help
vrijdag 29 november 2013 om 21:41
Ik ben een chocolade taart aan het maken, vanmiddag begonnen met het beslag en in de oven gedaan, maar hij was niet gerezen en was vanbinnen erg klef maar van buiten heel donker..
Dus zojuist opnieuw gemaakt want het moet in lagen gesneden worden er daar tussen met frambozencreme. Maar ook deze is zo dun en klef, en verder erg donker
Wat doe ik verkeerd? Heb precies het recept gevolgd, oven op de geadviseerde temperatuur maar het lukt me niet.
Ik bedacht me dat ik het dan in 4 lagen ga maken, maar de taart moest luchtig worden en niet zoals die van mij klef en dun.
Baal zo, dit heb ik zo vaak...
Dus zojuist opnieuw gemaakt want het moet in lagen gesneden worden er daar tussen met frambozencreme. Maar ook deze is zo dun en klef, en verder erg donker
Wat doe ik verkeerd? Heb precies het recept gevolgd, oven op de geadviseerde temperatuur maar het lukt me niet.
Ik bedacht me dat ik het dan in 4 lagen ga maken, maar de taart moest luchtig worden en niet zoals die van mij klef en dun.
Baal zo, dit heb ik zo vaak...
vrijdag 29 november 2013 om 21:46
Heb je een oventhermometer? Vaak klopt de temperatuur die ovens zelf aangeven niet.
Zonder recept is het lastig om te zeggen waarom je taart niet luchtig maar klef werd. Zaten er geklopte eiwitten in? Waren die mooi stijf? Kon de kom op zijn kop?
Heb je genoeg bakpoeder gebruikt?
Zonder recept is het lastig om te zeggen waarom je taart niet luchtig maar klef werd. Zaten er geklopte eiwitten in? Waren die mooi stijf? Kon de kom op zijn kop?
Heb je genoeg bakpoeder gebruikt?
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
vrijdag 29 november 2013 om 22:43
Ik moest eerst boter suiker vanille essence mengen, daarna zelfrijzend bakmeel, eierdooiers, cacao, karnemelk toevoegen. Eiwitten waren perfect opgeklopt. Die in twee delen door het beslag gespateld.
In de oven op 160 graden.
Zo stond het op het recept, was een recept wat in de vrouw stond. Guilty pleasures heet het.
De cake moest ik in drieën snijden en tussen de lagen dus de frambozencreme.
In de oven op 160 graden.
Zo stond het op het recept, was een recept wat in de vrouw stond. Guilty pleasures heet het.
De cake moest ik in drieën snijden en tussen de lagen dus de frambozencreme.
vrijdag 29 november 2013 om 22:47
Benodigdheden
180 g boter
1 tl vanille extract
300 g witte basterdsuiker
4 eieren(gesplitst)
110 g zelfrijzend bakmeel
35 g cacao
170 ml karnemelk
Voor de frosting:
200 g pure chocolade
125 g gesmolten boter
60 g poedersuiker
Voor het frambozenlaagje:
150 ml slagroom
200 g (diepvries)frambozen
eventueel 1 el poedersuiker
Stappenplan
1. Verwarm de oven voor op 160 °C.
2. Vet een springvorm van 20 cm in en bekleed de bodem met bakpapier.
3. Meng de boter, de suiker en de vanille met een mixer.
4. Voeg vervolgens één voor één de eidooiers toe. Voeg ook zelfrijzend bakmeel, cacao en karnemelk toe.
5. Klop in een schone kom de eiwitten tot zachte pieken. Voeg de eiwitten in2 delen toe aan het eerdere mengsel. Doe het mengsel in de springvorm.
6. Bak de taart gedurende 60-90minuten. Laat goed afkoelen.
7. Haal voor de frambozenlaag het fruit uit de diepvries en verwarm dit au bain marie met eventueel een klein snufje poedersuiker.
8. Klop de slagroom op en schep de afgekoelde frambozen door de slagroom. Zet het mengsel even in de koelkast.
9. Verwarm voor de frosting de chocolad eau bain marie. Voeg beetje voorbeetje de boter toe en vervolgens de poedersuiker. Laat alles een beetje afkoelen.
10. Snij de goed afgekoelde taarthorizontaal door zodat er 3 plakken ontstaan. Smeer de middelste delen in met een laag van het frambozenmengsel. Stapel de lagen vervolgens weer bovenop elkaar.
11. Versier vervolgens de buitenkant met de chocoladefrosting en zet de taart 3 uur in de koelkast.
12. Serveer eventueel met de overgebleven frambozenroom.
BEREIDING 50 minuten + 1 à 1½ uur inde oven + 3 uur in de koelkast
Dit is het recept
180 g boter
1 tl vanille extract
300 g witte basterdsuiker
4 eieren(gesplitst)
110 g zelfrijzend bakmeel
35 g cacao
170 ml karnemelk
Voor de frosting:
200 g pure chocolade
125 g gesmolten boter
60 g poedersuiker
Voor het frambozenlaagje:
150 ml slagroom
200 g (diepvries)frambozen
eventueel 1 el poedersuiker
Stappenplan
1. Verwarm de oven voor op 160 °C.
2. Vet een springvorm van 20 cm in en bekleed de bodem met bakpapier.
3. Meng de boter, de suiker en de vanille met een mixer.
4. Voeg vervolgens één voor één de eidooiers toe. Voeg ook zelfrijzend bakmeel, cacao en karnemelk toe.
5. Klop in een schone kom de eiwitten tot zachte pieken. Voeg de eiwitten in2 delen toe aan het eerdere mengsel. Doe het mengsel in de springvorm.
6. Bak de taart gedurende 60-90minuten. Laat goed afkoelen.
7. Haal voor de frambozenlaag het fruit uit de diepvries en verwarm dit au bain marie met eventueel een klein snufje poedersuiker.
8. Klop de slagroom op en schep de afgekoelde frambozen door de slagroom. Zet het mengsel even in de koelkast.
9. Verwarm voor de frosting de chocolad eau bain marie. Voeg beetje voorbeetje de boter toe en vervolgens de poedersuiker. Laat alles een beetje afkoelen.
10. Snij de goed afgekoelde taarthorizontaal door zodat er 3 plakken ontstaan. Smeer de middelste delen in met een laag van het frambozenmengsel. Stapel de lagen vervolgens weer bovenop elkaar.
11. Versier vervolgens de buitenkant met de chocoladefrosting en zet de taart 3 uur in de koelkast.
12. Serveer eventueel met de overgebleven frambozenroom.
BEREIDING 50 minuten + 1 à 1½ uur inde oven + 3 uur in de koelkast
Dit is het recept
zaterdag 30 november 2013 om 12:46
Hete lucht is toch dat ventilator symbool? Die zet ik tegenwoordig altijd uit, had gelezen dat daardoor veel baksels mislukken. Ik heb dus alleen de boven en onderwarmte aan.
Ga volgend weekend nogmaals een poging wagen, dan heb ik een keukenmachine tot mijn beschikking en kan het beter mixen. Alleen lees ik ook weer, dat als je te lang mixt het ook te compact word tijdens het mixen.
Ik ga het dan langer in de oven zetten en de temperatuur wat lager. En een thermometer erin.
Weet iemand of dat ook met een keukenthermometer kan?
Ga volgend weekend nogmaals een poging wagen, dan heb ik een keukenmachine tot mijn beschikking en kan het beter mixen. Alleen lees ik ook weer, dat als je te lang mixt het ook te compact word tijdens het mixen.
Ik ga het dan langer in de oven zetten en de temperatuur wat lager. En een thermometer erin.
Weet iemand of dat ook met een keukenthermometer kan?