God

03-12-2013 14:07 1121 berichten
Ik ben ziek thuis op moment, en zit uit verveling de godganse dag discoverykanalen en historychannel te kijken, want na dr. phil s'morgens is er verder geen reet op tv.

Na de zoveelste docu vandaag over kerken, middeleeuwen en Inca's en farao's zit ik mij weer eens te bedenken wat mijn waarheid is.

Ik "geloof" dat er "iets" is.

Wat is dat iets dan? Geen idee....liefde!?

Of is dat wishfull thinking? Want als het geen liefde is, is dat helemaal niet zo leuk natuurlijk, dan kan je beter niet geloven.

Mijn vader is joods, maar voelt zich niet zo, mijn moeder was gereformeerd opgegroeid, maar sprak later met engelen, en liep de deur plat bij paragnosten.

Ik heb de bijbel, de koran, de geheime leer en isis ontsluierd allemaal gelezen, en hoe mooi en tegelijkertijd hoe gruwelijk al die boeken ook zijn, ze brengen me geen snars verder.

Wat ik wel weet is dat 98% van de mensheid gelooft in een god, en dat het behoorlijk arrogant is om te denken dat ik het beter weet en dat er niets is.

Ik heb mijn hele leven "gevoeld" dat er iets is, dat groter is dan alles en iedereen, maar mijn hoofd, zo wetenschappelijk ingesteld als ik ben, zegt altijd.....wishfull thinking.

Mijn vraag is als volgt:

Als je gelooft in god of iets, wat is dan god voor jou? een man met een baard op een wolk, of een energie, of, of, of.

Als je niet gelooft in god, waar zou een god volgens jou aan moeten voldoen om voor jou een god te zijn?
quote:saffietje schreef op 03 december 2013 @ 23:12:

[...]

Ik ook.

Momenteel ben ik bezig met een boek van de Dalai Lama.

Heel mooi vind ik het.

En ook niet veroordelend naar andere religies, dat vind ik het fijne van boedhisme.

daarbij nog dat zienswijzen niet opgelegd maar aangereikt worden (je mág er iets mee doen, het moet niet)

de mooie rituelen, de warme omgang en gastvrijheid....

ik ben van huis uit streng kerkelijk opgevoed, maar wát een verschil: de oordelen, alles wat door de kerk opgelegd zou zijn....mijn ouders die de 10 geboden streng zeiden na te leven en de hele wereld maar in de kerk wilden zien te krijgen, terwijl ze amper oog hadden voor hun kinderen.......
Alle reacties Link kopieren
98% serieus?!
... high heels and a bad attitude
quote:cadou schreef op 03 december 2013 @ 23:47:

Er staat dat er voor mij genoeg aanwijzingen zijn dat ik dat aanneem.Dan ben je met recht 'goedgelovig'.
quote:leather schreef op 03 december 2013 @ 23:53:

98% serieus?!Zoals iemand anders al zei, ga de grens maar eens over, wordt het allemaal stukken serieuzer genomen als hier.
quote:Qthee schreef op 04 december 2013 @ 00:02:

[...]

Dan ben je met recht 'goedgelovig'.

Waarom is het zo onaannemelijk dat er 2000 jaar geleden een man rondliep met de naam jezus, die ergens zo voor stond dat hij zijn leven er voor gaf?

Dat gebeurde toch wel vaker in de geschiedenis?
quote:leather schreef op 03 december 2013 @ 23:53:

98% serieus?!Misschien een procentje minder

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldreligie

+ de ietsjes.
quote:cadou schreef op 04 december 2013 @ 00:05:

[...]

Waarom is het zo onaannemelijk dat er 2000 jaar geleden een man rondliep met de naam jezus, die ergens zo voor stond dat hij zijn leven er voor gaf?

Dat gebeurde toch wel vaker in de geschiedenis?Dat zegt nog niet dat Jezus echt bestaan heeft.
quote:jochebed schreef op 03 december 2013 @ 14:21:

Ik geloof in God als verlosser. En God als vader. Alles gebeurt met een reden. Ik kan altijd op God vertrouwen. God is een God van wonderen en is een levende God. Ik bid veel, bespreek alles met God, dingen gaan niet altijd zoals ik wil of verwacht, maar het is erg prettig om te weten dat God er leiding over heeft.Daar kan ik echt pislink van worden. Alles gebeurt met een reden... Yeah, right. Wat voor reden heeft het als een vader drie kinderen moet begraven? Maar een voorbeeldje hè.
hoe kom je erbij dat 98% gelooft in een god?
quote:itsme1973 schreef op 03 december 2013 @ 23:49:

[...]

daarbij nog dat zienswijzen niet opgelegd maar aangereikt worden (je mág er iets mee doen, het moet niet)de mooie rituelen, de warme omgang en gastvrijheid....

ik ben van huis uit streng kerkelijk opgevoed, maar wát een verschil: de oordelen, alles wat door de kerk opgelegd zou zijn....mijn ouders die de 10 geboden streng zeiden na te leven en de hele wereld maar in de kerk wilden zien te krijgen, terwijl ze amper oog hadden voor hun kinderen.......Ook dat ja...
Ik vind dit altijd een hele interessante discussie. Ik geloof niet in een God, maar ik geloof heilig in toeval. Het leven bestaat voor mij uit pech, geluk en toeval. Er is geen 'hoger' doel en ik vind het soms zelfs een beetje raar om te verwachten dat het leven (jouw individuele leven dus) een hoger doel moet hebben, wie denk je wel niet dat je bent zeg maar .

Daarbij zijn zaken als geweten, goed en kwaad volgens mij goed te verklaren vanuit het idee dat we als mensen in groepen leven en dat er dus 'regels' wat betreft goed en kwaad nodig zijn om als soort te overleven. Voor een individu geldt dat wellicht in mindere mate, maar we zijn nog steeds groepsdieren volgens mij.

Dus voor mij geen ziel, geen leven na de dood, geen bigger picture, maar gewoon toeval. Heerlijk!
quote:cadou schreef op 03 december 2013 @ 14:07:

Wat ik wel weet is dat 98% van de mensheid gelooft in een god, en dat het behoorlijk arrogant is om te denken dat ik het beter weet en dat er niets is.

Als 99,9% van de mensheid gelooft dat 1 + 1 = 3, en jij gelooft dat het 2 is; dan ben je niet arrogant; dan is de rest dom. "Als je de waarheid wilt weten moet je geen stemmen tellen".

Als je niet gelooft in god, waar zou een god volgens jou aan moeten voldoen om voor jou een god te zijn?Hij zou zich (nu en dan) openbaar moeten maken en hij zou betrouwbaar moeten zijn. Een god die concentratiekampen toelaat, daar kan ik niets mee.
Beklaag je niet over de duisternis, steek een kaars aan.
Hercke, ik weiger de rest van de wereld weg te zetten als 'dom'.
quote:cadou schreef op 03 december 2013 @ 23:04:

[...]

Geweten.

Dat vraag ik me ook af, wat is het nut van het hebben van een geweten als er geen god is?

In de natuur is het niet zo handig om een geweten te hebben. Dan ben je er zelf zo geweest...Juist wel. De mens is een soiaal dier, als iedereen alleen aan zichzelf dacht hadden we als soort nooit zo ver kunnen komen. Evolutie gaat niet over individuen. Zelfde met empathie.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:cadou schreef op 04 december 2013 @ 00:10:

[...]

Misschien een procentje minder

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldreligie

+ de ietsjes.Daar staan de ongelovigen niet bij en het zijn grove schattingen. Ik heb een paar pagina's terug over aantallen geschreven.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Geweten is iets anders als groepsbeleving. Heb jij wel eens een dier jaren later wroeging zien krijgen om iets in een ver verleden?
quote:cadou schreef op 03 december 2013 @ 14:07:

Hele discussie gelezen en toch is deze opmerking van TO die bij mij het meeste interesse wekt.

98% van de mensheid gelooft in een god. Wat is je bron daarvan. Ik heb gegoogled en ook al kom ik ergens 84% tegen, 98% lees ik nergens.
Google......is dat niet de god van de 21ste eeuw?

Zoals ik al zei in de openingspost, verslind ik op het moment docu's.

Vorige week keek ik naar een docu op discovery world over geloof door de geschiedenis heen. Muy interesante!

Daar kwam dit getal ook weer naar voren, maar het is niet de eerste keer dat ik dit ergens tegenkwam.

Laat het in werkelijkheid misschien 1 of 2 procent minder zijn, to be safe....

Hierbij wordt ook bedoeld die mensen die roepen niet gelovig te zijn, maar toch bij ziekte of ongeval van dierbaren zegt, god, waarom... niet alleen praktiserende mensen.

Europa, en dan met name skandinavie en de voormalige Oostbloklanden is de regio met de meeste "ongelovigen".

Dus dat wij het een vreemd getal vinden is niet zo vreemd. Ik zelf zie in mijn omgeving ook niet zoveel gelovigen naast de Jehova getuigen die hier wel eens aan de deur komen, en waar ik dan wel eens mee in discussie ga(voor zover dat mogelijk is).
Als ik naar mezelf kijk, ik hang geen enkele religie aan, maar toch is er altijd een onplaatsbaar gevoel dat er "iets" is. Dat is toch ook "geloven" ?

Ik kan het gevoel niet ontkennen, want het is er, en toch kan ik er verstandelijk niets mee als ik er over nadenk.

Misschien ben ik zelf wel de grootste domkop, want ik "geloof"in iets, maar ik weet niet eens wat...hoe dumb is dat eigenlijk....
Wereldwijd is 59% religieus en in Nederland 43%.

http://www.refdag.nl/mobi ... eistische_landen_1_666134
Cadou: je kan toch gaan onderzoeken waarom je het gevoel hebt dat er iets is? Wanneer heb je dat gevoel, probeer het eens te analyseren. Daar is niets dom aan hoor.
quote:Groenoog schreef op dinsdag 03 december 2013 17:46 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="malube in "God"" class="messagelink">malube schreef op 03 december 2013 @ 17:36</a>:</b>

[...]

Had God de mens niet ooit de vrije wil gegeven? De vrije wil betekent toch ook een ander pad te kunnen kiezen als het gelovige?</div></blockquote>je hebt vrije wil om je leven te leiden, waarom gaat het zo slecht met mensen die hun eigen zin doen, (van de ene dronken bui in de andere stoned bui belanden, ) of winkels leegroven omdat er toch niemand iets van zegt Dat zie jij als de enige manier om je vrije wil te volgen? Vrije wil betekent toch ook dat je een leven kiest zonder God? Jouw leven zal waarschijnlijk niet veel verschillen van de mijne op het geloof na. Maar ik haal geen winkels leeg, vermoord geen mensen etc.
quote:Qthee schreef op 04 december 2013 @ 09:09:

Wereldwijd is 59% religieus en in Nederland 43%.

http://www.refdag.nl/mobi ... eistische_landen_1_666134

Ik zit net ook eens opnieuw te googlen, en dit artikel heeft het weer over andere landen.

http://www.scientias.nl/g ... n-katholieke-landen/61138

Maar ze spreken beide alleen over religieus, geloven in "iets" is meer spiritueel??

Zoals ik al zei, ik voel me bij geen enkele religie thuis, maar toch is er iets volgens mij. Waar sta ik dan in zo'n onderzoek?
quote:saffietje schreef op dinsdag 03 december 2013 22:53 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="malube in "God"" class="messagelink">malube schreef op 03 december 2013 @ 17:36</a>:</b>

[...]

Had God de mens niet ooit de vrije wil gegeven? De vrije wil betekent toch ook een ander pad te kunnen kiezen als het gelovige?</div></blockquote>

Goeie vraag

Daar heb ik ook vaak over nagedacht.

Als God de mens een vrije wil gegeven heeft, (volgens de christenen iig) dan valt er toch weinig te kiezen?

Of je kiest voor God, zoniet dan?

Ga je naar de hel??

Weinig keuze dan he.

Daarom geloof ik ook niet op die manier.....ik geloof zeker dat er meer is, maar niet zoals in de bijbel beschreven wordt. Precies. Geen sprake van vrije wil dus. Je kiest mijn weg en doe je dat niet, dan kom je in de hel. Poe, inderdaad, vrije wil hoor..
Cadou, geloof je dat jouw 'iets' bovennatuurlijk is? Dat je leven gestuurd wordt? Dat er dingen met een reden gebeuren, dus dat er een doel is?

Dan kan je denk ik bij het vakje religieus gaan staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven