Commentaar van vreemden

30-11-2013 13:21 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren stond ik in de rij voor de kassa toen de dame achter mij (en de enige verder in de rij) op luide toon tegen haar vriend zei 'jezus wat heeft dat wijf veel parfum op, ik word er gewoon misselijk van!'.

Ik was een beetje beduusd. Het moest over mij gaan want er waren verder geen mensen die op korte afstand van ons stonden in de winkel. En ik had inderdaad net voordat ik de stad in ging wat (sterke) parfum opgespoten, die normaliter wel wat verwaait vanwege het weer. Extreem was het echter niet, aangezien, als ik iets al verschrikkelijk vind, het te veel parfum is.

En natuurlijk mag ze dat vinden. Ik lig er niet wakker van. Maar de toon waarop het ging vond ik zo vreemd, asociaal misschien wel.

Wat zijn de dingen die anderen achter je rug om, verstaanbaar over jou zeiden? En wat deed je toen?
quote:Nemesis. schreef op 30 november 2013 @ 14:11:

Oh, schiet er me opeens eentje te binnen.

Op een terras, ober komt bestelling opnemen en ik twijfel.. Zegt de ober: als ik jou was zou ik de salade nemen, kon ik wel hebben.

En nee, dat was niet bedoeld omdat de salade de special van de dag was.

Mijn tafelgenoot en ik zijn opgestaan en vertrokken.

Dat heb ik nog niet meegemaakt, heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ik altijd wel weet wat ik wil eten ;)

Wel vorige week nog het volgende, ik was in de apotheek om iets op te halen, moest even wachten want er was nog iemand aan de balie. De apotheekmedewerkster ziet me staan, zegt iets tegen degene aan de balie. Die draait zich om, ziet mij staan, draait zich dan weer om naar de balie en de 2 beginnen een leuk gesprek over hoe het toch mogelijk is dat mensen zo dik kunnen worden. En dat terwijl ik er dus een paar meter achter stond. Ik heb toen ik aan de beurt was de medewerkster maar even de tip gegeven dat als ze de volgende keer over iemand wilde praten ze er wel even voor moest zorgen dat diegene niet in de buurt stond... Daar schrok ze wel van en bood meteen haar excuses aan. Ik heb haar alleen maar even aangekeken en ben weggegaan.
Oh heb maar wel gezegd dat het er vier waren, dat wel. Waarop m'n beste vriend begon te grinniken.
Ach nee..Lemoos.

Weer wat geleerd! Grote tieten heb ik ook, die opmerkingen hoor ik ook wel eens. Ik werk tenslotte in de bouw.

Maar deze kende ik nog niet!
Huts!
@bella: jij komt dan waarschijnlijk wel boven de 1,60
quote:BellatrixVanDetta schreef op zaterdag 30 november 2013 14:18 Die opmerkingen over gewicht vind ik ronduit pijnlijk.Ja belachelijk. Ik zou zoiets never ever zeggen. Om eerlijk te zijn denk ik dat soort dingen niet eens, dus laat staan uitspreken.
.
quote:Ja belachelijk. Ik zou zoiets never ever zeggen. Om eerlijk te zijn denk ik dat soort dingen niet eens, dus laat staan uitspreken.

Tsja, het is duidelijk dat Erg Slank zijn nog altijd het ideaal is. En dat kan, dat mag. Helemaal prima. Maar om iemand die er niet zo uit ziet, omdat diegene steviger of magerder is, nou de grond in te trappen vind ik wel zó laag.

En dan ben ik nog niet eens heel erg veel te dik. Ja er mag echt wel wat af. Dat zie ik ook wel. Maar door zulke dingen zie je in dat mensen dit dus blijkbaar echt denken. En niet eens alleen de mensen die het zeggen, waardoor je nog onzekerder wordt dan je al bent.
quote:Nemesis. schreef op zaterdag 30 november 2013 14:24

Tsja, het is duidelijk dat Erg Slank zijn nog altijd het ideaal is. En dat kan, dat mag. Helemaal prima. Maar om iemand die er niet zo uit ziet, omdat diegene steviger of magerder is, nou de grond in te trappen vind ik wel zó laag.

En dan ben ik nog niet eens heel erg veel te dik. Ja er mag echt wel wat af. Dat zie ik ook wel. Maar door zulke dingen zie je in dat mensen dit dus blijkbaar echt denken. En niet eens alleen de mensen die het zeggen, waardoor je nog onzekerder wordt dan je al bent. Ik ben erg slank, heb maatje 34 maar ook dan hoor je wel eens commentaar. Trek me daar echt nooit iets van aan. Op iemands gewicht heb ik eigenlijk nooit commentaar , zoiets kan enorm kwetsend zijn vooral de wat stevigere mensen krijgen denk ik regelmatig opmerkingen naar hun hoofd. Slaat nergens op. Ik ben ook zeker niet op mijn mondje gevallen dus als ik een nare opmerking hoor naar iemand toe dan geef ik diegene eigenlijk altijd wel een sneer terug.
.
quote:Nemesis. schreef op 30 november 2013 @ 14:24:

[...]

En dan ben ik nog niet eens heel erg veel te dik. Ja er mag echt wel wat af. Dat zie ik ook wel. Maar door zulke dingen zie je in dat mensen dit dus blijkbaar echt denken. En niet eens alleen de mensen die het zeggen, waardoor je nog onzekerder wordt dan je al bent.

Precies! Je slaat de spijker op zijn kop.

Niemand is heiliger dan de paus, iedereen zegt wel eens iets over iemand. Ik zelf zal het alleen niet snel doen, juist omdat ik weet hoe het is als er iets "leuks" gezegd wordt. Ik probeer iedereen in zijn of haar waarde te laten, hoe diegene er ook uit ziet.
Lemoos, ook niet veel hoor!

Nemesis, soms vraag ik me ook wel eens af "is dit wel gezond" als ik iemand zie die obees is. Maar zéggen?

No way. Dat vind ik beledigend.

Trouwens er zijn zat steviger mensen die er echt superleuk uitzien. Vind ik.
Huts!
quote:BellatrixVanDetta schreef op 30 november 2013 @ 13:50:

Mijn pa zou zeggen: je bent niet verantwoordelijk voor de kop die je gekregen hebt, maar wel voor de smoel die je trekt.Jij hebt een leuke Pa, met geweldige uitspraken.
Ik zou normaal gesproken ook nooit met de fiets over de markt lopen, maar hoogzwanger en al verdwijnen de socaal wenselijke dingen een beetje.
quote:Nemesis, soms vraag ik me ook wel eens af "is dit wel gezond" als ik iemand zie die obees is. Maar zéggen?

Natuurlijk is obese zijn niet gezond. Maar ik kan me niet voorstellen dat diegene zelf nou echt iets nieuws hoort als iemand er een opmerking over maakt.

Ik zie mezelf door die opmerkingen van onbekenden juist voor voller aan dan dat ik ben, naar schijnt. Dat hoor ik in ieder geval van vrienden.
quote:Manji schreef op 30 november 2013 @ 14:31:

[...]

Jij hebt een leuke Pa, met geweldige uitspraken. Haha, ik zie hier een heuse Pa van Detta fanclub ontstaan.
quote:BellatrixVanDetta schreef op 30 november 2013 @ 14:30:

Lemoos, ook niet veel hoor!

Nemesis, soms vraag ik me ook wel eens af "is dit wel gezond" als ik iemand zie die obees is. Maar zéggen?

Trouwens er zijn zat steviger mensen die er echt superleuk uitzien. Vind ik.

Laten we eerlijk zijn, natuurlijk is het niet gezond om obese te zijn. En geloof me, dat weten de mensen die obese zijn zelf ook wel, daar hebben ze echt geen andere mensen voor nodig om ze dat te vertellen ;). In 9 van de 10 gevallen zit er iets achter, onzekerheid voornamelijk als ik naar mezelf kijk.

En het laatste wat je dan kunt gebruiken zijn leuke opmerkingen die je alleen maar nog onzekerder maken....
quote:Nemesis. schreef op 30 november 2013 @ 14:34:

[...]

Natuurlijk is obese zijn niet gezond. Maar ik kan me niet voorstellen dat diegene zelf nou echt iets nieuws hoort als iemand er een opmerking over maakt.

Ik zie mezelf door die opmerkingen van onbekenden juist voor voller aan dan dat ik ben, naar schijnt. Dat hoor ik in ieder geval van vrienden.

Dat is precies het pijnpunt volgens mij, de meeste mensen die (veel) te dik zijn weten zelf echt wel dat het niet gezond is, dat het voor problemen zorgt met gewrichten, etc. etc. Het is alleen zo moeilijk om af te vallen en het gewicht ook eraf te houden dat overgewicht voor deze mensen letterlijk en figuurlijk een pijnlijk en emotioneel beladen punt is. Dat er dan omstanders zijn die zout in de wonde wrijven door opmerkingen die denigrerend of bevoogdend zijn maakt het alleen maar erger.

Het helpt helemaal niet.

(voor iemand het zich afvraagt: ik spreek uit ervaring)
quote:Nemesis. schreef op 30 november 2013 @ 14:05:

[...]

Als je drie minuten achter iemand in de rij bij de kassa staat? Zo ja: dan kun je toch beter naar een andere kassa lopen?Ik vind een penetrante zweetgeur erger
Nou ja dat bedoel ik ook eigenlijk. Wat hebben die opmerkingen dan voor zin behalve om te provoceren?

Nu komt er één van Ma: agge niks leuks te zegge wit, dan haawde oewe klep mar skon dicht!
Huts!
Bij mij is het een poosje zo erg geweest dat ik niet meer op stap wilde omdat mensen me toch zouden aankijken als 'wat doet die dikke hier'. En bang was voor sollicitatiegesprekken, want waarom mij aannemen als iemand anders net zo goed maar slank was?

Echt erg.
quote:wollenstonecraft schreef op 30 november 2013 @ 14:16:

[...].. On topic:

ik denk dat mensen soms gewoon niet nadenken over wat ze zeggen, zonder dat ze dat vervelend bedoelen.

Maar die houding van "ik moet toch kunnen zeggen wat ik vind" en dan onder het mom van vrijheid (van meningsuiting) maar allerlei bagger die in je opkomt spuien gaat soms wel erg ver. Zoals in de voorbeelden over gewicht etc.

Niet mee eens. uit veel van de uitspraken die ik hier lees spreekt een soort van minachting over degene waarover gesproken wordt. Daarom is het ook niet erg dat diegene het hoort: ze praten echt niet per ongeluk te hard), want je bent immer te dik, lelijk etc. vul maar in en dus heb je opmerkingen maar te ondergaan, lijkt het wel.

Ik heb kortstondig een relatie gehad met iemand die ook altijd te hard opmerkingen over mensen maakte. Nadat ik hem daar op wees, was het een afknapper dat het toch nog vaker gebeurde, met daarna een 'sorry, dat schoot er zomaar uit'.
quote:Nemesis. schreef op 30 november 2013 @ 13:21:

Wat zijn de dingen die anderen achter je rug om, verstaanbaar over jou zeiden? En wat deed je toen?

Een keer over mijn kind. Ook ergens in de rij voor een kassa. 'Dat kind' stond even verderop bij een bak kleding ergens de p over in te hebben en maakte gromgeluiden om zijn enorme ongenoegen te uiten. Ik liet hem maar even afkoelen en ging alvast afrekenen.

Achter mij stond een vrouw met haar man en zij zei zoiets van: als het mijn kind was, had ik hem allang in zijn kladden gepakt.

Ik draai mijn hoofd om en zeg: dat helpt niet hoor.

Toen moest ik me er volgens haar niet mee bemoeien want zíj besprak dat met haar man. Ik weer: je hebt het anders wel over mijn kind.

Uitgekletst.

Ik ben dus het type om iets terug te zeggen.

Verder heb ik ook nogal eens gehad dat er iemand langs mij liep of fietste en dat ik dacht, zó hé, de héle parfumfles gebruikt? Maar dat zijn dus dingen die ik alleen denk. Ik zou het nooit zeggen.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Inderdaad de minachting. Het is een soort racisme. Want als je dikker bent zul je wel geen zelfdiscipline hebben. Of dom zijn ofzo.
Mensen die iets hardop zeggen over iemand vóór hun in de rij. Wat verwacht je dan. Dat iedereen dat maar negeert of ben je er dan op uit om een beetje ruzie met iemand te zoeken of zo. Snap dat nooit zo.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Ik liep met mijn kleding maat 42 een kledingboetiekje in een paar jaar geleden. Die winkelverkoopster riep mij toe, door de hele winkel heen, toen ik over de drempel stapte: "Jou maat hebben we hier niet hoor!"
Oh ik heb er ook genoeg!

De vroegste die ik me kan herinneren was toen ik jaar of veertien was. Niemand ziet er dan volgens mij op zijn best uit. Ik was iets te dun, had een beugel en net mijn haar veeeel te kort laten knippen. Ik liep in een uitgaansgebied waar het best wel kijken-en-bekeken-worden was. Ik had mijn best gedaan om er leuk uit te zien. En toen riep een tegemoetkomende jongen tegen mij: 'Lelijke trut!'. Dat vond ik zo erg, dat ik het nu nog steeds weet.

Paar jaar geleden, in de Men at Work (vind dat personeel daar sowieso erg arrogant, tenminste, dat was toen altijd zo, kom nu al jaren niet meer in dat soort winkels). Ik was een spijkerbroek aan het passen, en ik had maat 40. De verkoopster stond net buiten het hokje te wachten tot ik eruit zou komen om hem te showen. Zegt ze hardop tegen een andere verkoopster (bloedserieus) 'Jeetje! Je zal maar maat VEERTIG hebben!'.

Gelukkig ben ik helemaal niet onzeker over mezelf. Maar echt heel leuk was het ook niet (kan het me toch nog steeds herinneren en dat zegt ook wel wat).

De bemoeienis van andere mensen als je een kind (laat staan een baby!) bij je hebt, is me ook heel erg tegengevallen. Allemaal lijken ze het beter te weten en veel mensen zeggen dat gewoon hardop tegen je.
quote:Nemesis. schreef op 30 november 2013 @ 14:45:

Inderdaad de minachting. Het is een soort racisme. Want als je dikker bent zul je wel geen zelfdiscipline hebben. Of dom zijn ofzo.Ik heb ooit eens iemand horen zeggen dat iets zeggen over iemand die dik is de enige soort van racisme is die blijkbaar toegestaan is. Iets zeggen over iemands huidskleur, religie, enz mag allemaal niet, dat is verwerpelijk. Zie gevalletje email sollicitant van de afgelopen week.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven