Wajong ervaringen

23-10-2013 11:46 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 24 jaar en heb van het UWV te horen gekregen dat ik vanaf januari 2014 een Wajong en de bijbehorende jobcoach krijg. Dit vanwege psychische klachten waarvoor ik 3 dagen in de week therapie krijg en ik dus niet genoeg uren kan werken om mijzelf in onderhoud te voorzien. Ik ben voor 75% afgekeurd wat inhoud dat ik dus voor 25% wat neer komt op 10 uur per week werk moet zoeken. Nu zou ik het fijn vinden om met andere mensen die ook in de Wajong zitten ervaringen uit te wisselen. Voor mij is alles nog zo nieuw.
quote:ondernemer schreef op 27 oktober 2013 @ 20:33:

Ik heb, ook hier weer, het idee dat Nederland het enige land is waar op zo'n grote schaal (1) jongeren het etiket 'gehandicapt' krijgen opgeplakt en (2) daar vervolgens het recht op een uitkering aan ontlenen.

Omdat we op een overspannen manier naar kinderen kijken. Ze moeten slim zijn, teamspeler, flexibel, kunnen reflecteren en ga zo maar door. Omdat de maatschappij en de werkgevers dat eisen.

En als dat niet lukt, of je hebt wat langer nodig val je dus buiten de boot.

Dus willen mensen een etiketje voor hun kind, zodat het extra hulp kan krijgen, Maar dat etiketje verandert snel in een stempel, want iedereen moet perfect zijn. En een etiketje duidt juist aan dat je wat mist.

Je hoort bijvoorbeeld nu al dat scholen autistische leerlingen weigeren. Want ohjee, er zal eens iemand net iets meer tijd nodig hebben dan gemiddeld. En als scholen al twijfelen, zullen werkgevers het helemaal uit hun kop laten zo iemand aan te nemen.

En voila, zo creëren we gehandicapten.
dubbel
quote:jollie schreef op 27 oktober 2013 @ 20:43:

Bij ons bedrijf werken overigens al jaren werknemers met dergelijke aandoeningen en we zijn niet eens een sociale werkplaats, maar gewoon een commercieel bedrijf.Welk bedrijf is dat? Ben over een paar maand klaar met mijn studie, wellicht kan ik daar dan ook aan de slag..
quote:saartjuhzes schreef op 27 oktober 2013 @ 20:49:

[...]

Welk bedrijf is dat? Ben over een paar maand klaar met mijn studie, wellicht kan ik daar dan ook aan de slag..We hebben op dit ogenblik helaas een personeelsstop door de crisis.
quote:jollie schreef op 27 oktober 2013 @ 20:53:

[...]

We hebben op dit ogenblik helaas een personeelsstop door de crisis.Ah ja, de crisis. Hopelijk trekt het snel weer aan.
quote:saartjuhzes schreef op 27 oktober 2013 @ 20:45:

[...]

Omdat we op een overspannen manier naar kinderen kijken. Ze moeten slim zijn, teamspeler, flexibel, kunnen reflecteren en ga zo maar door. Omdat de maatschappij en de werkgevers dat eisen.

En als dat niet lukt, of je hebt wat langer nodig val je dus buiten de boot.

Dus willen mensen een etiketje voor hun kind, zodat het extra hulp kan krijgen, Maar dat etiketje verandert snel in een stempel, want iedereen moet perfect zijn. En een etiketje duidt juist aan dat je wat mist.

Je hoort bijvoorbeeld nu al dat scholen autistische leerlingen weigeren. Want ohjee, er zal eens iemand net iets meer tijd nodig hebben dan gemiddeld. En als scholen al twijfelen, zullen werkgevers het helemaal uit hun kop laten zo iemand aan te nemen.

En voila, zo creëren we gehandicapten.

Ik denk dat ouders er ook debet aan zijn. Veel ouders stellen veel te hoge eisen aan hun kinderen. Niet iedereen kan studeren, maar waarom zou iemand achter de kassa minder waardevol zijn?

Daarnaast is er ook een groep ouders die simpelweg uit is op een PGB. In sommige gevallen levert dat veel geld op. Tja, en dan laat je toch gewoon een etiketje plakken op je kind?
quote:jollie schreef op 27 oktober 2013 @ 20:58:

[...]

Ik denk dat ouders er ook debet aan zijn. Veel ouders stellen veel te hoge eisen aan hun kinderen. Niet iedereen kan studeren, maar waarom zou iemand achter de kassa minder waardevol zijn?

Ja, waarschijnlijk ligt daar ook een deel van het probleem. Tegenwoordig moet iedereen succesvol zijn 'mislukken' (als in gewoon werk met je handen doen) is vaak geen optie meer.

Ik denk dat we in Nederland moeten accepteren dat er verschillen zijn, dat niet iedereen even snel of slim is, dat daar dan ook een grotere tolerantie voor komt.
quote:saartjuhzes schreef op 27 oktober 2013 @ 20:01:

Nee, maar ook die hebben wat aan een studie, want grotere kans op een (aangepaste) baan.Volkomen met je eens. 't Was ook meer een reactie op de posting van Strikjemetstippels, maar was misschien wat verwarrend.
quote:satansadvocaat schreef op 27 oktober 2013 @ 19:27:

[...]

1. Nee, niet ieder mens is even waardevol. Het klinkt waarschijnlijk als een taboe maar dat maakt me geen bal uit. Een halve junk die om de haverklap zwanger is heeft echt niet evenveel waarde voor de maatschappij als een wetenschapper of goede chirurg.

Elk mens is even waardevol geboren, wat je daarna doet met je leven bepaald dan je waarde. (over de kans krijgen tot heb ik het nu even niet)

2. Ja, er moet een hiërarchie zijn. Anders kan je alles wel bagatelliseren. Zeg tegen de arme afrikanen dat je ook wel eens honger hebt bijv.

Zo kom je natuurlijk nooit verder in een discussie, en het werkt ook tegen je. Ik heb ook wel eens hoofdpijn maar ik werk gewoon fulltime, dan kan jij dat ook.

Evenveel waarde voor de maatschappij is niet hetzelfde als intrinsiek waardevol satansadvocaat!

Maar echt fantastisch hoor, dat je het aandurft zo'n taboe te doorbreken

1. Iedereen heeft een andere "startkwalificatie" bij zijn geboorte. Denk aan intelligentie, gezin waar je uit komt, handicap/geen handicap. Je doet alsof iedereen kan maken van zijn leven wat ie wil. Dat is voor een deel zo, maar voor een groot deel of niet. Ook jij kan onder bepaalde omstandigheden gehandicapt worden, of een junk.

2. Waarde is niet te meten. Hoe vergelijk je een moeder die haar 4 kinderen opvoedt en vrijwilligerswerk doet met een jong gehandicapte met een parttime baan of met een steengoede chirurg die thuis zijn vrouw slaat??

Is een jong gehandicapte overigens minder waardevol dan een wetenschapper? Ondanks dat de wetenschapper een onderzoek doet wat nooit van waarde zal zijn voor de maatschappij.

3. Elke uitkering kent mensen die er misbruik van maken. Dat zit nu eenmaal in sommige mensen, om te zien hoe ze het 'systeem' een loer kunnen draaien. Zolang 95% van de uitkeringen goed besteedt wordt, vind ik dat je die overige 5% op de koop toe moet nemen.

4. De maatschappij is vrij hard en wordt alleen maar harder

En dat is dan meteen een reactie op ondernemer. Als je minder mensen laat deelnemen omdat je ze niet kan "gebruiken", stijgt het aantal gehandicapten. Waar je vervolgens meer belasting over moet betalen.

En inderdaad, een heleboel mensen kunnen een stuk zelfredzamer zijn met een beetje hulp. Maar daar mag niet in geïnvesteerd worden omdat dat 'luxe' is.

5. Als er echt een hiërarchie moet zijn stel ik trouwens voor dat we 50% van 'ons' belastinggeld naar Afrika sturen. Daar hebben ze het harder nodig dan hier

6. Waar hebben we het over? Een kleine groep waarvan een nog kleiner gedeelte een studie gaat doen. Nou dat zal ons wel naar de rand van een faillissement brengen hoor.

Ik vind het allemaal prachtig, maar kan iemand mij eens uitleggen waarom het aantal WAJONG-uitkeringen in 4 jaar tijd stijgt, van ongeveer 50.000 tot 75.000? Dit laatste getal stamt uit 2011, inmiddels zal het aantal al wel weer hoger zijn.

k heb, ook hier weer, het idee dat Nederland het enige land is waar op zo'n grote schaal (1) jongeren het etiket 'gehandicapt' krijgen opgeplakt en (2) daar vervolgens het recht op een uitkering aan ontlenen.

Je nikcname luidt 'ondernemer' wat suggereert dat je een eigen bedrijf hebt, en (als je geen zzp-er bent) werknemers.

Je lijkt je te irriteren aan het feit dat er zoveel 'gehandicapten' thuis zitten.

Dan weet ik het goed gemaakt. Waarom geef jij een paar van die jongeren geen kans in jouw bedrijf? Er zijn er namelijk genoeg die graag zouden willen werken. Dan zijn er weer een paar mensen minder thuis..
quote:medina schreef op 27 oktober 2013 @ 19:34:

[...]

Allereerst. Ik vind vergelijkingen met WO II zo goedkoop en dit soort makkelijke, goedkope verwijzingen naar WO II doen af aan de ellende van de mensen die het daadwerkelijk hebben meegemaakt.

Maar dat terzijde. Waar ik vraagtekens bij zet (en wat ik al een paar keer geschreven heb), is dat iemand EN een studiefinanciering voor uitwonenden krijgt EN een volledige Wajong-uitkering. Er zit namelijk al een component levensonderhoud in studiefinanciering, iets waar gewone studenten tegen aanlopen. Laat Wajongers ook, net als andere studenten, rondkomen van studiefinanciering en bijlenen. Laat Wajongers ook, net als andere studenten, een gemiddelde studieschuld krijgen van 19.000 euro. Als Wajongers willen studeren, laat ze dan ook echt studeren zoals studenten dat doen. Geef studiefinanciering en laat bijlenen.Iemand die Wajong heeft is op dat moment niet in staat om zelfstandig het minimumloon te verdienen en kan dus geen bijbaan naast zijn studie aanhouden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:medina schreef op 27 oktober 2013 @ 19:34:

[...]

Maar dat terzijde. Waar ik vraagtekens bij zet (en wat ik al een paar keer geschreven heb), is dat iemand EN een studiefinanciering voor uitwonenden krijgt EN een volledige Wajong-uitkering. Er zit namelijk al een component levensonderhoud in studiefinanciering, iets waar gewone studenten tegen aanlopen. Laat Wajongers ook, net als andere studenten, rondkomen van studiefinanciering en bijlenen. Laat Wajongers ook, net als andere studenten, een gemiddelde studieschuld krijgen van 19.000 euro. Als Wajongers willen studeren, laat ze dan ook echt studeren zoals studenten dat doen. Geef studiefinanciering en laat bijlenen.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Studenten zonder functiebeperking kunnen vaak wel een bijbaantje van enkele uren per weer ernaast doen en dat kunnen studenten met een functiebeperking naar alle waarschijnlijkheid niet.

Als ik even mijn situatie neem. Ik heb een functiebeperking waardoor studeren zodanig veel energie kostte dat ik er echt niet bij kon werken (m.u.z. zomervakantie) of een heel druk studentenleven kan bolwerken. Gelukkig heb ik altijd veel financiele steun van mijn ouders gehad, maar wat meer financiele lucht was wel heel welkom geweest.

De volledige Wajong icm studiefinanciering vind ik dan wel weer overdreven (ik ken er zo wel een aantal), maar een percentage om het stukje 'zelf verdienen' naast de studie op te vangen, lijkt me wel terecht.

Ik heb niet alles gelezen dus als het al gezegd is, een uitkering krijg je meestal echt niet zomaar. En met sommige functiebeperkingen is het gewoon heel moeilijk om aan werk te komen omdat een werkgever er niet op zit te wachten om iemand in dienst te nemen met een beperking. Bijvoorbeeld, bij doof zijn denken veel mensen helaas toch ook gelijk aan 'dom' zijn en dat werkt niet bepaald in iemands voordeel wat betreft werk zoeken.

Ik vind het allemaal prachtig, maar kan iemand mij eens uitleggen waarom het aantal WAJONG-uitkeringen in 4 jaar tijd stijgt, van ongeveer 50.000 tot 75.000?

Ik heb, ook hier weer, het idee dat Nederland het enige land is waar op zo'n grote schaal (1) jongeren het etiket 'gehandicapt' krijgen opgeplakt en (2) daar vervolgens het recht op een uitkering aan ontlenen.

Nog even een kleine aanvulling op de uitleg waar je om vroeg.

Veel jongeren met een autisme of ADHD denken niet zelf van 'yow, uitkering, kassa!' Ze worden door hun ouders of leraren gestimuleerd om de uitkering aan te vragen.

De regels zijn namelijk zo, dat als je het eerst zelf probeert, en in allerlei baantjes vast blijkt te lopen, je geen recht meer hebt op een uitkering, én begeleiding naar werk. Je hebt immers dan 'zelfstandig' gewerkt (dat het een mislukking bleek, wordt niet meegeteld.)

Ouders die niet zeker weten of hun kind het in de boze buitenwereld gaat redden, willen graag die financiële zekerheid en recht op begeleiding voor hun kind.

Dus die vragen het vaak standaard op de 18de verjaardag aan.
Ik ben 80/100% afgekeurd. Niet omdat ik therapie moet maar omdat ik lichamelijk niet goed ga. Ik heb endometriose. Ik ben vanaf mijn 14e 'ziek'. Heel veel pijn, tot overgeven of flauwvallen aan toe. En de week daarna kon ik weer prima functioneren. Ik ga of in februari of in september weer naar school. Waarom? Omdat ik inmiddels bij een ziekenhuis loopt en het steeds beter gaat. Ik kan beter omgaan met pijn, met vermoeidheid en vooroordelen en dat gaat steeds beter. Ik kan werken, vaak is dat geen probleem. Het probleem is bij mij een baan behouden. Ik heb steeds banen van een maand of 4, daarna lig ik er weer uit. Teveel ziek, werk te langzaam omdat ik me niet goed voel. UWV kan niet echt helpen met passend werk omdat het punt eigenlijk is dat ik 'onbetrouwbaar' ben qua inzetbaarheid. Ik kan een prima dag hebben en de dag daarna met een emmer en 10 kruiken in bed liggen.

Wat iemand zei over boodschappen doen en internetten, dus kunnen werken.. Meestal is dat inderdaad geen probleem. Soms wel, dat moet ik een vriendin bellen of ze boodschappen doet omdat ik simpelweg niet 10 minuten naar de supermarkt kan lopen.

Affijn, ik wil dus weer naar school en hopelijk binnenkort eindelijk goede medicijnen vinden waar ik goed op reageer. Dat is nogal een zoektocht, reageer op niets écht goed. Ik wil ook werken, zodat ik mezelf kan onderhouden. Nu is dat echter erg moeilijk. En het is ook niet dat je voor zweetvoeten wordt afgekeurd tegenwoordig. Val trouwens in de nieuwe regeling, als ik stufi krijg vervalt de meeste Wajong, ik krijg dan nog 20/25(?)% en de rest gewoon lenen, zoals andere mensen.
quote:saartjuhzes schreef op 28 oktober 2013 @ 13:39:

[...]

Nog even een kleine aanvulling op de uitleg waar je om vroeg.

Veel jongeren met een autisme of ADHD denken niet zelf van 'yow, uitkering, kassa!' Ze worden door hun ouders of leraren gestimuleerd om de uitkering aan te vragen.

De regels zijn namelijk zo, dat als je het eerst zelf probeert, en in allerlei baantjes vast blijkt te lopen, je geen recht meer hebt op een uitkering, én begeleiding naar werk. Je hebt immers dan 'zelfstandig' gewerkt (dat het een mislukking bleek, wordt niet meegeteld.)

Ouders die niet zeker weten of hun kind het in de boze buitenwereld gaat redden, willen graag die financiële zekerheid en recht op begeleiding voor hun kind.

Dus die vragen het vaak standaard op de 18de verjaardag aan.Of door de uitkeringsinstantie. Ik kreeg jaren terug ook een WIA aangeboden. Wilde ik niet. Nu werk ik 'gewoon' fulltime. Dat is soms pittig - want ADD en een persoonlijkheidsstoornis en angststoornis - maar goed, iedereen heeft wel wat. Ik denk niet dat iedereen die een WIA uitkering ontvangt kan werken, al helemaal niet op niveau. Ik denk wel dat er teveel mensen in zitten die WEL van alles kunnen en daar misschien zo nooit achterkomen. Ik ken er sowieso al een aantal van verschillende groepstherapieen. Heel zonde.
quote:Maryemma schreef op 30 oktober 2013 @ 18:19:

Ik denk wel dat er teveel mensen in zitten die WEL van alles kunnen en daar misschien zo nooit achterkomen. Ik ken er sowieso al een aantal van verschillende groepstherapieen. Heel zonde.Ja, inderdaad. Het gaat de komende jaren ook veranderen. Thuiszitten als je ziek bent moet niet meer de norm, maar uitzondering zijn. Die knop moet om. Bij zieken, maar ook bij werkgevers.
Ik heb een gedeeltelijke Wajong - uitkering vanwege autisme. Had er eerst geen recht op, omdat ik mijn diagnose pas op mijn 20e kreeg. Alleen als ik met papieren kon aantonen dat er voor die tijd al problemen waren, kon het wel. En die papieren had ik. Kwam op mijn 4e al bij hulpverlening terecht, omdat mijn motoriek slecht en ik langzamer dan de rest was. Ook contact ging anders dan bij anderen. Later op stages liep het op al die punten vaak mis. Ik werd niet begrepen. Dus met die papieren naar het UWV geweest en kreeg toch mijn uitkering met terugwerkende kracht.

Mijn vorm van autisme is licht, maar heb toch nog nooit een normale baan gehad. Ik krijg vaak de kans niet. Doe licht productiewerk op een sociale werkplaats en onder mijn niveau. Kan theoretisch niveau 4 aan, maar qua praktijk maar niveau 2. Omdat ik meer sturing nodig heb en niet tegen hoge werkdruk kan.

Nu heb ik het best goed, nu ik meer rust in mijn hoofd heb. Woon alleen met 2 hondjes, heb een auto en nog wat hobby's. Ben gelukkig met wat ik wel heb. Maar vind het toch jammer dat ik niet kan doen wat ik wilde. Alleen omdat tijd nou eenmaal geld is.
Zojuist gebeld door het UWV. Het blijkt dat ik Wajong krijg met terugwerkende kracht en namelijk vanaf oktober 2007.

Het geeft mij een dubbel gevoel en kan het ook bijna niet geloven.

Aan de man die ik aan de telefoon had heb ik gevraagd hoe hoog dat bedrag dan is wat ik met terugwerkende kracht krijg. Dit wilde hij niet vertellen, ik moest maar wachten op de brief die ik daarover krijg. Als ik vanaf oktober 2007 het bedrag bereken wat ik nu elke maand ga ontvangen kom ik uit op ongeveer 75000 euro. Dit lijkt mij wel heel erg veel. Is er hier iemand die ervaring heeft met Wajong met terugwerkende kracht. De brief verwacht ik pas over een week of twee en ik ben nu wel heel erg nieuwsgierig.
Beste Carolinetje,

Je krijgt met terugwerkende kracht een Wajong en wilt weten hoe hoog de nabetaling gaat worden.

Wanneer het met terugwerkende kracht betaald wordt vanaf 2007 dan kan het bedrag behoorlijk oplopen.

De exacte hoogte van de nabetaling is pas te zeggen wanneer de Wajong definitief is toegekend.

Ik wil je dus adviseren de toekenningsbrief af te wachten.

Wanneer je naar aanleiding daarvan vragen hebt, mag je natuurlijk altijd contact opnemen.

Hou er rekening mee dat een nabetaling gevolgen kan hebben voor inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen.

Ook kan het gevolgen hebben voor toeslagen of andere inkomensafhankelijke regelingen waar je in die jaren recht op had.

Actuele informatie over nabetalingen vind je hier: http://bit.ly/1cPshhh

Met vriendelijke groet,

Ellen

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven