Lijf & Lijn alle pijlers

Start 2 Run - Rennen met Evy

15-06-2008 16:37 4492 berichten
Een succesverhaal, gestart door Athome:

Op internet een handig programma gevonden om op je mp-3 speler te zetten. Met een leuk muziekje erbij wordt je precies verteld hoelang je moet lopen, wanneer je wandelt en wanneer je weer tempo moet maken. In 27 lessen, verdeeld over 10 weken moet ik dan 5 km kunnen hardlopen.

Tot zover prima, maar over de techniek wordt niets verteld. Zijn er hier mensen die tips hebben?

Overigens ben ik benieuwd of dit gaat werken. In het verleden heb ik vaker geprobeerd om dit op te bouwen, maar dat lukte dan toch niet. Oorzaak was dan het niet plezierig kunnen lopen. Als je alleen maar bezig bent met wanneer je weer mag stoppen wordt het niet echt leuk, vandaar dat ik op dit moment vooral heel veel wandel. Maar wat meer conditie opbouwen lijkt me toch ook niet onbelangrijk.

Start to run, deel 1

Om te downloaden:

Reeks 0 - 5 km:

0-5 km

Reeks 5 - 10 km:

Ook hier vind ik geen werkende links meer voor

schema's

schema 0 - 5 km

schema 5 - 10 km

Om je loopjes te plannen en te meten:

afstandmeten

mapmyrun

runningmap

Rek en strekoefeningen:

atletiekunie

youtube

Aikidostretching

Runinfo.nl

Stretchoefeningen

Knerpknieen, scheurschenen, hobbelheupen, oftewel: blessures:

Blessurewijzer

Blessures

Hyves

Rennen met Evy

Blog

Blog

Succes! Ik ben fier op je!
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Hier is Athome herself ook weer eens. Vanochtend heerlijk gelopen/gestart. Op de helft van m'n route begaf m'n mp3-speler het. Hij is nu echt total loss. De terugweg bleek zonder muziekje wel erg ver!

Altijd weer blij als ik heb gelopen. 's Ochtends lopen blijft bij mij absoluut favoriet.

Ik lees hierboven verscheidene berichten over het zoveel strakker worden. Ligt het nu aan mij, of is er bij mij gewoon geen verschil?
YEAH ze is er weer!!!!!!!

gisteren weer 40 min, vandaag... weer beetje een tonig maar ik ren met lenny kravitz bevalt me erg goed.....
peperkoek,.....gezellig dat je hier ook bent!
Hey 't is rustig hier.

Ik heb mijn enalaatste les erop zitten. Ging niet verkeerd hoor. Ademhaling ging lekker, lopen ging lekker alleen pluisjes onderweg en das niet best voor de hooikoorts. heb 5,6 km afgelegd in 36 minuten. Zeker een km verder dan eergisteren toen ik 15-1-15 liep. Misschien moet ik ook niet zoveel naar de km kijken.... Ik zou al trots zijn wanneer ik de eerste keer een half uur achter elkaar loop en dat is als het goed is erug snel!!!
Ik vind het niet prettig met i-pod te lopen omdat ik het gevoel heb dat ik me zo afsluit van de wereld dan.

Beetje vaag misschien maar ik vind het wel prettig om helemaal nix of de vogels te horen als ik loop.

En daarbij komt ook nog dat die oordopjes nooit blijven zitten.

Maar ik begrijp dat het dus niet anders kan,ga ik het toch maar proberen!

Jullie zijn er erg tevreden over als ik het zo lees,dus na het beginnersschema van hardlopen.nl ga ik Evy eens proberen!
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Whoehaaa.....goedenavond. Hier een blije martini die net les 2 van week 4 heeft gelopen (45 minuutjes). net nagemeten en tempo is nog niet echt fantastisch (8,7 km/uur) Maar Evy zegt nu bijna elke les dat langzaam lopen goed is voor de vetverbranding dus daar hoop ik dan maar op.

Leuk om de ervaringen met de laatste loodjes van reeks 1 te lezen. Voor de mensen die niet geloven dat je 30 minuten kan lopen: dat had ik ook, maar ben na de laatste les gewoon op pad gegaan en heb die laatste les gebruikt en de wandelminuut gewoon doorgelopen en ging eigenlijk best lekker!!

Voor de mensen die net starten: Hoop dat jullie net zo Evy-minded worden als ons!! Heel veel succes.

Ga nu eindelijk een foto van mij + shirt achter viva-forum op de hyves zetten!!
Auww!!! Net de 2e les gelopen met Evy,..ging echt super alleen loop ik tegen het volgende probleem aan,..

Heb nogal last van zweetvoeten,..al snel 'natte' sokken wat begint te schuren en resulteert in blaren,..bah!

Iemand hier bekend mee of een oplossing?
Wie schopt mij de deur uit??

Ik ben zo moe, maar dat was ik gister ook...

O, ja, Nikkinuts. In het openingsbericht staat een link naar het hardloopschema dat Evy gebruikt. Deze kan je prima gebruiken met je eigen muziek. Ik herken op zich wel wat je schrijft. Dat je je dan zo afgesloten voelt. Ik doe soms ook mijn oortjes uit tijdens de pauzes of soms eentje er in eentje er uit. Nog een tip mocht je wel met iPod of mp3-speler gaan lopen: leukoplast of pleisters. Blijven ze goed mee zitten schijnt. Er is hier ook iemand die dat doet, Whopper geloof ik (toch Whopper?)

En weet je wat er is gebeurd terwijl ik dit schrijf?

IK HEB ZIN OM TE LOPEN. Lekker in de buitenlucht mijn hoofd legen. Tot straks!
@springlover preventief blarenpleisters van Compeed???
@martini, ik heb meteen hyves even gecheckt! Je staat er mooi op in je Evy-shirt!!!
Ga nog even rennen. Moet 30 minuten vlotjes doen, maar heb een beetje een zere knie dus wellicht wordt het 30 minuten rustig aan....ben benieuwd.

Heb trouwens Twompie gespot op een ander topic en haar even een ferme duw hierheen gegeven. Hoop dat ze nog komt.
*schopt Piekjuh de deur uit*
Its, ik heb er ook een maandje gewoond toen ons vorige huis al verkocht was, en dit huis nog niet opgeleverd. Niet verkeerd hoor, in de zomer!

Ik had vandaag eigenlijk moeten lopen maar heb deze dagen erg veel meegemaakt (voor de geinteresseerden: kijk maar even op de pijler kinderen). Ik ben nu zoooo moe en zo verdrietig. Ik ga maar slapen. Morgen rennen kan ook wel.
Hee mensen,

even een vraagje: ik heb net les 1 gedaan, maar ik vond het hardlooptempo echt veel te laag. Ik kon zeg maar niet in de maat blijven rennen, het leek me eigenlijk meer een wandeltempo. Hebben meer mensen daar last van en gaat dat nog veranderen?
Hai allemaal!

*ego aan*

Zo, heb net een enorm loopje gedaan! Ik zou les 2 lopen van deel 2. Maar het ging zo lekker! Moest eigenlijk de dijk die ik net heen gelopen had, ook weer terug lopen. Maar ik dacht, kom het gaat zo lekker, ik loop gewoon door, ik zie wel waar ik strand. Nou, thuis dus!

Ik ging weer eens over het weggetje waar ik ooit, lang geleden ( , september vorig jaar voor de 1e keer) begonnen was en waar ik dus die 3 minuten nog niet eens vol kon houden. En nu liep ik daar dus fluitend voorbij en ging en ging en ging.. In totaal bijna 8 km! In 3 kwartier, dus da's maar 8,6 km/u en nog niet echt snel. Maar zolang ik liep, had ik elke keer in mijn hoofd dat ik ooit dat grote rondje over de dijk en dan aan de andere kant weer terug wilde lopen. En dat ooit is dus nu! Ben zo blij met mezelf!

Wat ga ik nu eens verzinnen.. heb alweer een doelstelling af kunnen vinken.. hmmzz, nieuw rondje verzinnen..

*einde ego*

Piekjuh, en? hoe ging het lopen? Grappig is dat he, alleen door hier te komen kan je al zin krijgen!

Springlover, gebruik je echte hardloopsokken? Ik heb ook wel zweetvoeten bij het lopen, maar er nooit last van. Bij de hema kan je goede sokken kopen voor weinig.

WV, jeetje zeg! Kan me voorstellen dat je moe bent. Maar toch, dan kan hardlopen ook wel even lekker zijn hoor. Even niks, gewoon stom lopen. Of alles tijdens het lopen een beetje op een rijtje zetten.. Ik hoop dat je voor de zomer nog een oplossing kunt vinden..

Dutch, op wat van Lenny loop je? Ik ben een beetje verslingerd aaneen oudje van Lenny, maar daar vind ik niet echt loopnummers bij zitten. Hoe is z'n nieuwe, al gehoord?

Athome, leuk om jou ook weer eens te zien!! Hoop niet dat je het erg vindt dat ik je topic heb "overgenomen"? Ehm, durf het bijna niet te zeggen, maar denk dat het toch aan jou ligt.. Of je had natuurlijk al superstrakke benen, dat kan ook
He dames,

weer lekker druk hier! zag alweer wat nieuwe namen voorbij komen, allemaal welkom!

En Athome, de aanrichtster van dit alles ook terug; leuk!

Char: las het verhaal over de fysio: ik voelde het hier zelfs. Auww.... ''Fijn' dat hij de lastige spier gevonden heeft, nu kan hij misschien ook wat gerichter te werk gaan. Wel balen dat lopen voorlopig niet kan, máár houd moed, want het komt goed (dat rijmt )

Audrey: goed joh; dat is echt een supermooie afstand: je mag trots zijn! En die 5 km is dus nu een eitje!

Martini: Jij gaat weer als een speer joh. En 8,7 is toch heel netjes, zeker als je aan t opbouwen bent. Vooral zo doorgaan (denk het accent van Barry Stevens er bij)!

Springlover: heb je echte hardloopsokken? Dat maakt toch echt het verschil, heb ik zelf ook wel gemerkt. Ik heb gewoon van de HEMA en die zijn prima vind ik.

Pleisters vind ik niet handig; die laten (bij mij althans) steeds los, en dan krijg je een blaar van de blarenpleister zeg maar....

Piekjuh: en, en, en, en???!!! Ben je nog geweest?! Je kríjgt ook energie van het lopen he, onthoud dat ook!!

WV: heb (nog) niet kinderpijlert gelezen, maar alvast een flinke

Vandaag zelf ook weer gerend. Een redelijke afstand: 5,5 km. En dat alles in kleine 36 minuten. Dússs: dik 9 km/u. Ben weer een blije (en moe maar toch fit) dame!
Boebele,

Eh nee.. dat ken ik niet.. Ik ging juist te hard de 1e les.

Maar de muziek geeft toch niet echt het looptempo aan? Ga gewoon wat harder en vind uit wat lekker is. Misschien merk je op de langere stukjes dat je toch niet zo langzaam gaat.
Sijo: Keigoed joh. Een echte runnershigh?!

En wat betreft die sokken: zelfde gedachte....
quote:Sijo schreef op 18 juni 2008 @ 21:57:

Boebele,

Eh nee.. dat ken ik niet.. Ik ging juist te hard de 1e les.

Maar de muziek geeft toch niet echt het looptempo aan? Ga gewoon wat harder en vind uit wat lekker is. Misschien merk je op de langere stukjes dat je toch niet zo langzaam gaat.Ok, dus je hoeft dus niet het tempo aan te houden dat de muziek aangeeft? Ik dacht van wel omdat ze de hele tijd zei dat ik niet te hard moest gaan. Maar het is bijna niet te doen om te hardlopen op die trage beat.
Ach WV wat vervelend, ik snap dat dat ahrd aankomt en dat je je zorgen maakt.

Ik heb niet zo lekker gelopen, ga zo even kijken welke afstand ik heb afgelegd maar ver ben ik niet gekomen hoor. In 28 minuten begon ik misselijk te worden en kreeg een enorme druk op de borst. Ik heb toen even gelopen en na een vreselijk ranzige lasagna-boer ben ik weer verder gegaan, en heb dus toch 30 minuten gelopen. Maar niet van harte en niet vlotjes zoals eigenlijk moest.

Nou ja, het lijf was weer in beweging.
Jahaa! Dat was week 7!!! och jeetje, toen ik de vorige keer zei: 4x8, is dat mens gek geworden? kon ik nog niet bedenken wat ik deze keer moest doen: 10-10-12. Maar ik heb het gedaan!!! Oh, wat ben ik fier op mezelf.

Over het lopen in een bepaald tempo: ik moet altijd heel erg opletten dat ik niet in het tempo van de muziek ga lopen, maar mijn eigen tempo aanneem, anders blijft ik versnellen en weer langzamer gaan.

Over de oordopjes: ik gebruik leukoplast!

En dan nog het ademhalen: Als ik het gevoel heb te veel te gaan hijgen, dan blaas ik een keer flink uit. Daarna hou ik het weer prima vol.

Voor mij is het echt heerlijk om me af te sluiten van de buitenwereld. Ik merk ook dat ik tijdens het lopen fijn kan nadenken over de dingen die me bezig houden. Over bijvoorbeeld die 'fijne' collega die ik inmiddels wel wat kan doen. \\:-)// En over hoe ik zal reageren op de volgende situatie. Of over fijne dingen natuurlijk. Vind het heerlijk, en het lopen gaat dan ook makkelijker, dan hoor ik Evy in ene zeggen: nog twee minuten. Jippie!
Welnee joh, als je die beat aanhoudt dan ga je bijna achteruit! Gewoon lekker je eigen rustige tempo aanhouden, vooral niet te hard van start gaan maar ook niet gaan sukkelen!
quote:girl-1983 schreef op 18 juni 2008 @ 21:58:

Sijo: Keigoed joh. Een echte runnershigh?!

Ehm. tja.. dat weet ik niet eigenlijk. Ik denk het? Ik had in ieder geval wel een kadans te pakken die ik goed vol kon houden. Was ook wel blij toen ik thuis was.

Ok, om eerlijk te zijn was ik een tikkeltje teleurgesteld dat het "maar" 8 km was. Had van een medeloper gehoord dat het een rondje van bijna 10 was. Vond mezelf ook al zo ontzettend stoer.. Was het maar 8..

Maar wel kicken om mezelf zo terug te zien. Dat weggetje waar ik bloed, zweet en tranen heb geploeterd nu gewoon in 1 lange ruk afgelopen zonder al teveel moeite. Lekker..
quote:boebele schreef op 18 juni 2008 @ 22:00:

[...]

Maar het is bijna niet te doen om te hardlopen op die trage beat.

Nou, lukte mij in het begin toch best

Nee joh, ze geeft het verschil tussen hardlopen en wandelen aan in tempo van de muziek, maar je hoeft je niet perse aan het ritme van de muziek qua lopen te houden
Wolkenvrouw, heb je topic op de kinderpijler net gelezen. Hou vol! Kan me voorstellen dat je er erg mee worstelt! Ik kan je er verder niet in adviseren, dus ik laat het hierbij:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven