dat je terug moet betalen.

De basisbeurs stufi is meer voor uitwonend, dus je zult alleen maar meer krijgen, niet minder.

Mijn vader heeft inderdaad maar even in de WW gezeten. Momenteel ook niet aan het werk, maar in de ziektewet. Zodra het uitzendbureau weer werk heeft, moet hij weer aan het werk.

Ik maak me daar inderdaad een beetje zorgen over. Krijg ik niet veel te veel studiefinanciering? Mijn klasgenoten krijgen maar rond de 70 euro. Alleen maar de basisbeurs.

Ik heb ook de prestatiebeurs erbij. Het maximale, 395 euro dus. Iedereen heeft toch recht op een prestatiebeurs?

Ik ben afgelopen schooljaar begonnen met een nieuwe studie en heb dit doorgegeven bij DUO. Mijn studiefinanciering is hetzelfde gebleven.

Ik ben inderdaad bang dat ik later nog iets terug moet betalen omdat ik zo veel krijg.
Je prestatiebeurs is opgebouwd uit drie onderdelen:

- basisbeurs (krijgt iedereen thuiswonend 77 euro, uitwonend 251)

- aanvullende beurs (afhankelijk van inkomen ouders)

- lening (eigen keuze hoeveel)

De variabele in jouw verhaal is de aanvullende beurs. Die is namelijk gebaseerd op een jaarinkomen en bij teveel geld moet je terugbetalen. Je zou bij DUO na kunnen vragen op welk inkomen het gebaseerd is, als het niet klopt kun je daar rekening mee houden door wat apart te zetten om terug te betalen.
Bedankt! Ik zet inderdaad elke maand wat geld apart voor het geval ik later wel moet terug betalen. Binnenkort maar eens bellen naar DUO, want het zou zonde zijn als ik geld krijg waar ik eigenlijk helemaal geen recht op heb.
Uitwonende beurs is altijd hoger dan inwonende beurs. Daarnaast wordt er altijd gekeken naar inkomen van de ouders. Ze gaan er namelijk van uit dat je ouders je, boven een bepaald inkomen, kunnen helpen.
het wordt berekend op jaarbasis, dat kan betekenen dat de hoogte van je beurs in januari weer veranderd! Ik ging toendertijd in september studeren en kreeg een hoge beurs, zocht een dure kamer uit.... En vanaf januari werd het over een ander jaarsalaris van m'n vader berekend wat veel hoger lag en ging de hoogte van m'n beurs flink omlaag en zat ik eigenlijk in een te dure kamer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven