angst voor angst

21-11-2013 12:08 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Hier ben ik weer met mijn probleem. Ik heb al sinds drie jaar angstaanvallen. 3 kaar geleden is mijn vriend overleden en dat komt hieruit voort.

Omdat ik er echt iets aan wilde doen ben ik vanaf eind september naar een psychotherapeut gegaan. Helaas gaat het proces erg traag en drie weken geleden kon ik de stress en druk ervan niet meer aan en heb ik naar mijn werkgever gebeld en zo zat ik drie weken thuis. Soms lijkt het alleen maar erger te worden. Heb nu zelfs al angst om ergens angst te gaan voelen en zit nog hele dagen te piekeren.

Nu start ik dinsdag terug halftijds. Ik zie er enorm tegenop. Heb nu al een angst om terug te gaan, om wat iedereen me gaat vragen, om terug aanvallen te krijgen op mijn werk.

Ik weet even niet wat ik moet doen en hoe ik die eerst dagen op mijn werk toch ga kunnen doorkomen.

Hebben jullie tips?
Je kan altijd leuke mensen ontmoeten, zolang je er maar voor open staat.
Allereerst een voor jou.

Ik herken je post. Angst voor angst.. Kamp momenteel met hetzelfde, alleen heb ik (nog) niks naars meegemaakt.

Wat naar wat jouw vriend en dus ook jou is overkomen. Voel je je op je gemak bij de psycholoog?

En hoezo moet je alweer gaan werken?

Sterkte!
Ik voel me wel op mijn gemak maar ben ook weer van het snelle werk en moet accepteren dat dit langer zal duren, jammer genoeg.

Ik werk in het onderwijs. Na dit schooljaar zou mijn functie kunnen overgaan in een vaste baan, maar als ik nu een lange tijd nog afwezig ga zijn dan kom ik niet aan genoeg uren voor die vaste baan ( dus ook belangrijk ).

Daarnaast wil ik terug omdat ik denk dat de stap om terug te gaan en dus ook de angst alleen maar groter zal worden als ik dit ga vermijden nu...

Pff ik wil er zo graag vanaf

Wat doe jij om je angst wat in toom te houden? Ga jij ook naar een psych?
Een vriendin van mij heeft paniekaanvallen (ook een soort angst, lijkt me). Bij haar helpt EMDR erg goed. Is dat misschien ook iets voor jou?
Ik heb dit ook gehad in een periode dat ik oververmoeid was en hormonaal uit balans. Ik heb therapie gehad, gericht erop om toch de dingen te doen die me angstig maakte. Verder had ik van de huisarts oxazepam gehad en dat maakte me wat rustiger als ik dingen aanging. Aan een halfje had ik soms genoeg. Het feit dat je toch al weer wat doet maakt het de volgende keer dan weer makkelijker. En gewoon doen! Hoe eng het ook is. Langzaam ging het steeds beter met me en deed ik weer meer dingen. Nu is het al weer 3 jaar geleden.
@lala Dat hebben we vorige sessie ook geprobeerd. Mijn inlevingsvermogen is alleen niet zo groot om gelijk aan iets heel anders te denken terwijl de angst opkomt.

@missmicmac: heb je nog tips? Heb je er nu nog soms last van? Wat deed jij wanneer je het voelde opkomen?
Er zijn goede medicijnen tegen sociale angsten. Ze helpen niet voor iedereen maar velen zijn ermee geholpen. Ik zouden niet aan benzodiazepinen beginnen want ze werken gewennend en verslavend.

Ze hebben wel een lange inwerktijd (weken) maar tot die tijd ga je echt niet dood.
Heel herkenbaar, 2 jaar geleden begon het bij mij, maar nu gaat het weer goed met mij. Ik had ook angst voor de angst en dat kwam ook voort uit stress en de druk..

Maar heb eerst een tijdje therapie gehad, daarna naar een psycholoog, eerst 5 sessies, ging eerst wel goed, daarna weer terugvallen, maar begin dit jaar maar weer naar psycholoog geweest: En kreeg als tip, gewoon dingen doen, ongeacht hoe je je voelt, dat heeft mij geholpen, dat vond ik zelf heel eng, durfde niet goed, maar na 3 maanden durfde ik veel dingen weer, maar komt ook door mijn doorzettingsvermogen en door gewoon het te doen, hoe eng het idd ook lijkt.

Maar nu kan ik met een gerust hart zeggen ik doe alles weer, je moet gewoon de knop om zetten. Succes!
herkenbaar, ik kreeg het na een burn-out. Godzijdank ging het bij mij op een gegeven moment weg. Maar nog steeds is de angst er dat het terugkomt.

Ik heb heel veel gehad aan haptotherapie, daar leer je het contact met je lichaam weer te herstellen (paniek aanval voelde bij mij ook alsof ik 'buiten mezelf' raakte). Door de activatie voortijdig te herkennen en dan met simpele oefeningen mezelf weer naar beneden te krijgen. Want dat is het in feite; een activatie van het zenuwstelsel, niets meer.

Verder dacht ik ook aan emdr. En ik heb ook veel gehad aan yoga en hardlopen of wandelen. Alles om maar lichamelijk bezig te blijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven