Angst en gezondheid

21-10-2013 12:10 14 berichten
Wellicht wordt dit een warrig verhaal, want ik weet niet goed waar ik moet beginnen.

Ik ben altijd al een nerveus en soms angstig persoon geweest.

En een aantal jaar geleden heb ik kort na elkaar een aantal voor mij moeilijke dingen moeten verwerken, waardoor ik een angst/paniekstoornis ontwikkelde. Daarvoor heb ik twee jaar anti psychotica geslikt en uiteindelijk ook therapie (emdr ivm een traumatische gebeurtenis) gehad.

Dat is inmiddels bijna twee jaar geleden en ik ben sinds die tijd redelijk stabiel. Wel sneller dan gemiddels bang, maar voor mij goed te doen.

Maar ik heb nu al een hele tijd vage lichamelijke klachten en ik merk dat ik weer steeds angstiger begin te worden.

Sinds mijn galblaas is verwijderd heb ik maagklachten. Met vaak maagpijn, zere branderige keel, brok in keel enz.

Ik slik hiervoor omeprazol, maar dat werkt vaak niet afdoende tegen de keelklachten.

Sinds de operatie heb ik ook last van een (soms) te lage bloeddruk. Die schommelt erg, maar varieert tussen de 115/70 en 90/55. Als ik wakker ben en op, 's nachts in bed is hij lager. Ik ben hierdoor snel moe, heb het vaak koud (vooral handen en voeten) en ben vaak duizelig en soms ook wat misselijk. Ow ja, en ik heb meer dan daarvoor last van oorsuizen.

Ik ben al helemaal binnenste buiten gekeerd voor mijn maagklachten, maar ze kunnen niks vinden.

Mijn bloeddruk is verder niet naar gekeken en de huisarts vindt het ook niet echt ernstig.

Inmiddels komt er nu nog bovenop dat ik al 11 dagen menstrueer en dat het er niet op lijkt dat dat binnenkort gaatstoppen.

Daarvoor heb ik net de huisartsenpraktijk gebeld en ik word vanmiddag teruggebeld.

En nu ben ik dus weer erg bang.

Mijn onrust over al mijn klachten (ik heb ook nog twee onrustige moedervlekken waarvoor ik over drie maanden terug moet komen bij de dermatoloog) was al aan het toenemen, maar ik merk dat ik het nu gewoon niet echt goed meer kan relativeren en dat mijn gedachten met me op de loop gaan.

Ben weer erg bang voor kanker of andere ernstige aandoeningen (hartklachten vnl) en krijg mezelf slecht rustig.

Hoop hier eigenlijk eventueel wat tips te krijgen hoe ik hiermee om kan gaan. En vraag me bv af of mijn menstruatieklacht met de overgang te maken zou kunnen hebben.

Ik wil denk ik vooral even van me afschrijven. Ik heb niet echt mensen in mijn omgeving waarbij ik mijn verhaal kwijt kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp heel goed dat je weer gaat piekeren van al deze onzekerheden. de stabiliteit is weg die juist jij zo hard nodig hebt om te kunnen functioneren.

Misschien zou je eens kunnen kijken naar een therapeut die bewust bezig is met je lichaam, zonder naar de medische dingen te kijken. Die bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen met je doet, zodat je wat minder snel uit balans raakt. Want medische dingen zullen er altijd blijven, als je ouder wordt neemt dat alleen maar toe.
Klinkt als iets om eens wat meer over op te zoeken Bootje.

In welke hoek moet ik dan zoeken.

Ik heb helaas erg slechte ervaringen met de ggz hier, dus ga liever naar een vrijgevestigd therapeut.

Maar ben het wel met je eens dat ik wellicht weer naar therapie moet kijken. Dat vind ik wel moeilijk, ik zie dat toch steeds als bewijs dat ik faal.
quote:Yasha schreef op 21 oktober 2013 @ 12:31:

Klinkt als iets om eens wat meer over op te zoeken Bootje.

In welke hoek moet ik dan zoeken.

Ik heb helaas erg slechte ervaringen met de ggz hier, dus ga liever naar een vrijgevestigd therapeut.

Maar ben het wel met je eens dat ik wellicht weer naar therapie moet kijken. Dat vind ik wel moeilijk, ik zie dat toch steeds als bewijs dat ik faal.Ik bedoel geen therapeut in de zin van de GGZ en ook geen zweefkeestherapeut. Meer zoiets als bijvoorbeeld haptotherapie, waar je bewust wordt van je lichaam door ontspannings- en ademhalingsoefeningen. Want stress zorgt voor een gespannen houding, wat je weer andere klachten op kan leveren. Door je daar bewust van te zijn kun je zelf meer de regie pakken en bewust ontspannen. Die controle en icm met leren loslaten zorgt voor meer balans.
Of bijvoorbeeld lichaamsgerichte psychotherapie:

Lichaamsgerichte therapie omvat alle soorten (psycho)therapie die het lichaam als uitgangspunt nemen van het therapeutische proces. De lichaamsgerichte psychotherapie heeft als uitgangspunt dat er samenhang is tussen lichaam, gedachten, emoties en gevoelens. Bij de therapie kan gebruik gemaakt worden van lichaamsoefeningen, ademhalingsoefeningen en gesprekken.
ik heb heel lang last gehad van lichamelijke klachten, later bleek ik een angststoornis te hebben, met name de angst om ziek te zijn/worden.

Wat mij erg geholpen heeft, om naast mijn psychische gesteldheid, ook met mijn lichaam bezig te zijn is holistische massage. Google maar eens.
Dank je bootje. Ik ga er eens wat informatie over opzoeken.

Ik weet dat stress nogal invloed kan uitoefenen op hoe ik me lichamelijk voel. Mijn maagklachten zijn nu bijvoorbeeld ook erger dan anders. Dus als ik er via ontspanningsoefeningen invloed op uit zou kunnen oefenen zou dat fijn zijn.
Ik hoop dat je iets kunt vinden wat bij je past en dat je je daardoor snel weer een beetje beter kunt voelen
Ik heb heel veel gehad aan alternatieve geneeskunde en mediteren.

Ik ben een controlfreak en moest leren loslaten. Stapje voor stapje gaat het stukken beter!

Succes
Ik ben lang ziek geweest en was daarna ook bang om weer ziek te worden. Bij mij hielp het om op het moment dat ik ging piekeren een soort mantra op te zeggen. Dan is er al geen ruimte meer in je hoofd om te piekeren en zo programmeer je jezelf om het positiever in te zien.
quote:thula schreef op 21 oktober 2013 @ 12:48:

ik heb heel lang last gehad van lichamelijke klachten, later bleek ik een angststoornis te hebben, met name de angst om ziek te zijn/worden.

Wat mij erg geholpen heeft, om naast mijn psychische gesteldheid, ook met mijn lichaam bezig te zijn is holistische massage. Google maar eens.

Ga ik ook eens informatie over opzoeken.

Bij mij is de angst ook vaak gekoppeld aan ziek zijn/worden. Niet alleen bij mezelf maar ook tav mijn man en mijn huisdieren.

Ben denk ik vooral bang dat de (weinige) mensen/dieren die belangrijk voor me zijn wat overkomt.

En ben me dus wel bewust van het feit dat mijn angst voor stress zorgt en dat weer leidt tot meer lichamelijke klachten. Maar dat helpt nu even niet. Angst breekt dwars door mijn gedachten heen nu.
quote:DollyParton schreef op 21 oktober 2013 @ 13:15:

Ik ben lang ziek geweest en was daarna ook bang om weer ziek te worden. Bij mij hielp het om op het moment dat ik ging piekeren een soort mantra op te zeggen. Dan is er al geen ruimte meer in je hoofd om te piekeren en zo programmeer je jezelf om het positiever in te zien.Zo lukt het me de laatste paar jaar ook meestal om de angst onder controle te houden. Maar nu breekt het even door alles heen helaas.
angst is een heel rottig iets. Het verspreid zich razendsnel als je het de ruimte laat. Geleerd van mijn psych maar het is wel waar. Je herkent nu, al vrij direct, de signalen. Is het een optie om je psych/peut van destijds te benaderen?
Ik had destijds hulp vanuit het tiz. Ik heb nl behalve mijn angststoornis ook de diagnose Asperger. En had dus hulp van een spv-er om me te helpen met structureren. En kreeg via de psychiater die aan het tiz verbonden was medicatie voorgeschreven.

Inmiddels gaat het zo goed met me, dat deze hulp is afgerond. En dit is ook niet het type hulp wat ik nu nodig heb.

Daarnaast heb ik emdr therapie gehad omdat een deel van mijn angststoornis voortkomt uit een trauma.

Dat heeft wel heel erg geholpen en ik heb ook niet het idee dat dat trauma nu nog een rol speelt.

Heb inmiddels wat opgezocht over haptotherapie en holistische massage, dat klinkt wel als iets waar ik wat aan zou kunnen hebben.

Ga de rest ook nog eens bekijken.

En ja, angst kan inderdaad razendsnel een loopje met je nemen.

Ik merk gelukkig dat hier reageren zoveel van mijn aandacht vraagt dat mijn angstniveau in elk geval weer aanvaardbaar is. Afleiding helpt duidelijk goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven