zoete aardappel

07-12-2013 13:37 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie maakt weleens of regelmatig een maaltijd met zoete aardappel? Ik heb het de afgelopen tijd regelmatig geprobeerd (recepten internet) maar heb tot nu toe niets kunnen maken wat voor herhaling vatbaar is... Wie heeft een lekker recept???? (wat het misschien iets minder zoet maakt ook )
Patatjes!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
In de frituur Fame?
quote:danique1 schreef op 07 december 2013 @ 13:40:

In de frituur Fame?

Kan, maar slanker is uit de oven;

Ingrediënten voor 3 – 4 personen

2 grote zoete aardappelen

1 tl paprikapoeder

1 tl komijn

Zout

Olijfolie

Zo maak je het

Verwarm de oven voor op 220 graden.

Was de zoete aardappel en verwijder oneffenheden met een mesje. Ik schil de aardappelen niet, maar als je dit fijner vindt, kan dit natuurlijk wel.

Snij de zoete aardappel in plakken en vervolgens in repen van ongeveer 0,5 cm dikte.

Stop de frieten in een kom en voeg een flinke scheut olijfolie toe en alle specerijen.

Hussel het geheel goed door elkaar en spreid de frieten uit over een bakplaat bekleed met bakpapier.

Bak de zoete aardappel friet in ongeveer 40 minuten goudbruin in de oven.

Meng het tussentijds even door elkaar, zodat alle zijdes krokant worden.

Serveer de zoete frieten met mayonaise.
Ik vind zoete aardappel heel lekker. Geschild in stukken en gekookt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Heb iets soortgelijks gedaan met olijfolie en oregano, maar blijf het zo mierzoet vinden. Is dat niet het geval met dit recept? Zo niet dan ren ik nog even naar de winkel voor komijn..:-)
Oh, gekookt heb ik het nog niet...

Kook je het zoals gewone aardappels met een beetje zout of gebruik je nog iets anders?
quote:danique1 schreef op 07 december 2013 @ 13:45:

Heb iets soortgelijks gedaan met olijfolie en oregano, maar blijf het zo mierzoet vinden. Is dat niet het geval met dit recept? Zo niet dan ren ik nog even naar de winkel voor komijn..:-)Ik vind het vooral lekker met Cajunkruiden.
Ik doe er niets bij ook geen zout. Je kookt de zoete aardappel wat korter dan gewone aardappels.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
En puree, ook heerlijk!
Uit de oven, met zout, peper, kruiden/specerijen naar keuze (gember, komijn, chili, knoflook), olijfolie.

Puree van zoete aardappel met wortel, ui, knoflook, komijn. Zoals hutspot eigenlijk, maar dan met komijn.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Het is een eigenlijk ook geen aardappel maar een groente (bataat), een zetmeelhoudende knol. Heeft geen zout nodig, lijkt mij zelfs vies met zout. Wat lekker is, is een beetje limoensap en wat verse koriander. Maar ik eet het gekookt met niets.

Je kunt deze aardappel ook poffen in folie.
Bedankt voor de reacties! Ik heb ideeën opgedaan om verder te experimenteren!
ik gebruik het in de curry
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
De aardappels koken. Ondertussen een Spaans pepertje en koriander fijnsnijden en olijfolie over heen schenken. Als de aardappels gekookt zijn deze bovenop dit mengsel (grof) prakken. Als garnering kan je er nog wat koriander overheen doen, en feta kaas. Super lekker!
I would rather shit in my hands and clap
Dat klinkt ook goed tialtngo! En hoe gebruik jij het in de curry nlies?
In curry is idd lekker. Dit lijkt mij ook lekker nog niet geprobeerd: http://www.marqt.com/blog/2013/11/simpe ... -eten/734/
Dat lijkt mij ook erg lekker viva-amber, ben ook al een tijdje aan het experimenteren met quinoa! Ga ik zeker een keer proberen! Bedankt.
Curry of in blokjes met beetje olie, zeezout en kruiden uit de oven.
Wij doen het ook in de curry, is heel lekker!
quote:danique1 schreef op 07 december 2013 @ 14:43:

Dat klinkt ook goed tialtngo! En hoe gebruik jij het in de curry nlies?

gewoon: currypasta in de pan. allerlei groenten er in, ui paprika, tomaten en blokjes zoete aardappel aanvullen met kokosmelk en laten sudderen. soms doe ik er kip door, soms de lamsbiefstukjes van de Aldi

En ik ga nu die dingen halen, en klaarmaken, lekker
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Poffen in de oven (uurtje), halveren en uithollen en de aardappel vullen met feta, wat ringetjes chilipeper en koriander.

Poffen in 8 min in de magnetron, halveren en uithollen. Kruim mengen met reepjes geroosterde paprika, ringetjes bosui en feta, nog tien minuutjes in de oven, is lekker met kipspiesjes.
Soep van maken.

500 gram zoete aardappels schillen.

In blokjes snijden.

Koken in water totdat ze zacht zijn.

Pureren met staafmixer.

Water toevoegen tot gewenste dikte van de soep.

Bouillonblokje(s) van Zonnatura erbij.

Even laten koken totdat het bouillonblokje opgelost is en opdienen met verse peper. Heerlijk!
In soep lijkt de zoete aardappel mij lekker in combi met pompoen. Uitjes er bij, beetje, knoflook, kerrypoeder en koriander, gepureerd met wat water erbij.
Schillen en dan in grove stukken met olijfolie, zeezout, rozemarijn en een in stukken gesneden courgette een minuut of 20 in de oven. Eventueel een paar minuten voor het eruithalen wat gehalveerde cherrytomaatjes erbij. Dan opdienen met wat zachte geitenkaas eroverheen gebrokkeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven