God

03-12-2013 14:07 1121 berichten
Ik ben ziek thuis op moment, en zit uit verveling de godganse dag discoverykanalen en historychannel te kijken, want na dr. phil s'morgens is er verder geen reet op tv.

Na de zoveelste docu vandaag over kerken, middeleeuwen en Inca's en farao's zit ik mij weer eens te bedenken wat mijn waarheid is.

Ik "geloof" dat er "iets" is.

Wat is dat iets dan? Geen idee....liefde!?

Of is dat wishfull thinking? Want als het geen liefde is, is dat helemaal niet zo leuk natuurlijk, dan kan je beter niet geloven.

Mijn vader is joods, maar voelt zich niet zo, mijn moeder was gereformeerd opgegroeid, maar sprak later met engelen, en liep de deur plat bij paragnosten.

Ik heb de bijbel, de koran, de geheime leer en isis ontsluierd allemaal gelezen, en hoe mooi en tegelijkertijd hoe gruwelijk al die boeken ook zijn, ze brengen me geen snars verder.

Wat ik wel weet is dat 98% van de mensheid gelooft in een god, en dat het behoorlijk arrogant is om te denken dat ik het beter weet en dat er niets is.

Ik heb mijn hele leven "gevoeld" dat er iets is, dat groter is dan alles en iedereen, maar mijn hoofd, zo wetenschappelijk ingesteld als ik ben, zegt altijd.....wishfull thinking.

Mijn vraag is als volgt:

Als je gelooft in god of iets, wat is dan god voor jou? een man met een baard op een wolk, of een energie, of, of, of.

Als je niet gelooft in god, waar zou een god volgens jou aan moeten voldoen om voor jou een god te zijn?
quote:tyche schreef op 04 december 2013 @ 18:09:

[...]

Oh ik vind het ook niet vreemd (in de zin van: ik weet dat het heel veel voorkomt), maar ik heb het zelden goed uitgelegd gezien.

Bedankt voor je antwoord, ik snap nu beter wat je bedoelt. Blijft staan dat het me best frustrerend lijkt dat als je een gesprek over God hebt dat je dan enorm langs elkaar heen kunt praten door alle aannames die bij dat woord komen kijken. Daarom vind ik het zo belangrijk om door te vragen.

Ja, vanuit mijn kant van het verhaal moet ik ook inderdaad veel meer uitleggen dan de mensen die zeggen christen te zijn.

Graag gedaan.
quote:NYC schreef op 04 december 2013 @ 18:18:

Ik geloof niet in een god en vind het ook niet arrogant om niet in een god te geloven, ongeacht hoeveel procent van de mensheid dat wel doet.

Om op de vraag van TO terug te komen in de OP waar een god voor mij persoonlijk aan zou moeten voldoen om een god te zijn: een god die zich niet laat organiseren via een boek, kerk, organisatie/structuur. Dat is namelijk mijn grootste bezwaar tegen god/religie, dat er al bepaald is wat je MOET en wat wel of niet de juiste manier van geloven is, of de manier waarop je er vorm aan geeft. Dat zou in mijn ogen namelijk volledig vrij moeten zijn. Of je wel of niet wil bidden, welk voedsel je wel of niet wil eten, van wie je wil houden, of je wel of geen seks wil hebben al dan niet voor een huwelijk.

Zolang mensen zeggen dat ze zich voor hun geloof op een god baseren, maar daarmee eigenlijk bedoelen "dat wat hun religie hen voorschrijft", dat zal nooit de manier zijn waarop ik in een god zou willen geloven...

Een "god" is voor mij sowieso iets dat de mensen daarin vrij laat, zonder dat andere mensen uit naam van die god/religie zelf de straffen of gevolgen gaan bepalen.Ik ben het met je eens. Daarom vind ik dit ook zo jammer: god/religie. Alsof die twee per definitie aan elkaar gelieerd zouden zijn. Het zou best eens kunnen dat God daar heel anders over denkt.
Alle reacties Link kopieren
[quote]NYC schreef op 04 december 2013 @ 18:18:

Ik geloof niet in een god en vind het ook niet arrogant om niet in een god te geloven, ongeacht hoeveel procent van de mensheid dat wel doet.

Om op de vraag van TO terug te komen in de OP waar een god voor mij persoonlijk aan zou moeten voldoen om een god te zijn: een god die zich niet laat organiseren via een boek, kerk, organisatie/structuur. Dat is namelijk mijn grootste bezwaar tegen god/religie, dat er al bepaald is wat je MOET en wat wel of niet de juiste manier van geloven is, of de manier waarop je er vorm aan geeft. Dat zou in mijn ogen namelijk volledig vrij moeten zijn. Of je wel of niet wil bidden, welk voedsel je wel of niet wil eten, van wie je wil houden, of je wel of geen seks wil hebben al dan niet voor een huwelijk.

Zolang mensen zeggen dat ze zich voor hun geloof op een god baseren, maar daarmee eigenlijk bedoelen "dat wat hun religie hen voorschrijft", dat zal nooit de manier zijn waarop ik in een god zou willen geloven...

Een "god" is voor mij sowieso iets dat de mensen daarin vrij laat, zonder dat andere mensen uit naam van die god/religie zelf de straffen of gevolgen gaan bepalen.[/quote]

Eens
Precies cateautje. Veel mensen (niet allemaal natuurlijk) bedoelen volgens mij dan ook met "geloven in god" meer dat ze een bepaalde religie aanhangen/volgen. Misschien zelfs ongeacht wat ze zelf echt willen, voelen of vinden. Ik zie dat als een gemiste kans. Zo krijg je (in mij ogen dan) mensen die een soort willoze slaaf van hun religie zijn. Ze eten geen varkensvlees, mag niet van god, gaan naar de kerk, moet van god, zijn tegen homoseksualiteit, want dat is god ook. Terwijl ik denk: je zou toch ook in een god moeten kunnen geloven maar daarnaast je eigen meningen of ideeën blijven behouden?
quote:NYC schreef op 04 december 2013 @ 18:42:

Precies cateautje. Veel mensen (niet allemaal natuurlijk) bedoelen volgens mij dan ook met "geloven in god" meer dat ze een bepaalde religie aanhangen/volgen. Misschien zelfs ongeacht wat ze zelf echt willen, voelen of vinden. Ik zie dat als een gemiste kans. Zo krijg je (in mij ogen dan) mensen die een soort willoze slaaf van hun religie zijn. Ze eten geen varkensvlees, mag niet van god, gaan naar de kerk, moet van god, zijn tegen homoseksualiteit, want dat is god ook. Terwijl ik denk: je zou toch ook in een god moeten kunnen geloven maar daarnaast je eigen meningen of ideeën blijven behouden?Helemaal waar.
Is het niet gewoon zo dat God bestaat voor diegenen die erin geloven?

Als het geloof je rust en zekerheid geeft (of de mogelijkheid om je eigen verantwoordelijkheid te ontlopen) dan is dat toch voor die persoon waar?
Het verhaal van de mier kan ik wel eens geschreven hebben.

Ik gebruik die vergelijking namelijk vaak.

Of je nou in God gelooft of in de oerknal, wat was er dan voor de oerknal, waar komt God vandaan?

Als ik daar over door blijf denken, vergelijk ik mezelf maar weer met een mier die het nooit allemaal zal begrijpen
Het idee dat een mier geen idee zou hebben, vind dan ook weer zo'n aanname.
Oh wacht even , we moeten de oerknal vergeten, het is het zwarte gat

http://www.scientias.nl/v ... -mogelijk-zwart-gat/92256
Tja, morgen is het weer iets anders.
quote:NYC schreef op 04 december 2013 @ 18:42:

Precies cateautje. Veel mensen (niet allemaal natuurlijk) bedoelen volgens mij dan ook met "geloven in god" meer dat ze een bepaalde religie aanhangen/volgen. Misschien zelfs ongeacht wat ze zelf echt willen, voelen of vinden. Ik zie dat als een gemiste kans. Zo krijg je (in mij ogen dan) mensen die een soort willoze slaaf van hun religie zijn. Ze eten geen varkensvlees, mag niet van god, gaan naar de kerk, moet van god, zijn tegen homoseksualiteit, want dat is god ook. Terwijl ik denk: je zou toch ook in een god moeten kunnen geloven maar daarnaast je eigen meningen of ideeën blijven behouden?

Volgens mij werkt het ook de andere kant op: God is tegen homo's want hee, toevallig, de mensen die dat geloven zijn tegen homo's. Beetje kip-eiverhaal.

Aan de andere kant zijn er heel veel mensen die zich *bepaald geloof* noemen terwijl ze eigenlijk vooral in een vaderlijke/liefdevolle god geloven en geen idee hebben wat hun religie nog meer inhoudt.

En dit is dan nog best wel christen-centrisch: bij veel geloven zijn de gemeenschap en de tradities en rituelen veel belangrijker dan de dogma's. Daar gaat het niet om wat je gelooft, maar om wat je doet.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:Cateautje schreef op 04 december 2013 @ 18:25:

[...]

Het zou best eens kunnen dat God daar heel anders over denkt.quote:Cateautje schreef op 04 december 2013 @ 19:01:

Het idee dat een mier geen idee zou hebben, vind dan ook weer zo'n aanname.Dat god zou denken, dat vind ik dan ook weer zo'n aanname
.
quote:impala schreef op 04 december 2013 @ 19:13:

[...]

[...]

Dat god zou denken, dat vind ik dan ook weer zo'n aanname Ik vind het een prima aanname en loop er van harte mee onder de arm.
quote:Cateautje schreef op 04 december 2013 @ 19:01:

Het idee dat een mier geen idee zou hebben, vind dan ook weer zo'n aanname.

Is ook een aanname.

Misschien weten die mieren het wel, en denken, ah die arme mensen snappen er toch ook niets van
quote:saffietje schreef op 04 december 2013 @ 19:16:

[...]

Is ook een aanname.

Misschien weten die mieren het wel, en denken, ah die arme mensen snappen er toch ook niets van Ja, precies.
quote:Cateautje schreef op 04 december 2013 @ 19:16:

[...]

Ik vind het een prima aanname en loop er van harte mee onder de arm.Denken gebeurt in de hersenen. Denk jij echt (jaah, jij kan dat!) dat god hersenen heeft? Een soort mens/dier is?
.
quote:impala schreef op 04 december 2013 @ 19:22:

[...]

Denken gebeurt in de hersenen. Denk jij echt (jaah, jij kan dat!) dat god hersenen heeft? Een soort mens/dier is?Ik vind het nogal 19de eeuws om te denken, jaja denken, dat het hele geestelijke leven zich in die bloemkool afspeelt.
Tja, het idee dat de geest los staat van de 'bloemkool' is zeventiende eeuws

Maar hier gaan we vandaag niet uitkomen vrees ik
.
Nou, je erkent in ieder geval de geest, nu nog achterhalen hoe de geest gebruik maakt van de bloemkool et voila.
Ik erken niks, ik beschrijf alleen een 17e eeuws denkbeeld.
.
http://www.scientias.nl/u ... etheorie-maar-klopt/92434
Dus jij denkt dat die bloemkool kan praten?
Nu kan ik je helemaal niet meer volgen....
.
Even over een ander soort goden.

Ik heb me een tijdje beziggehouden met neo-paganisme, moderne hekserij, etc. In sommige van deze religies kennen ze meerdere goden. Die heb ik altijd beschouwd als symbolen van concepten die als heilig worden beschouwd: de aarde, de zon, het mannelijke en het vrouwelijke, etc. De mythen en rituelen rond deze goden drukken uit hoe deze dingen in het leven een rol spelen en hoe alles met elkaar verweven is... dat vond ik altijd erg mooi.

En daar heb je ook weer mensen die persoonlijk contact met hun god hebben.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Die reacties hier op elkaar hahahha

Cateautje ik ben een beelddenker

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven