God

03-12-2013 14:07 1121 berichten
Ik ben ziek thuis op moment, en zit uit verveling de godganse dag discoverykanalen en historychannel te kijken, want na dr. phil s'morgens is er verder geen reet op tv.

Na de zoveelste docu vandaag over kerken, middeleeuwen en Inca's en farao's zit ik mij weer eens te bedenken wat mijn waarheid is.

Ik "geloof" dat er "iets" is.

Wat is dat iets dan? Geen idee....liefde!?

Of is dat wishfull thinking? Want als het geen liefde is, is dat helemaal niet zo leuk natuurlijk, dan kan je beter niet geloven.

Mijn vader is joods, maar voelt zich niet zo, mijn moeder was gereformeerd opgegroeid, maar sprak later met engelen, en liep de deur plat bij paragnosten.

Ik heb de bijbel, de koran, de geheime leer en isis ontsluierd allemaal gelezen, en hoe mooi en tegelijkertijd hoe gruwelijk al die boeken ook zijn, ze brengen me geen snars verder.

Wat ik wel weet is dat 98% van de mensheid gelooft in een god, en dat het behoorlijk arrogant is om te denken dat ik het beter weet en dat er niets is.

Ik heb mijn hele leven "gevoeld" dat er iets is, dat groter is dan alles en iedereen, maar mijn hoofd, zo wetenschappelijk ingesteld als ik ben, zegt altijd.....wishfull thinking.

Mijn vraag is als volgt:

Als je gelooft in god of iets, wat is dan god voor jou? een man met een baard op een wolk, of een energie, of, of, of.

Als je niet gelooft in god, waar zou een god volgens jou aan moeten voldoen om voor jou een god te zijn?
quote:Anyco schreef op 09 december 2013 @ 15:23:

[...]

En als je er dan achter komt dat je iemand (onbewust) gekwetst hebt neem je ook de verantwoordelijkheid van je daden en zeg je sorry waarschijnlijk, daar heb je ook al geen god voor nodig toch?Ook dat is een menselijk keuze en daarvoor hoef je inderdaad niet met God bezig te zijn. Ik ben ook de allerlaatste die zal beweren dat mensen die met God bezig zijn beter zouden zijn dan mensen die daar geen interesse voor hebben. Het is ieder voor zich om keuzes te maken of je daar God nu in betrekt of niet en er zijn mensen die wel met God bezig zijn en de meest vreselijke keuzes maken en er zijn verstokt atheïsten die nooit iemand kwaad zullen doen, dus er valt geen pijl op te trekken.
Alle reacties Link kopieren
quote:masque schreef op 09 december 2013 @ 14:14:

[...]

Ze heeft mij iig aangestoken:( mja ik hang hier dan ook veels te veel rond;)

Beterschap masque!
quote:dtp-er schreef op 09 december 2013 @ 15:27:

Nou slotje dan maar?Waarom?
Ik geloof in God. Heb heel lang kunnen ontkennen dat die er was en voelde me ook niet aangesproken als ik over het geloof hoorde. Veroordeelde gelovigen eerder omdat ze volgens mijn mening geloofden in een sprookje. Maar uiteindelijk heeft God mij toch gevonden en heb ik me uiteindelijk bekeerd.

Iedereen heeft wel een bepaald beeld bij een geloof, maar je kunt pas echt weten wat het is, als je zelf ervoor open staat.

Het gaat niet om regels opvolgen vanuit eigen kracht, maar je door God laten veranderen. Dan is het geen regels moeten volgen meer, maar verlang je gewoon niet meer naar tijdelijke menselijke verlangens. Dan kun je verlangen naar iets groters, beters. Noem het liefde, de hemel, goed doen.

En gelovigen blijven ook mensen, ook zij kunnen je negeren, boos reageren etc. We zijn geen heiligen zonder zonde.

Juist omdat we zondig zijn, heeft God ons vergeven door Jezus. We mogen er zijn zoals we zijn en ons door God laten aanraken en veranderen. Als je Hem zoekt, kan het soms ontmoedigend zijn omdat je Hem niet kan vinden, je voelt geen aanraking. Maar Hij heeft een mooi plan voor je leven, je hoeft niet op eigen kracht te zoeken, laat je maar vinden. Het komt goed!
quote:Soul_searcher schreef op 09 december 2013 @ 19:02:

Ik geloof in God. Heb heel lang kunnen ontkennen dat die er was en voelde me ook niet aangesproken als ik over het geloof hoorde. Veroordeelde gelovigen eerder omdat ze volgens mijn mening geloofden in een sprookje. Maar uiteindelijk heeft God mij toch gevonden en heb ik me uiteindelijk bekeerd.

Iedereen heeft wel een bepaald beeld bij een geloof, maar je kunt pas echt weten wat het is, als je zelf ervoor open staat.

Het gaat niet om regels opvolgen vanuit eigen kracht, maar je door God laten veranderen. Dan is het geen regels moeten volgen meer, maar verlang je gewoon niet meer naar tijdelijke menselijke verlangens. Dan kun je verlangen naar iets groters, beters. Noem het liefde, de hemel, goed doen.

En gelovigen blijven ook mensen, ook zij kunnen je negeren, boos reageren etc. We zijn geen heiligen zonder zonde.

Juist omdat we zondig zijn, heeft God ons vergeven door Jezus. We mogen er zijn zoals we zijn en ons door God laten aanraken en veranderen. Als je Hem zoekt, kan het soms ontmoedigend zijn omdat je Hem niet kan vinden, je voelt geen aanraking. Maar Hij heeft een mooi plan voor je leven, je hoeft niet op eigen kracht te zoeken, laat je maar vinden. Het komt goed!

Soul searcher, mag ik vragen hoe dat bij jou gegaan is, als je dat wil delen?

Hoe ben jij "gevonden"?
Amen soul_searcher, heel herkenbaar verhaal ook.
.
quote:dtp-er schreef op 09 december 2013 @ 20:16:

[...]

Omdat ik het gevoel krijg in dit topic over God dat mensen die geloven (maakt niet uit wat voor geloof) worden gezien als raar of dat je neer zou kijken op een ander geloof. Maar goed ik heb het topic niet geopend dus dat is niet aan mij. Aan de andere kant dit is een openbaar forum dus iedereen kan verder ook reageren. Dus vergeet mijn vorige reactie maar.

Ik kijk helemaal nergens raar naar of neer op welk geloof dan ook.

Ik loop zelf met een gevoel rond wat ik niet kan rijmen met mijn hoofd, en ben blij met iedere visie/overtuiging/kijk van een ieder dtp.
.
quote:cadou schreef op 09 december 2013 @ 20:27:

[...]

Ik kijk helemaal nergens raar naar of neer op welk geloof dan ook.

Ik loop zelf met een gevoel rond wat ik niet kan rijmen met mijn hoofd, en ben blij met iedere visie/overtuiging/kijk van een ieder dtp.Maar leuk om te lezen dat je blij bent met iedere visie:)
quote:dtp-er schreef op 09 december 2013 @ 20:43:

[...]

Maar leuk om te lezen dat je blij bent met iedere visie:)

Ja, absoluut.

Vooral de verschillende ervaringen daarvan, want ik merk ook hier dat ook binnen de zelfde stromingen mensen toch een andere beleving hebben van wat God voor hen is.
Soul searcher, dat is het inderdaad precies!

En dat gevoel herkent ieder die Jezus werkelijk kent.

Het is iets bovennatuurlijks mooi..

Een soort high zijn van zijn liefde.

Volledig gelukkig zijn.

Dat gevoel vindt je niet terug bij andere religies (zonder drugsgebruik ). Ik heb nog nooit een moslim of boedist gehoord die dit zo heeft ervaren. Wel meer dan genoeg mensen die een leegte voelen of op zoek zijn naar "iets".
Jezus volgen is trouwens geen religie, dat hebben de kerken er van gemaakt helaas..
quote:palmboompie schreef op 09 december 2013 @ 21:26:

Volledig gelukkig zijn.

Dat gevoel vindt je niet terug bij andere religies (zonder drugsgebruik ). Ik heb nog nooit een moslim of boedist gehoord die dit zo heeft ervaren. Wel meer dan genoeg mensen die een leegte voelen of op zoek zijn naar "iets".

Ik voel zeker geen leegte, mijn "gevoel" ervaar ik juist als iets moois.

Ik zoek alleen een plekje voor dat gevoel, en kan er geen vinden.
quote:dtp-er schreef op 09 december 2013 @ 20:37:

[...]

Ik bedoel jou daar niet mee. Maar ik interpreteer uit sommige reacties van mensen (die niet geloven) dat mensen die geloven andere geloven zouden veroordelen en daarin herken ik mezelf niet. En uit sommige reacties van mensen interpreteer ik dat ze dingen heel raar vinden. Maar goed dat is ook wel weer hun goedrecht. Al voel ik mij bijna rot als ik de reacties lees. Maar goed dat ligt misschien aan mij.Als zelfs Jezus werd uitgemaakt als volger van beelzebub...
quote:cadou schreef op 09 december 2013 @ 21:31:

[...]

Ik voel zeker geen leegte, mijn "gevoel" ervaar ik juist als iets moois.

Ik zoek alleen een plekje voor dat gevoel, en kan er geen vinden.

Leegte is dan misschien in jouw geval niet het goede woord.

Je weet dat er meer is ..Maar echt, zoek het bij Jezus, geloof me . Al is het alleen om te proberen..

Als het niets voor je is, kan je altijd nog terug..
quote:palmboompie schreef op 09 december 2013 @ 21:26:

Volledig gelukkig zijn.

Dat gevoel vindt je niet terug bij andere religies (zonder drugsgebruik ). Ik heb nog nooit een moslim of boedist gehoord die dit zo heeft ervaren. Wel meer dan genoeg mensen die een leegte voelen of op zoek zijn naar "iets".Hoe kun je nu weten wat andere mensen (gelovig of niet) voelen en of dat niet hetzelfde is als wat jij voelt?
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Palmboomie, ervaar jij jezus als tastbaarder dan god?

Weet niet goed hoe ik het moet verwoorden, beetje kromme vraag misschien.
.
Dtp-er ik zie juist meer een clash van de gelovige hoor.. Als in oa "dat vindt je bij andere geloven niet" en ga zo maar door.

Ik vind het ook een beetje makkelijk om te roepen, als iemand het niet met je eens is oid, van doe maar een slotje, laten we de discussie maar stoppen..
quote:dtp-er schreef op 09 december 2013 @ 21:41:

[...]

Palmboomie, ervaar jij jezus als tastbaarder dan god?

Weet niet goed hoe ik het moet verwoorden, beetje kromme vraag misschien.

Nou dat ken ik ook niet hoor. Geloof wel in Jezus. Maar ik zou hier van jou dan ook wel meer van willen weten. (oprechte vraag) Heb je dan non-stop dat je je zo voelt. En hoe is dit bij jou gekomen dit gevoel? Opeens?

Ik heb geprobeerd om Hem zoveel mogelijk te volgen. Ik weet dat zaken als tv, te veel internet, te veel focus op werk, geld en schoonheid, kortom al het wereldse niet van Hem is.

Dus heb ik mijn leven radicaal omgegooit. De tv gaat niet meer aan. Ik lees de bijbel iedere dag en ik bid. Vraag of Hij me wil helpen om dichter bij Hem te komen. Ik zing en prijs hem iedere dag.. En het allerbelangrijkste.. Iedere dag vraag ik oprecht vergeving voor mijn zonde.. En ik heb me laten dopen.

Ik moet eerlijk zeggen, dit constante gevoel van liefde heb ik pas vanaf het moment dat ik mijn eerste post op dit forum heb geschreven. God is gooeehoeed .

Het draait voor mij alleen nog maar om Hem...
quote:masque schreef op 09 december 2013 @ 21:46:

Dtp-er ik zie juist meer een clash van de gelovige hoor.. Als in oa "dat vindt je bij andere geloven niet" en ga zo maar door.

Ik vind het ook een beetje makkelijk om te roepen, als iemand het niet met je eens is oid, van doe maar een slotje, laten we de discussie maar stoppen..Ok dat heb ik al uitgelegd. Maar ik heb bij topics over God altijd dat het interessant begint en dan wordt het voor mijn gevoel een soort bash topic van kijk die rare gelovigen. Dat heeft niet echt meer iets te maken met eens of oneens.
Ik heb een vraagje over het Christendom en ik hoop dat jullie daar antwoord op hebben.

Iemand zei hier dat Christenen niet geloven in Mohammed als profeet omdat hij de visie van Jezus ontkent, waar heel de Bijbel op is gericht. Wij, moslims, geloven niet dat Jezus een bijzondere boodschap had, maar dat alle profeten, van de eerste profeet tot de laatste, allen dezelfde boodschap hadden. Namelijk, kort en eenvoudig gezegd, geloven in God en zijn regels volgen, zodat je een plaats in de hemel wint. Mohammed volgde dus geen andere weg dan die van Jezus, ze hadden allemaal hetzelfde doel. Daarom is de Islam altijd hetzelfde gebleven, er zijn geen nieuwe regels bijgekomen, geen nieuwe visies. Alle profeten waren gewoon mensen die het doel hadden om Gods boodschap door te geven.

HOe zien jullie Christenen dit dan? Binnen het Christendom verklaarde Jezus zich tot zoon van God en als de verlosser. Hoe was het Christendom dan voor Jezus te voorschijn kwam want toen was er nog geen zoon van God. Heeft het Christendom met de komst van Jezus een zeer ingrijpende metamorfose ondergaan. Hij was dus niet slechts een profeet, of helemaal niet zelfs maar de zoon van God. Had het Christendom voor Jezus geen zoon van God?

ben zo blij als ik heir antwoord op krijg
quote:dtp-er schreef op 09 december 2013 @ 21:56:

[...]

Ok dat heb ik al uitgelegd. Maar ik heb bij topics over God altijd dat het interessant begint en dan wordt het voor mijn gevoel een soort bash topic van kijk die rare gelovigen. Dat heeft niet echt meer iets te maken met eens of oneens.

Daar zit inderdaad meer achter..

Cadou ik vergeet alsnog je vraag. Ik ervaar Jezus liefde, Gods Grootheid en Heiligheid en de Heilige Geest zijn wijsheid. Het is een soort brandend gevoel van liefde. Maar Hij spreekt ook in gedachtes. En opeens is de Bijbel zo logisch. Snap je niet meer hoe het ooit zo onduidelijk kon zijn.
quote:Pinarcik schreef op 09 december 2013 @ 21:58:

Ik heb een vraagje over het Christendom en ik hoop dat jullie daar antwoord op hebben.

Iemand zei hier dat Christenen niet geloven in Mohammed als profeet omdat hij de visie van Jezus ontkent, waar heel de Bijbel op is gericht. Wij, moslims, geloven niet dat Jezus een bijzondere boodschap had, maar dat alle profeten, van de eerste profeet tot de laatste, allen dezelfde boodschap hadden. Namelijk, kort en eenvoudig gezegd, geloven in God en zijn regels volgen, zodat je een plaats in de hemel wint. Mohammed volgde dus geen andere weg dan die van Jezus, ze hadden allemaal hetzelfde doel. Daarom is de Islam altijd hetzelfde gebleven, er zijn geen nieuwe regels bijgekomen, geen nieuwe visies. Alle profeten waren gewoon mensen die het doel hadden om Gods boodschap door te geven.

HOe zien jullie Christenen dit dan? Binnen het Christendom verklaarde Jezus zich tot zoon van God en als de verlosser. Hoe was het Christendom dan voor Jezus te voorschijn kwam want toen was er nog geen zoon van God. Heeft het Christendom met de komst van Jezus een zeer ingrijpende metamorfose ondergaan. Hij was dus niet slechts een profeet, of helemaal niet zelfs maar de zoon van God. Had het Christendom voor Jezus geen zoon van God?

ben zo blij als ik heir antwoord op krijg

Het christendom is toch pas ontstaan met de komst van jezus?

Pinarcik, als jezus en mohammed dezelfde boodschap hadden als alle profeten, waarom is dan de islam de enige weg volgens jou?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven