verwarming aan

11-09-2013 09:12 152 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben even nieuwsgierig of er al mensen zijn die de verwarming aan hebben. Ik ben zelf een behoorlijke koukleum, maar ik vind het nog zo vroeg om de verwarming aan te doen, het is nog maar september. Bovendien was het vorige week nog 30 graden! Ben benieuwd of jullie de verwarming al aan hebben....
Ik woon in een nieuwbouwflat, allemaal super (soms te goed) geisoleerd. Duurt echt eeuwen voordat de warmte verdreven is binnen! Dus ik hoef 'm nog niet aan (:
Het is hier nu 21 graden in huis. Kachel gaat dan ook nog niet aan. Pas onder de 20 graden. Moet wel zeggen dat ik vanmiddag heel de middag de achterdeur open heb gehad. En heb ook pas net het keukenraam dicht gedaan.
Hier de verwarming toch weer even aangezet. Het was 18 graden.

Nu 19 graden.
Dit topic komt hier ieder jaar wel even langs en ik raak er altijd een beetje van in de war. Wij hebben gewoon een verwarmingsketel (die het hele jaar aanstaat omdat je zo af en toe ook nog wel eens wilt douchen ) en een kamerthermostaat. Wordt het in de kamer kouder dan 20,5 graden, dan gaat de verwarming vanzelf aan.

Ik begrijp dus nooit zo goed wat er uit te laten of aan te doen valt. Of hebben jullie allemaal gaskachels of iets dergelijks?
Ik heb zo'n ding wat je zelf in kan stellen, per dag, per uur, etcetera. Gisteren heb ik een plaid gekocht voor op de bank, maar ik zie dat deze al weer ingepikt is. Een trui dragen is kennelijk uit den boze; je omwikkelen met een deken niet...
@lariba Gaat jouw verwarming dan ook aan in de winter als jullie er niet zijn? Hoe doen jullie dat dan? Ik hoop toch niet dat jullie in de winter de verwarming/thermostaat het 24 uur per dag op 20,5 graden houden? Ook als jullie niet thuis zijn of slapen enzo? Das is duur, milieuonvriendelijk en onzinnig lijkt me?

In de zomer schakel ik de kamerthermostaat uit. (De douche wordt dan nog gewoon verwarmd). In de winter (streefdatum 1 okt) schakel ik m weer in, en gaat de verwarming hij idd weer bijverwarmen onder een bepaalde temperatuur (mits het tijdvak van toepassing is).
quote:Lariba schreef op 15 september 2013 @ 08:53:

Dit topic komt hier ieder jaar wel even langs en ik raak er altijd een beetje van in de war. Wij hebben gewoon een verwarmingsketel (die het hele jaar aanstaat omdat je zo af en toe ook nog wel eens wilt douchen ) en een kamerthermostaat. Wordt het in de kamer kouder dan 20,5 graden, dan gaat de verwarming vanzelf aan.

Ik begrijp dus nooit zo goed wat er uit te laten of aan te doen valt. Of hebben jullie allemaal gaskachels of iets dergelijks?

De kamerthermostaat staat standaard op 15 graden hier.

In de winter af en toe wel lager, want anders blijft die maar aangaan, als wij bijvoorbeeld niet thuis zijn.

Overdag wil ik de temperatuur liever niet onder de 18 hebben en dan zet ik de thermostaat dus daarop als er een kans is dat de temperatuur anders daar onder gaat zitten.

De verwarming op de bovenverdieping staat nog dichtgedraaid. Die gaan open zodra de temperatuur daar onder de 15/16 neigt te komen overdag.
Hier gaat hij nog niet aan hoor. Vriendlief houdt niet van warmer dan 18/19 graden in huis, en ik trek net zo lief warme sokken aan en een dekentje over me heen. Scheelt ook weer in stookkosten. Wat ik wel vervelend vind van leven in niet zo'n warm huis, is dat je andere verwarmde ruimtes opeens zo verrekte heet vindt. Ik vind het op mijn werk bijvoorbeeld niet te harden, want daar staat al de hele week de verwarming aan.

Edit: Als we bezoek krijgen zorg ik trouwens wel altijd dat het 21 graden is. Je wil je gasten ook niet wegjagen haha.
quote:dosqueridos schreef op 15 september 2013 @ 09:09:

@lariba Gaat jouw verwarming dan ook aan in de winter als jullie er niet zijn? Hoe doen jullie dat dan? Ik hoop toch niet dat jullie in de winter de verwarming/thermostaat het 24 uur per dag op 20,5 graden houden? Ook als jullie niet thuis zijn of slapen enzo? Das is duur, milieuonvriendelijk en onzinnig lijkt me?

Klopt, en dat is gelukkig ook niet zo. Hij werkt met een hoge (bij ons 20,5) en een lage (15) stand. Je kan een heel weekschema invullen met wanneer hij de hoge en de lage temperatuur moet aanhouden: op werkdagen laag tot een uur of vijf, in het weekend de hele dag aan, etc. En vanaf een half uur voor bedtijd weer richting de koude stand. Daar hoef je verder dus niet meer aan te doen.

(Er is ook een vakantiestand die alleen maar voorkomt dat de boel bevriest. Je kan zelfs instellen hoe lang je op vakantie bent, zodat de boel bij thuiskomst weer lekker warm is.)

Edit: De enige verspilling die er zo optreedt is dat we hem soms vergeten uit te zetten als we eens een (weekend)dagje weg zijn of zo.
quote:Lariba schreef op 15 september 2013 @ 10:28:

[...]

Klopt, en dat is gelukkig ook niet zo. Hij werkt met een hoge (bij ons 20,5) en een lage (15) stand. Je kan een heel weekschema invullen met wanneer hij de hoge en de lage temperatuur moet aanhouden: op werkdagen laag tot een uur of vijf, in het weekend de hele dag aan, etc. En vanaf een half uur voor bedtijd weer richting de koude stand. Daar hoef je verder dus niet meer aan te doen.

(Er is ook een vakantiestand die alleen maar voorkomt dat de boel bevriest. Je kan zelfs instellen hoe lang je op vakantie bent, zodat de boel bij thuiskomst weer lekker warm is.)

Edit: De enige verspilling die er zo optreedt is dat we hem soms vergeten uit te zetten als we eens een (weekend)dagje weg zijn of zo.

20,5 graden vindt ik erg warm en die nachtverlaging van 15 graden is ook niet goed bij goed geïsoleerd woning wordt het dat nooit dus kan hij naar 10 graden en bij slecht geïsoleerd woning slaat hij dus aan en stookt hij terwijl je zelf onder een warm dekbed ligt

Mijn ervaring is dat gewone aan/uit thermostaat makkelijkst is en goedkoopst in gasverbruik en nachtverlaging kan zat 2 uur voor dat je naar bed gaat.
quote:Penelopeia schreef op 15 september 2013 @ 10:03:

Hier gaat hij nog niet aan hoor. Vriendlief houdt niet van warmer dan 18/19 graden in huis, en ik trek net zo lief warme sokken aan en een dekentje over me heen. Scheelt ook weer in stookkosten. Wat ik wel vervelend vind van leven in niet zo'n warm huis, is dat je andere verwarmde ruimtes opeens zo verrekte heet vindt. Ik vind het op mijn werk bijvoorbeeld niet te harden, want daar staat al de hele week de verwarming aan.

Edit: Als we bezoek krijgen zorg ik trouwens wel altijd dat het 21 graden is. Je wil je gasten ook niet wegjagen haha.

Klopt wat je zegt. Met werk is het gewoon moeilijk kleden, snel te warm maar je moet erna nog wel naar buiten. Jaja, snap dat je een goede jas moet hebben maar dan nog.

Zelf doe ik ook de verwarming wat hoger als ik visite krijg. Zou het gênant vinden als ze niet comfortabel zitten.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Nee hij is nog niet aangeweest en zolang het hier in de woonkamer nog 22/23 graden is komt hij ook niet aan.

Pas als het enkele dagen rond de 18/19 graden in de woonkamer is dan gaat hij weer aan.

En zelfs dan vergeten we hem vaak aan te doen. Pak liever een kop thee en een deken en een dikke trui dan dat ik de kachel aan doe. Maar als het echt koud wordt dan gaat hij toch aan en niet hoger 21 graden.
quote:Penelopeia schreef op 15 september 2013 @ 10:03:

Edit: Als we bezoek krijgen zorg ik trouwens wel altijd dat het 21 graden is. Je wil je gasten ook niet wegjagen haha.21 vind ik wel best warm hoor. 19/20 graden lijkt mij toch warm zat.
quote:Lariba schreef op 15 september 2013 @ 08:53:

Ik begrijp dus nooit zo goed wat er uit te laten of aan te doen valt. Of hebben jullie allemaal gaskachels of iets dergelijks?Klopt gaskachel, dus letterlijk uitzetten in de zomer en aanzetten als het weer kouder wordt.
*ik voel me na het lezen van dit topic erg trots!

