help

29-11-2013 21:41 13 berichten
Ik ben een chocolade taart aan het maken, vanmiddag begonnen met het beslag en in de oven gedaan, maar hij was niet gerezen en was vanbinnen erg klef maar van buiten heel donker..



Dus zojuist opnieuw gemaakt want het moet in lagen gesneden worden er daar tussen met frambozencreme. Maar ook deze is zo dun en klef, en verder erg donker :(



Wat doe ik verkeerd? Heb precies het recept gevolgd, oven op de geadviseerde temperatuur maar het lukt me niet.



Ik bedacht me dat ik het dan in 4 lagen ga maken, maar de taart moest luchtig worden en niet zoals die van mij klef en dun.



Baal zo, dit heb ik zo vaak...
Alle reacties Link kopieren
Dan moet hij gewoon langer in de oven. Hogere temperatuur heeft geen zin, dan is de buitenkant niet meer lekker.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een oventhermometer? Vaak klopt de temperatuur die ovens zelf aangeven niet.



Zonder recept is het lastig om te zeggen waarom je taart niet luchtig maar klef werd. Zaten er geklopte eiwitten in? Waren die mooi stijf? Kon de kom op zijn kop?

Heb je genoeg bakpoeder gebruikt?
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor beslag heb je?
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik moest eerst boter suiker vanille essence mengen, daarna zelfrijzend bakmeel, eierdooiers, cacao, karnemelk toevoegen. Eiwitten waren perfect opgeklopt. Die in twee delen door het beslag gespateld.



In de oven op 160 graden.



Zo stond het op het recept, was een recept wat in de vrouw stond. Guilty pleasures heet het.



De cake moest ik in drieën snijden en tussen de lagen dus de frambozencreme.
Alle reacties Link kopieren
Langer in de oven, denk ik.
Ben je boos? Pak een doos. En geef hem een schop, of verscheur hem. Dat lucht op.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat ook wel eens met recepten met 150 of 160graden. Gek genoeg moeten die taarten en cakes er bijna 2x zo lang in om goed luchtig te worden.
Ben je boos? Pak een doos. En geef hem een schop, of verscheur hem. Dat lucht op.
Benodigdheden

180 g boter

1 tl vanille extract

300 g witte basterdsuiker

4 eieren(gesplitst)

110 g zelfrijzend bakmeel

35 g cacao

170 ml karnemelk

Voor de frosting:

200 g pure chocolade

125 g gesmolten boter

60 g poedersuiker

Voor het frambozenlaagje:

150 ml slagroom

200 g (diepvries)frambozen

eventueel 1 el poedersuiker

Stappenplan

1. Verwarm de oven voor op 160 °C.

2. Vet een springvorm van 20 cm in en bekleed de bodem met bakpapier.

3. Meng de boter, de suiker en de vanille met een mixer.

4. Voeg vervolgens één voor één de eidooiers toe. Voeg ook zelfrijzend bakmeel, cacao en karnemelk toe.

5. Klop in een schone kom de eiwitten tot zachte pieken. Voeg de eiwitten in2 delen toe aan het eerdere mengsel. Doe het mengsel in de springvorm.

6. Bak de taart gedurende 60-90minuten. Laat goed afkoelen.

7. Haal voor de frambozenlaag het fruit uit de diepvries en verwarm dit au bain marie met eventueel een klein snufje poedersuiker.

8. Klop de slagroom op en schep de afgekoelde frambozen door de slagroom. Zet het mengsel even in de koelkast.

9. Verwarm voor de frosting de chocolad eau bain marie. Voeg beetje voorbeetje de boter toe en vervolgens de poedersuiker. Laat alles een beetje afkoelen.

10. Snij de goed afgekoelde taarthorizontaal door zodat er 3 plakken ontstaan. Smeer de middelste delen in met een laag van het frambozenmengsel. Stapel de lagen vervolgens weer bovenop elkaar.

11. Versier vervolgens de buitenkant met de chocoladefrosting en zet de taart 3 uur in de koelkast.

12. Serveer eventueel met de overgebleven frambozenroom.

BEREIDING 50 minuten + 1 à 1½ uur inde oven + 3 uur in de koelkast





Dit is het recept
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je oven te heet wordt. Op 145 zetten en langer erin laten.
Klop je deeg wel lang genoeg,daar wordt het ook luchtig van.

Ik haal mijn meel bij de molen en klopt het 10 minuten in de keukenmachine en dan heb je ook een luchtig deeg.succes.
Staat je hetelucht aan misschien? Dat heb ik nog weleens, omdat ik die altijd gebruik voor pizza's enzo en dan vergeet ik hem daar vanaf te zetten
Hete lucht is toch dat ventilator symbool? Die zet ik tegenwoordig altijd uit, had gelezen dat daardoor veel baksels mislukken. Ik heb dus alleen de boven en onderwarmte aan.



Ga volgend weekend nogmaals een poging wagen, dan heb ik een keukenmachine tot mijn beschikking en kan het beter mixen. Alleen lees ik ook weer, dat als je te lang mixt het ook te compact word tijdens het mixen.



Ik ga het dan langer in de oven zetten en de temperatuur wat lager. En een thermometer erin.



Weet iemand of dat ook met een keukenthermometer kan?
Alle reacties Link kopieren
Gaat je keukenthermometer tot 250 graden? En is hij helemaal hittebestendig? Dan kan het.



Maar zo'n ding kost bijna niets bij de Hema.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven