vraag over jappenkampen
maandag 25 november 2013 om 15:38
Omdat ik 'm niet meer aan mijn vader kan stellen..
Ik heb altijd begrepen dat mijn vader van zijn 13e tot 15e met zijn moeder en broertje in een vrouwenkamp heeft gezeten. Maar toen ik het hier kortgeleden over had, zei iemand me dat alle jongens vanaf een jaar of 12 naar de mannenkampen werden overgeplaatst. Als dat zo is "mis" ik een deel van mijn vaders jeugd.
Is er iemand op dit forum die hier veel kennis over heeft?
Ik heb altijd begrepen dat mijn vader van zijn 13e tot 15e met zijn moeder en broertje in een vrouwenkamp heeft gezeten. Maar toen ik het hier kortgeleden over had, zei iemand me dat alle jongens vanaf een jaar of 12 naar de mannenkampen werden overgeplaatst. Als dat zo is "mis" ik een deel van mijn vaders jeugd.
Is er iemand op dit forum die hier veel kennis over heeft?
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
maandag 25 november 2013 om 15:40
maandag 25 november 2013 om 15:42
maandag 25 november 2013 om 15:43
Dit staat op wikipedia.
"In de vrouwenkampen werd in 1944 het bevel uitgevaardigd dat alle jongens van 10 jaar en ouder moesten verhuizen naar een speciaal jongenskamp, vaak in een bestaand mannenkamp".
http://nl.wikipedia.org/w ... _in_Nederlands-Indi%C3%AB
"In de vrouwenkampen werd in 1944 het bevel uitgevaardigd dat alle jongens van 10 jaar en ouder moesten verhuizen naar een speciaal jongenskamp, vaak in een bestaand mannenkamp".
http://nl.wikipedia.org/w ... _in_Nederlands-Indi%C3%AB
maandag 25 november 2013 om 15:44
Geïnterneerden werden vaak op transport gezet, meestal in overvolle treinen, waar de temperatuur in de geblindeerde wagons tot grote hitte kon stijgen. In de kampen heerste een streng regiem. Overtredingen werden met stokslagen of uren in de zon staan zonder drinken bestraft. Er werd dagelijks appel gehouden om de gevangen te tellen. In de vrouwenkampen werd in 1944 het bevel uitgevaardigd dat alle jongens van 10 jaar en ouder moesten verhuizen naar een speciaal jongenskamp, vaak in een bestaand mannenkamp. Sporadisch mocht er een briefkaart in het Maleis in de vorm van standaardzinnen, aangevuld met eigen woordjes, worden geschreven.
Komt van Wikipedia.
Meer info:
http://www.japanseburgerkampen.nl/
http://www.livius.org/gewonemensen/1944/jappenkamp.html
opzich best veel te vinden via Google, lijkt erop dat jongens vanaf 1944 met een leeftijd van 10 jaar werden overgeplaatst.
Succes met je zoektocht!
Komt van Wikipedia.
Meer info:
http://www.japanseburgerkampen.nl/
http://www.livius.org/gewonemensen/1944/jappenkamp.html
opzich best veel te vinden via Google, lijkt erop dat jongens vanaf 1944 met een leeftijd van 10 jaar werden overgeplaatst.
Succes met je zoektocht!
maandag 25 november 2013 om 15:46
quote:Maleficent schreef op 25 november 2013 @ 15:40:
Ik heb er geen kennis van, maar misschien zag je vader er wel heel jong uit en hadden ze niet door dat hij al 12 was? Kan me ook zo voorstellen dat er over leeftijden niet eerlijk werd gedaan om je kind bij je te kunnen houden?
Dat laatste zou kunnen, maar aan de andere kant, toen hij eruit kwam was hij 15 jaar, dus echt geen kind meer.
Het houdt me bezig, eigenlijk wil ik er afstand van nemen, maar tegelijkertijd wil ik graag weten wat hem gevormd heeft tot wie hij was.
Ik heb er geen kennis van, maar misschien zag je vader er wel heel jong uit en hadden ze niet door dat hij al 12 was? Kan me ook zo voorstellen dat er over leeftijden niet eerlijk werd gedaan om je kind bij je te kunnen houden?
Dat laatste zou kunnen, maar aan de andere kant, toen hij eruit kwam was hij 15 jaar, dus echt geen kind meer.
Het houdt me bezig, eigenlijk wil ik er afstand van nemen, maar tegelijkertijd wil ik graag weten wat hem gevormd heeft tot wie hij was.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
maandag 25 november 2013 om 15:48
Ik snap je Felice. Mijn opa was vooral de laatste paar jaren van zijn leven ( hij leeft helaas niet meer) een hele nare man. Of tenminste; hij dééd naar en gemeen. Ik denk dat dat ook te maken heeft gehad met wat hij als kind heeft meegemaakt tijdens de oorlog in het jappenkamp.
Maar het staat wat minder dichtbij me, omdat het mijn opa is denk ik.
Heel veel succes met je zoektocht naar antwoorden. Hopelijk vind je wat je zoekt
Maar het staat wat minder dichtbij me, omdat het mijn opa is denk ik.
Heel veel succes met je zoektocht naar antwoorden. Hopelijk vind je wat je zoekt
maandag 25 november 2013 om 15:48
Absoluut niet lullig bedoeld, maar maakt het voor jou uit in wat voor kamp hij heeft gezeten?
Het feit dat jij dit weet, betekent dat je vader erover gepraat heeft. Hij heeft waarschijnlijk losgelaten wat hij wilde. Hij heeft zijn verhaal verteld. Maar hoe anders wordt het verhaal als hij niet in het ene kamp heeft gezeten, maar ergens anders?
Nogmaals, niet lullig bedoeld.
Mijn oma heeft in een jappenkamp gezeten en die kan daar echt niet over praten. Dat is een grote wazige periode voor ons (kinderen en kleinkinderen).
Het feit dat jij dit weet, betekent dat je vader erover gepraat heeft. Hij heeft waarschijnlijk losgelaten wat hij wilde. Hij heeft zijn verhaal verteld. Maar hoe anders wordt het verhaal als hij niet in het ene kamp heeft gezeten, maar ergens anders?
Mijn oma heeft in een jappenkamp gezeten en die kan daar echt niet over praten. Dat is een grote wazige periode voor ons (kinderen en kleinkinderen).
maandag 25 november 2013 om 15:50
Dat vanaf 10 jaar had ik zojuist ook gevonden. Maar dat zou betekenen dat hij helemaal niet met mijn oma en zijn broertje samen in een kamp heeft gezeten. Bij mijn opa in een kamp is geen optie, deze is aan het begin van de oorlog omgebracht.
Eigenlijk zou ik het aan mijn oom moeten vragen... maar ik heb zo goed als geen contact met hem en hij is ook zwaar getraumatiseerd en oud. Misschien moet ik het maar laten rusten en verder gaan met mijn leven.
Eigenlijk zou ik het aan mijn oom moeten vragen... maar ik heb zo goed als geen contact met hem en hij is ook zwaar getraumatiseerd en oud. Misschien moet ik het maar laten rusten en verder gaan met mijn leven.
maandag 25 november 2013 om 15:54
quote:gelukkigleven schreef op 25 november 2013 @ 15:48:
Absoluut niet lullig bedoeld, maar maakt het voor jou uit in wat voor kamp hij heeft gezeten?
Mijn oma heeft in een jappenkamp gezeten en die kan daar echt niet over praten. Dat is een grote wazige periode voor ons (kinderen en kleinkinderen).Mijn vader kon er ook nauwelijks over praten. Ik ben misschien op zoek naar iets om hem wat beter te begrijpen en tegelijkertijd heeft dat geen zin meer. En ik begrijp dat je het niet lullig bedoelt hoor.
Mijn oma heeft in een jappenkamp gezeten en die kan daar echt niet over praten. Dat is een grote wazige periode voor ons (kinderen en kleinkinderen).Mijn vader kon er ook nauwelijks over praten. Ik ben misschien op zoek naar iets om hem wat beter te begrijpen en tegelijkertijd heeft dat geen zin meer. En ik begrijp dat je het niet lullig bedoelt hoor.
maandag 25 november 2013 om 15:56
quote:TheNurse schreef op 25 november 2013 @ 15:42:
http://www.indischekampar ... -de-kampen/soorten-kampen
Of had je zelf ook al ge-googled?Ok, als ik het dus goed begrijp werden jongens vanaf juli 1944 vanaf 10 jaar bij hun moeder weggehaald, maar dan wel alleen in de kampen op Java? Mijn vader zat op Celebes, dat zou het kunnen verklaren
http://www.indischekampar ... -de-kampen/soorten-kampen
Of had je zelf ook al ge-googled?Ok, als ik het dus goed begrijp werden jongens vanaf juli 1944 vanaf 10 jaar bij hun moeder weggehaald, maar dan wel alleen in de kampen op Java? Mijn vader zat op Celebes, dat zou het kunnen verklaren
maandag 25 november 2013 om 16:00
Maar ik denk niet dat je hem nu beter kan leren begrijpen.
Ik snap wel dat je het opvallend vindt dat zijn verhaal niet sluitend is.
Maar in mijn ogen is het een beetje jappenkamp=jappenkamp. En dat is voor heel veel mensen traumatisch geweest.
Het jappenkamp (vrouwen, mannen of jongenskamp) heeft hem waarschijnlijk gemaakt tot wie hij is.
Ik snap wel dat je het opvallend vindt dat zijn verhaal niet sluitend is.
Maar in mijn ogen is het een beetje jappenkamp=jappenkamp. En dat is voor heel veel mensen traumatisch geweest.
Het jappenkamp (vrouwen, mannen of jongenskamp) heeft hem waarschijnlijk gemaakt tot wie hij is.
maandag 25 november 2013 om 16:01
quote:gelukkigleven schreef op 25 november 2013 @ 15:48:
Nou, omdat het deel van je achtergrond, je geschiedenis is?
Iemand bij wie in de familie een oorlogsverleden speelt doet er goed aan om te reconstrueren wat er gebeurd is, voor de psychische verwerking. Dus dat TO daarnaar op zoek is, is heel normaal en gezond. Dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden. Maar zeggen dat het niet uitmaakt en ze het gewoon maar moet loslaten, is te makkelijk gedacht.
TO ik heb er geen kennis van; ik ken wel de stichting Pelita die allerlei informatie en hulpverlening biedt over dit onderwerp. Misschien heb je daar iets aan. Succes.
Nou, omdat het deel van je achtergrond, je geschiedenis is?
Iemand bij wie in de familie een oorlogsverleden speelt doet er goed aan om te reconstrueren wat er gebeurd is, voor de psychische verwerking. Dus dat TO daarnaar op zoek is, is heel normaal en gezond. Dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden. Maar zeggen dat het niet uitmaakt en ze het gewoon maar moet loslaten, is te makkelijk gedacht.
TO ik heb er geen kennis van; ik ken wel de stichting Pelita die allerlei informatie en hulpverlening biedt over dit onderwerp. Misschien heb je daar iets aan. Succes.
maandag 25 november 2013 om 16:17
Wat ik weet van mijn schoonfamilie, is dat er in het kamp van mijn schoonoma, wel bepaalde rangen en standen waren.
Bepaalde families hadden het beter dan anderen (net zoals in de concentratiekampen in Europa).
Met geld en/ of connecties werd er gesjoemeld.
Ik kan me dus ook voorstellen dat er overal uitzonderingen zijn geweest.
Bepaalde families hadden het beter dan anderen (net zoals in de concentratiekampen in Europa).
Met geld en/ of connecties werd er gesjoemeld.
Ik kan me dus ook voorstellen dat er overal uitzonderingen zijn geweest.
maandag 25 november 2013 om 16:50
http://www.holwerdonline. ... n/doarpsbel/2006/juli.pdf
Hierin staat het verhaal van een vrouw die in een Jappenkamp op Celebes heeft gezeten. Ze heeft het daar over haar broer van 12 die er ook zit en dat er 'oudere jongens' zijn die de varkens en koeien verzorgen.
Hierin staat het verhaal van een vrouw die in een Jappenkamp op Celebes heeft gezeten. Ze heeft het daar over haar broer van 12 die er ook zit en dat er 'oudere jongens' zijn die de varkens en koeien verzorgen.
maandag 25 november 2013 om 16:51
Ik lees dat er opa's/oma's en vaders/moeders zijn die er dus niet over praten. Maar mijn opa praatte er vooral in het laatste gedeelte van zijn leven heel veel over. Het was voor mij ook altijd een wazige periode, die oorlogstijd. Maar in het laatste gedeelte van zijn leven heeft hij veel verteld. Heftige dingen, maar ook hele mooie/ontroerende dingen.
maandag 25 november 2013 om 16:59
Hier een website over de kampen op Celebes:
http://www.japanseburgerkampen.nl/Celebes-kampen.htm
Bij het kamp 'Kampili' staat ook een link naar een lijst namen van mensen die er gezeten hebben.
http://www.japanseburgerk ... 0Register%20loods%206.htm
Bij info over het kamp Makassar staat:
Het kamp was ondergebracht in de Politiekazerne: deze lag in het zuiden van de stad, op de hoek van de Goaweg en de Dadi-weg. De vrouwen en kinderen werden ondergebracht in een grote loods aan de ene kant van het binnenplein (het vrouwenkamp), de jongens en mannen in een aantal kleine loodsen aan de andere kant van het binnenplein (het mannenkamp); daartussen was een overdekt fietsenrek (fietsenloods).
Jongens en mannen zaten hier dus wel in een andere 'loods', maar wel in hetzelfde kamp
http://www.japanseburgerkampen.nl/Celebes-kampen.htm
Bij het kamp 'Kampili' staat ook een link naar een lijst namen van mensen die er gezeten hebben.
http://www.japanseburgerk ... 0Register%20loods%206.htm
Bij info over het kamp Makassar staat:
Het kamp was ondergebracht in de Politiekazerne: deze lag in het zuiden van de stad, op de hoek van de Goaweg en de Dadi-weg. De vrouwen en kinderen werden ondergebracht in een grote loods aan de ene kant van het binnenplein (het vrouwenkamp), de jongens en mannen in een aantal kleine loodsen aan de andere kant van het binnenplein (het mannenkamp); daartussen was een overdekt fietsenrek (fietsenloods).
Jongens en mannen zaten hier dus wel in een andere 'loods', maar wel in hetzelfde kamp
maandag 25 november 2013 om 17:04