hellupie, groentetaart...
maandag 9 december 2013 om 15:51
Ik vind het doodeng (die dingen mislukken altijd bij mij),
maar ik ga zo dan toch echt een poging doen om een groente quiche te maken.
Omdat voorheen mijn bodems altijd mislukten ga ik het dit keer blind bakken, met bladerdeeg. (zelf deeg maken kan ook maar ff geen zin...)
Ik zit alleen te twijfelen over het volgende: ik heb geen room, maar wel eieren (uiteraard), soyaroom, melk, en yoghurt. (al lijkt dat laatste me niet echt lekker en handig)
Nu lijkt me handig: 200 of 250 ml sojaroom, 100 ml liter melk en 5 eieren. Echter, 5 eieren vind ik erg veel, maar moet wel voor de binding.
Moet ik me hier toch maar aan houden of kan het ook een beetje calorie-vriendelijk ?? (nou ja het moet wel lekker zijn...)
Verder gaat erin: kaas of geitenkaas en een groentemengsel van champignons, prei, ui enz. (misschien nog wat tomatenblokjes, al wordt het dan wel erg vochtig...)
Iemand tips/ ideeën?
maar ik ga zo dan toch echt een poging doen om een groente quiche te maken.
Omdat voorheen mijn bodems altijd mislukten ga ik het dit keer blind bakken, met bladerdeeg. (zelf deeg maken kan ook maar ff geen zin...)
Ik zit alleen te twijfelen over het volgende: ik heb geen room, maar wel eieren (uiteraard), soyaroom, melk, en yoghurt. (al lijkt dat laatste me niet echt lekker en handig)
Nu lijkt me handig: 200 of 250 ml sojaroom, 100 ml liter melk en 5 eieren. Echter, 5 eieren vind ik erg veel, maar moet wel voor de binding.
Moet ik me hier toch maar aan houden of kan het ook een beetje calorie-vriendelijk ?? (nou ja het moet wel lekker zijn...)
Verder gaat erin: kaas of geitenkaas en een groentemengsel van champignons, prei, ui enz. (misschien nog wat tomatenblokjes, al wordt het dan wel erg vochtig...)
Iemand tips/ ideeën?
maandag 9 december 2013 om 15:57
Met sojaroom heb je geen melk meer nodig, dus ik zou het op eieren met sojaroom en natuurlijk een beetje peper en zout houden... Zelf klop ik er ook altijd een deel van de kaas doorheen (ook goed voor het binden! Dan kan je er een ei of 2 minder in doen.... zou niet alle room gebruiken trouwens, zo'n 150 ml met 3 eieren is zat)
Prei is familie van de ui, die twee combineren vind ik zelf altijd verschrikkelijk maar smaken verschillen natuurlijk
En gewone kaas in plaats van geitenkaas!
Prei is familie van de ui, die twee combineren vind ik zelf altijd verschrikkelijk maar smaken verschillen natuurlijk
maandag 9 december 2013 om 15:59
Ik koop tegenwoordig een rol hartige taart deeg uit de koeling bij de Jumbo. Ligt bij de blikjes croissants.
Ik zou er niet zoveel melk en room bij doen, wordt de mix erg vochtig van. Eieren worden tegenwoordig als gezond gezien. Je kan er voor kiezen om minder eigeel dan eiwit erin te doen.
Vergeet ook niet voldoende zout en specerijen door de mix te doen.
Groenten kort fruiten en weer iets af laten koelen. Met de staafmixer eieren, room, zout, peper, kruiden, kaas blenden. Je kan daar zelfs spinazie en tomaten bij doen om te blenden. Groente prut in de taart, eimengsel erover een beetje roeren. Eventueel wat geraspte kaas, blokjes kaas, schijfjes tomaat er op. In de oven en wachten. Eetsmakelijk.
Ik zou er niet zoveel melk en room bij doen, wordt de mix erg vochtig van. Eieren worden tegenwoordig als gezond gezien. Je kan er voor kiezen om minder eigeel dan eiwit erin te doen.
Vergeet ook niet voldoende zout en specerijen door de mix te doen.
Groenten kort fruiten en weer iets af laten koelen. Met de staafmixer eieren, room, zout, peper, kruiden, kaas blenden. Je kan daar zelfs spinazie en tomaten bij doen om te blenden. Groente prut in de taart, eimengsel erover een beetje roeren. Eventueel wat geraspte kaas, blokjes kaas, schijfjes tomaat er op. In de oven en wachten. Eetsmakelijk.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
maandag 9 december 2013 om 16:04
quote:slwhisper schreef op 09 december 2013 @ 15:57:
Met sojaroom heb je geen melk meer nodig, dus ik zou het op eieren met sojaroom en natuurlijk een beetje peper en zout houden... Zelf klop ik er ook altijd een deel van de kaas doorheen (ook goed voor het binden! Dan kan je er een ei of 2 minder in doen.... zou niet alle room gebruiken trouwens, zo'n 150 ml met 3 eieren is zat)
Heb je gelijk in, maar mijn ervaring met sojaroom en vega quiches is dat het snel smakeloos is, vandaar dat ik extra smaken zoals ui en natuurlijk genoeg kruiden wil gebruiken...
Vriendlief (is kok, sprak hem heel ff net, hij is aan het werk) zegt dat 200 ml room/100 ml melk en 5 eieren nodig zijn voor de binding en dat de kans groot is dat het anders niet lukt... Ik vind het ook wat veel...
Hamerhaai: welke hoeveel heden/hoeveel ml gebruik jij?
Heb je gelijk in, maar mijn ervaring met sojaroom en vega quiches is dat het snel smakeloos is, vandaar dat ik extra smaken zoals ui en natuurlijk genoeg kruiden wil gebruiken...
Vriendlief (is kok, sprak hem heel ff net, hij is aan het werk) zegt dat 200 ml room/100 ml melk en 5 eieren nodig zijn voor de binding en dat de kans groot is dat het anders niet lukt... Ik vind het ook wat veel...
Hamerhaai: welke hoeveel heden/hoeveel ml gebruik jij?
maandag 9 december 2013 om 16:10
quote:phoebeisback schreef op 09 december 2013 @ 16:04:
Je vriend weet het dan, gezien zijn beroep, ongetwijfeld beter dan ik
Ga je een grote quiche maken??
Ik gebruik zelf meestal 125ml creme fraiche of room en 3 eieren, nog nooit een mislukte taart gehad!
Ik gebruik zelf meestal 125ml creme fraiche of room en 3 eieren, nog nooit een mislukte taart gehad!
maandag 9 december 2013 om 16:15
Hoeveel? Dat wisselt, afhankelijk hoeveel groente ik heb en hoeveel vocht hieruit komt. En of dat ik een hoge of lage taartvorm gebruik. Ik heb van die rode siliconen vormen in verschillende groottes en hoogtes. Maar zeker 6 eieren en een scheut melk/room. Zo'n taart is altijd goed om de koelkast leeg te maken. Restjes pure yoghurt, kwark, kaas, ham, bacon, zalm, alles gaat erin. Gaat er meer kaas, crème fraiche doorheen, dan minder melk/room.
Mocht je mix te dun zijn, dan kan je er altijd wat bloem door heen mixen. Uiteraard voordat de taart de oven in gaat.
Mocht je mix te dun zijn, dan kan je er altijd wat bloem door heen mixen. Uiteraard voordat de taart de oven in gaat.
I can't control the wind but I can adjust the sail
maandag 9 december 2013 om 16:20
Ik maak vaak groentequiches (vaak met groentes/restjes groentes die ik nog over heb, handig !!)
Ik doe meestal 3 eieren, 2-3 flinke lepels crème fraîche en dan nog een flinke scheut melk (kan ook zonder de crème, dus alleen eieren + melk, maar dan wordt het wel wat minder romig, vind ik). Peper en nootmuskaat erbij (geen zout als ik spekjes gebruik, is al zout zat) en eventueel andere kruiden (kerrie vind ik bv erg lekker bij een preitaart)
Groentes (prei enzo) bak ik eerst even voor, ik bak dan ook vaak wat spekjes uit.
Ik doe dan een rol bladerdeeg in de vorm, smeer daar een lepel mosterd over uit. Dan de groentes erbij, het melk/eimengsel en daaroverheen geraspte kaas. Zo'n 45 min in de oven op 190°. (Het is klaar als de oppervlakte een beetje bruin gegratineerd is.
5 eieren vind ik persoonlijk wel wat veel (ik neem aan dat je een gewone quichevorm gebruikt?), met 3 krijg ik altijd een mooie stevige taart. Volgens mij is het belangrijker dat je groentes niet te nat zijn, dus even voorbakken
Succes en eet smakelijk !
Ik doe meestal 3 eieren, 2-3 flinke lepels crème fraîche en dan nog een flinke scheut melk (kan ook zonder de crème, dus alleen eieren + melk, maar dan wordt het wel wat minder romig, vind ik). Peper en nootmuskaat erbij (geen zout als ik spekjes gebruik, is al zout zat) en eventueel andere kruiden (kerrie vind ik bv erg lekker bij een preitaart)
Groentes (prei enzo) bak ik eerst even voor, ik bak dan ook vaak wat spekjes uit.
Ik doe dan een rol bladerdeeg in de vorm, smeer daar een lepel mosterd over uit. Dan de groentes erbij, het melk/eimengsel en daaroverheen geraspte kaas. Zo'n 45 min in de oven op 190°. (Het is klaar als de oppervlakte een beetje bruin gegratineerd is.
5 eieren vind ik persoonlijk wel wat veel (ik neem aan dat je een gewone quichevorm gebruikt?), met 3 krijg ik altijd een mooie stevige taart. Volgens mij is het belangrijker dat je groentes niet te nat zijn, dus even voorbakken
Succes en eet smakelijk !
maandag 9 december 2013 om 16:28
quote:slwhisper schreef op 09 december 2013 @ 16:10:
[...]
Ja daar ben ik ook bang voor maar hij is niet thuis dus ik kan
eigenwijs doen . (en dat doe ik dus ook hihi...)
Nee niet groot denk ik, mn bakblikdinges is 25 cm....
Geen idee of dat groot of klein is
Ik doe dan denk ik melk en room, hoeveel is handig bij 3 eieren denken jullie? 100ml om 100 ml? Grrrr wat een gedoe...
[...]
Ja daar ben ik ook bang voor maar hij is niet thuis dus ik kan
eigenwijs doen . (en dat doe ik dus ook hihi...)
Nee niet groot denk ik, mn bakblikdinges is 25 cm....
Geen idee of dat groot of klein is
Ik doe dan denk ik melk en room, hoeveel is handig bij 3 eieren denken jullie? 100ml om 100 ml? Grrrr wat een gedoe...
maandag 9 december 2013 om 18:43
Niet naar bedoeld maar als je gaat rommelen met recepten dan gaan ze ook wel eens vaker mislukken .
Ja er horen echt zoveel eieren in, een quiche is vrij vet. Als het goed is eet je wel niet een quiche in jouw eentje op, het is daar niet voor bedoeld Het is eerder een voorafje / bijgerecht waarvan je maar een stukje eet (met salade) en dan kan het best qua calorieën ^-^
Ja er horen echt zoveel eieren in, een quiche is vrij vet. Als het goed is eet je wel niet een quiche in jouw eentje op, het is daar niet voor bedoeld Het is eerder een voorafje / bijgerecht waarvan je maar een stukje eet (met salade) en dan kan het best qua calorieën ^-^
maandag 9 december 2013 om 19:09
Als je met soja bakt is het niet zo raar dat het mislukt. Quiche is per definitie niet calorie arm, dan moet je gewoon gekookte groentes op een bordje kwakken. En ja die eieren zijn nodig voor de binding en eieren bevatten weinig cals hoor, die zitten in de kaas en het bladerdeeg
Verder kun je spinazie (uitgelekt) er doorheen doen en paprika, stukjes courgette (uitgelekt) Géén yoghurt idd.
Verder kun je spinazie (uitgelekt) er doorheen doen en paprika, stukjes courgette (uitgelekt) Géén yoghurt idd.
maandag 9 december 2013 om 19:19
Afgelopen week een quiche lorraine gemaakt. 3 eieren en 250 ml slagroom. Laatste vervangen door 7% kookroom zodat het wat minder ongezond is. Ging prima! Bij mijn paprikaquiche doe ik bij de eieren zure room (en feta) ook erg lekker maar calorierijker. Mss is dat ook een optie voor jouw vegetarische quiche? Door de zure room en feta is het allemaal wat smaakvoller.
Ik heb overigens een 28cm quichevorm. Lekker groot maar erg fijn!
Ik heb overigens een 28cm quichevorm. Lekker groot maar erg fijn!
maandag 9 december 2013 om 19:33
De vulling is goed gelukt, was zelfs erg lekker.
Ik heb zo'n 150 ml. sojaroom gebruikt en 3 eieren, en kaas natuurlijk.
De bodem was toch niet helemaal hoe ik het wilde (was vergeten gaatjes te prikken ), maar ik ben niet ontevreden.
Ik durf het nou in ieder geval nog wel een keer te proberen
.
(ik denk dat quiches nou eenmaal niet erg makkelijk te maken zijn, kwestie van oefenen...)
Frutella: weet ik , eigenwijs zijn is niet altijd handig...
(de chef moppert er iig regelmatig over hihi)
Bedankt dames!
Ik heb zo'n 150 ml. sojaroom gebruikt en 3 eieren, en kaas natuurlijk.
De bodem was toch niet helemaal hoe ik het wilde (was vergeten gaatjes te prikken ), maar ik ben niet ontevreden.
Ik durf het nou in ieder geval nog wel een keer te proberen
(ik denk dat quiches nou eenmaal niet erg makkelijk te maken zijn, kwestie van oefenen...)
Frutella: weet ik , eigenwijs zijn is niet altijd handig...
(de chef moppert er iig regelmatig over hihi)
Bedankt dames!
maandag 9 december 2013 om 19:48
Wat ik laatst gedaan heb is het grootste deel van de eieren door tofu vervangen. Had half silken tofu, half gewone tofu en 1 ei per quiche gebruikt, verder geen room of melk. Had een hele goede structuur en was erg lekker. (tofu of silken tofu maakt voor de structuur niet zoveel uit, silken tofu heeft wat minder smaak dan gewone)
maandag 9 december 2013 om 20:00
Ik maak het meestal zonder room en dan valt het wel mee met het vette. Ik ga vaak voor prei + kerrie of rode uit (licht aanfruiten in beetje olle en een beetje zwarte peper uit de molen) met spel. De magere spekjes goed droog uitbakken, afspoelen onder heet water en goed uit laten lekken. Een handjevol 30+kaas heel fijn raspen. Dan de eieren kloppen, en de ui of prei, spekjes en een handje kaas erdoor spatelen (idd geen zout toevoegen, want de spek is zout genoeg). De bakvorm bekleden met het deeg, gaatjes prikken, ei/groente/spek/kaas mengsel er in doen en dan nog een dun laagje heel fijn geraspte 30+ kaas erover heen strooien.