Hier is de verwarming nog steeds niet aan geweest.

Het is nu 16,5 graden binnen, maar ik heb het totaal niet koud..

Ik hoop dat ik de verwarming tot 1 november uit kan laten :-)

Ik moet wel toegeven dat we een houtkachel hebben.

Maar die gaat pas in de avond na het avond eten pas aan..
quote:_Strawberry86_ schreef op 15 oktober 2013 @ 16:08:

Ik hoop dat ik de verwarming tot 1 november uit kan laten :-)

Ik moet wel toegeven dat we een houtkachel hebben.

Maar die gaat pas in de avond na het avond eten pas aan..Heb je dan ooit nog wel vrienden die bij jou over de vloer willen komen als je thuis in 'n koelcel leeft? Wat is de reden dat je er zo'n Spartaanse levensstijl op na houdt?
Vrienden zat die over de vloer komen hoor, dan steek ik de houtkachel aan.

Maar no way dat ik mijn verwarming nu aan ga doen..

De reden is omdat ik het zonde vind van mijn geld, ik heb al 3 jaar achter elkaar bij moeten betalen aan energie en gas.

Dus nu let ik extra goed op!
quote:_Strawberry86_ schreef op 15 oktober 2013 @ 16:08:

Ik .

Nou wees er maar trots op hoor dat je blijkbaar niet voldoende geld hebt om het huis behaaglijk warm te houden.

Ik heb het liever gewoon lekker warm.
Je kunt ook gewoon je maandbedrag verhogen, dan hoef je niet bij te betalen! Echt treurig als je geen geld (over?) hebt om je huis normaal behaaglijk warm te stoken.
Ik wacht zo lang mogelijk met aanzetten van de verwarming, anders ben ik meteen verpest maar de laatste dagen kun je er bijna brood op roosteren. Mijn huis wordt niet snel koud, alleen bij een straffe noord-oosten wind. Ik stook alleen in de woonkamer, in de slaapkamers is de CV nog nooit aan geweest, moet er niet aan denken, de badkamer is ingesloten, daar hebben we de radiator weggehaald, hij werd ook nooit gebruikt maar nam wel veel ruimte in beslag.
verba volant, scripta manent.
Ik zit nu in de kou, pas vanavond mag die (even) aan. Niet omdat ik het leuk vind om in de kou te zitten maar omdat ik bang ben volgend jaar (flink) bij te moeten betalen en dus op een hoger maandbedrag uitkom. Probeer dus het nog even binnen de perken te houden ook omdat het nog tot in juni behoorlijk koud was 's avonds. Ik kan mij gewoon niet veel permiteren als werkzoekende met een kleine uitekering. Als ik nou eens een baan krijg met een fatsoenlijk salaris dan... hoef ik de kachel sowieso pas 's avonds aan te zetten en scheelt dat weer kosten (waarom doet nederland niet als de belgen en gooien we de btw voor electra en gas niet naar 6% ipv 3 kwart van de rekening te laten bestaan uit belastingen op belastingen???)
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
quote:elninjoo schreef op 15 oktober 2013 @ 16:22:

Je kunt ook gewoon je maandbedrag verhogen, dan hoef je niet bij te betalen! Echt treurig als je geen geld (over?) hebt om je huis normaal behaaglijk warm te stoken.Het is treurig dat de overheid met al zijn belastingen het zover laat komen. Wie niet veel maandinkomen/uitkering heeft moet wel zuinig zijn. 3kwart van de rekening is belasting, 1kwart is daadwerkelijk verbruik. En alles word duurder en duurder dus je moet dan keuzes maken. Net als de keuze om niet alle lampen meteen aan te gooien zodra het donker word omdat dat ook weer geld kost.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Ik had gister de verwarming aangezet want ik had het best koud in huis. Vind ik heerlijk om op de bank te zitten met een koekje en een kop thee en lekker warm... zou niet graag in de kou willen zitten.
.
De kachel staat hier sinds vorig weekend gewoon aan. De thermostaat staat op 19 graden en hij springt toch af en toe aan.
Mensen lezen, ik heb het geld wel om mijn huis warm te houden.

Ik vind het alleen zonde van mijn geld.

En ik heb een houtkachel dus ik vind het nergens voor nodig om mijn centrale verwarming aan te doen.

Ieder zijn keuze toch.. En mijn vrienden zitten momenteel liever bij ons thuis vanwege mijn houtkachel dat vinden ze betere warmte dan c.v..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven