E-reader voor hoogbejaarde

08-12-2013 11:30 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma (85) heeft aangegeven dat ze graag een e-reader wil krijgen voor haar verjaardag. Ze leest veel (meerdere boeken per week), maar krijgt zowel qua vasthouden (zwaarte van boeken) als qua lettergrootte (eigenlijk alleen nog grootletterboeken) steeds meer problemen. Een e-reader leek haar de oplossing.

Ik wil nu zoeken naar wat geschikt is voor haar.

Ik zoek dus een eenvoudige e-reader, die intuïtief is voor iemand die bijna niks weet van nieuwe apparatuur.

Bedienbaar met gewone knoppen (ze kan niet overweg met touchscreen; touchscreen mag er wel zijn overigens maar zal ze dus niet gebruiken)

Verder moet de instelling 'lettergrootte veranderen' zeer eenvoudig te vinden zijn, want die wil ze veel gebruiken. Dus niet ver verstopt in een menu.

En tenslotte moet het intuïtief zijn hoe je wisselt van het ene boek naar het andere en hoe je blz's om slaat.

Het op de reader zetten van nieuwe boeken zullen wij steeds voor haar doen, dus hoe dat werkt is niet zo van belang. Mits er dan wel de standaard epubs op kunnen.

Tips?
Voor mijn schoonmoeder van 81 hebben wij laatst een Sony reader gekocht. Die is erg makkelijk in het gebruik, heeft wel een touchscreen, maar daarnaast ook een gewone knopjes waarmee je bv naar de volgende pagina in je boek kunt gaan. Ze is er erg blij mee.

Oh aanvulling: de optie lettergrootte veranderen zit wel in een menu, maar denk je dat ze dat heel erg vaak aan gaat passen dan?
Hier ook een Sony (3 jaar oud). Lettergrootte is bij mij gewoon een knopje onderaan - door het indrukken van de knop opent een menu en moet je op de touchscreen aantikken welke grootte je wilt hebben.

Vind 'm heel goed te bedienen en intuïtief.

Even goed kijken welk model een aparte knop heeft voor de lettergrootte.
@ketricken: ik heb die zelf ook en zat inderdaad met dat lettergrootte menu.. Zij zelf geeft aan dat ze denkt wel geregeld te willen wisselen van lettergrootte. Maar ik kan haar wel een keer laten oefenen met de mijne. Ze is wel slim, dus als ik op een briefje noteer wat ze exact moet doen, zou ze dat wel kunnen uitvoeren. Maar ik dacht, misschien zijn er nog eenvoudigere die ik niet ken.
Was die deze week niet in de Bonus?

Kan me vergissen, hoor.
Zo hebben wij dat ook gedaan voor mijn schoonmoeder: op een briefje schrijven wat ze moet doen. Het lukt haar prima inmiddels na een poosje oefenen.
http://www.bol.com/nl/p/s ... n-zwart/9200000012106695/

Deze hadden wij gekocht.
Heb zelf ook de Sony en voor mijn oma om dezelfde reden dezelfde gekocht.

Mijn oma is niet meer zo bij-de-tijd maar in de zevende hemel, het aanbod grote letterboeken in de bieb is immers ook maar beperkt.

Wij hebben het hoesje met lampje er bij gekocht en aan de binnenflap instructies geplakt.

Enige complicatie die wij totnutoe hadden is dat de batterij van het lampje op was en oma dacht dat de reader kapot was
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Ik zou er een nemen met een ingebouwd lampje. Veel handiger en bejaarden hebben meer licht nodig. De batterij kan niet leeg en je kan het lampje ook niet kwijtraken.

Ik heb de Kobo Glo, ook makkelijk van lettergrootte te veranderen.
.
Het Kruidvat heeft op dit moment een Kobo touch in de aanbieding voor, ik dacht, 65 euro. Kobo is een goed merk en wordt goed bevonden door de consumentenbond.

Het is wel belangrijk om te weten dat Ereaders maar heel klein zijn. Misschien is het een beter plan om dan een tablet te geven, daar kan je ook boeken op lezen en die zijn groot genoeg voor grote letters en in feite werkt het precies hetzelfde. Misschien is het dan ook leuk dat ze een beetje leert hoe zij met internet om moet gaan.

Succes.
Met een tablet kan ze weer niet buiten lezen en de batterij gaat ook snel leeg. Zou ik niet doen.

De Kobo Aura is wat groter dan andere ereaders.
.
Een tablet wil ze niet, omdat ze het swype principe en het touchscreen principe maar niet onder de knie krijgt. Denk ook niet dat dat nog gaat komen, mijn oma drukt zo'n beetje door mijn ipad heen zeg maar
Neem er een met ingebouwd licht, dat verhoogt de leesbaarheid enorm. Kobo Glo of Kindle Paperwhite.

Een tablet is niet geschikt om vaak en lang op te lezen.
Hmm de Kobo heeft ook een touchscreen. Je bladert door op het scherm te drukken.

De Amazon/Kindle Paperwhite is ook een mooie, weet niet of die een touchscreen heeft. Nadeel is wel dat Nederlandse boeken er lastiger op te zetten zijn, die zijn doorgaans in epub en dat kent Amazon niet. Je moet alles dus handmatig omzetten in een ander format,
.
Tja, ik kan het me haast niet voorstellen impala, maar dat bladeren lukt haar dus niet. Al duizendmaal geoefend met d'r.. Zelfde geldt voor een muis bedienen. Blijkbaar zijn dat vaardigheden die ze maar niet onder de knie krijgt dus ik wil haar echt geen touchscreen aan doen, dat wordt één grote bak frustraties :-D
Klopt, Kindle heeft ook een touchscreen.

Lastig, want zeker voor iemand die veroordeeld is tot groteletterboeken voegt dat ingebouwde licht heel veel toe ten opzichte van een lampje. Het leest echt heel veel makkelijker en rustiger.

Is een touchscreen echt onoverkomelijk?
Ik heb een Kobo Glo maar moet zeggen dat ik die niet zou aanraden voor een bejaarde.

Misschien de Sony reader die voor 99 euro op bol.com staat? Aparte knopjes voor bladzijde omslaan en home. En dan neem ik aan dat je in het home scherm makkelijk van boek kan wisselen. Maar er is hier vast iemand met een Sony.
Dan zou ik voor een sony met een lampje gaan.

Dat is ook al een hele verbetering bij een gewoon boek, want ieder boek is ineens een groteletterboek.
Een ingebouwd lampje leest wel veel lekkerder dan een lampje aan de buitenkant.

Maar ik weet niet of die bestaan, zonder touchscreen.
.
Mijn moeder van 84 heeft een Kobo Glo. Die is ondertussen gewend aan het touchscreen om te bladeren, maar verder kan/snapt ze helemaal niets. Wij zetten er dus boeken op en veranderen de lettergrootte etc. Niet handig. Doe die Sony maar.
Nou eensgezindheid hier. Dan leen ik haar binnenkort gewoon eens mijn Sony uit met instructies en kijk ik of het haar goed af gaat.
quote:livine schreef op 08 december 2013 @ 12:16:

Een tablet wil ze niet, omdat ze het swype principe en het touchscreen principe maar niet onder de knie krijgt. Denk ook niet dat dat nog gaat komen, mijn oma drukt zo'n beetje door mijn ipad heen zeg maar Maar een Ereader heeft ook een touchscreen.Toch?
Je hebt ook een hoesje met een ingebouwd lampje voor de Sony. Als het niet te duur wordt, zou ik die erbij doen ipv een los lampje.
.
quote:Cateautje schreef op 08 december 2013 @ 12:41:

[...]

Maar een Ereader heeft ook een touchscreen.Toch? Niet allemaal, de Sony heeft knoppen.
.
Heb je misschien rentepunten van de ING? Daar kan je de Sony PRS-T3 Reader met Netadapter voor ¤ 109,00 kopen. Maar geen idee of het een handig ding is....heb geen verstand van e-readers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven