Kerstmenu!

07-12-2013 19:48 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij ben ik de eerste met deze vraag dit jaar!!!! Maar ik hoop dat jullie mij willen helpen met een kerstmenu.

Op kerstavond maak ik een diner voor 10 man. Ik kook op verjaardagen wel vaker voor veel mensen (dan eerder 25/30) maar dat doen we eigenlijk altijd in hapjesvariant en soepen/grote maaltijdsalades en lekkere broodjes.

Echt een menu koken voor 10 man is voor mij dus de eerste keer

Ik heb niet een heeeel groot budget dus hele kreeften wordt hem niet!

Nou heb ik even geïnformeerd bij mijn gasten en door een aantal worden gamba's / zeevruchten niet op prijs gesteld dus die wil ik achterwege laten. Ook een aantal die vinden dat ze lactose intolerant zijn (niet aangetoond en ze eten ook weleens monchou taart dus het valt wel mee) maar ik wil hier toch enigszins rekening mee houden.

Nou zat ik zelf te denken aan 3 gangen en dan soep/hoofd/na maar is dat niet een beetje karig? Of zal ik dan een voorgerecht doen en daarna soep/hoofd/na. Niet iedereen is heel grote eter dus op zich denk ik dat ik met 3 gangen wel uit kan.

Qua hoofd zat ik te denken aan iets van vis of kip gewikkeld in pancetta maar is dat wel kerstig genoeg of kan ik beter kiezen voor varkenshaasje en cranberrysaus oid?

Dus, mijn vraag, wat zouden jullie voor 10 man, niet te duur maar wel lekker, maken?

Bedankt!
Zo nou ik heb mijzelf eens even beziggehouden met t nu, so far heb ik dit bedacht: uit elke categorie kies ik er 1: weet nog niet welke dus haha

Voor:

Vitello tonnato

Risotto

Paddestoelen salade

Carpaccio

Tussen:

Kruidige pastinaak soep

Pompoensoep

Paddestoelensoep

Hoofd:

Rollade met pepersaus

Kip gewikkeld in pancetta

Stoofpotje

Over bijgerechten en dessert heb ik nog niet nagedacht! Ik hou persoonlijk niet zo van desserts dus die mag m'n vriend uitkiezen

Wat vinden jullie en wat zouden jullie kiezen?
Ziet er allemaal lekker uit!

Paddenstoelensoep! Mijn succes recept is, uitje fruiten, veel verschillende soorten paddenstoelen grof snijden + verse tijm en dit mee stoven. Wel voldoende boter of olijf/kokos olie gebruiken. Dan water, paddenstoelen bouillonblokje, paddenstoelen fond (AH), zout en peper toevoegen. Een paar minuten laten sudderen en pureren met de staafmixer. Wil je de soep echt lekker maken dan gedroogde shii-take 10 minuten weken en meebakken. Succes verzekert! Maar dan geen paddestoelen als voorgerecht kiezen.

Kip kan snel droog worden, dus ik zou voor een rollade kiezen wanneer je tijdschema niet zo nauwkeurig is. En een rollade is makkelijk vooraf te bereiden. Voor 10 man stoofpotje maken, heb je een hele grote pan nodig.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik zou gaan voor de vitello of carpacho. Let er op dat je dat tijdig uit de koelkast haalt. Te koud is niet lekker.

Paddenstoelen soep met een klodder creme fraiche (kan je weglaten voor de zeurders)

Stoofpotje. Iets langer laten staan komt meestal de smaak ten goede. Wel zo fijn.. Enne voor grotere groepen: meerdere pannen! Ook goed van te voren te maken en dan weer opwarmen..

Dan nog een kaasplankje (hoeft niet groot), zoet dessert en koffie met een likeurtje..
Ik zou doen:

Vitello tonato

Paddestoelensoep

Kip.
Google eens op:

Quinoa met gerookte paling, van het weekend gemaakt, best simpel en succes verzekerd!!!

Je kan alles van te voren maken en het is niet echt stressvol, succes:)
Ooh en pompoen soep, super makkelijk en altijd lekker!
Bij ons veranderen de plannen waarschijnlijk,kreeg een app van zwager of we niet met zijn allen kunnen eten en misschien ook samen kokkerellen.
Pompoensoep vind ik niet zoveel aan en ik denk dat er veel mensen zijn die het niet lekker vinden. Je kunt beter iets 'algemeens' doen als kippen- of tomatensoep. Voor het feestelijke leg je er dan bladerdeegsterretjes, gebakken met wat geraspte kaas, erop.
Boeuff Bourguignon met stoofpeertjes, spruitjes, groene boontjes (evt omwikkeld met spek) purree, gekookte aardappels of rijst

Eventueel groene saladeerbij

Vooraf dan een helder (bospaddestoelen?)soepje met zelfgemaakte croutons (met ster-vormige koekvormpjes) bladerdeeg uitsteken en afbakken. Kun je al een dag vantevoren doen eventueel

Witte chocolade nougatparfait als dessert

Eventueel vooraf nog stokbrood met tapenades kruidenboter ofzo

Na koffie met likeurtje en lekkere chocolaatjes
Voorgerecht asperges groen met gorgonzola saus (koud)

Soep wildbouillon met paddenstoel melange.

pasteitje met kipperagout

Als hoofdgerecht zou ik een groot stuk vlees nemen dat in de oven kan als rollade bv. Daar een groente bij, een gemende groente schotel, aangemaakte sla en twee soorten aardappels. Bv puree en gebakken.

Toetje grand dessert. Ijs, soesje, fruit op één bordje
Hmmm, nina1966: die groene asperges met gorgonzolasaus klinken goed. Hoe maak je dat??
Scheutje wijn, scheutje room en de gorgonzola daar in laten smelten. Ikzelf vind dat te scherp dus doe ik er ook wat mascarpone in. Ik serveer het nog wel eens als amuze op een diepe lepel. Groene asperges gewoon even koken, beetgaar, Na afkoelen of lauwwarm met een drupje saus serveren. Kan eventueel een plakje ham onder. Kan ook op een klein bordje gewoon eens stuk of twee. Als amuse zou je ook asperge puntjes kunnen halen maar die zijn wel weer duurder en TO vroeg om niet te duur.
Nou ik mag van vriend niet teveel nadenken over geld haha, maar dat doe ik natuurlijk wel een beetje!

Bedankt voor de tips!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven