Life coach

19-06-2008 11:13 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit eraan te denken (nou ja, ik heb al twee coaches gemaild) om naar een life coach te gaan. Om wat dingen op een rijtje te zetten en meer uit mijzelf te halen. Heeft iemand ervaring met life coaching?

Ik heb trouwens ook een psychiater voor een psychische stoornis. Maar ik kan ook wel wat positiviteit gebruiken en daarvoor lijkt een life coach me wel geschikt. Iemand ervaring/gedachten hierover?
Gedachte hierover:

eerst het één, dan het ander...
Zie mijn motto.
Begin bij het begin, Digi, zoals hierboven al werd aangegeven.

Eerst met de pschiater alles op de rij hebben over hoe nu verder en dan pas over die coach.

Je kunt het!

Mijn dochter liep op de uni tegen veel dingen aan wegens haar hoogdbegaafdheid en ze is zienderogen beter gaan functioneren, zowel in studie als prive, nadat ze een coach kreeg. Ik wil haar wel vragen of je haar mag mailen, dat mag zeker wel. Dan kun je gewoon met haar erover babbelen, iemand met echte ervaring.

Dus het kan wel werken!
Het lijkt mij handiger om 1 route te plannen, met een stappenplan. Of een psychiater of een life coach.

2 verschillende behandelplannen/stappenplannen kunnen verwarrend zijn en zelfs elkaar tegen werken.

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Life coaching kan zelfs een contra-indicatie zijn voor mensen met psychiatrische (in jouw geval duidelijk niet alleen psychische) problemen.

Niet slim dus.
Niet alles tegelijk willen doen, anders doe je alles maar half.
Zo is dat. Maar ga maar mailen met mijn dochter.

Laat het hier maar gaan verder. Snap je?
Ik heb zelf ook coaching gehad. Een goede coach zal nooit iemand gaan coachen die onder behandeling staat van een psychiater of bij een psycholoog loopt. Hij/zij zal gerust wel met je willen praten hoor, maar meer dan chitchat zal het niet worden denk ik. Eem coach zal eenvoudigweg het behandelplan van de psychiater/psycholoog niet willen verstoren.

En de slechte coaches, tja waarom zou je je daar mee inlaten?
Iedere gek kan 'life coach' worden. Er is geen specifieke vooropleiding nodig om zo'n 'coach' te worden. De 'opleidingen' voor 'coach' duren gemiddeld 1 jaar.

Welke verwachting heb je van een 'life coach'? Om welke redenen denk je dat zo iemand je weet te bewegen om meer uit jezelf te halen dan je psychiater?

Je psychiater is er om met jou uit te zoeken wie je nu eigenlijk bent, hoe je in elkaar steekt en om inzicht te krijgen in welke keuzes je maakt en tot welke resultaten die leiden.

Wat is de toegevoegde waarde van een 'life coach'?
Dat kan mijn dochter beamen, dat dat goed werkt, en zij is ook geen onbekende op het forum. Zij heeft er een toegewezen gekregen van de universiteit en het werkt goed.
Ik denk dat je beter eerst een goed behandelplan kan gebruiken zoals Linehan of schematherapie of misschien groepstherapie voor je psychische stoornis.(is maar een voorbeeld)

Als dat eenmaal goed gaat kun je alsnog over een life coach gaan nadenken.

Zoals iemand hier al zei kunnen de 2 plannen elkaar verstoren en dan kom je misschien nog meer in de problemen
anoniem_58359 wijzigde dit bericht op 19-06-2008 11:54
Reden: typfoutje
% gewijzigd
Erg eens met mijn voorgangers. Ik heb zelf kort een life coach gehad, hartstikke leuk. Maar naar mijn bescheiden mening is een life coach vooral bedoeld voor mensen die al lekker in hun vel zitten, maar méér uit het leven willen halen. Als je problemen hebt, moet je die eerst aanpakken, dan komt pas daarna de vraag wat je méér uit je leven kunt halen. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat de goede life coaches niet zullen beginnen aan een traject met een persoon met een psychische stoornis waarvoor ze al in behandeling is. Sléchte coaches, de beunhazen, zullen daar minder problemen mee hebben, maar bij hen wil je niet belanden.

Niet doen, dus.
.
Ik stuur je nu het mailadres van Mirlo mijn dochter, had haar net aan de lijn, je mag haar mailen.
quote:Mariannanas schreef op 19 juni 2008 @ 11:55:

Erg eens met mijn voorgangers. Ik heb zelf kort een life coach gehad, hartstikke leuk. Maar naar mijn bescheiden mening is een life coach vooral bedoeld voor mensen die al lekker in hun vel zitten, maar méér uit het leven willen halen. Als je problemen hebt, moet je die eerst aanpakken, dan komt pas daarna de vraag wat je méér uit je leven kunt halen. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat de goede life coaches niet zullen beginnen aan een traject met een persoon met een psychische stoornis waarvoor ze al in behandeling is. Sléchte coaches, de beunhazen, zullen daar minder problemen mee hebben, maar bij hen wil je niet belanden.

Niet doen, dus.Dat zei mijn Mirlo ook al.
Yasmijn, ik ken natuurlijk de problematiek van je dochter niet, waardoor zij bij een coach terecht is gekomen. Maar ik ben het wel met de anderen eens, dat Digitalis beter één ding tegelijk aan kan pakken. En één behandelplan tegelijk. Dat het voor jouw dochter goed was, wil niet zeggen dat het voor Digitalis nu ook ideaal zou zijn.
Oh ok, je dochter heeft al wijze woorden gesproken zie ik Dan vergeet mijn vorige post maar.
Hey Digi,

Het valt mij op dat als je ergens tegenaan loopt je de oplossing acuut zoekt in iets tastbaars.

Je hebt problemen - psychiator

Nog steeds problemen - Life coach

Je hebt een stoornis - medicatie

Je hebt nog steeds symptomen - meer medicatie

Je voelt je rot - valium/drankje

Je vriend heeft kritiek - je stopt met je werk

Je hebt toch geld nodig - Je begint weer achter zijn rug om

Als je alles op elkaar stapelt word je er alleen maar rottiger van en op den duur raak je wanhopig. Want je hebt je medicatie ingenomen, en je drankje, en gepraat met je psych en nog is alles niet goed.

Snap dat ik dit niet bedoel als kritiek. Ik denk alleen dat je even diep adem moet halen als er iets gebeurt. Kijk het een dagje aan. Probeer niet alles a la minuut te fixen. Gisteren was er gedoe, dus heb je life-coaches gemailt. Maak gewoon een keer een pas op de plaats.

Als je er een nachtje over slaapt lijken de meeste problemen niet zo acuut. En soms, soms duurt het langer dan een seconde voordat iets opgelost is.

Je zegt dat je baat hebt bij je medicijnen, geef ze dan de kans om te werken. Je zegt dat je al erg vooruit bent gegaan sinds het vorige incident, vertrouw er dan op dat je over 3 maanden weer vooruit bent gegaan.

Zoek niet te snel je heil in weer iets nieuws, dan geef je wat je nu doet geen kans van slagen.
Hallo!

Ik loop ook bij een coach. Of het nou een life coach is of niet, geen flauw idee. Het komt er op neer dat zij een brede kennis heeft van allerlei facetten die te maken hebben met de psyche. Dit houdt in dat ze niet alleen kijkt of mijn hersenen wel normaal functioneren, maar ook navraagt hoe het zit met de relatiepatronen in mijn leven, het studieritme, en mijn persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast legt ze onderlinge verbanden. En ze is ook nog 's heel goed voor mijn zelfvertrouwen.

Het komt er eigenlijk op neer dat ze heel pragmatisch is ingesteld. Als ik ergens tegen aan loop, of als er bepaalde gedragspatronen zijn die niet helemaal lijken te kloppen, kijkt ze vooral hoe dat allemaal ten goede valt om te draaien.

Het komt er op neer dat ik een steeds beter beeld krijg van het verleden, het heden en de toekomst. Ik ben beter in het onderhouden van relaties, ik ben socialer, heb meer zelfvertrouwen gekregen en dit alles heeft een positieve invloed op mijn persoonlijk welzijn.

Persoonlijk voel ik alleen dat ik lekker in mijn vel zit. Vanuit mijn omgeving hoor ik dat ik het afgelopen jaar ontzettend veranderd ben, maar dan kan Yasmijn meer over vertellen.

Ik denk niet dat een coach een vervanging dient te zijn voor een psychiater, aangezien het in deze casus veel complexer ligt bij mij. Daarentegen zou het misschien wel kunnen als aanvulling, gewoon goed voor je zelfvertrouwen e.d. Ik denk dat je het eerst dient te overleggen met je psych, en misschien dat die iemand kent. Ook denk ik dat het belangrijk is dat de psychiater en de coach regelmatig overleggen om continuïteit in de behandeling te waarborgen.

Snappie-vous?
Even voor de duidelijkheid: Yasmijn is dus mijn Yasmams.
Een coach is inderdaad voor psychisch gezonde mensen die op een gegeven moment een beetje vastlopen in hun ontwikkeling. Een goede coach kan je handvatten geven om op een andere manier naar jezelf of naar de situatie waarin je zit te kijken. Zodat je weer een opening vind om verder te groeien.

Wat vind je psychiater van je plannen?

Het lijkt mij dat een goede psychiater hier niet direct achter staat en met jou gaat uitzoeken wat je mist bij de huidige behandeling. Hij zou kunnen voorstellen om naar een andere psychiater te gaan die beter bij jou past en/of hij zal de behandeling wijzigen.
O ja, ik kan zeker beamen hoe erg Mirlo in korte tijd veranderd is en veel, veel beter in haar vel zit.

Digi, je hebt haar mailadres, doe haar maar mailen.
Ik ben hier anoniem weet je! Verander je bericht 's!
Het zit er zo in he? Excuus.
Je lijkt zo hard aan de slag, maar het enige waar je vooral hard mee bezig bent is: vermijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven