E-reader: waar op letten?

22-11-2013 14:36 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met pijn in mijn hart omdat ik papieren boeken echt hun charme vind hebben, denk ik er nu over om toch (ook) een e-reader te kopen.

Omdat ik graag reis en omdat ik soms ook meerdere boeken tegelijk / door elkaar heen aan het lezen ben.

Waar moet je op letten bij het kiezen van een e-reader? Er is zoveel keus, ik zie nu even door de bomen het bos niet.

Ik heb wel eens gehoord dat je op sommige ook reisgidsen kunt downloaden en dan zelf aantekeningen erbij maken. Dat lijkt me ideaal.

Ook lijkt het me fijn om in het donker te kunnen lezen zonder lampje.

En dat 'ie licht van gewicht en handzaam formaat is.

Van de meeste gaan de batterijen wel heel lang mee toch?

Zijn ze altijd compatible met een Mac?

Hebben jullie misschien ervaring met een specifiek merk en type wat aan al die wensen voldoet?

Alvast bedankt voor alle tips die jullie kunnen geven.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Wauw Tickel bedankt! Jij ook nog een fijne dag!

En voor mij wordt dat dus even een studie.

Alle anderen ook bedankt.
Bedankt Tickel.

De Kobo Aura HD heeft mijn hebberige aandacht.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 november 2013 @ 15:06:

http://www.kieskeurig.nl/e-reader/informatie

Ook handig!

Ik heb nog even wat 'werk' te doen. :-)
Ik ben echt heel blij met mijn kobo glo. Makkelijk in gebruik en het achtergrondlichtje ideaal.
quote:livine schreef op 22 november 2013 @ 14:42:

(Gebrek aan) weerspiegeling vind ik het allerbelangrijkst. In de tijd dat ik mijn reader kocht, betekende dit dat je geen verlicht scherm nam, want dat weerspiegelde meer en zou de ogen vermoeien. Tegenwoordig lees ik van mensen die daar geen last meer van hebben, ondanks hun verlicht scherm. Maar hou dat dus als aandachtspunt om op te zoeken hoe mensen dat bij jouw specifieke model ervaren.

Dat komt omdat de oude modellen een backlight hadden, net als een tablet. Tegenwoordig, bij modellen van de Kobo bijvoorbeeld, is dat een ander systeem. Geen weerspiegeling, geen verblinding.

quote:Het aantekeningenstuk gebruik ik juist nooit. Ik vind terug bladeren ook lang niet zo fijn als bij een reisgids, dus als ik op reis ga neem ik toch echt een boekje mee daarvoor.

Dat is ook nog steeds de charme vind ik. Ondanks dat ik verder nu helemaal om ben sinds ik sinds begin dit jaar ook aan de e-reader ben. Ik sjouw nou niet echt met mijn e-reader door een verre stad. Plus dat ik geen kleuren-e-reader heb gekozen, en zo'n reisgids vind ik dan gewoon minder leuk :-)

Ik heb dus mijn e-reader écht voor de reguliere boeken. Je kunt op e-readers ook stripboeken lezen, maar kies dan echt voor kleur als je daar verslingerd aan bent.

Wil je echt boek-gevoel, let dan op dat je een e-Ink scherm uitzoekt. Dat is momenteel de meest fraaie oplossing.

Kijk op de bekende en minder bekende vergelijkingssites voor meer opties als bv compatibiliteit met systemen en bestandsformaten.

Ik heb zelf een Kobo Glo en gebruik daarbij het gratis programma Calibre om mijn boeken in op te slaan op de pc en te uploaden naar mijn e-reader.

O ja, als je echt een e-reader wil waar je ook nog in kleur mee kunt browsen, spelletjes doen etc etc, koop dan géén e-reader maar een tablet. Dat is dan echt beter. Een e-reader moet je echt kopen om zijn 'core-business' namelijk boeken lezen.
ik zie dat er nodig wat gepost is!

maar dacht gooi mijn ervaring er toch even tussen..

ik heb een Kobe Glo.. en ik vind hem superrrrfijn... Waar ik op heb gelet bij aanschaf waren..

-prijs (ik wilde geen 100en euros uitgeven)

-wifi

-e-ink (leest makkelijk in de zon)

-ingebouwd lampje (in het donker leest hij top)

Kindle is gelinked met Amazon dus die viel voor mij af, ik heb gewoon Adobe digital gedownload programma om al mijn boeken in te verzamelen en op en van de kobo af te halen. Al mijn boeken haal ik lekker illegaal van het internet via torrent downloads epub of pdf doet het prima. .

ps. ik heb ook nog even over een tablet nagedacht maar die viel af door de prijs, geen e-ink scherm (in de zon dus niet te zien) en omdat ik me smartphone en laptop eigenlijk wel genoeg digital vond!
Bedankt ook voor die aanvullende tips! e-ink, nooit van gehoord... er gaat een wereld voor me open. Spelletjes enzo hoef ik niet, stripboeken misschien wel... dus ook letten op kleur / z/w...
Ik heb zelf een kindle en een tablet ernaast. De kindle met e ink leest veeel en veel fijner, zeker vlak voor het slapen gaan.

Zelf vind ik de nadelen van kindle (link aan amazon) prima te overkomen - veel mensen met een Sony of Kobo reader gebruiken ook Calibre om hun boeken op de reader te zetten, en dat programma kan epub boeken omzetten in een format wat de kindle gebruiken kan. Ik sleep mijn e reader overal mee naar toe, en vind de grote hoeveelheid goedkope en gratis engelse boeken op Amazon ideaal maar dat is natuurlijk persoonlijk.
@UCchick: als je al een Kindle hebt, waar gebruik je je tablet dan voor? Ben een beetje leek op dit gebied maar snap de verschillen niet zo goed. Ereader leest dus lekkerder, maar wat kan een tablet beter dan een ereader?
Mijn moeder wil er komende week eentje kopen.

Haar probleem is echter dat zij door beschadigingen aan haar hoornvlies geen fel licht kan verdragen.

Heeft iemand misschien een suggestie? Zij zoekt dus een ereader die niet te fel in haar ogen schijnt.
quote:miss112 schreef op 23 november 2013 @ 22:10:

Haar probleem is echter dat zij door beschadigingen aan haar hoornvlies geen fel licht kan verdragen.

Heeft iemand misschien een suggestie? Zij zoekt dus een ereader die niet te fel in haar ogen schijnt.Bij, onder andere, de Kobo Aura staat dat deze een regelbare achtergrondverlichting heeft. Persoonlijk zou ik je moeder dit uit laten testen in de winkel.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Tickel. Dank je voor jouw reactie. Is misschien wel verstandig om te gaan kijken. Zal dat type zeker testen.
Eentje zonder achtergrondlicht zou ik dan doen. Bijvoorbeeld een Sony.
Ik heb een Kobo Aura HD en ben er helemaal blij mee! De ingebouwde verlichting is helemaal geweldig, geen gedoe met een los lampje of een lampje in de hoes. De verlichting is instelbaar van 0 tot 100% en kan ook uit. De cover van de Sony PRS T3 met het lampje vond ik echt niets. Het lampje is heel fel, is niet verstelbaar en schijnt irritant in je ogen. De Aura HD heeft een groter scherm en is daardoor wat groter en zwaarder, maar dat is voor mij geen bezwaar. De nieuwe Aura is kleiner en lichter.
quote:jochebed schreef op 24 november 2013 @ 19:44:

Eentje zonder achtergrondlicht zou ik dan doen. Bijvoorbeeld een Sony.De Sony heeft een heel fel lampje. Als je hoornvlies daar niet tegen kan, zeker niet kopen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Die lamp zit in de hoes bij mij. Je kan er ook eentje zonder kopen, net een gewoon boek

Ik gebruik dat lampje zelf nooit. Ik heb liever licht van achter mij, net als anders met lezen.
Indien je mocht besluiten om voor een ereader met lcd scherm te gaan en niet voor een e-ink reader, dan raad ik je echt aan om in dat geval gewoon voor een 7 inch android tablet te gaan. Voordeel hiervan is dat je met de aldiko app perfect boeken kan lezen. Voordeel van lezen met een tablet vind ik de nachtinstelling in aldiko. Zwarte achtergrond witte letters leest erg fijn in het donker en je hoeft geen licht aan te doen.

Heeft iemand misschien een suggestie? Zij zoekt dus een ereader die niet te fel in haar ogen schijnt.

7 inch tablet dus, met aldiko ereader app waarvan je de achtergrond zwart kan maken met witte letters, echt perfect!

Aanvulling: als je een tablet alleen voor lezen gebruikt volstaat een goedkope tablet uitstekend. Slaat gewoon snel bladzijden om. Zelfs een oude androidversie van marktplaats voldoet goed hierin. Niet groter nemen dan 7 inch, anders leest het niet fijn.
Ik heb sinds deze zomer een Kindle paperwhite en ben er heel tevreden mee. Ik heb een speciaal programma (calibre) waarmee ik mijn boeken (óók epub bestanden) zo vanaf mijn mac op mijn Kindle kan zetten. Je bent dus helemaal niet gebonden aan Amazon.

Voor mij was het het belangrijkst dat hij een ingebouwd lampje had en ik wilde zo min mogelijk toeters en bellen er aan. Je kunt overigens ook aantekeningen maken en volgens mij ook delen uit je boek delen op facebook.
.

Mijn collega heeft me vandaag alles over haar Kobo Glo laten zien. Dat achtergrondlicht hoeft niet aan, kan ook uit. Of zacht; je kunt het reguleren.

Ik denk dat ik na haar enthousiasme en na het teruglezen van al jullie tips en van die Consumentengids-commentaren, ook ga voor de Kobo Glo 6 inch! Hmmmm of toch de Kindle Paperwhite...?

Ben bijna jarig...

Dus iedereen nogmaals bedankt.
Ik dacht ik zal nog even laten weten wat het geworden is. Inmiddels in het bezit van en heel blij met een Kobo Glo! Houdt lekker makkelijk vast, batterij doet het een eeuwigheid, alles is lekker in te stellen: wel of geen extra licht en hoe fel, lettergrootte en -type, en er passen veel boeken op.

Nog steeds vind ik een papieren boek ook z'n charme hebben maar dit lichte dunne dingetje stop ik toch wel heel makkelijk bij me. Ben alleen benieuwd of ik het in de sauna ook mag gebruiken, hoorde van niet... (Net zoals je geen telefoon mag meenemen.)

Ook twijfel ik nog of ik een reisgids als epub koop of toch nog op papier...

Anyway, iedereen nogmaals dank voor alle tips! Ik heb er veel aan gehad.
Reisgids lijkt me papieren toch prettiger.

Leuk dat je zo tevreden bent!
quote:liza schreef op 23 november 2013 @ 16:37:

@UCchick: als je al een Kindle hebt, waar gebruik je je tablet dan voor? Ben een beetje leek op dit gebied maar snap de verschillen niet zo goed. Ereader leest dus lekkerder, maar wat kan een tablet beter dan een ereader?Een e-reader gebruik je echt puur om te lezen. Op sommige kun je internetten, maar dat is niet om over naar huis te schrijven. Ik gebruik het internet alleen omdat ik vanaf de computer boeken naar mijn e-reader kan mailen (naar een speciaal mailadres daarvoor, ik heb een Kindle trouwens). Je gaat niet 'even lekker zitten internetten' op je e-reader. Mijn e-reader is bovendien ook zwart/wit. Een e-reader en tablet zijn echt niet met elkaar te vergelijken. Op de tablet kun je dus internetten, apps gebruiken, spelletjes spelen, van alles. Dat is meer een kleine computer zeg maar, of een grote smartphone. Je kunt er ook op lezen, maar dat is op de e-reader prettiger. Eigenlijk is dat ook het enige wat op de e-reader prettiger is. Een e-reader is dan ook gewoon een soort digitaal boek. Heel anders dan de tablet dus.
Ik wil nog even een goed woordje doen voor de Nook Simple Touch.

Je hebt dus ook de glowlight versie (die heb ik niet maar goed)

Klein, licht, makkelijk te gebruiken in mijn opinie.

Wat ik SUPER vind is dat je het kan "rooten" en er staat nu bij mij Android 2.1 (ofzo) op waardoor ik naast boeken ook kan schrijven, word documenten of andere meer kladblok achtige bestanden kan openen/bewerken. Ik kan er ook op tekenen(niet zo mooi en scherm is zwart/wit). Maar door android kan ik er dus apps op zetten Het is niet helemaal hetzelfde als een tablet, maar de batterijduur gaat wel veeeeeeel langer mee. Ik heb sinds ik mijn ereader heb meer geschreven dan boeken gelezen maar die kun je uiteraard ook lezen. Je kan ook de kindle app downloaden en je kunt andere viewers installeren voor bv pdf files.

Ook was mijn nook maar 29 pond (heb hem uit de uk gehaald) dus was echt een koopje. Ik heb mijne ook gehacked en heb een toetsenbord aangesloten

Ik heb wel een micro sd kaart gekocht ervoor.

Edit:

Met dat hacken kun je ook audio aansluiten. En andere kleine dingen.

Ik ben echt super enthousiast over deze ereader en dus niet erg objectief haha, je kan ook de 5 knoppen anders instellen
Ik prik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven