verliefd op psychiater......

22-11-2013 23:34 213 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vanwege een burnout onder behandeling van een psychiater. Ik vind dit een buitengewoon aantrekkelijke man. En dat is het niet alleen.... Naar mijn mening is hij meer dan professioneel complimenteus. Hij kan me zonder iets te zeggen heel indringend aankijken, dat ik me echt in moet houden zeg maar

Zoals ik het ervaar dringt hij aan op contact aangezien hij bijvoorbeeld altijd erg benadrukt dat ik hem tussen de afspraken door altijd mag bellen. Toen ik dit deze week gedaan heb daadwerkelijk (ik had twee dagen daarvoor een sessie met hem gehad maar hield het niet langer zo verlangde ik naar hem!) met een smoesje gaf hij aan dat hij erg veel genegenheid voor mij voelt. Ook rekte hij het gesprek door, toen we het gesprek eigenlijk al hadden afgerond, toch nog over iets nieuws te beginnen.

Ik ben zo verliefd en kan alleen nog maar aan hem denken.....

Wat nu?????????
[quote]waranaka schreef op 23 november 2013 @ 08:58:

Toch ga ik je tegenspreken. Overdracht doet zich namelijk juist wel al heel snel en vaak meteen in het begin al voor.[/quote

Heb je zelf ervaring met overdracht? Was dit bij jou ook meteen aan de orde?
Maar het ligt ook aan de context. Ik heb nl. het idee dat TO de zaken een beetje anders interpreteert.

Ik denk dat je het het beste aan kunt geven. Als hij idd iets voor je voelt dan zal hij je niet meer willen en kunnen behandelen, maar dan heb je privé wel een psychiater.
Cum non tum age
quote:lolapaloeza schreef op 23 november 2013 @ 09:40:

Genegenheid is toch juist afstandelijk? Ik vind het ook niet onprofessioneel hoor.

Ik denk niet dat hij meer voor je voelt. Het draait in de behandeling om jou, dat kan verwarring opleveren. Bespreek het, en zorg goed voor jezelf.

Precies dit dus.

Genegenheid voor iemand hebben is niet bepaald een passievolle of heftige emotie, maar een vriendelijke instelling t.a.v. een ander. Dit lijkt me voor een psychiater in een werkrelatie met een cliënt verder heel gewoon.

En inderdaad, wat lolapaloeza ook schrijft: de gesprekken met de psychiater draaien om jou. Dat kan je in verwarring brengen.

Tel daar de overdracht bij op en er ontstaat bij jou het gevoel dat je verliefd bent en je ziet in alles graag de bevestiging dat dit andersom net zo is.

Het is nooit handig om voor anderen in te vullen wat ze zouden kunnen bedoelen of welke mening ze hebben, zonder ernaar gevraagd te hebben. Het lijkt me verstandig om dat hier ook niet te doen.

Je kunt je psychiater het best uitleggen hoe jij het contact ervaart en dat het je verwart.
Ik ben ook erg benieuwd naar de context waarin het woord genegenheid werd gebruikt. Lijkt mij dat je er meer van maakt dan hij bedoelde.

en je zegt dat hij het gesprek rekte. Hoe dan? Vroeg hij dingen die met je behandeling te maken kunnen hebben? Of had het daar helemaal niets mee te maken?
Dank iedereen voor de reacties! Het is fijn om de zaak ook eens van de andere, objectievere kant belicht te zien...

Ik kan me goed voorstellen dat zijn opmerking over zijn genegenheid op allerlei manieren te interpreteren is, zowel vet over de schreef als juist wel professioneel. En inderdaad, zolang ik niet met hem besproken heb weet ik het niet en is het niet verstandig om er allerlei conclusies aan te verbinden...

Ik denk dat ik, alles wat hier gezegd is in mijn achterhoofd, het nog even aankijk. Ik ga zeker niet direct van psychiater wisselen! Ik kijk de volgende sessie aan en probeer kritisch te zijn op hoe hij reageert. Blijft het bij mij zo verwarrend werken en blijft hij zulke opmerkingen maken dam bespreek ik het wel. En anders ben ik gewoon blij met het feit dat ik een psychiater heb die me echt een goed gevoel geeft en laat ik het daarbij...
quote:funkyfun schreef op 23 november 2013 @ 10:35:

Ik ben ook erg benieuwd naar de context waarin het woord genegenheid werd gebruikt. Lijkt mij dat je er meer van maakt dan hij bedoelde.

en je zegt dat hij het gesprek rekte. Hoe dan? Vroeg hij dingen die met je behandeling te maken kunnen hebben? Of had het daar helemaal niets mee te maken?Ik vroeg of het mogelijk was om eerder dan pas na één maand weer een afspraak te plannen omdat ik daar veel behoefte aan heb. Hij gaf toen aan dat zijn agenda overvol zat, maar dat hij veel genegenheid voor mij voelt en me graag ook wilde helpen. Hij heeft toen toch nog ruimte in zijn agenda gemaakt voor mij... En het onderwerp waarmee hij het gesprek rekte had wel betrekking op de therapie. Hij raadde mij iets aan waarvan hij zelf ook meteen weer zei dat dat wellicht toch niet verstandig is voor me. Beetje vaag dus.
quote:79meske schreef op 23 november 2013 @ 10:40:

Dank iedereen voor de reacties! Het is fijn om de zaak ook eens van de andere, objectievere kant belicht te zien...

Ik kan me goed voorstellen dat zijn opmerking over zijn genegenheid op allerlei manieren te interpreteren is, zowel vet over de schreef als juist wel professioneel. En inderdaad, zolang ik niet met hem besproken heb weet ik het niet en is het niet verstandig om er allerlei conclusies aan te verbinden...

Ik denk dat ik, alles wat hier gezegd is in mijn achterhoofd, het nog even aankijk. Ik ga zeker niet direct van psychiater wisselen! Ik kijk de volgende sessie aan en probeer kritisch te zijn op hoe hij reageert. Blijft het bij mij zo verwarrend werken en blijft hij zulke opmerkingen maken dam bespreek ik het wel. En anders ben ik gewoon blij met het feit dat ik een psychiater heb die me echt een goed gevoel geeft en laat ik het daarbij...Verstandig van je.
quote:79meske schreef op 23 november 2013 @ 09:32:

[...]

Ja letterlijk!En wat was de context dan?
quote:79meske schreef op 23 november 2013 @ 12:30:

[...]

Ik vroeg of het mogelijk was om eerder dan pas na één maand weer een afspraak te plannen omdat ik daar veel behoefte aan heb. Hij gaf toen aan dat zijn agenda overvol zat, maar dat hij veel genegenheid voor mij voelt en me graag ook wilde helpen. Hij heeft toen toch nog ruimte in zijn agenda gemaakt voor mij... En het onderwerp waarmee hij het gesprek rekte had wel betrekking op de therapie. Hij raadde mij iets aan waarvan hij zelf ook meteen weer zei dat dat wellicht toch niet verstandig is voor me. Beetje vaag dus.Niet invullen voor hem. Je weet het niet. Als je het wilt weten, ernaar vragen.
@funkyfun ik heb de context toch beschreven, over heer eerder plannen van een nieuw afspraak en zijn overvolle agenda!
quote:79meske schreef op 22 november 2013 @ 23:53:

@sarah00 dit beheerst mijn hele leven op dit moment! Ik vond het erg bijzonder dat hij dat zei van genegenheid en denk daarom dat hij mijn gevoelens beantwoordt.Het gebeurt vaak dat een client verliefd wordt op een behandelaar. Tenminste... het lijkt op een hele heftige verliefdheid, maar het gaat in feite om overdrachtsgevoelens. Een psychiater weet dat. Als hij hierop ingaat is hij heel erg fout bezig. Dit valt onder misbruik, zelfs als jij ermee in zou stemmen. Jij bent kwetsbaar, je komt niet voor niets bij een psychiater. Een makkelijke prooi in een ongelijkwaardige relatie.

http://www.misbruikdoorhu ... klistgogvoorclienten.html

Ik vind dat jouw psychiater nu al grensoverschrijdend bezig is. Hoewel het voor jou vleiend kan overkomen (ook dat is een bekend patroon) is niets zo schadelijk voor je geestelijke welzijn als een onprofessionele relatie aangaan met je hulpverlener.

Werkt deze psychiater alleen? Of bij een instelling?

Geloof me, ik ken vrouwen die dit hebben meegemaakt en die later aangifte hebben gedaan. Voordat je inziet dat dit grensoverschrijdend is, is het soms al te laat. Je bent gewaarschuwd, pas goed op jezelf!
Even een voorbeeldje:

http://www.duic.nl/nieuws ... uele-relatie-met-patient/
TO, mijn behandelaar vertelde mij dat ie stapelverliefd op me was. Dat heeft me zodanig van mijn stuk gebracht (ik was ontzettend kwetsbaar op dat moment, want het ging niet goed met mij) dat het me heel wat heeft gekost om van hem los te komen.

En dat terwijl ik niet eens verliefd was (!), ik was afhankelijk van hem en wilde hem niet kwijt. Nu na lange tijd zie ik pas in wat een egoistische actie het van die man was en hoe het mij heeft beschadigd. Het kan niet en het mag niet, nooit!
quote:79meske schreef op 23 november 2013 @ 12:30:

[...]

Ik vroeg of het mogelijk was om eerder dan pas na één maand weer een afspraak te plannen omdat ik daar veel behoefte aan heb. Hij gaf toen aan dat zijn agenda overvol zat, maar dat hij veel genegenheid voor mij voelt en me graag ook wilde helpen. Hij heeft toen toch nog ruimte in zijn agenda gemaakt voor mij... En het onderwerp waarmee hij het gesprek rekte had wel betrekking op de therapie. Hij raadde mij iets aan waarvan hij zelf ook meteen weer zei dat dat wellicht toch niet verstandig is voor me. Beetje vaag dus.

Als ik dit zo lees, denk ik dat je er toch te veel achter zoekt. Stel dat hij in jou ook meer zou zien dan alleen patient. Dan zou hij toch niet dat hele verhaal over een overvolle agenda beginnen? En dan zou toch op onderwerpen overgaan die niet met je behandeling te maken hebben?

Psychiaters en psychologen zijn hulpverleners dus is het logisch dat hij jou graag wil helpen. Maar dat wil hij zijn andere patienten ook.

Zoals anderen ook al hebben gezegd denk ik dat het toch het beste is dat je het met hem bespreekt. Of desnoods eerst met je psycholoog.
quote:lila01 schreef op 23 november 2013 @ 19:00:

[...]

Ik vind dat jouw psychiater nu al grensoverschrijdend bezig is. Waar is hij grensoverschrijdend bezig? Vind ik een overhaaste conclusie.
quote:funkyfun schreef op 23 november 2013 @ 19:16:

[...]

Waar is hij grensoverschrijdend bezig? Vind ik een overhaaste conclusie.O.k. misschien wel. Maar ik vind dat een hulpverlener voorzichtig moet zijn met bepaalde uitspraken.
Ik lees vooralsnog niets verontrustends.

Wel veel eigen interpretatie.
quote:Ratsmodee schreef op 23 november 2013 @ 19:20:

Ik lees vooralsnog niets verontrustends.

Wel veel eigen interpretatie.Kan hoor, ik ben ultragevoelig voor dit onderwerp, omdat ik uit ervaring weet hoe snel het mis kan gaan.
quote:lila01 schreef op 23 november 2013 @ 19:22:

[...]

Kan hoor, ik ben utragevoelig voor dit onderwerp, omdat ik uit ervaring weet hoe snel het mis kan gaan.Begrijpelijk en ook goed, maar probeer niet te projecteren.
Tis maar wat het meisje zelf graag wil horen/zien. Triest hoor.

Hij glimlacht naar mij, dus hij zal me wel heul woest aantrekkelijk vinden. Zoiets.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Haha herkenbaar dit topic. Ik heb een tijdje bij een heel leuke psycholoog gelopen. Hij gaf me precies de aandacht die ik nodig had. Hij was geduldig (ook als ik vervelend aan het doen was), hij was lief (gaf me heel veel complimenten, ook over mijn uiterlijk en mijn persoonlijkheid), maar hij had ook humor. Ja..ik ging echt met plezier naar hem toe. Uiteindelijk ben ik gestopt, omdat ik merkte dat ik er niet zat vanwege de behandeling, maar vanwege hem. Hij zei soms ook dingen waar ik dan helemaal over na ging denken: zou het wederzijds zijn? Bedoelt hij dit zus of zo? En ja..natuurlijk probeerde ik er telkens goed uit te zien als ik naar hem toe ging. Maarja..het stelde natuurlijk helemaal niets voor. Voor mij was het een teken dat ik iets miste in mijn leven. Hij vulde dat een beetje op (niet echt natuurlijk).
quote:lila01 schreef op 23 november 2013 @ 19:00:

[...]

Het gebeurt vaak dat een client verliefd wordt op een behandelaar. Tenminste... het lijkt op een hele heftige verliefdheid, maar het gaat in feite om overdrachtsgevoelens. Een psychiater weet dat. Als hij hierop ingaat is hij heel erg fout bezig. Dit valt onder misbruik, zelfs als jij ermee in zou stemmen. Jij bent kwetsbaar, je komt niet voor niets bij een psychiater. Een makkelijke prooi in een ongelijkwaardige relatie.Pfffff gaat naar mijn gevoel wel ver hoor! Zo voelt het absoluut niet. Ik ben er zelf toch bij niet dan? Hij heeft niets gedaan tegen mijn zin in!!!!!! Ik raak er alleen nogal van in de war...
quote:Fame schreef op 23 november 2013 @ 19:26:

Tis maar wat het meisje zelf graag wil horen/zien. Triest hoor.

Hij glimlacht naar mij, dus hij zal me wel heul woest aantrekkelijk vinden. Zoiets.Jij snapt het duidelijk niet!!
quote:79meske schreef op 23 november 2013 @ 20:19:

[...]

Jij snapt het duidelijk niet!!Nou, ik dat dat er best een kern van waarheid in zit.
Ik vermoed dat Fame het beter snapt dan jij doorhebt TO.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven