Werk & Studie alle pijlers

Ik faal

31-10-2013 21:49 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Keihard geblokt, echt als een gek. En dan toch het vak niet halen. Nog meer studievertraging.

Ik voel me een enorme mislukkeling.

Hoe houd ik mezelf gemotiveerd? Mijn studie wordt zo langzamerhand gewoon slepend. Ik haal er echt geen plezier meer uit.
Ligt het niveau je niet te hoog? Elke keer keihard werken met teleurstellende resultaten werkt ook ontzettend demotiverend. Of misschien moet je gewoon "leren" leren. Leren is namelijk ook een vak apart. Ik zou het aankaarten bij je SLB'er, misschien kan hij/zij je helpen.
Some flies are too awesome for the wall
Ik snap je gevoel, maar je bent natuurlijk geen mislukking . Je hebt er keihard voor gewerkt en geleerd, meer dan je best kan je niet doen.

Kan het zijn dat je last hebt van faalangst en/of block outs?

Anders kan het niveau inderdaad te hoog liggen.

Kun je er met iemand over praten bij je onderwijsinstelling?

Gaat het trouwens om 1 specifiek vak/onderdeel, of is het algeheel de studie?
If we don't get lost, we'll never find a new route
Nee, echt een specifiek onderdeel.

Ik doe HBO en heb het alle jaren redelijk weten te redden. Ik weet dat mijn kracht ligt bij het praktische, niet bij het theoretische. Maar dit vak kilt me echt al twee jaar.
Ah op die manier. Moet zeggen dat ik dat wel herken.. ik heb ook zoiets. Word je moedeloos van he?

Bedenk je in elk geval dat je geen mislukking bent, want de rest van je opleiding is goed gegaan.

Is t een vak waar je eventueel een iets andere invulling aan kan geven? Of een ander vak voor in de plaats kan doen?

Zo niet, dan toch hulp vragen, letterlijk een hulpvraag. Probeer vast te stellen op welk punt je precies vast loopt. Dan kun je kijken wat je kan doen om jezelf op dat punt bij te scholen of om bij dat punt 'bijles' kan krijgen.
If we don't get lost, we'll never find a new route
1) Je bent geen mislukkeling. Jij bént die toets niet! Je doet heel veel dingen goed, alleen deze toets is niet gelukt. Niet jezelf afkraken, dat helpt niet als je je al rot voelt om zo'n toets!

2) Aan wie zou je hulp kunnen vragen? Studiegenootjes, docent, mentor?

Succes
Vicieuze cirkel? Toen ik down en out was dacht ik ook dat ik te dom was voor mijn studie. Weken leren en toch een 4 halen. Nu ik me weer goed voel leer ik een week voor een 8 of een 9.
studie doe je ook niet voor je lol, je doet het om een papiertje te halen. Geen papiertje= kansloos op de arbeidsmarkt. Papiertje=kansen voor je toekomst.

Dus niet zeuren en aan het werk
Als je al 2 jaar tegen een vak aanloopt is het tijd voor een andere aanpak. Blijkbaar doe je iets fout. Tijdens de lessen/college's, tijdens het leren of tijdens de tentamens, ergens gaat iets mis.

Praat eens met medestudenten, vakdocenten of een mentor/tutor hoe zij het aanpakken of hoe je het anders kunt doen en stap van je 'normale' leermethode af voor dit vak, blijkbaar werk het niet!
Mischien snap je de vraagstelling niet en als je de vraag niet snapt kun je geen goed antwoord geven. Is het een idee om eens met de desbetreffende docent te overleggen?

Ik had tijdens mijn studie ook zo'n vak waar ik maar geen voldoende voor kon halen. Uiteindelijk het vak met een 5 afgesloten, mijn enige onvoldoende tijdens de gehele studie, het zij zo.
Het gaat vaak niet om hoe hard je werkt, maar hoe efficiënt en effectief je studeert. Heel hard leren om alle details te kunnen opdreunen maar het grote overzicht niet doorhebben, is de kans toch aanwezig dat je het niet haalt. Terwijl iemand die de grote lijnen snapt en het overzicht goed beheerst kan met minimaal studeren het vak toch halen.

Ga eens praten met je docent waarom je het niet gehaald hebt, misschien kan je ook studeerwdvies krijgen. Dus hoe je moet studeren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ontzettend balen is dat hè..

Ik heb het ook.. Neurologie, ik vind dat ongelooflijk zware stof.

En het erge, totaal niet relevant voor het beroep waar ik voor studeer..

Dat maakt het helemaal demotiverend..

Ik ben lang bang geweest hulp te vragen (ik kwam als enige van het MBO en had wel eens het gevoel dat er al op me neergekeken werd). Ik wou daarom ook niet onder doen aan de rest.

Maar.. ik heb de stap gezet: Hulp vragen.

Sinds kort pas hoor, maar het werpt nu al zijn vruchten af

Probeer wel duidelijk te krijgen waar het probleem ligt, alleen dan kun je er mee aan de slag!
Zou het kunnen dat je alle andere vakken op stampen hebt gedaan, terwijl je voor dit vak een bepaald inzicht nodig hebt? En dat je dat inzicht niet blijkt te hebben?

Veel mensen die dat inzicht missen komen heel ver met hard werken :Dingen uit het hoofd leren, trucs van het vak van buiten kennen, zodat ze die toe kunnen passen zonder dat ze het grote plaatje erachter begrijpen. Dat kan heel lang goed gaan, maar het gaat fout als ook dat inzicht wordt gevraagd..

Je hebt trouwens ook het omgekeerde: mensen die te veel inzicht hebben, die op inzicht alles halen, en dus nooit hard hoefden te werken. Die gaan op hun bek zodra er gewerkt moet worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven