God

03-12-2013 14:07 1121 berichten
Ik ben ziek thuis op moment, en zit uit verveling de godganse dag discoverykanalen en historychannel te kijken, want na dr. phil s'morgens is er verder geen reet op tv.

Na de zoveelste docu vandaag over kerken, middeleeuwen en Inca's en farao's zit ik mij weer eens te bedenken wat mijn waarheid is.

Ik "geloof" dat er "iets" is.

Wat is dat iets dan? Geen idee....liefde!?

Of is dat wishfull thinking? Want als het geen liefde is, is dat helemaal niet zo leuk natuurlijk, dan kan je beter niet geloven.

Mijn vader is joods, maar voelt zich niet zo, mijn moeder was gereformeerd opgegroeid, maar sprak later met engelen, en liep de deur plat bij paragnosten.

Ik heb de bijbel, de koran, de geheime leer en isis ontsluierd allemaal gelezen, en hoe mooi en tegelijkertijd hoe gruwelijk al die boeken ook zijn, ze brengen me geen snars verder.

Wat ik wel weet is dat 98% van de mensheid gelooft in een god, en dat het behoorlijk arrogant is om te denken dat ik het beter weet en dat er niets is.

Ik heb mijn hele leven "gevoeld" dat er iets is, dat groter is dan alles en iedereen, maar mijn hoofd, zo wetenschappelijk ingesteld als ik ben, zegt altijd.....wishfull thinking.

Mijn vraag is als volgt:

Als je gelooft in god of iets, wat is dan god voor jou? een man met een baard op een wolk, of een energie, of, of, of.

Als je niet gelooft in god, waar zou een god volgens jou aan moeten voldoen om voor jou een god te zijn?
quote:cadou schreef op 03 december 2013 @ 19:32:

Ook veel wetenschappers geloven stiekem in een "intelligent design"

Er is een directe relatie tussen intelligentie en religie en dat laat zich onder wetenschappers op universiteiten het best zien. Ongeveer 7% is daar religieus en er zijn er maar heel weinig die de evolutietheorie verwerpen, zeker diegene in de betreffende vakgebieden.

De evolutietheorie is wetenschappelijk bewezen en stel je iets anders voor, dan ben je van harte welkom om daar met bewijzen voor te komen. ID heeft echter tot nu toe echt nul komma nul aangebracht. Nul peer reviewd artikelen. Nul.
quote:Qthee schreef op 04 december 2013 @ 09:14:

Cadou: je kan toch gaan onderzoeken waarom je het gevoel hebt dat er iets is? Wanneer heb je dat gevoel, probeer het eens te analyseren. Daar is niets dom aan hoor.

Joh, ik doe niet anders.

Ik hou van wetenschap, vooral astronomie en theoretische natuurkunde.

Ik sta achter de evolutietheorie etc. etc.

En toch loop ik vast bij de oerknal en/of snaartheorie. Wat was er voor de oerknal, hoe ontstond die eigenlijk, actie/reactie, oorzaak/gevolg.....

Dat is mijn hoofd.

Mijn gevoel, wanneer is dat er?

Dat is er altijd.

In de natuur, ik zie schoonheid in alles. Evolutie heeft geen schoonheid nodig, evolutie heeft alleen nut voor voortbestaan nodig.

Ik voel het bij mooie momenten, ik voel het bij moeilijke momenten.

Ik ervaar het in de levens van anderen om mij heen, de ontwikkeling die personen meemaken gedurende de tijd dat ik ze ken.

Voorbeeld: Een bevriend stel van mij, vrouw heeft vroeger een kindje verloren, haar man heeft 2 kinderen uit een vorig huwelijk, verliest een dochter. Ik vind het dan heel bijzonder dat dan net die persoon in zijn leven is gekomen die weet hoe je zoiets verschrikkelijks te boven kunt komen.

Waar dat gevoel vandaan komt?

Misschien is het wel een naieve verwonderlijkheid over alles, of misschien rook ik te vaak een jointje

Dat kan ook niet, want in mijn leven merk ik niet dat de maatschappij mij zo ervaart.

Ben nu 35 en het gevoel om uit te zoeken wat mijn "waarheid" is wordt wel steeds sterker hoe ouder ik word.

Ik wil er wel eens met mezelf over uit zijn, dan kan ik die tijd die ik met zoeken bezig ben gebruiken met genieten, want hoe dan ook, dit leven duurt iig. niet eeuwig.
quote:Qthee schreef op 04 december 2013 @ 09:49:

Cadou, geloof je dat jouw 'iets' bovennatuurlijk is? Dat je leven gestuurd wordt? Dat er dingen met een reden gebeuren, dus dat er een doel is?

Dan kan je denk ik bij het vakje religieus gaan staan.Ik weet het niet, ik vraag het me af.
Alle reacties Link kopieren
quote:cadou schreef op 04 december 2013 @ 09:08:

Als ik naar mezelf kijk, ik hang geen enkele religie aan, maar toch is er altijd een onplaatsbaar gevoel dat er "iets" is. Dat is toch ook "geloven" ?

Ik kan het gevoel niet ontkennen, want het is er, en toch kan ik er verstandelijk niets mee als ik er over nadenk.

Misschien ben ik zelf wel de grootste domkop, want ik "geloof"in iets, maar ik weet niet eens wat...hoe dumb is dat eigenlijk.... ik geloof ook in iets hoor, zijn we dan maar samen dom
quote:cadou schreef op 04 december 2013 @ 10:07:

Een bevriend stel van mij, vrouw heeft vroeger een kindje verloren, haar man heeft 2 kinderen uit een vorig huwelijk, verliest een dochter. Ik vind het dan heel bijzonder dat dan net die persoon in zijn leven is gekomen die weet hoe je zoiets verschrikkelijks te boven kunt komen.Kan veel met je meegaan hoor Cadou. Ik vraag me ook veel dingen af en probeer dan meer te weten te komen, in tegenstelling tot het vasthouden aan dogma's die steeds maar weer in een kringetje draaien.

Tegenover jouw voorbeeld staan natuurlijk oneindig veel tegenovergestelde, wat ook heel bijzonder is.

Als er iets is dat het leven stuurt, stuurt dat alle kanten op en stuurt het dus niet. Dan wordt het al een beetje sadistisch natuurlijk, want stel dat je de macht hebt om te sturen.. nou vul zelf maar in.
quote:malube schreef op 04 december 2013 @ 09:22:

[...]

Precies. Geen sprake van vrije wil dus. Je kiest mijn weg en doe je dat niet, dan kom je in de hel. Poe, inderdaad, vrije wil hoor..

Haha poe

Nou idd, als ik tegen een van mn kinderen zou zeggen, je hebt de keuze hoor, je eigen vrije wil.

Je kan gewoon kiezen, of je kiest ervoor naar mij te luisteren, of anders ga je gewoon het vuur in.(of eeuwige duisternis oid)

Tja

Dat vind ik geen vrije keus.

Maar ik sluit niet uit dat God bestaat, maar ik hoop en denk dat mocht God bestaan dat het dan liefde is....
quote:Qthee schreef op 04 december 2013 @ 09:09:

Wereldwijd is 59% religieus en in Nederland 43%.

http://www.refdag.nl/mobi ... eistische_landen_1_666134Ik vraag me af hoe zoiets geteld wordt Qthee?
quote:cadou schreef op 04 december 2013 @ 09:00:

Google......is dat niet de god van de 21ste eeuw?

Zoals ik al zei in de openingspost, verslind ik op het moment docu's.Vorige week keek ik naar een docu op discovery world over geloof door de geschiedenis heen. Muy interesante!

Daar kwam dit getal ook weer naar voren, maar het is niet de eerste keer dat ik dit ergens tegenkwam.

Laat het in werkelijkheid misschien 1 of 2 procent minder zijn, to be safe....

Hierbij wordt ook bedoeld die mensen die roepen niet gelovig te zijn, maar toch bij ziekte of ongeval van dierbaren zegt, god, waarom... niet alleen praktiserende mensen.

Europa, en dan met name skandinavie en de voormalige Oostbloklanden is de regio met de meeste "ongelovigen".

Dus dat wij het een vreemd getal vinden is niet zo vreemd. Ik zelf zie in mijn omgeving ook niet zoveel gelovigen naast de Jehova getuigen die hier wel eens aan de deur komen, en waar ik dan wel eens mee in discussie ga(voor zover dat mogelijk is).

Ik verslind ook docu's op het internet.

Heb nog wel wat voor je

Deze vond ik heel interessant;

http://www.youtube.com/wa ... A&list=PL18372D0CEF4D5180

Over een googelaar die op zoek gaat in Tibet naar een zwevende monnik.
Zitten overigens heel veel interessante docu's tussen.

Momenteel volg ik deze;

http://www.youtube.com/wa ... Q&list=PL18372D0CEF4D5180

Zijn wel 20 delen, ben je wel even zoet mee

Ik wil er wel even bij zeggen dat ik de docu die ik hier neerzet niet als de waarheid zie hoor, ik vind het gewoon reuze interessant al die verschillenden geloven en de overeenkomsten etc.

En ben benieuwd naar het hoe en waarom mensen ergens in geloven...
Wat masque op pagina 1 al zegt, ashes to ashes, dust to dust.

Dat is voor mij heel simpel, maar ook een heel mooi idee. Er is geen absoluut nulpunt van energie, oftewel mijn energie heeft altijd bestaan en blijft ook altijd, als ik sterf neemt de natuur dat weer op. Een soort reïncarnatie dus.

Ons lichaam word weer opgenomen door de natuur, dieren eten ervan, planten ed groeien daardoor, de cirkel is rond en oneindig.
happines is not about waiting for the storm to pass, it is learning how to dance in the rain
quote:love-the-rain schreef op 04 december 2013 @ 12:08:

Wat masque op pagina 1 al zegt, ashes to ashes, dust to dust.

Dat is voor mij heel simpel, maar ook een heel mooi idee. Er is geen absoluut nulpunt van energie, oftewel mijn energie heeft altijd bestaan en blijft ook altijd, als ik sterf neemt de natuur dat weer op. Een soort reïncarnatie dus.

Ons lichaam word weer opgenomen door de natuur, dieren eten ervan, planten ed groeien daardoor, de cirkel is rond en oneindig.Ik krijg altijd zo'n idee dat mensen zoals jij het prima vinden dat het leven geen nut, functie of doel heeft. Alles helemaal voor niets, ter meerdere eer en glorie van de grote leegte, het grote niets. Dat je daar vrolijk bij blijft.
Wat ik me afvraag in ene, is dat er vaak gezegd wordt dat mensen die in iets geloven, of graag willen geloven dat er meer is, altijd op zoek zijn naar 'bewijs' dat er meer is.

Maar geldt dat ook niet andersom, mensen die het bijv een angstig of akelig idee vinden dat er iets na de dood zou kunnen bestaan, dat die weer 'bewijs' zoeken voor het tegendeel?
Zo voel ik dat niet, ik vind wel dat wij maar een heel klein nietig onderdeeltje zijn in het grote geheel, de aarde, en dat wij mensen zo arrogant zijn om te denken dat we het recht hebben dat naar onze hand te zetten, de aarde kapot te maken met alles wat we willen, daar word ik boos om.

We zijn een deel van, zeker niet het doel op zich. Als er een god zou bestaan, zou hij toch zeker geen mensen gemaakt hebben?! Mensen, die alleen bezig zijn zichzelf te verrijken ten koste van alles wat verder nog leeft op deze wereld?

Dat moet in mijn beleving wel toeval zijn, wie wil nou bewust zijn eigen creatie vernietigen?
happines is not about waiting for the storm to pass, it is learning how to dance in the rain
Ik geloof dat god (het goddelijke) in mensen tot uiting kan komen.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Misschien is het idee van de nutteloosheid van alles wel de oorzaak van die drang tot vernietiging.
quote:alysha00 schreef op 03 december 2013 @ 14:51:

[...]

Dit, ja. Het is veel makkelijker of troostrijker om te geloven dat er een of andere kracht zit achter dingen die jou of andere mensen overkomen, ook al begrijp je niet waarom dat gebeurt. Denken dat alles wel een of ander hoger doel zal dienen, is een geruststelling.

Willekeur daarentegen, is veel moeilijker te accepteren. Evenals het gegeven dat het leven niet eerlijk is.

Geloven vind ik eerlijk gezegd nogal kinderlijk.

Hmmm, ik vind het leven juist veel makkelijker te accepteren als ik uitga van toeval en willekeur. Ik vind dat gevoel heel geruststellend. Ik zou me pas echt zorgen maken als ik het idee had dat de nare dingen die mensen overkomen een doel dienden of op de een of andere manier in relatie stonden tot hun persoon.

Dan zou ik echt niks meer begrijpen van de wereld, en angstig worden.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

[quote]merano schreef op 04 december 2013 @ 12:44:

[...]

Hmmm, ik vind het leven juist veel makkelijker te accepteren als ik uitga van toeval en willekeur. Ik vind dat gevoel heel geruststellend. Ik zou me pas echt zorgen maken als ik het idee had dat de nare dingen die mensen overkomen een doel dienden of op de een of andere manier in relatie stonden tot hun persoon.

Dan zou ik echt niks meer begrijpen van de wereld, en angstig worden.[/quote]

Waarom?

Geloven in toeval lijkt me dan net zo angstig?
Ik heb meer moeite met het random noodlot. De vette pechfactor lijkt me iets om zwaar moedeloos van te worden.
quote:Cateautje schreef op 04 december 2013 @ 13:00:

Ik heb meer moeite met het random noodlot. De vette pechfactor lijkt me iets om zwaar moedeloos van te worden.

Dat vind ik ook wel.

Het idee dat waar je je ook mee bezig houdt, wat ook je passie is, dat het nergens op slaat.

Ook geen leuk idee!
quote:cadou schreef op 04 december 2013 @ 13:05:

[...]

Dat vind ik ook wel.

Het idee dat waar je je ook mee bezig houdt, wat ook je passie is, dat het nergens op slaat.

Ook geen leuk idee!Klopt, dan is het leven eigenlijk niets meer dan bezigheidstherapie.
quote:saffietje schreef op 04 december 2013 @ 12:07:

Zitten overigens heel veel interessante docu's tussen.

Momenteel volg ik deze;

http://www.youtube.com/wa ... Q&list=PL18372D0CEF4D5180

Zijn wel 20 delen, ben je wel even zoet mee

Ik wil er wel even bij zeggen dat ik de docu die ik hier neerzet niet als de waarheid zie hoor, ik vind het gewoon reuze interessant al die verschillenden geloven en de overeenkomsten etc.

En ben benieuwd naar het hoe en waarom mensen ergens in geloven...

Jaah, Eckhart Tolle...Oprah!

Heb alle lifeclasses al gezien!
Grappig hoe verschillend mensen zijn. Als ik bijvoorbeeld ergens mijn best voor doe en het lukt niet, dan kan het zijn dat ik niet goed genoeg was, harder moet proberen of iets anders moet gaan doen.

Het idee dat ik misschien wel goed genoeg was maar dat een god even voor mij beslist dat het niet gaat gebeuren, lijkt me vreselijk.

Ik wil de vrijheid hebben om mijn eigen fouten te maken en daarvan te leren, wat is het nut van het leven als je toch niks zelf mag beslissen?
quote:Cateautje schreef op 04 december 2013 @ 13:00:

Ik heb meer moeite met het random noodlot. De vette pechfactor lijkt me iets om zwaar moedeloos van te worden.Idd
IK ga er niet vanuit dat God zaken laat mislukken, maar ben er wel van overtuigd dat we levenslessen voorgeschoteld krijgen.
quote:cadou schreef op 04 december 2013 @ 13:12:

[...]

Jaah, Eckhart Tolle...Oprah!

Heb alle lifeclasses al gezien!

Ok

De zwevende monnik ook al gezien?

Opmerkelijk vond ik om te zien, hoe de bang de bevolking was voor de bewuste monnik, en er zelfs bang waren om over hem te spreken, terwijl het een heel schattig klein mannetje was

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven