Wajong ervaringen

23-10-2013 11:46 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 24 jaar en heb van het UWV te horen gekregen dat ik vanaf januari 2014 een Wajong en de bijbehorende jobcoach krijg. Dit vanwege psychische klachten waarvoor ik 3 dagen in de week therapie krijg en ik dus niet genoeg uren kan werken om mijzelf in onderhoud te voorzien. Ik ben voor 75% afgekeurd wat inhoud dat ik dus voor 25% wat neer komt op 10 uur per week werk moet zoeken. Nu zou ik het fijn vinden om met andere mensen die ook in de Wajong zitten ervaringen uit te wisselen. Voor mij is alles nog zo nieuw.
quote:saartjuhzes schreef op 27 oktober 2013 @ 13:27:

[...]

Voor mij is studeren aan de HBO of Uni ook algemene ontwikkeling. Iemand heeft het potentieel zich op dit gebied te ontwikkelen, mag dat niet omdat de belastingbetaler waar voor zijn geld wil zien? Sommige Wajongers zijn hoogbegaafd, mogen die niet naar de universiteit?

Als wajonger word ik een beetje moe van het feit dat wajongers zich voor voor elke scheet moeten te lijken te verantwoorden.

Dat als blijkt dat als je meer dan het hoogstnoodzakelijke hebt om te overleven, mensen al gauw roepen dat je 'te veel' krijgt. Dat dat geld wel beter besteed kan worden dan aan aan het leefbaar maken van jouw leven. Dat je vooral niet vergeten moet dat je 'op kosten van de gemeenschap leeft'. Foei.

Maar je kiest hier niet voor.

Ik was ook liever gaan werken. Lekker je eigen euro uitgeven. Niemand die moppert dat het 'te veel' is of 'beter anders besteed kan worden'. Want het is hun euro niet. Je hebt hem helemaal zelf verdiend. Wat lijkt me dát heerlijk.

bekijk het eens van de andere kant: de mensen die voor WAJONG in aanmerking waren gekomen als hun klachten zich eerder geopenbaard hadden / ze niet zo lang hadden doorgelopen om zichzelf te onderhouden

die zich nu te pletter werken om het hoofd boven water te houden en zich scheel betalen aan mensen die thuis zitten

niet persoonlijk naar wie dan ook, maar ik baal er wel eens goed van
quote:satansadvocaat schreef op 27 oktober 2013 @ 13:43:

[...]

Om eerlijk te zijn, het is wel een "legio aan" misbesteding.

Maar als in een maatschappij het geld niet op kan. Dan wil ik ook nog wel een tweede studie erbij doen, en daarna universiteit want ik denk ook nog wel eens astronaut te willen worden.

Je wordt niet alleen opgeleid om je talenten te ontwikkelen maar ook om een steentje bij te dragen aan de maatschappij.

Studiefinanciering is een investering in de toekomst door de overheid (maatschappij).

Just sayin.Iedere keer als blijkt dat wajongers niet alleen op water en brood leven, maar ook wel eens een verzetje hebben (vakantie, kunnen studeren) op wat is er wel iemand die meent te moeten opmerken dat dat allemaal wel errug luxe is. Misbesteding. Je mag alleen iets leuks doen als het de belastingbetaler wat oplevert.

Vaak iemand die ondanks alle belasting, die dingen voor zichzelf wel kan betalen, maar ze kennelijk niet gunt aan een ander die in en minder gelukkige positie zit.

Het is verschrikkelijk om van een uitkering te moeten leven. Je leeft van de hand-outs van de maatschappij en dat moet er kennelijk worden ingewreven ook. Ik had liever dat geld zelf verdiend, dan had ik er mee kunnen wat ik wilde, zonder dat anderen zich daarmee bemoeiden.

Just sayin'
quote:itsme1973 schreef op 27 oktober 2013 @ 13:49:

[...]

bekijk het eens van de andere kant: de mensen die voor WAJONG in aanmerking waren gekomen als hun klachten zich eerder geopenbaard hadden / ze niet zo lang hadden doorgelopen om zichzelf te onderhouden

die zich nu te pletter werken om het hoofd boven water te houden en zich scheel betalen aan mensen die thuis zitten

niet persoonlijk naar wie dan ook, maar ik baal er wel eens goed vanJe hoeft je niet te pletter te werken. Fulltime minimumloon is altijd hoger dan wajong,. en mijn hoofd staat ook niet onder water.
Satansadv. het blijkt juist dat mensen die geen toegang hebben tot onderwijs het vaakst zonder werk blijven. De beter opgeleide wajonger of iemand met een arbeidshandicap komt in sommige gevallen nog wel aan het werk met voorzieningen wat juist over jaren een besparing oplevert. Ik ken mensen die met een auto waarin je met de rolstoel achter het stuur komt gewoon naar het werk gaan, personen met job- of dovencoach die werken...etc. Die voorziening kost idd geld, maar wat denk je dat het bespaart wanneer het iemand lukt om jarenlang op die manier te werken zonder uitkering

Je hebt daarnaast meer kans op fysiek lichte arbeid wanneer je scholing hebt gevolgd meer dan alleen middelbaar onderwijs. Juist laaggeschoolden komen in aanmerking voor werk wat fysiek zwaarder is denk aan schoonmaak, techniek, productie, logistiek en vervoer. Administratieve banen waarvoor alleen middelbaar onderwijs wordt gevraagd zijn schaars.

Je weet natuurlijk niet of het lukt, maar dat weet je bij een gelijk gezonde ook niet. Daarnaast weet niemand hoe lang onze sociale zekerheid op deze manier bestaat,. Ik vermoed dat de wajong binnen een paar jaar alleen nog bestaat voor de oude groep.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:itsme1973 schreef op 27 oktober 2013 @ 13:49:

[...]

niet persoonlijk naar wie dan ook, maar ik baal er wel eens goed van Wat wil je hier nu mee zeggen eigenlijk? Dat degenen met Wajong voor the easy way out hebben gekozen en nu lekker thuis zitten niksdoen en daar nog geld voor krijgen ook?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:saartjuhzes schreef op 27 oktober 2013 @ 13:27:

[...]

Voor mij is studeren aan de HBO of Uni ook algemene ontwikkeling. Iemand heeft het potentieel zich op dit gebied te ontwikkelen, mag dat niet omdat de belastingbetaler waar voor zijn geld wil zien? Sommige Wajongers zijn hoogbegaafd, mogen die niet naar de universiteit?

Als wajonger word ik een beetje moe van het feit dat wajongers zich voor voor elke scheet moeten te lijken te verantwoorden.

Dat als blijkt dat als je meer dan het hoogstnoodzakelijke hebt om te overleven, mensen al gauw roepen dat je 'te veel' krijgt. Dat dat geld wel beter besteed kan worden dan aan aan het leefbaar maken van jouw leven. Dat je vooral niet vergeten moet dat je 'op kosten van de gemeenschap leeft'. Foei.

Maar je kiest hier niet voor.

Ik was ook liever gaan werken. Lekker je eigen euro uitgeven. Niemand die moppert dat het 'te veel' is of 'beter anders besteed kan worden'. Want het is hun euro niet. Je hebt hem helemaal zelf verdiend. Wat lijkt me dát heerlijk.Maar als je een lange studie aankunt kun je erna dan toch werken? Ik denk dat het mensen gaat om het en/en. En betalen voor iemand de studie (is logisch!), en betalen voor die persoon zijn onderhoud, en erna ook nog. Dan is die studie eigenlijk weg gegooid geld. Via de bieb of open universiteit kan het dan toch ook? Zeker als je hoogbegaafd bent moet het niet lastig zijn boeken te vinden op internet of in de bieb. Het idee is toch om mensen klaar te stomen voor een betalende baan zodat die dan weer de belasting gaan betalen voor een volgende generatie studenten...
quote:strikjemetstippels schreef op 27 oktober 2013 @ 14:43:

[...]

Maar als je een lange studie aankunt kun je erna dan toch werken? Ik denk dat het mensen gaat om het en/en. En betalen voor iemand de studie (is logisch!), en betalen voor die persoon zijn onderhoud, en erna ook nog. Dan is die studie eigenlijk weg gegooid geld. Via de bieb of open universiteit kan het dan toch ook? Zeker als je hoogbegaafd bent moet het niet lastig zijn boeken te vinden op internet of in de bieb. Het idee is toch om mensen klaar te stomen voor een betalende baan zodat die dan weer de belasting gaan betalen voor een volgende generatie studenten...

Ben ik niet met je eens. Voor het merendeel van de wajongers is het volgens van de studie geen weggegooid geld, want ze vergroten hun kans op een baan.

Het deel dat echt nooit zal kunnen werken is heel erg klein, en ook hen gun ik met liefde een studie. Anders zitten ze helemaal achter de geraniums geparkeerd.

DE OU is een optie, maar niet iedereen kan dat betalen. Zo'n cursus is wel tweehonderd euro. Ik woon goedkoop, dus zou ik dat kunnen. (1 cursus per half jaar) Maar als je in de Randstad woont, en van 900 euro rond moet komen..

Maar los daarvan irriteer ik me eraan dat iedereen er wat van vindt, dat de wajongers wel of niet kunnen studeren, een hobby hebben, op vakantie kunnen.
quote:saartjuhzes schreef op 27 oktober 2013 @ 15:04:

[...]

Ben ik niet met je eens. Voor het merendeel van de wajongers is het volgens van de studie geen weggegooid geld, want ze vergroten hun kans op een baan.

Het deel dat echt nooit zal kunnen werken is heel erg klein, en ook hen gun ik met liefde een studie. Anders zitten ze helemaal achter de geraniums geparkeerd.

Maar los daarvan irriteer ik me eraan dat iedereen er wat van vindt, dat de wajongers wel of niet kunnen studeren, een hobby hebben, op vakantie kunnen.

die studie is juist bedoeld om jezelf te bedruipen, toch?

waarom dan een uitkering als je gestudeerd hebt voor een baan die haalbaar is?

een studie (die van gemeenschapsgeld betaald wordt) dient in mijn ogen niet als tijdverdrijf omdat je niet achter de geraniums wilt zitten, daar zijn andere dagbestedingen voor de vinden

er zijn ook mensen die ondanks hun ziekte / beperkingen toch volledig blijven werken om nog een beetje te kunnen rondkomen

zouden zij niet zoveel belasting hoeven betalen dan zouden ze minder kunnen gaan werken (waarmee voor hun het leven ook wat prettiger zou zijn en het werk te hanteren)

nu moet de lamme de blinde helpen, terwijl die blinde naast de gebruikelijke hulp ook nog betaald wil studeren als tijdsbesteding

ja, daar heb ik moeite mee
quote:itsme1973 schreef op 27 oktober 2013 @ 15:11:

[...]

Je weet nooit zeker of een baan haalbaar is. Dat weet je pas als je m hebt. Niet zo makkelijk in deze tijd.

Natuurlijk zijn er mensen die wel blijven werken, ondanks hun beperkingen. Dat zijn geluksvogels, die een baas hebben getroffen die door de beperkingen heen kan kijken. Count yourself lucky! Als jij gaat visssen, of whatever andere hobby hebt, is dat helemaal jou eigen zaak, niemand die je daarover de les gaat lezen. Dat is voor wajongers wel anders. Als je een vraag over vakantiegeld hebt, bijvoorbeeld, is er altijd wel iemand die dat niet vindt kunnen.. 'want het is van zijn centen'.

En de groep die echt niet kan werken, die is echt heel klein. Hun wereld is al niet zo groot, ze hebben niet tig andere vrijetijdsbestedingen. Dus gun ik ze dat.
Je wilt echt niet in een samenleving leven waar alleen gezonde mensen aan deel mogen nemen, iedereen heeft namelijk zo zijn beperkingen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:saartjuhzes schreef op 27 oktober 2013 @ 15:20:

[...]

Je weet nooit zeker of een baan haalbaar is. Dat weet je pas als je m hebt. Niet zo makkelijk in deze tijd.

Natuurlijk zijn er mensen die wel blijven werken, ondanks hun beperkingen. Dat zijn geluksvogels, die een baas hebben getroffen die door de beperkingen heen kan kijken. Count yourself lucky! Als jij gaat visssen, of whatever andere hobby hebt, is dat helemaal jou eigen zaak, niemand die je daarover de les gaat lezen. Dat is voor wajongers wel anders. Als je een vraag over vakantiegeld hebt, bijvoorbeeld, is er altijd wel iemand die dat niet vindt kunnen.. 'want het is van zijn centen'.

En de groep die echt niet kan werken, die is echt heel klein. Hun wereld is al niet zo groot, ze hebben niet tig andere vrijetijdsbestedingen. Dus gun ik ze dat.

laat ik het zó zeggen: ook mijn baas past zich niet aan mij aan, ik pas me aan mijn baas aan

en daardoor is het veelal onmogelijk om nog aan hobby's toe te komen

ook als je hard werkt om je hoofd boven water te houden ondanks beperkingen / ziektes, kan je wereld (juist daardoor) bijzonder klein worden hoor

en dan steekt het behoorlijk als er op deze manier over studie op kosten van gemeenschapsgeld gesproken wordt ;)
quote:itsme1973 schreef op 27 oktober 2013 @ 15:11:

[...]

een studie (die van gemeenschapsgeld betaald wordt) dient in mijn ogen niet als tijdverdrijf omdat je niet achter de geraniums wilt zitten, daar zijn andere dagbestedingen voor de vinden

er zijn ook mensen die ondanks hun ziekte / beperkingen toch volledig blijven werken om nog een beetje te kunnen rondkomen

zouden zij niet zoveel belasting hoeven betalen dan zouden ze minder kunnen gaan werken (waarmee voor hun het leven ook wat prettiger zou zijn en het werk te hanteren)

nu moet de lamme de blinde helpen, terwijl die blinde naast de gebruikelijke hulp ook nog betaald wil studeren als tijdsbesteding

ja, daar heb ik moeite mee iedereen in Nederland heeft recht op een aantal jaren studiefinanciering met als enige eis dat je je opleiding af maakt. Voor niemand geldt een verplichting dat hij of zij daarna die studie moet gebruiken om geld te verdienen. Als je dat wil, mag je ook gewoon thuisblijven bij de kinderen, achter de kassa gaan zitten of schoonmaker worden. Waarom zou een wajonger wel die verplichting moeten hebben?

Daarnaast kan juist die studie een wajonger helpen om toch aan het werk te komen, een kans die iemand zonder opleiding niet zou krijgen. Is het dan niet juist goed om juist een wajonger wel de mogelijkheid te geven om een studie te volgen?
quote:itsme1973 schreef op 27 oktober 2013 @ 15:42:

[...]

laat ik het zó zeggen: ook mijn baas past zich niet aan mij aan, ik pas me aan mijn baas aan

ook als je hard werkt om je hoofd boven water te houden ondanks beperkingen / ziektes, kan je wereld (juist daardoor) bijzonder klein worden hoor

en dan steekt het behoorlijk als er op deze manier over studie op kosten van gemeenschapsgeld gesproken wordt ;)met andere woorden, je bent gewoon stikjaloers
quote:itsme1973 schreef op 27 oktober 2013 @ 15:42:

[...]

Als het werk zón zware wissel op je trekt, is dat niet gezond hoor. Dat wordt van niemand verlangd.

Misschien moet je een andere baan zoeken? Zo lijk je op een burn-out af te stevenen.. Kom je in een uitkering terecht waar je altijd zo op af gaf..
quote:saartjuhzes schreef op 27 oktober 2013 @ 15:04:

[...]

DE OU is een optie, maar niet iedereen kan dat betalen. Zo'n cursus is wel tweehonderd euro. Ik woon goedkoop, dus zou ik dat kunnen. (1 cursus per half jaar) Maar als je in de Randstad woont, en van 900 euro rond moet komen..

Als jij vakantie en hobby kunt betalen van Wajong is dat natuurlijk gewoon je eigen zaak! Niemand moet zich daar mee bemoeien. Ik ben blij dat mensen met beperkingen een menswaardig bestaan kunnen hebben in Nederland.

Studeren hoort daar voor mij niet per se bij. Als het bewezen is dat Wajongers zich zelf bedruipen na die studie begrijp ik het. Maar als mensen al weten dat ze erna niet gaan werken (en dit is anders vind ik dan thuis blijven voor de kids omdat dan de man betaalt...ipv de gemeenschap, wij dus) vind ik het dus, sorry, onzin. Dan kun je vind ik ook boeken lenen van de bieb om jezelf te ontwikkelen. Een studie is ook maar leren uit boeken maar dan in modules op een school. Het een maakt niet slimmer of ontwikkelder dan het ander.
quote:zara88 schreef op 25 oktober 2013 @ 14:39:

Toen ik nog studeerde kreeg ik de volledige wajonguitkering naast mijn uitwonende studiefinancieringbeurs.

Studiefinanciering voor uitwonenden EN daar bovenop ook nog eens een volledige Wajong-uitkering... voor een student die waarschijnlijk nooit betaalde arbeid zal verrichten, ongelofelijk. In het bedrag studiefinanciering voor uitwonenden zit al een component levensonderhoud, waarom daar nog een uitkering bovenop? Of ga bijlenen als je wilt studeren, net zoals andere studenten ook moeten doen.
De groep die echt niet kan werken is heel klein, dus de Nederlandse economie zal er niet aan onder door gaan.

En ontwikkeling van je talenten vind ik wel een wezenlijk iets, iets dat wel degelijk bijdraagt aan een menswaardig bestaan. Meer nog dan vakantie in mijn opinie.

En 'je kunt toch ook een goed boek lezen', zo simpel is het niet. We zetten hoogbegaafde kinderen ook niet meer met een boekje in de hoek, want we weten nu dat die zich dan alsnog kapot vervelen. In plaats daarvan geven we ze les op hun niveau. Ik vind dat iedereen, (los of het in klinkende munt wordt omgezet of niet) recht heeft op tenminste 1 studie op eigen niveau.
quote:saartjuhzes schreef op 27 oktober 2013 @ 16:42:

De groep die echt niet kan werken is heel klein, dus de Nederlandse economie zal er niet aan onder door gaan.

En ontwikkeling van je talenten vind ik wel een wezenlijk iets, iets dat wel degelijk bijdraagt aan een menswaardig bestaan. Meer nog dan vakantie in mijn opinie.

En 'je kunt toch ook een goed boek lezen', zo simpel is het niet. We zetten hoogbegaafde kinderen ook niet meer met een boekje in de hoek, want we weten nu dat die zich dan alsnog kapot vervelen. In plaats daarvan geven we ze les op hun niveau. Ik vind dat iedereen, (los of het in klinkende munt wordt omgezet of niet) recht heeft op tenminste 1 studie op eigen niveau.

Maar wat heeft een bedrijf aan iemand die niet onder druk kan presteren en slechts af en toe komt opdagen? Je hebt het volgens mij te veel over uitzonderingen. Er zijn bijna geen hoogbegaafde mensen, en dan dus ook bijna geen hoogbegaafde wajongers. Als je ergens talent in hebt moet je het alsnog oefenen en dat moet als je volwassen bent uit je zelf komen.

En hoogbegaafden vervelen zich niet zo snel blijkt. Die zoeken wel iets om zich te ontwikkelen en bezig te houden.

Sorry maar ik vind echt dat je te veel over "recht hebben op" spreekt terwijl je niet weet hoe het is om een betaalde baan te hebben en dus fulltime belasting te betalen. We hebben in Nederland recht op een onderdak, genoeg eten en drinken en de rest moeten we zelf doen. Dat is al echte luxe vergeleken met andere landen (ook in Europa !).

Een bedrijf moet winst leveren. Daar worden medewerkers ook van betaald. Als een bedrijf moet rekening houden met de "afwijkingen" van medewerkers dan is winst maken al moeilijker. Misschien is universiteit wel niet het niveau van iemand die een beperking heeft omdat hij niet kan presteren op dat niveau. Er is denk ik een groot verschil tussen wat je zou kunnen onder ideale omstandigheden en in het echte leven. Dat geldt voor iedereen.
dus iedereen die niet mee kan op dat niveau heeft gewoon pech en gaat maar thuis achter de geraniums zitten?
quote:rosanna08 schreef op 27 oktober 2013 @ 16:52:

dus iedereen die niet mee kan op dat niveau heeft gewoon pech en gaat maar thuis achter de geraniums zitten? Zij kunnen studiefinanciering aanvragen en bijlenen, net zoals alle andere studenten. De gemiddelde studieschuld voor academici is 19.000 euro. Laat Wajongers ook zo'n studieschuld krijgen. Dus niet: studiefinanciering EN Wajong, maar studiefinanciering OF Wajong.
quote:medina schreef op 27 oktober 2013 @ 17:00:

[...]

Zij kunnen studiefinanciering aanvragen en bijlenen, net zoals alle andere studenten. De gemiddelde studieschuld voor academici is 19.000 euro. Laat Wajongers ook zo'n studieschuld krijgen. Dus niet: studiefinanciering EN Wajong, maar studiefinanciering OF Wajong. "gewone" studenten hebben de mogelijkheid om een bijbaantje ernaast te doen, voor de meeste wajongers is dat ondoenlijk
quote:strikjemetstippels schreef op 27 oktober 2013 @ 16:50:

Sorry maar ik vind echt dat je te veel over "recht hebben op" spreekt terwijl je niet weet hoe het is om een betaalde baan te hebben en dus fulltime belasting te betalen. We hebben in Nederland recht op een onderdak, genoeg eten en drinken en de rest moeten we zelf doen. Dat is al echte luxe vergeleken met andere landen (ook in Europa !).

De reden dat ik het over 'recht hebben op', dat vloeit deels voort uit mijn afhankelijke positie.

Als een werkend persoon iets wil, dat werkt hij ervoor en koopt dat gewoon. Hij regelt het zelf, een ander heeft daar niets van te zeggen.

Als uitkeringstrekker kun je helaas niet denken, 'dan werk ik maar wat meer'. Je bent afhankelijk van wat mensen voor je over hebben. En dat mag vooral niet teveel leuk of luxe zijn, want de belastingbetaler wil zijn geld wel 'nuttig' besteed zien. Een al te leuk leven voor zieken hoort daar kennelijk niet bij. Dus giet je je argumenten in de vorm van 'recht hebben op'.

Liever zou ik liever gewoon belasting betalen en al die 'luxe' dingen (een studie) gewoon voor mezelf kopen zonder dat er een hele discussie aan vast zit of ik dat nu wel mag hebben of niet...

En nu zeg je zelf dat de groep heel klein is. Dus waarom zou je er wakker van liggen?

quote:strikjemetstippels schreef op 27 oktober 2013 @ 16:50:

[...]

Maar wat heeft een bedrijf aan iemand die niet onder druk kan presteren en slechts af en toe komt opdagen? .Je studeert niet alleen maar voor een bedrijf, maar ook om jezelf te ontwikkelen.quote:strikjemetstippels schreef op 27 oktober 2013 @ 16:50:

[...]

Maar wat heeft een bedrijf aan iemand die niet onder druk kan presteren en slechts af en toe komt opdagen? Je hebt het volgens mij te veel over uitzonderingen. Er zijn bijna geen hoogbegaafde mensen, en dan dus ook bijna geen hoogbegaafde wajongers. Als je ergens talent in hebt moet je het alsnog oefenen en dat moet als je volwassen bent uit je zelf komen.

En hoogbegaafden vervelen zich niet zo snel blijkt. Die zoeken wel iets om zich te ontwikkelen en bezig te houden.

.Veel komt ook door vooroordelen. Een bedrijf is geen sociale werkplaats, maar er worden ook mensen geweigerd die met een beetje aanpassing veel zouden kunnen betekenen. Ik kan bijvoorbeeld prima onder druk presteren. En ben ook niet om de haverklap ziek. En er zijn allerlei regelingen waardoor men geen risico met mij loopt.
en ik meen me te herinneren dat dat tegenwoordig niet meer zo is, een volledige wajong en stuffie, maar dat je nog 25% van je wajong overhoudt
quote:rosanna08 schreef op 27 oktober 2013 @ 17:08:

[...]

"gewone" studenten hebben de mogelijkheid om een bijbaantje ernaast te doen, voor de meeste wajongers is dat ondoenlijk Onzin. Niet alle studenten kunnen er een bijbaantje naast doen, bijv als de colleges en werkgroepen heel ongunstig verspreid zijn over de week. En als je zelfs geen klein bijbaantje kunt doen, dan is de kans waarschijnlijk klein dat je later in een fulltime baan betaalde arbeid zult kunnen verrichten. Dan is je studie een hobby en voor een hobby zul je zelf moeten betalen. Nogmaals: net als alle andere studenten die niet voldoende kunnen werken naast hun studie, ga lenen. Loop ook een studieschuld op van 19.000 euro.
quote:medina schreef op 27 oktober 2013 @ 17:12:

[...]

Onzin. Niet alle studenten kunnen er een bijbaantje naast doen, bijv als de colleges en werkgroepen heel ongunstig verspreid zijn over de week. En als je zelfs geen klein bijbaantje kunt doen, dan is de kans waarschijnlijk klein dat je later in een fulltime baan betaalde arbeid zult kunnen verrichten. Dan is je studie een hobby en voor een hobby zul je zelf moeten betalen. Nogmaals: net als alle andere studenten die niet voldoende kunnen werken naast hun studie, ga lenen. Loop ook een studieschuld op van 19.000 euro. moet het dan perse een fulltime baan worden na die studie? En is het zo lastig te snappen dat een studie + bijbaantje een belasting is die net te groot is, terwijl een parttime baan wel haalbaar is waardoor iemand een volwaardig bestaan kan leiden en voor zichzelf kan zorgen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven