Esperanto

12-12-2013 20:05 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van de nepdoventolk bij de ceremonie van Nelson Mandela kwam de gebarentaal zelf ter sprake. Er werd gesproken over een soort van gebaren-Esperanto als internationale taal. Dat zou een goed idee zijn, mits deze nieuwe wereldgebarentaal niet hetzelfde lot beschoren zal zijn als de gesproken taal Esperanto.

Ik was ongeveer 14 jaar toen ik Esperanto leerde, tezamen met andere talen. Na een maand schoof ik die taal weer aan de kant omdat ik de interesse verloor.

Op mijn 18e kwam het initiatief weer terug om nu eens serieus die taal te gaan leren. Tezamen met die taal ontstond ook de mening van een neutrale tweede taal voor iedereen, omdat het gemakkelijker zou zijn dan het Engels.

Dat de taal werkt blijkt uit diverse congressen, de zogeheten Universalaj Kongresoj en de Internaciaj Junularaj Kongresoj voor de jongeren die elk jaar weer in een ander land plaatsvinden. Ik was verbaasd met welke eenvoud de taal te leren was en hoe gemakkelijk het communiceren met anderen waren.

De politici zien helaas niets in het Esperanto dus we zullen ons met het Engels moeten redden. Het is een zeer vaak gebruikte taal in internationale communicatie en wordt vaak verplicht onderwezen. Met het Internet lijkt het gedaan te zijn met Esperanto, hoewel ik toch nog wel Youtube-filmpjes en websites in het Esperanto zie (zelfs in andere kunsttalen die na het Esperanto kwamen).

Ik heb mij jaren niet meer met het Esperanto beziggehouden, ook omdat ik mijn interesse daarin verloor en ging mij meer richten op het Engels en andere hobby's. Esperanto ben ik nooit vergeten want ik spreek het nog vloeiend. Ik zou volgend jaar weer even zo vrolijk met een wereldcongres mee kunnen doen.

Een paar vragen aan jullie:

- Wat is jullie bekendheid met Esperanto?

- Als je zelf Esperanto kent, wat is je kennis van deze taal?

- Ken je (nog) andere mensen die Esperanto spreken?

- Welke taal zou geschikter zijn voor internationale communicatie? Het Esperanto, het Engels of een andere taal? Indien dat laatste, welke taal?

- Vind je dat Esperanto ingevoerd moet worden? Waarom wel? Waarom niet?

- Denk je dat Esperanto compleet genoeg om erin te discussiëren voor social talk, voor flirten, voor wetenschappelijke discussies, voor politieke discussies?

En jullie kunnen mij alles vragen over de taal Esperanto zelf. Zinnetjes, grammaticaregels. Hoe worden Esperanto-werkwoorden verbogen? Woordbouw (vortkonstruado)?
World of Warcraft: Legion
Ik vind niet dat Esperanto ingevoerd moet worden als internationale communicatietaal. Heel veel mensen spreken Engels (als moedertaal of aangeleerd) en dan zou iedereen nog een nieuwe taal moeten leren.

Bovendien zullen veel woorden niet in het Esperanto beschikbaar zijn en 'verzonnen' moeten worden. Met als gevolg dat er ook snel 'dialecten' zullen ontstaan.

Ik zie Esperanto als 'grappig'. Een groep mensen die het leuk vindt om met wat andere mensen ter wereld in een bepaalde taal te kunnen communiceren. Prima natuurlijk, maar daar blijft het wat mij betreft ook bij.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 12 december 2013 @ 20:12:

Ik vind niet dat Esperanto ingevoerd moet worden als internationale communicatietaal. Heel veel mensen spreken Engels (als moedertaal of aangeleerd) en dan zou iedereen nog een nieuwe taal moeten leren.

Men zou Esperanto moeten gaan leren i.p.v. het Engels. Het "nadeel" is dat Engelstaligen, zoals Britten en Amerikanen ook ineens een vreemde taal moeten gaan leren. Deze mensen willen dat vaak niet. Toen ik een paar maand Esperanto heb geleerd, sprak ik die taal beter dan het Engels. Nu spreek ik Esperanto net zo goed als het Engels. Je bent geen tijd kwijt voor het leren van onregelmatige werkwoorden, want die bestaan niet.

quote:Bovendien zullen veel woorden niet in het Esperanto beschikbaar zijn en 'verzonnen' moeten worden.

Hoe weet je dat? Veel woorden worden trouwens op een regelmatige wijze gemaakt. Sana = gezond, igi = worden, re- = opnieuw, resanigi = herstellen (van een ziekte, aandoening of wond) of genezen.

quote:Met als gevolg dat er ook snel 'dialecten' zullen ontstaan.Je zou daarin gelijk kunnen hebben. Het Engels is ook opgesplitst in dialecten, hoewel ik geen moeite heb om Brits, Amerikaans en Australisch-Engels te verstaan. De verschillen zitten hem in de details.
Esperanto is een mislukt experiment. Het is een keer geprobeerd en niet gelukt, het idee was goed maar het werkt niet.

Mensen hebben er helemaal geen zin om zo'n gekunstelde taal te leren. De taal die leidend is in internationale contacten leren mensen wel. Nu is dat Engels, ooit was dat Latijn en in de toekomst wordt dat misschien Chinees.
Wat s het voordeel van Esperanto boven Engels, een taal die nagenoeg iedereen spreekt?
Maar fries of zuid-Limburgs of cockney-Engels is alweer een stuk moeilijker te verstaan.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:_lupine_ schreef op 12 december 2013 @ 20:21:

Esperanto is een mislukt experiment. Het is een keer geprobeerd en niet gelukt, het idee was goed maar het werkt niet.In welk opzicht is het mislukt?quote:Mensen hebben er helemaal geen zin om zo'n gekunstelde taal te leren. De taal die leidend is in internationale contacten leren mensen wel. Nu is dat Engels, ooit was dat Latijn en in de toekomst wordt dat misschien Chinees.O jee... dan moet ik duizenden Chinese karakters gaan leren!
Esperanto heeft geen native speakers, daarom werkt het niet denk ik.
quote:hans66 schreef op 12 december 2013 @ 20:23:

[...]

In welk opzicht is het mislukt?

[...]

O jee... dan moet ik duizenden Chinese karakters gaan leren!

Het is mislukt omdat het geen gemeengoed is geworden, niemand gebruikt het, behalve freaks die het gaan leren en daar onderling in spreken. Het is bij mijn weten nergens de standaard.

De Chinezen leren nu ook Engels, zou best kunnen dat het in de toekomst omgekeerd wordt.
quote:Istar_ schreef op 12 december 2013 @ 20:21:

Wat s het voordeel van Esperanto boven Engels, een taal die nagenoeg iedereen spreekt?

- Geen onregelmatige werkwoorden;

- Fonetische uitspraak. Je spreekt zoals je schrijft en vice versa. Uitspraak van letters onafhankelijk van positie in het woord;

- Slechts 5 klinkers a, e, i, o u, met de uitspraak aa, è, ie, ò, oe.

- Makkelijk nieuwe woorden maken die ook door anderen net zo gemakkelijk te begrijpen zijn;

- Snel te leren.

Nadelen:

- Woordenschat alleen gebaseerd op belangrijkste talen van de wereld: Engels, Frans, Duits, Latijn;

- Supersignoj (maar in Esperanto-teksten op het forum zal ik in plaats daarvan de letter h gebruiken): ĉ (tsj), ĝ (dzj), ĥ (ch in kachel), ĵ (zj) ŝ (sj), en hoko ŭ (aŭ = aauw, eŭ = è-oe);

- Niet verbreid;

- Zal niet worden ingevoerd.

De eerste twee nadelen slaan op de taal zelf. De volgende twee nadelen over de positie en toekomst.

Engels heeft geen van deze voordelen (onregelmatige werkwoorden, ondoorzichtige uitspraak, ingewikkelde klinkers).
Ik zie nog steeds het voordeel niet Hans. Mijn 9 jarige spreekt al een behoorlijk woordje Engels en moet nog zo'n 10-14 jaar Engels onderwijs tegemoet zien.

Dan komt het met die sterke werkwoorden en moeilijke woorden ook wel goed.
Taalkundig (kijkend naar de verschillen tussen Engels en Esperanto) is er een reden om Esperanto in te voeren, maar de ontwikkelingen op communicatief gebied wijzen desondanks de andere kant op (in de richting van het Engels). Bovendien beweren de politici dat er meerdere vreemde talen moeten worden geleerd hoewel ik aan het nut twijfel. Gezien de positie die het Engels inneemt zie ik het nut er niet van in, hoewel ik ook wat Duits en Frans beheers (door de school vroeger). Esperanto en Engels zijn bij mij de vreemde talen die ik het beste beheers.
Esperanto is een conlang, geen taal. Daar ligt meteen het probleem, het heeft niet zoveel te maken met "dat politici er niets in zien".

Taal wordt gemaakt door ons, Jan de man op straat. Dat kan bij Esperanto niet, en daarom zal het nooit aanslaan.

Verder heeft Lupine al veel nuttige dingen gezegd waar ik me bij aansluit

Als taalkundige heb ik persoonlijk een hekel aan Esperanto...
quote:alfea schreef op 12 december 2013 @ 20:48:

Esperanto is een conlang, geen taal.Wat is volgens jou een definitie van een taal? Het voldoet m.i. aan de definitie van Wikipedia: "Met taal wordt in hoofdzaak een met behulp van het menselijke spraakkanaal voortgebracht communicatiemiddel in de vorm van klanken (gesproken taal) en de geschreven afspiegeling hiervan (geschreven taal) bedoeld. Een van de hoofdkenmerken van dit communicatiesysteem is dat het alleen door de mens kan worden voortgebracht en gebruikt en meestal ook alleen door de mens wordt begrepen."

Ik denk wel dat het probleem is "dat politici er niets in zien". Voor het niet invoeren gebruiken ze als argumentatie dat het geen taal is, dat het niet leeft en andere meningen. Als ze er wel wat in zien, was het ingevoerd.

Als "conlang" staat voor "constructed language", een ontworpen taal, is het ook een taal, een communicatiemiddel, m.i.
Het heeft me altijd wel interessant geleken, maar inderdaad: Wanneer gebruik je het ?

Een taal is dynamisch, en verandert in de loop van tijd. Wat is "internet" of "computermuis" in het Esperanto ? Wie bepaalt wat het Esperantowoord daarvoor wordt ?

Ik dacht dat ik mijn vader zijn woordenboeken uit de jaren 60 wel kon gebruiken voor mijn talencursus. Niet, dus. De helft van de algemene woorden die ik op wilde zoeken bestond 50 jaar geleden nog niet.

Welke bakvis spreekt tegenwoordig nog over een mieterse fuif of een beeldig japonnetje ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Snoesje666 schreef op 12 december 2013 @ 21:03:

Het heeft me altijd wel interessant geleken, maar inderdaad: Wanneer gebruik je het ?

Behalve op congressen kom ik Esperanto tegen op Youtube en op websites. Soms kom ik ook andere kunsttalen tegen (Ido en Interlingua).

quote:Een taal is dynamisch, en verandert in de loop van tijd. Wat is "internet" of "computermuis" in het Esperanto ? Wie bepaalt wat het Esperantowoord daarvoor wordt ?

Internet = Interneto of Interreto (reto = net);

Computermuis = Komputora (komputila) muso.

Woorden die Zamenhof niet bedacht heeft. Hij leefde van 1859 tot 1914 en uiteraard bestonden computers niet in die tijd. Deze woorden ontstaan op natuurlijke wijze. Esperanto is gemaakt door Zamenhof, maar is niet zijn eigendom.quote:Ik dacht dat ik mijn vader zijn woordenboeken uit de jaren 60 wel kon gebruiken voor mijn talencursus. Niet, dus. De helft van de algemene woorden die ik op wilde zoeken bestond 50 jaar geleden nog niet.

Welke bakvis spreekt tegenwoordig nog over een mieterse fuif of een beeldig japonnetje ?

Op school kom ik bakvissen tegen, maar deze kreten heb ik hen nog nooit horen gebruiken. "Vet" heeft een extra betekenis gekregen en "lijp" of "leip" is in betekenis veranderd. In mijn jeugd was "lijp" een scheldwoord, nu niet per se.

Esperanto is minder veranderlijk, maar niet onveranderlijk, althans wat woordenschat betreft. Een Esperanto-tijdschrift uit eind 19e eeuw kan ik nog steeds goed lezen alsof het na 2000 gedrukt is.
@Hans, jij bent wel een übernerd hoor.

Pfff.....
Frankly my dear, I don"t give a damn
Esperanto? Waarom? We hebben toch Engels?

Het doel was dat iedereen een taal zou spreken, iedereen spreekt Engels. Voila, probleem opgelost.
quote:hans66 schreef op 12 december 2013 @ 21:14:

[...]

Behalve op congressen kom ik Esperanto tegen op Youtube en op websites. Soms kom ik ook andere kunsttalen tegen (Ido en Interlingua).

[...]

Op school kom ik bakvissen tegen, maar deze kreten heb ik hen nog nooit horen gebruiken.

En dat bedoel ik dus met het feit dat een taal dynamisch is. Wie bedenkt de nieuwe woorden, of bepaalt dat oude woorden het archief in kunnen ?

Hetzelfde boek, hetzelfde verhaal. Maar het lijkt in een compleet andere wereld te zijn geschreven.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:hans66 schreef op 12 december 2013 @ 21:14:

[...][...]

Op school kom ik bakvissen tegen, maar deze kreten heb ik hen nog nooit horen gebruiken. "Vet" heeft een extra betekenis gekregen en "lijp" of "leip" is in betekenis veranderd. In mijn jeugd was "lijp" een scheldwoord, nu niet per se.

Esperanto is minder veranderlijk, maar niet onveranderlijk, althans wat woordenschat betreft. Een Esperanto-tijdschrift uit eind 19e eeuw kan ik nog steeds goed lezen alsof het na 2000 gedrukt is.Omdat niemand het gebruikt, verandert het ook niet.
quote:hans66 schreef op 12 december 2013 @ 20:54:

[...]

Wat is volgens jou een definitie van een taal? Het voldoet m.i. aan de definitie van Wikipedia: "Met taal wordt in hoofdzaak een met behulp van het menselijke spraakkanaal voortgebracht communicatiemiddel in de vorm van klanken (gesproken taal) en de geschreven afspiegeling hiervan (geschreven taal) bedoeld. Een van de hoofdkenmerken van dit communicatiesysteem is dat het alleen door de mens kan worden voortgebracht en gebruikt en meestal ook alleen door de mens wordt begrepen."

.

Het heeft geen native speakers en geen oneindig vocabulaire, en is dus geen levende taal. Aangezien het nooit heeft geleefd is het ook geen dode taal, en dus inderdaad een constructed language, net als Klingon. Ideaal dus inderdaad voor nerds, die het een leuke hobby vinden Prima dus als jij het een goed tijdverdrijf vindt.

Maar ga je er niet over blijven verbazen dat het niet aanslaat, het merendeel van de reacties hier geeft denk ik wel aan hoe erover wordt gedacht
quote:calvijn1 schreef op 12 december 2013 @ 21:18:

@Hans, jij bent wel een übernerd hoor.

Pfff.....Een forumnerd... gelukkig kun je beter een Übernerd zijn dan een Unternerd.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 12 december 2013 @ 21:24:

Esperanto? Waarom? We hebben toch Engels?

Het doel was dat iedereen een taal zou spreken, iedereen spreekt Engels. Voila, probleem opgelost.Nee hoor. Ik was in Bulgarije ettelijke jaren terug. Ik gebruikte Esperanto, gebroken Russisch, handen-en-voetentaal, maar geen Engels. Dat sprak daar niemand.
quote:Snoesje666 schreef op 12 december 2013 @ 21:33:

[...]

En dat bedoel ik dus met het feit dat een taal dynamisch is. Wie bedenkt de nieuwe woorden, of bepaalt dat oude woorden het archief in kunnen ?

Hetzelfde boek, hetzelfde verhaal. Maar het lijkt in een compleet andere wereld te zijn geschreven.

[img]http://www.anubisboek.nl/foto_boek/15075.jpg[/img]

[img]http://assets.catawiki.nl/assets/2013/1 ... 960004.jpg[/img]

Dat is toch bij het Nederlands ook zo? Onze 'nieuwe' woorden komen eigenlijk ook allemaal uit het Engels. Die worden gewoon zo overgenomen, zal bij het Esperanto ook wel ongeveer zo gebeuren.

Ik denk alleen niet dat Esperanto echt aan kan slaan omdat er geen native speakers zijn (en nog wel meer redenen).
quote:Snoesje666 schreef op 12 december 2013 @ 21:33:

En dat bedoel ik dus met het feit dat een taal dynamisch is. Wie bedenkt de nieuwe woorden, of bepaalt dat oude woorden het archief in kunnen ?Ik denk dat de gebruikers van een taal nieuwe woorden bedenkt, en dat zij bepalen dat bepaalde woorden in onbruik raken. Het bedenken van nieuwe woorden gebeurt ook door de sprekers van Esperanto. In onbruik geraakte Esperanto-woorden zijn moeilijk te vinden. De taal veroudert vrijwel niet, in de zin dat veel Esperanto-woorden in onbruik zijn geraakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven