God

03-12-2013 14:07 1121 berichten
Ik ben ziek thuis op moment, en zit uit verveling de godganse dag discoverykanalen en historychannel te kijken, want na dr. phil s'morgens is er verder geen reet op tv.

Na de zoveelste docu vandaag over kerken, middeleeuwen en Inca's en farao's zit ik mij weer eens te bedenken wat mijn waarheid is.

Ik "geloof" dat er "iets" is.

Wat is dat iets dan? Geen idee....liefde!?

Of is dat wishfull thinking? Want als het geen liefde is, is dat helemaal niet zo leuk natuurlijk, dan kan je beter niet geloven.

Mijn vader is joods, maar voelt zich niet zo, mijn moeder was gereformeerd opgegroeid, maar sprak later met engelen, en liep de deur plat bij paragnosten.

Ik heb de bijbel, de koran, de geheime leer en isis ontsluierd allemaal gelezen, en hoe mooi en tegelijkertijd hoe gruwelijk al die boeken ook zijn, ze brengen me geen snars verder.

Wat ik wel weet is dat 98% van de mensheid gelooft in een god, en dat het behoorlijk arrogant is om te denken dat ik het beter weet en dat er niets is.

Ik heb mijn hele leven "gevoeld" dat er iets is, dat groter is dan alles en iedereen, maar mijn hoofd, zo wetenschappelijk ingesteld als ik ben, zegt altijd.....wishfull thinking.

Mijn vraag is als volgt:

Als je gelooft in god of iets, wat is dan god voor jou? een man met een baard op een wolk, of een energie, of, of, of.

Als je niet gelooft in god, waar zou een god volgens jou aan moeten voldoen om voor jou een god te zijn?
Ik heb zelf niet getwijfeld in de meeste erge situaties die ik heb meegemaakt. Juist toen ervaarden we God heel dichtbij, meeworstelend en hij heeft ons kind beschermd. Juist toen hebben we van dichtbij wonderen gezien.
Waarom suze?
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet in God of welke andere godsdienst dan ook.

Naar mijn mening zijn die allemaal bedacht om iemand de schuld te geven in geval van ''mislukte oogst, ziektes en andere ellende''

en tevens ook om mensen hoop te geven in barre tijden.

''Zo lang je maar trouw bidt komt alles goed'' .

Gewoon een manier om de simpelere zielen vroeger onder de duim te houden.
quote:jochebed schreef op dinsdag 03 december 2013 14:29 Ik heb zelf niet getwijfeld in de meeste erge situaties die ik heb meegemaakt. Juist toen ervaarden we God heel dichtbij, meeworstelend en hij heeft ons kind beschermd. Juist toen hebben we van dichtbij wonderen gezien.Mazelen?
quote:dolfje schreef op dinsdag 03 december 2013 14:30 Ik geloof niet in God of welke andere godsdienst dan ook.

Naar mijn mening zijn die allemaal bedacht om iemand de schuld te geven in geval van ''mislukte oogst, ziektes en andere ellende''

Gewoon een manier om de simpelere zielen vroeger onder de duim te houden. +1
quote:evangeline_234 schreef op 03 december 2013 @ 14:28:

@boerderijgeit Ja zeker wel hoor. Ik denk veel mensen wel. Maar ondanks die twijfels geeft het geloof mij ook juist weer steun en een soort troost in die situaties, bij mij overheerst dat denk ik toch wel. Maar het is moeilijk uit te leggen, ik ga vooral af op m'n gevoel erbij.Ik weet dat verre familie van mij vroeger Jehova's waren en zij hadden een dochter van 4 jaar met leukemie, maar bloedtransfusies is uit den boze natuurlijk, uiteindelijk wilde zij toch een bloedtransfusie, maar het was te laat en het meisje stierf, na haar overlijden hebben zij het geloof direct de rug toegekeerd.
quote:dolfje schreef op 03 december 2013 @ 14:30:

Gewoon een manier om de simpelere zielen vroeger onder de duim te houden.

Maar die tijden zijn voor een groot deel van de wereld al erg lang voorbij, en toch blijven mensen geloven, ook de universitaire wondertjes onder ons, zelfs Einstein geloofde in iets wat het heelal ze'n sju gaf.

Waarom is dat dan? Toch niet omdat het zo "hoort"?
Masque die opmerking slaat echt nergens op! Onze kinderen zijn gewoon ingeënt. God heeft ons medische kennis gegeven om onszelf te beschermen.
quote:boerderijgeit028 schreef op 03 december 2013 @ 14:33:

[...]

Ik weet dat verre familie van mij vroeger Jehova's waren en zij hadden een dochter van 4 jaar met leukemie, maar bloedtransfusies is uit den boze natuurlijk, uiteindelijk wilde zij toch een bloedtransfusie, maar het was te laat en het meisje stierf, na haar overlijden hebben zij het geloof direct de rug toegekeerd.Die zijn dus volgens het wachttorengenootschap gezakt voor hun test van god......
quote:jochebed schreef op dinsdag 03 december 2013 14:36 Masque die opmerking slaat echt nergens op! Onze kinderen zijn gewoon ingeënt. God heeft ons medische kennis gegeven om onszelf te beschermen.Maar dat doet hij maar mondjes maat? Die kennis geven? Alzeimer, Parkinson of rabies patiënten mogen niet beschermd worden??
quote:jochebed schreef op 03 december 2013 @ 14:36:

Masque die opmerking slaat echt nergens op! Onze kinderen zijn gewoon ingeënt. God heeft ons medische kennis gegeven om onszelf te beschermen.Potjandorie, en ik maar blokken voor mijn tentamens.
quote:cadou schreef op dinsdag 03 december 2013 14:35 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="dolfje in "God"" class="messagelink">dolfje schreef op 03 december 2013 @ 14:30</a>:</b>

Gewoon een manier om de simpelere zielen vroeger onder de duim te houden.</div></blockquote>

Maar die tijden zijn voor een groot deel van de wereld al erg lang voorbij, en toch blijven mensen geloven, ook de universitaire wondertjes onder ons, zelfs Einstein geloofde in iets wat het heelal ze'n sju gaf.

Waarom is dat dan? Toch niet omdat het zo "hoort"? Juist wel omdat dat zo hoort.. Inprenting van de ouders.. Iemand die zonder godsdienst is opgevoed komt er echt niet zelf mee..
quote:fairy1 schreef op dinsdag 03 december 2013 14:40 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="jochebed in "God"" class="messagelink">jochebed schreef op 03 december 2013 @ 14:36</a>:</b>

Masque die opmerking slaat echt nergens op! Onze kinderen zijn gewoon ingeënt. God heeft ons medische kennis gegeven om onszelf te beschermen.</div></blockquote>Potjandorie, en ik maar blokken voor mijn tentamens. :D
Maar jochebed, er sterven nou eenmaal kinderen. Ook kinderen uit een gelovig nest. En waarom hun kind wel en het jouwe niet? Omdat jij harder gelooft hebt of, omdat je gewoon mazzel hebt gehad?

Mazzel dat de arts de juiste beslissingen nam, mazzel dat je kind goed op de behandeling reageerde, omdat jij net even eerder aan de bel trok, omdat....
quote:boerderijgeit028 schreef op 03 december 2013 @ 14:33:

[...]

Ik weet dat verre familie van mij vroeger Jehova's waren en zij hadden een dochter van 4 jaar met leukemie, maar bloedtransfusies is uit den boze natuurlijk, uiteindelijk wilde zij toch een bloedtransfusie, maar het was te laat en het meisje stierf, na haar overlijden hebben zij het geloof direct de rug toegekeerd.Pff ja dat vind ik heel erg. Maar heel eerlijk begrijp ik ook niet dat Jehova's dat soort dingen niet doen. Net als inentingen is ook zo'n discussie bij de gereformeerden. Volgens mij heeft god ons toch een stel hersens gegeven om die dingen van de medische wetenschap enzo te ontwikkelen, en dus ook te gebruiken waar nodig. Maar dat is zo'n discussiepunt houd ik me maar verre van ;)
quote:jochebed schreef op 03 december 2013 @ 14:27:

Ga eens bidden, gewoon praten tegen God. Als je Hem zegt dat je hem beter wilt leren kennen, zul je hem ook leren kennen...

Kijk Jochebed met deze opmerking vlieg je erg uit de bocht.

Mensen die niet geloven willen niet "eens bidden of praten tegen God" of "Hem beter leren kennen". Zij willen net als jij in hun waarde gelaten worden en niet overtuigd worden van jouw God of geloof.
quote:boerderijgeit028 schreef op 03 december 2013 @ 14:27:

[...]

Heb jij nooit getwijfeld aan je geloof als je in een erge situatie terecht kwam? En dat je dacht ik stap van mijn geloof af (oprechte vraag)

Kweet niet. Ik zat 3 jaar geleden in de auto, tijdens die winter die zo lang duurde dat het strooizout nagenoeg op was. In ons dorp werd allang niet meer gestrooid, maar nu werd de toegangsweg ook niet meer gedaan. Het ijs lag er 5 cm dik op. Wat eronder lag weet ik niet, maar mijn auto maakte een flinke schuiver en ik kreeg hem niet meer onder controle. Dochter zat naast me en na een paar pogingen om de auto weer terug in het gareel te krijgen zei ik tegen haar, stop je hoofd tussen je knieen, want ik moet hem laten gaan...

We zijn 4x rondgetold, ik zag eerst een huis en daarna een boom recht op de auto afkomen. Van die boom dacht ik werkelijk dat ie middenin de motorkap zou knallen.

Op het allerlaatste moment kwam er een duwtje tegen de achterkant van de auto, we gingen nog een laatste keer rond, schampten met het linkerspatbord de boom en stonden toen stil in de sloot.

Omstanders kwamen geschrokken, gillend en schreeuwend op ons af, duwden ons eruit en ik ben gewoon naar huis gereden.

Gek genoeg raakte ik niet in paniek, ik kon gewoon bedenken wat ik het beste kon doen. Toen heb ik echt wel gedacht dat dit van bovenaf geregeld is hoor. En wat bovenaf dan mag zijn?? Mijn overleden vader? Opa, oma? God? Dochter en ik hebben in elk geval een heel leger van beschermengelen gehad op dat moment.
quote:cadou schreef op 03 december 2013 @ 14:35:

[...]

Waarom is dat dan? Toch niet omdat het zo "hoort"?

Gewoon omdat het voor veel mensen nog wel zo hoort denk ik.Ook voor de buitenwereld.

Denk dat veel mensen gewoon behoefte hebben aan een vorm van troost/steun omdat veel mensen het niet kunnen verkroppen dat dingen gewoon gebeuren zoals ze gebeuren.

Als het goed gaat kan je een god bedanken en als het slecht gaat de schuld geven,gewoon een manier om niet zelf verantwoordelijk te zijn voor die dingen.
@Exces: dat zeg ik, mazzel..
quote:cadou schreef op 03 december 2013 @ 14:37:

[...]

Die zijn dus volgens het wachttorengenootschap gezakt voor hun test van god...... Later kregen ze wederom een dochter, en je gelooft het of niet, die hebben zij dezelfde naam gegeven als het overleden meisje
quote:Exces schreef op dinsdag 03 december 2013 14:42 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="boerderijgeit028 in "God"" class="messagelink">boerderijgeit028 schreef op 03 december 2013 @ 14:27</a>:</b>

[...]

Heb jij nooit getwijfeld aan je geloof als je in een erge situatie terecht kwam? En dat je dacht ik stap van mijn geloof af (oprechte vraag)</div></blockquote>

Kweet niet. Ik zat 3 jaar geleden in de auto, tijdens die winter die zo lang duurde dat het strooizout nagenoeg op was. In ons dorp werd allang niet meer gestrooid, maar nu werd de toegangsweg ook niet meer gedaan. Het ijs lag er 5 cm dik op. Wat eronder lag weet ik niet, maar mijn auto maakte een flinke schuiver en ik kreeg hem niet meer onder controle. Dochter zat naast me en na een paar pogingen om de auto weer terug in het gareel te krijgen zei ik tegen haar, stop je hoofd tussen je knieen, want ik moet hem laten gaan...

We zijn 4x rondgetold, ik zag eerst een huis en daarna een boom recht op de auto afkomen. Van die boom dacht ik werkelijk dat ie middenin de motorkap zou knallen.

Op het allerlaatste moment kwam er een duwtje tegen de achterkant van de auto, we gingen nog een laatste keer rond, schampten met het linkerspatbord de boom en stonden toen stil in de sloot.

Omstanders kwamen geschrokken, gillend en schreeuwend op ons af, duwden ons eruit en ik ben gewoon naar huis gereden.

Gek genoeg raakte ik niet in paniek, ik kon gewoon bedenken wat ik het beste kon doen. Toen heb ik echt wel gedacht dat dit van bovenaf geregeld is hoor. En wat bovenaf dan mag zijn?? Mijn overleden vader? Opa, oma? God? Dochter en ik hebben in elk geval een heel leger van beschermengelen gehad op dat moment. Ok prima.. Maar degene die die boom wel had geraakt was stom? Minder waard? Had een bescherm engelen? Misschien had hij die nog niet omdat hij geen mensen kenden die gestorven zijn oid?
Wat een malloten.. Het arme kind is voor de rest van haar leven verdoemd het leven te leiden dat haar zusje niet kreeg.
quote:dolfje schreef op 03 december 2013 @ 14:43:

[...]

Gewoon omdat het voor veel mensen nog wel zo hoort denk ik.Ook voor de buitenwereld.

Denk dat veel mensen gewoon behoefte hebben aan een vorm van troost/steun omdat veel mensen het niet kunnen verkroppen dat dingen gewoon gebeuren zoals ze gebeuren.

Als het goed gaat kan je een god bedanken en als het slecht gaat de schuld geven,gewoon een manier om niet zelf verantwoordelijk te zijn voor die dingen.

Dit, ja. Het is veel makkelijker of troostrijker om te geloven dat er een of andere kracht zit achter dingen die jou of andere mensen overkomen, ook al begrijp je niet waarom dat gebeurt. Denken dat alles wel een of ander hoger doel zal dienen, is een geruststelling.

Willekeur daarentegen, is veel moeilijker te accepteren. Evenals het gegeven dat het leven niet eerlijk is.

Geloven vind ik eerlijk gezegd nogal kinderlijk.
Wat je zegt!
quote:cadou schreef op 03 december 2013 @ 14:07:

Wat ik wel weet is dat 98% van de mensheid gelooft in een god, en dat het behoorlijk arrogant is om te denken dat ik het beter weet en dat er niets is.

Waarom zou dat arrogant zijn? Je mag toch je eigen mening hebben? Het is als atheïst moeilijk opboksen in sommige landen tegen een gevestigde religieuze cultuur. Arrogant wordt het pas, naar mijn mening, als je andere mensen voor gek verklaart vanwege hun religie.

Ik ben niet gelovig, maar ik ben een uitermate religieuze agnost. Ik doe liever geen uitspraken over wat god is of zou moeten zijn. I don't know, and I don't care.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven