Geluid bewerkingsprogramma gezocht

16-10-2013 11:12 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik ben op zoek naar software, het liefst open source, waarmee ik geluidopnames kan bewerken. Ik heb een aantal oude opnames waar het volume van verschilt en wat ik wil gelijktrekken. Daarnaast zou ik graag ruis en andere geluiden willen weghalen en geluid willen vervangen door ander geluid. Ook het opknippen van grote geluidsbestanden en in sommige gevallen (in een andere volgorde) weer bij elkaar zetten is van belang. Daarnaast heb ik alleen mp3 en .wav formaat nodig. Is er iemand die een goed en gebruiksvriendelijk programma kent? Het liefst niet zo heel erg duur.
Ik ben ook met zoiets bezig (verschillende opgenomen lezingen enzo) en Audity heeft wel wat mogelijkheden om achtergrondgeluid weg te werken. Ik weet niet of het goed werkt (ik moet het nog uitproberen). Op youtube zijn er wel voorbeelden van 'noise removal' met audity. Dan moet je een stukje van het achtergondgeluid selecteren en dat wordt er dan uitgefilterd.
quote:m_1985 schreef op 16 oktober 2013 @ 17:35:

[...]

Welke .dll?

lame_enc.dll

Helpt dat?
Er is tijdens de installatie van of Audacity of MP3Gain iets niet goed geïnstalleerd, waardoor het betreffende .dll-bestand niet wordt gevonden. Je zult dus handmatig dat .dll-bestand moeten downloaden en deze in de juiste map moeten plaatsen. Onderstaand klinkt heel moeilijk, maar valt op zich mee. Om het makkelijk te houden:

1. download het zip-bestand met hierin het .dll-bestand:

http://www.dll-files.com/lame_enc.zip?0WKdWCaDjV

2. open het zip-bestand (lame_enc.zip) en sleep het zich daarin bevindende lame_enc.dll-bestand naar bijvoorbeeld je bureaublad.

3. 'Kopieer' nu het lame_enc.dll-bestand (rechtermuisknop op het bestand, gevolgd door 'Kopiëren').

== Het hangt even af van welke Windows versie je hebt (XP, Vista, 7, 8), zodoende ik je het bestand even op meerdere plaatsen laat kopiëren (kan geen kwaad) ==

Ga naar de volgende mappen, en 'plak' (rechtermuisknop, 'Plakken) vervolgens in al die mappen 1x het lame_enc.dll-bestand:

a. (Deze) Computer, C: schijf, Program Files (x86), MP3Gain

b. (Deze) Computer, C: schijf, Program Files (x86), Audacity

c. (Deze) Computer, C: schijf, Windows, System

d. (Deze) Computer, C: schijf, Windows, System32

Let op: indien je over onderstaande SysWOW64-map beschikt (kan zijn van niet), dan bevindt zich daar al een lame_enc.dll-bestand in. Indien je nu 'plakt', wordt er gevraagd of je het bestand wil overschrijven. Dat wil je niet.

e. (Deze) Computer, C: schijf, Windows, SysWOW64

Dus daarom:

I. Hernoem het originele lame_enc.dll-bestand in die SysWOW64-map naar bijvoorbeeld: lame_enc2.dll

II. 'Plak' nu alsnog het nieuw gedownloade lame_enc.dll-bestand in die SysWOW64-map.

In principe 'zou' MP3Gain nu zonder fratsen moten opstarten. Zo niet; even proberen om de pc te herstarten, anders heb ik nog 1 extra handeling die je moet uitvoeren.
Wow bedankt. Ik ga het morgen uitproberen. Aan MP3Gain was ik nog niet toegekomen. Dus mis ik alleen bij Audicity dit bestand (hij kan mijn geluidsbestanden niet wegschrijven als mp3). Ik ben zo benieuwd of het gaat lukken.
Aaah, dan heb ik er wederom te snel overheen gelezen.

Sla bovenstaand over (daar gaat 15 minuten typen ), en doe het volgende:

1. Download: http://rghost.net/downloa ... e_v3.99.3_for_Windows.exe

2. Installeren

3. Audacity opstarten en proberen het project weg te schrijven als mp3. Zoals de 'help' op de site omschrijft:

De eerste keer dat u "Bestand > Exporteren als MP3" gebruikt, zal Audacity vragen naar de locatie van "lame_enc.dll". Navigeer naar "C:\Program Files\Lame for Audacity", selecteer "lame_enc.dll", klik daarna op "Open" en "OK".

Dat zou moeten werken?
m_1985 bedankt voor je reactie! Het is helaas niet door mij opgenomen, maar door mijn stagebegeleider. Hij heeft het volgens mij op zijn telefoon opgenomen, omdat ik het bestand zelf naar mp3 heb moeten omzetten. En volgens mij doet ie altijd met zijn telefoon.

Ik ga volgende week nog een poging voor hem doen (de uitwerking heeft hij nodig, niet ik). Anders is het gewoon jammer en moet ie voortaan maar geen interviews meer afnemen in de trein .
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow!
Voor een uitwerking (op papier, begrijp ik?) is het niet noodzakelijk dat je het bestand eerst zuivert, toch? Wel een stukje makkelijker (dat begrijp ik nog).

Je hebt het bestand zelf naar mp3 moeten omzetten. Dat is, wanneer je een bestand wil zuiveren van ruis, achtergrondgeluid etc., eerder nadelig.

Vergelijk het met een scherpe foto, die je vervolgens in een lagere kwaliteit opslaat. De randjes zijn vervolgens bij lange na niet meer zo scherp als in het origineel. Wil je dus bijvoorbeeld een persoon 'precies' uitsnijden, wordt dit al een stuk lastiger (tot zelfs onmogelijk).

Dat werkt ongeveer hetzelfde met mp3. Mp3 is niet zozeer een 'bestand', maar een methode om een audiobestand compacter te maken in grootte.

Waar een ruw audiobestand (een liedje bijvoorbeeld) rond de 60MB ligt, zorgt de de mp3-compressor er voor (dat is in feite wat het doet, maar men noemt het een codec) dat het allerlei geluiden en golflengtes verwijderd, waardoor het liedje intact blijft, maar de hoeveelheid data in het bestand wordt verminderd (vergelijk het met een blok kaas; de kaas blijft bestaan, maar je maakt 'm compacter door er een steeds een laagje vanaf te schaven/snijden).

Om een lang verhaal kort te maken: je kunt daarom dus altijd beter aan de slag met het originele bestand. Daar zit geen mp3-compressie overheen, wat betekent dat je meer kans op slagen hebt om te 'filteren'
quote:m_1985 schreef op 16 oktober 2013 @ 23:06:

Aaah, dan heb ik er wederom te snel overheen gelezen.

Sla bovenstaand over (daar gaat 15 minuten typen ), en doe het volgende:

.....

Dat zou moeten werken?Later dan gepland maar ik heb het uitgeprobeerd en... het werkt Thx, dit maakt het weer een stuk makkelijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven