Costa Rica

08-12-2013 21:24 12 berichten
Goedenavond Dames,

Graag jullie tips en advies gevraagd voor Costa Rica.

Wat kan ik het beste meenemen dollars/ euros? of daar gewoon pinnen?

En wat is echt de moeite waard om te zien en naar toe te gaan in C.R?

Ben inspiratie aan het op doen en wil zoveel mogelijk zien en doen in 3weken tijd.
Alle reacties Link kopieren
Met stip op 1 voor de open vraag van vandaag!

Geen idee, ik ben er geweest maar weet niet wat jij leuk vind?

Er moeten nog oude CR topics zijn trouwens.
Heerlijk land! De hamvraag: wanneer ga je? Ik zou je bijvoorbeeld Manuel Antonio en Samara aan kunnen raden, maar als je in het hoogseizoen gaat loop je met onwijze mensenmassa's door Manuel Antonio...

Neem dollars mee, daar kun je pinnen, maar een buffer is fijn. In San Jose was er bijv. geen bank waar ik met mijn Maestro pinpas terecht kon en het was dikke paniek, tot ik in Monteverde wél kon pinnen (colones is fijner dan dollars vind ik).
quote:Madderijn schreef op 08 december 2013 @ 21:39:

Met stip op 1 voor de open vraag van vandaag!

Geen idee, ik ben er geweest maar weet niet wat jij leuk vind?

Er moeten nog oude CR topics zijn trouwens.

hhahaha had ook gesloten vragen kunnen stellen, maar daar krijg ik een saaie ja of nee antwoord op

volgend jaar Januari.

Is het makkelijk om van San Jose naar M.A en Samsara te gaan met bus? en wat is daar te doen?
Wij hadden geen dollars mee, niet gemist ook. Lunch oid tijdens de overstap in Houston, Miami of New York kan je gewoon alles met credit card betalen.

Denk er wel even aan om je bankpas om te zetten naar wereldpas (als dat nodig is). Wij konden prima met een ABN Amro wereldpas pinnen in San Jose, en in alle andere plaatsen waar we kwamen ook trouwens.

Wij hebben deze reis gedaan: Arriba Costa Rica van http://www.costaricaonlin ... costa-rica-highlights.htm

Eigenlijk was alles wel een aanrader, zowel de plaatsen die we hebben bezocht als canyoning, canopy en oerwoudwandelingen met gidsen.

Huur wel vooral een Costa Ricaans navigatiesysteem bij de auto.
In MA is een klein nationaal park met luiaarden en wasberen enzo, en het heeerlijkste strandje van het land, maar die kun je in januari dus wel met heel erg veel anderen delen, want dat is het retedruk daar. In Samara is vrij weinig, lekker relaxen en surflessen nemen, yoga op het strand etc.

Voor januari durf ik je weinig tips te geven, aangezien ik zelf in het laagseizoen reisde.

OV gaat allemaal vanuit San Jose. Het busstation (als je het zo kunt noemen) is een crime. Zorg dat je weet waar je bus vertrekt en neem een taxi.
Tortugero en Manuel Antonio zeker aanrader. Monte verde en la Fortuna ook mooi! Met openbaar vervoer alles goed te doen.
http://www.lonelyplanet.com/costa-rica

http://www.lonelyplanet.c ... l-information/money-costs
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Wij zijn er ook geweest en hebben 2 nachten San Jose gedaan. ('s avonds aankomen en daarna 1 volle dag in San Jose.) Achteraf gezien hadden we daar spijt van, aangezien San Jose niet veel voorstelt. We waren daar dus liever maar 1 nacht gebleven.

Tortuguero was erg leuk. Wij hebben voor een wat kleiner hotel gekozen, zodat we niet met zo'n massale groep op een boot gepropt werden. (Is wel een stuk duurder, maar alles was inclusief.)

Bij Cahuita zijn we naar een luiaardenopvangcentrum geweest. Mooi om te zien hoe ze daar deze dieren verzorgen.

Je moet mazzel hebben bij de Arenal vulkaan om deze te zien, toen wij er waren was het bewolkt, dus geen vulkaan kunnen bewonderen.

Canopy tochten zijn erg leuk, als je tenminste geen hoogtevrees hebt. Dit kun je op veel verschillende plaatsen doen.

Ik vond het verschil in klimaat wel bijzonder. Het vochtige klimaat in de tropische regenwouden versus het zeer hete en drogere klimaat aan de kust bij Tamarindo en Manuel Antonio. Het is aan de kust trouwens erg leuk om te snorkelen, smeer jezelf dan wel erg goed in of draag een t-shirt, want de kans op verbranden is erg groot.
Heerlijk land! Vooral niet te veel plannen, lonely planet mee en ter plekke bedenken. Je kan zo makkelijk vrij reizen, met een paar uurtjes ben je aan de andere kant van het land. Echt, leg jezelf niet te veel vast en geniet ervan.

MIjn nummer 1 tip is overigens Montezuma. Geweldig dorpje aan de westkust.
Puerto Viejo is erg leuk plaatsje direct aan zee. Heel relaxed en totaal anders dan de rest van het land. In de omgeving ook mooie dingen om te zien zoals watervallen en national park met luiaarden. Als je genoeg tijd hebt kun je ook nog de grens over voor een paar dagen Panama - Bocas del Toro.
Ik ben net terug!

Costa Rica is makkelijk te bereizen met het OV, het is namelijk best toeristisch. Wij hebben alles met de bus gedaan, een keer een shuttle tussen Monteverde en Arenal (dat was 25 dollar en incl. boot). En van Arenal naar Cahuita hebben we gedaan met raften bij Turrialba in de buurt. Dit is een lange afstand om te overbruggen en het raften tussendoor was erg gaaf!

Er zijn (volgens mij) 3 banken, Banco Nacionale, BAC en BCR, bij deze laatste lukte het ons niet om te pinnen, bij de andere gewoon wel. Wij pinden meestal een groter bedrag en verdeelden dit dan over onze backpacks en handbagage.

Verder, waar houd je van, wat wil je zien?

Hoogtepunten wat mij betreft:

- NP Rincon de la Vieja: veel dieren, leuke (stevige!) trails

- Playa Grande: nabij Tamarindo (vreselijk Amerikaans toeristisch). Hier hebben wij een leatherback zeeschildpad aan land zien komen om eitjes te leggen.

- Puerto Viejo: leuk aan de Caribische kust. Hier is een bezoek aan het Jaguar Rescue Centre zeer de moeite waard.

- NP Corcovado: wij sliepen in Drake Bay om zo dieper het park in te kunnen. Tijdens een dagtocht ga je alleen naar de rand.

- NP Cahuita: ook dagje te bezoeken vanuit Puerto Viejo. Het park ligt langs de kust, je kunt hier ook zwemmen.

Weet niet hoe lang je de tijd hebt? Wij hebben het gecombineerd met Nicaragua wat ook echt geweldig was! Veel puurder, en goedkoper!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven