Mijn lieve mam

28-10-2013 18:41 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen tijdens het drinken van mijn eerste kopje koffie van de dag bedacht ik me hoe fijn het zou zijn geweest dit moment met mijn mam te delen. Vandaag zou ze 60 jaar geworden zijn, mooi moment voor een feestje. Maar niet anders als alle andere dagen. Mijn moeder bezat het vermogen van elke nieuwe dag een feestje te maken.

Iets simpels als het drinken van een kopje koffie, wist zij te maken tot een uitzonderlijke gebeurtenis. Precies het goede kopje, met vrolijke kleuren en de juiste afmetingen, het kopje moet 'lekker' drinken. In de loop der jaren heb ik geleerd wat zij hieronder verstaat en heb enkele van deze 'lekkere' kopjes aangeschaft, zodat ze ook bij mij een 'lekker' kopje koffie kan krijgen. Voor mijn eigen plezier weliswaar, al heb ik haar dat nooit verteld.

De koffie moet voor de helft bestaan uit snelfiltermaling van DE, de andere helft is decafé, van hetzelfde merk. De koffiemelk van friesche vlag, moet in een pakje zitten. Al zag ik dat ze in de laatste jaren van haar leven zo nu en dan een uitstapje maakte naar de flessenvariant. Uiteraard wel van friesche vlag. De suiker heeft het minder zwaar, het merk is niet belangrijk, als het maar rietsuiker is. Anderhalf schepje in het kopje met een flinke scheut melk, voordat de koffie erin gaat. Absoluut niet erna. Belangrijk detail; Het water moet blijven koken tijdens het opschenken. Het water moet rustig en gecontroleerd in het filtertje worden geschonken, als dit te snel gebeurt, wordt de koffie te slap en dat is vies. Wanneer het kopje koffie dan toch eindelijk klaar is, moet het koekje worden uitgezocht. Het koekje moet klein zijn, maar niet te klein. Het liefst met chocolade, tenzij het nog ochtend is natuurlijk. De suiker en melk moet op tafel naast het kopje staan, voor als er onverhoopt toch iets mis is gegaan in de mengverhouding.

Dan kan het grote genieten beginnen. Met mini slokjes, afgewisseld met mini hapjes van het overheerlijke koekje. Een feestje om naar te kijken. Het leven proeven is wat ze deed. De laatste maanden van haar leven waren niet de makkelijkste. Elke dag moest ze weer afscheid nemen van iets wat ze niet meer kon, lopen, aankleden, douchen, denken en zo ook het zetten van haar zo geliefde kopje koffie. Met groot plezier deed ik dit voor haar toen zij dit niet meer kon, precies zoals ze het lekker vond. De kopjes werden kleiner, omdat ze niet genoeg kracht meer had het kopje te tillen. De koffie werd kouder, haar lippen konden niet meer tegen de warmte van de koffie. Het kopje moest soms wel vijf keer opgewarmd worden, omdat ze het weer vergat. Het koekje vond ik soms verkruimeld in haar hand en bed, omdat haar geheugen haar weer eens in de steek gelaten had.

Maar ondanks alles wat ze verloren had, verloor ze nooit het kunstje die haar zo eigen was. Te zien in alles wat ze deed, in iets kleins als het drinken van een kopje koffie. Het kunstje het leven te nemen zoals het komt en het te leven met alles wat je in je hebt.

Gewoon trots op mn mam en wat verdrietig omdat ze er niet meer is, wilde dit fijn even met jullie delen.
jouw moeder was een wijze vrouw en daar kunnen we allemaal van leren. Niet het koffiezetten, maar de manier waarop zij in het leven stond.
Prachtig beschreven. Wat mooi dat je jullie ritueel in ere houdt! Sterkte vandaag
Vanavond drink ik een kopje koffie op de wijze les van je moeder
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
**knuff**. ( ik heb nog steeds die smiley niet gevonden, maar de knuffel is niet minder gemeend

Het is dat ik geen koffie drink, anders had ik het zeker gewaardeerd! Het geeft aan hoeveel je jouw moeder waardeert door dit koffieritueel te delen met ons! Ik snap heel goed dat je haar mist. Zeker op de "gewone dagen" misschien zelfs meer dan op de feestdagen. Ik wens je daar heel veel sterkte mee!! Succes en praat met haar en over haar.

Liefs moi
Adem in, adem uit
Wauw ik zie haar helemaal zitten. Zo liefdevol dit!
Wat mooi!
.
quote:bloemetje-77 schreef op 28 oktober 2013 @ 18:41:

Maar ondanks alles wat ze verloren had, verloor ze nooit het kunstje die haar zo eigen was. Te zien in alles wat ze deed, in iets kleins als het drinken van een kopje koffie. Het kunstje het leven te nemen zoals het komt en het te leven met alles wat je in je hebt.

Gewoon trots op mn mam en wat verdrietig omdat ze er niet meer is, wilde dit fijn even met jullie delen.

Een wijze les van je moeder.

En wat mooi geschreven

De liefde spat van het scherm af. En wat had ze een mooi ritueel.

Een dikke knuffel voor jou, omdat je je lieve moeder zo mist
Brok in mijn keel door jouw, o zo lieve, hartverscheurende stukje.

Wens je sterkte
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Wat een lieve reacties, doet me goed.. Dank!
Wat schrijf je mooi over je moeder en wat verdrietig dat je haar al zo vroeg hebt verloren. Zo mooi dat ritueel....
TO, volgens mij ben je een hele lieve dochter voor haar geweest, en nog steeds. Hoe je haar waardeert en zo vol liefde over haar praat
Wat mooi opgeschreven. Erg ontroerend.

Gefeliciteerd met jouw lieve moeder bloemetje-77
Heel mooi beschreven! Een dikke knuffel voor jou
Bedankt voor het delen van deze voor jou zo belangrijke herinnering. En heel veel sterkte met je gemis.
Ach Bloemetje, wat een mooi stukje, sterkte vandaag maar ook geniet van deze herinnering Het raakt mij omdat het ook zo voor mijn moeder was. Mijn mams overleed ook veel te jong. Ik mis haar ook nog elke dag, zelfs na 26 jaar. En juist op de mooie momenten, de kleine momentjes. Ik had verwacht dat ik haar zou missen als ik verdrietig zou zijn of als er grote dingen zouden gebeuren. En dat is ook wel een beetje zo maar toch mis ik haar het meest in de kleine dingetjes zoals jij het ook omschrijft. Ik mis haar lach, haar gezelligheid die ze altijd om haar heen had, ik mis haar als oma voor mijn kinderen, die hebben haar niet mogen kennen. Maar gelukkig heb ik verhalen die ik kan vertellen over hoe ze was en zo leeft ze toch met ons mee.
Optimist tot in de kist!
Bedankt voor je fijne en prachtige post. Ik sta op het punt om mijn moeder te verliezen en wist even niet waar ik het zoeken moest. Als afleiding ging ik het forum lezen en je bericht heeft me zowel doen huilen als rust gegeven. Ik lees normaal alleen en reageer niet, maar ik wilde je hiervoor bedanken. Sterkte vandaag. Als je moeder meekijkt zal ze beretrots op je zijn.
Wat mooi beschreven Bloemetje. Stom toevallig is het vandaag ook de verjaardag van mijn moeder, zij zou 74 zijn geworden vandaag. Helaas is ze niet ouder geworden dan 56 dus we vieren haar verjaardag al weer heel wat jaren zonder haar. Maar we vieren het wel elk jaar!

Ik tap zo meteen een borrel in,. Proost, op mam!
Wat mooi en liefdevol geschreven

Ik wil je heel veel sterkte wensen met het gemis dat je in je hart voelt, maar onthou: je kan alleen verdriet hebben om iets waaraan je ook vreugde hebt beleefd, dus kijk achter je verdriet en wees dankbaar voor de vreugde
Gut, wat zijn jullie lief. Wat fijn om te lezen.

@nimke, bedankt dat je de moeite toch hebt genomen te reageren. Ik wil je heel veel sterkte wensen in deze moeilijke tijd. Ik hoop dat je net zulke mooie herinneringen zult hebben aan jou lieve mam

@techniek, koffie verruild met borrel.. Cheers op alle lieve mamma's!
Het raakt mij ook bloemetje. Mijn moeder wordt ook bijna 60 en als er niets geks gebeurt dan gaat ze dat wel halen. Wat geweldig fijn dat ik dat gewoon kan, en hoe verdrietig dat het jou en je lieve moeder niet is gegeven. Maar wat heb je een wijsheid van haar meegekregen.

Ik weet trouwens wel wat missen is, mijn lieve papa is er ook niet meer, al ruim 5 jaar, wat een gemis.
Nimke trouwens ik weet niet of het nog kan, hoe je moeder het nu maakt, maar ken je het boek mam vertel eens? Google maar eens. Ik ben zo blij met de pap-variant!
Mooi...heel lief geschreven.
wat mooi...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven