Esperanto

12-12-2013 20:05 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van de nepdoventolk bij de ceremonie van Nelson Mandela kwam de gebarentaal zelf ter sprake. Er werd gesproken over een soort van gebaren-Esperanto als internationale taal. Dat zou een goed idee zijn, mits deze nieuwe wereldgebarentaal niet hetzelfde lot beschoren zal zijn als de gesproken taal Esperanto.

Ik was ongeveer 14 jaar toen ik Esperanto leerde, tezamen met andere talen. Na een maand schoof ik die taal weer aan de kant omdat ik de interesse verloor.

Op mijn 18e kwam het initiatief weer terug om nu eens serieus die taal te gaan leren. Tezamen met die taal ontstond ook de mening van een neutrale tweede taal voor iedereen, omdat het gemakkelijker zou zijn dan het Engels.

Dat de taal werkt blijkt uit diverse congressen, de zogeheten Universalaj Kongresoj en de Internaciaj Junularaj Kongresoj voor de jongeren die elk jaar weer in een ander land plaatsvinden. Ik was verbaasd met welke eenvoud de taal te leren was en hoe gemakkelijk het communiceren met anderen waren.

De politici zien helaas niets in het Esperanto dus we zullen ons met het Engels moeten redden. Het is een zeer vaak gebruikte taal in internationale communicatie en wordt vaak verplicht onderwezen. Met het Internet lijkt het gedaan te zijn met Esperanto, hoewel ik toch nog wel Youtube-filmpjes en websites in het Esperanto zie (zelfs in andere kunsttalen die na het Esperanto kwamen).

Ik heb mij jaren niet meer met het Esperanto beziggehouden, ook omdat ik mijn interesse daarin verloor en ging mij meer richten op het Engels en andere hobby's. Esperanto ben ik nooit vergeten want ik spreek het nog vloeiend. Ik zou volgend jaar weer even zo vrolijk met een wereldcongres mee kunnen doen.

Een paar vragen aan jullie:

- Wat is jullie bekendheid met Esperanto?

- Als je zelf Esperanto kent, wat is je kennis van deze taal?

- Ken je (nog) andere mensen die Esperanto spreken?

- Welke taal zou geschikter zijn voor internationale communicatie? Het Esperanto, het Engels of een andere taal? Indien dat laatste, welke taal?

- Vind je dat Esperanto ingevoerd moet worden? Waarom wel? Waarom niet?

- Denk je dat Esperanto compleet genoeg om erin te discussiëren voor social talk, voor flirten, voor wetenschappelijke discussies, voor politieke discussies?

En jullie kunnen mij alles vragen over de taal Esperanto zelf. Zinnetjes, grammaticaregels. Hoe worden Esperanto-werkwoorden verbogen? Woordbouw (vortkonstruado)?
World of Warcraft: Legion
Oke, als er iets is wat het Esperanto ons heeft geleerd, dan is dat wel dan kunstmatige talen niet werken. Daarmee bedoel ik talen die niet zijn ontstaan en gegroeid, maar verzonnen door regels. Er zijn hier trouwens meer voorbeelden van dan alleen het Esperanto.

Mensen kunnen zo'n kunstmatige taal niet leren met behulp van hun aangeboren taalvermogen. Om deze reden gaat het niet makkelijk en is automatiseren een probleem. Het is wel te leren, met veel moeite. Maar waarom zou je dat willen, als het zoveel meer moeite kost dan een andere taal? Mensen die een minder hoge cognitieve ontwikkeling hebben, zullen de taal sowieso niet kunnen leren. Je kent vast de casus Christopher, Hans?

Wat de meeste gebruikte wereldtaal is, waarschijnlijk de taal die de meeste sprekers heeft, maar ook de taal waarvan de sprekers de meeste macht hebben. Op dit moment dus het Engels. Dit handmatig op een andere taal veranderen gaat niet werken.

Oh, en wat heeft die nep doventolk met deze discussie te maken? Ik vind dit trouwens een grote aanfluiting en een belediging naar de dovengemeenschap en het doven tolken. Doe dan gewoon geen tolk.

Dus moeten we wat mij betreft Esperanto invoeren, nee.
If we don't get lost, we'll never find a new route
quote:alfea schreef op 12 december 2013 @ 21:40:

Het heeft geen native speakers en geen oneindig vocabulaire, en is dus geen levende taal.

Als men alle mogelijke woorden maakt (zover het betekenis heeft) is de vocabulaire oneindig. Woorden worden gemaakt met voor- en achtervoegsels, radikoj (wortels) en uitgangen. Die kunnen onbeperkt gecombineerd worden, mits het woord betekenis heeft. Soms is de betekenis wat aan de ruime kant.

Libro = boek

Librejo = plaats van boeken, bibliotheek, boekenzaal, boekhandel, opslagplaats van boeken.

Biblioteko = bibliotheek

Librobutiko = boekhandel

Sana = gezond

Resanigi = iemand genezen

Resanighi = herstellen, uit zichzelf genezen

Een levende taal is een taal dat gebruikers kent en een ontwikkeling doormaakt. Latijn is daarom een dode taal, mogelijk ooit geleefd in het oude Rome. Esperanto is dus een levende taal.

http://www.esperanto-nederland.nl/ned/taalproject.php

"Het Esperanto kent geen autoriteit die welke rechten dan ook op de taal kan doen gelden. De taal is van niemand anders afhankelijk dan van haar sprekers. Er bestaat voor alle esperantisten slechts een bindend Fundamento de Esperanto (het "Taalfundament van het Esperanto"), dat de grondbeginselen van de taal bevat, de 16 basisregels, een woordenlijst van 1800 stamwoorden en een aantal oefeningen. Op het eerste congres werd dit Fundamento aanvaard. Binnen de regels van dit boekje kan de taal zich vrij ontwikkelen, zonder dat eerder geschreven stukken waardeloos worden en zonder dat de structuur van de taal wordt aangetast. Bovendien werd door dit congres een taalcomité [=Akademio de Esperanto] benoemd, dat met het toezicht op de ontwikkeling van de taal werd belast. Komen er dan geen nieuwe woorden in het Esperanto?

Woorden als 'computer', 'ruimtevaart', 'kernenergie', 'radio' en 'televisie' bestonden in 1887 immers nog niet? Wel, hoe zijn die woorden in onze eigen taal ontstaan? Bij de noodzaak een nieuw begrip te benoemen, zijn het de taalgebruikers zelf die er een naam aan geven. Zo'n benaming wordt langzamerhand overgenomen door alle taalgebruikers, of wordt soms ook vervangen door een ander, meer passend woord. Dit proces herhaalt zich tot er voor het gebruik een aanvaard en gezaghebbend woord is ontstaan.

In het Esperanto speelt zich hetzelfde proces af. Een woord ontstaat, vindt algemeen ingang en wordt pas later tot het woordenboek toegelaten. Binnen de gemeenschap van Esperanto-sprekers zijn alle voorwaarden aanwezig voor een continue ontwikkeling en modernisering van de woordenschat. De taal gedraagt zich als iedere andere "levende" taal. Echter met dien verstande, dat de ontwikkeling zich langs vaste regels afspeelt, en dat uitzonderingen op deze regels niet zijn toegestaan."quote:Aangezien het nooit heeft geleefd is het ook geen dode taal, en dus inderdaad een constructed language, net als Klingon. Ideaal dus inderdaad voor nerds, die het een leuke hobby vinden Prima dus als jij het een goed tijdverdrijf vindt.Ik zou Esperanto niet met het Klingon willen vergelijken. Deze talen en ook hun opzetten zijn totaal verschillend.
quote:kiiwi schreef op 12 december 2013 @ 21:51:

Mensen kunnen zo'n kunstmatige taal niet leren met behulp van hun aangeboren taalvermogen. Om deze reden gaat het niet makkelijk en is automatiseren een probleem. Het is wel te leren, met veel moeite. Maar waarom zou je dat willen, als het zoveel meer moeite kost dan een andere taal?

Het is onzin om te zeggen dat men een kunstmatige taal niet kan leren. Ik leerde het sneller dan het Engels. Daardoor ken ik het Esperanto net zo goed als het Engels. Het is kolder om te zeggen dat Esperanto moeilijk om te leren is. Het is mogelijk jouw mening, maar geen feit. Of een andere kunsttaal moeilijker te leren is dan welke natuurlijke of etnische taal dan ook, hangt af welke kunsttaal je met welke natuurlijke taal vergelijkt. Ik vind Volapük of Lojban bijvoorbeeld moeilijker dan het Engels of het Afrikaans. Bovendien is Afrikaans een levend geworden kunsttaal, ooit gemaakt door Roeland Kollewijn, en later gepropageerd en gesteund door Genootskap van Regte Afrikaners.

Dat Esperanto moeilijker zou zijn dan een natuurlijke taal, lijkt mij pertinente onzin.

quote:Mensen die een minder hoge cognitieve ontwikkeling hebben, zullen de taal sowieso niet kunnen leren.

Als mensen door hun cognitieve ontwikkeling geen Esperanto kunnen leren, hebben zij ook niet de vaardigheid om überhaupt een taal te leren, ongeacht welke taal dat is. De ene taal is weliswaar moeilijker dan de andere taal.

quote:Je kent vast de casus Christopher, Hans?

Heb je daar een link van?

quote:Wat de meeste gebruikte wereldtaal is, waarschijnlijk de taal die de meeste sprekers heeft, maar ook de taal waarvan de sprekers de meeste macht hebben. Op dit moment dus het Engels. Dit handmatig op een andere taal veranderen gaat niet werken.

Dat is een geldige reden om het bij het oude te laten.

quote:Oh, en wat heeft die nep doventolk met deze discussie te maken?

Het kwam ter sprake als gebaren-Esperanto. Zoiets bestaat niet, want elke taalgemeenschap lijkt een aparte gebarentaal te hebben.

quote:Ik vind dit trouwens een grote aanfluiting en een belediging naar de dovengemeenschap en het doven tolken. Doe dan gewoon geen tolk.Eens. Ik snap ook niet hoe dit heeft kunnen gebeuren. Ze willen het dus uitzoeken.
Maar hans66, misschien vind jij het Esperanto nu wel zo makkelijk te leren en zo logisch en dus zou dat maar beter de wereldtaal kunnen worden. Maar deze taal is dus gebaseerd op enkele grote Indo-Europese talen. Voor native speakers van bijv het Chinees is deze taal dus veel moeilijker te leren. Vanuit 'ons' perspectief is het een makkelijke en logische taal.

Even een argument vóór kunsttalen. Het Italiaans in zijn huidige vorm is ook door mensen in elkaar gezet, het is ontstaan vanuit Florentijns maar er is qua grammatica en woorden nog wel wat mee geknutseld en zijn er elementen uit andere dialecten van het Latijn toegevoegd.
quote:dahliaa schreef op 12 december 2013 @ 22:09:

Maar hans66, misschien vind jij het Esperanto nu wel zo makkelijk te leren en zo logisch en dus zou dat maar beter de wereldtaal kunnen worden.

De wereld zou beter af zijn met Esperanto, hoewel ik me realiseer dat het niet ingevoerd wordt, en dat men voor internationaal verkeer het Engels gebruikt. Maar het besluit tot het invoeren of niet invoeren ligt bij de politici, en zij hebben daar hun argumenten voor, ongeacht of dat op feiten of hun meningen zijn gebaseerd. Ik ben er daarom een lange tijd geleden mee gestopt, maar ik merk dat ik de taal nog steeds vloeiend spreek. Het verdwijnt bij mij niet.

quote:Maar deze taal is dus gebaseerd op enkele grote Indo-Europese talen. Voor native speakers van bijv het Chinees is deze taal dus veel moeilijker te leren. Vanuit 'ons' perspectief is het een makkelijke en logische taal.

Dat geldt nog meer voor het Engels dat volgens mij voor 50 % Germaans is en 50 % Romaans. Het Esperanto is 60 % Romaans, 30 % Germaans, 10 % uit overige talen, met name Pools en Russisch. Het argument dat Esperanto voor een Chinees moeilijker is dan voor ons klopt, en dat is ook mijn kritiek op het Esperanto dat een wereldtaal had willen zijn. Dit geldt ook voor het Engels.

quote:Even een argument vóór kunsttalen. Het Italiaans in zijn huidige vorm is ook door mensen in elkaar gezet, het is ontstaan vanuit Florentijns maar er is qua grammatica en woorden nog wel wat mee geknutseld en zijn er elementen uit andere dialecten van het Latijn toegevoegd.Zo zijn er nog meer "kunsttalen". Ik benoemde net het Afrikaans, gemaakt door Roeland Kollewijn. Die taal heeft een zeer duidelijke ontwikkeling doorgemaakt en is de belangrijkste taal van Zuid-Afrika. Ik denk dat veel talen ontstaan zijn door een soort van standaardisatie zodat een grotere groep mensen elkaar kunnen verstaan als de ander die standaard gebruikt.
quote:Bij de noodzaak een nieuw begrip te benoemen, zijn het de taalgebruikers zelf die er een naam aan geven. Zo'n benaming wordt langzamerhand overgenomen door alle taalgebruikers, of wordt soms ook vervangen door een ander, meer passend woord. Dit proces herhaalt zich tot er voor het gebruik een aanvaard en gezaghebbend woord is ontstaan.

Maar wat als een Esperanto-aanhanger in Australië een woord verzint voor, weet ik veel, een nieuwe vrucht. En die vrucht groeit ook in Ethiopië. En Alaska. En daar geven de Esperanto-aanhangers er ook een naam aan. Dan heb je na een tijdje minstens 3 woorden voor die vrucht. En het is al zo ver in gebruik dat iedereen vindt dat zijn woord het beste verzonnen is. Wat dan?

Komt er een poll waar andere Esperanto-mensen mogen stemmen? En daarna gast de Esperanto-politie controleren of die andere 2 woorden niet gebruikt worden?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
En waarom zou de wereld beter af zijn met Esperanto?

Zouden er dan geen oorlogen meer zijn? Zou dan de smog in Peking verdwijnen? De hongersnood in Bangladesh opgelost worden?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 12 december 2013 @ 22:44:

Maar wat als een Esperanto-aanhanger in Australië een woord verzint voor, weet ik veel, een nieuwe vrucht. En die vrucht groeit ook in Ethiopië. En Alaska. En daar geven de Esperanto-aanhangers er ook een naam aan. Dan heb je na een tijdje minstens 3 woorden voor die vrucht. En het is al zo ver in gebruik dat iedereen vindt dat zijn woord het beste verzonnen is. Wat dan?

Dan zal er een periode zijn dat die drie woorden dus synoniemen van elkaar zijn. Maar op een gegeven zal men waarschijnlijk voor een wetenschappelijke naam kiezen voor de vrucht.

Ik weet nog wel een praktijkvoorbeeld. Wat is het Esperanto-woord voor computer en synthesizer? Ik zeg: komputoro en sintezatoro. Anderen zeggen: komputilo en sintezilo. Ik kom ook weleens kompjutero tegen (waarbij het wel heel duidelijk is dat dat van "computer" afkomstig is). (De spelling is nogal vreemd, omdat Zamenhof het accent heeft gelegd op het gesproken Esperanto en heeft vervolgens de spelling daarop aangepast)

quote:Komt er een poll waar andere Esperanto-mensen mogen stemmen? En daarna gast de Esperanto-politie controleren of die andere 2 woorden niet gebruikt worden?Nou... er zal heus geen gevangenisstraf boven je hoofd hangen als je het waagt het verkeerde woord te gebruiken. Een lange tijd heeft Akademio de Esperanto bepaald welke woorden er gebruikt worden, en daarvoor het Unua Libro (met 900 radikoj) en het Fundamento de Esperanto (met 2600 radikoj). Tegenwoordig bepalen de Esperantisten zelf welke woorden er gebruikt worden, op dezelfde wijze als natuurlijke-taalsprekers dat ook bepalen.
quote:himalaya schreef op 12 december 2013 @ 22:46:

En waarom zou de wereld beter af zijn met Esperanto?

Zouden er dan geen oorlogen meer zijn? Zou dan de smog in Peking verdwijnen? De hongersnood in Bangladesh opgelost worden?Op het gebied van communicatie zal de wereld beter af zijn. De problemen die jij opsomt heeft wat minder met taal te maken, en die zullen er niet door verdwijnen. Zamenhof heeft zich daarin vroeger vergist. Hij meende dat een neutrale taal de vijandigheid tussen Polen, Russen, Duitsers en Joden zou beslechten, als ze ten minste met elkaar konden praten. Ik denk dat - als zij Esperanto zouden praten - die conflicten gewoon blijven. Taal alleen lost een conflict niet op. Het meest bekende voorbeeld voor mij is de inval van Koeweit door Irak. Beide landen spreken Arabisch. Dat feit verhinderde de oorlog echter niet. Op dit punt is daarmee het ongelijk van Zamenhof bewezen.
Ik dacht dat dit topic over een espresso machine ging ofzo.. nog nooit van gehoord..

ik vond het trouwens verbazingwekkend dan een groot aantal wereldleiders in hun eigen taal een speech ging houden in Zuid-Afrika voor de ogen van de wereld.. Braziliaans, Spaans etc.. en dan die vertaler er door, en de presentator van tv.... hoogst irritant zeg.. zo komt de boodschap toch niet zo mooi binnen als bijv bij Obama.

Ik ben zelf tweetalig opgevoed - Nederlands en Spaans en spreek verder Engels en Frans. En ik vind niet dat er een taal moet worden ingesteld als "wereldtaal" ik vind alleen dat er meer aandacht moet worden besteed in het onderwijs aan het "Echt" leren van een andere taal (niet allen engels). Als iedereen nou twee talen beheerst (echt goed) beheerst word communiceren sowieso toch veel makkelijker?
Maar als een Fransman nou liever wil dat een computer (ordinateur) een "ordinatoro" wordt genoemd, wordt er dan een stemming uitgeschreven ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Snoesje666 schreef op 13 december 2013 @ 00:37:

Maar als een Fransman nou liever wil dat een computer (ordinateur) een "ordinatoro" wordt genoemd, wordt er dan een stemming uitgeschreven ?

Nee. Er is al een gangbaar woord voor computer: komputilo. Ik denk ook dat de rol van Akademio de Esperanto niet zo groot meer is (ik vraag me af wat de rol van Académie Française in de Franse taal nog is).

Ikzelf kan het trouwens niet goed vinden met het woord "komputilo", omdat het woord bestaat uit "komput-" (uitrekenen, denk aan Engels "to compute") en achtervoegsel -ilo dat uitdrukt het hulpmiddel (letterlijk of figuurlijk) om een bepaalde handeling te verrichten. Als je een computer gebruikt reken jij dingen niet uit, dat doet het apparaat zelf. Ik geef de voorkeur aan "komputoro" (apart woord) maar ik daar niet veel zeggenschap in.

Er zijn bovendien veel Franse woorden in het Esperanto: kompreni (comprendre, begrijpen), vojagho (voyage, reis), preni (prendre, nemen), trovi (trouver, vinden), povi (pouvoir, kunnen), etc.
De Academie Francaise (cédille nog niet gevonden op de tablet) heet in Nederland nu waarschijnlijk het Institut Francais. In Groningen zijn ze behoorlijk actief met cursussen, cinéma, lezingen, bedrijfscontacten, begeleiding van mensen die in Frankrijk willen studeren, voorleesmiddagen voor kinderen.

Ik heb me daar voorbereid om de DELF-examens te halen. Examen moest ik op de ambassade in Amsterdam doen.

http://institutfrancais.nl/nl/groningen/

http://institutfrancais.n ... se-verhalen-voor-kinderen
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Aha. Er moet een manier zijn om de ç te typen, net zoals de accentletters in het Frans. Voor de iPad kan ik dat dadelijk opzoeken (als jij een andere tablet hebt, zou ik het niet weten).
quote:hans66 schreef op 12 december 2013 @ 23:03:

[...]

Dan zal er een periode zijn dat die drie woorden dus synoniemen van elkaar zijn. Maar op een gegeven zal men waarschijnlijk voor een wetenschappelijke naam kiezen voor de vrucht.

Maar dan heb je dus wel een periode dat er verschillende woorden gebruikt worden. Met mogelijke spraakverwarringen tot gevolg. En hoe gaat het in zijn werk als er 1 woord gekozen wordt? Krijgen dan alle Esperanto sprekers een mailtje met: "in het vervolg heet deze vrucht x." En dan een duidelijk plaatje van de vrucht erbij?

Of wat ik eigenlijk wil weten: hoe ontwikkelt een kunstmatige taal zich?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Het grootste voordeel van een kunstmatige taal is dat het niemands moedertaal is, en dat iedereen dus vanuit hetzelfde uitgangspunt communiceert. Bij onderhandelingen in bijvoorbeeld het Engels zijn native speakers uit de VS en het VK in het voordeel t.o.v. mensen die Engels niet als hun moedertaal hebben. Door iedereen in dezelfde, nieuwe taal te laten communiceren poets je die verschillen in 1 klap weg.
quote:Trotter schreef op 13 december 2013 @ 14:49:

Het grootste voordeel van een kunstmatige taal is dat het niemands moedertaal is, en dat iedereen dus vanuit hetzelfde uitgangspunt communiceert. Bij onderhandelingen in bijvoorbeeld het Engels zijn native speakers uit de VS en het VK in het voordeel t.o.v. mensen die Engels niet als hun moedertaal hebben. Door iedereen in dezelfde, nieuwe taal te laten communiceren poets je die verschillen in 1 klap weg.Niet helemaal waar, helaas. Esperanto leunt erg op Europese talen en is daardoor bijvoorbeeld voor Chinezen veel lastiger om te leren dan voor een Italiaan.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Klopt, maar ik had het dan ook niet speciaal over Esperanto. En ik weet ook niet of er een taal is die voor iedereen even makkelijk of moeilijk te leren is, maar dat zou voor mij het grootste voordeel zijn van een bedachte taal t.o.v. het Engels.
quote:tonkje schreef op 13 december 2013 @ 14:30:

Maar dan heb je dus wel een periode dat er verschillende woorden gebruikt worden. Met mogelijke spraakverwarringen tot gevolg. En hoe gaat het in zijn werk als er 1 woord gekozen wordt? Krijgen dan alle Esperanto sprekers een mailtje met: "in het vervolg heet deze vrucht x." En dan een duidelijk plaatje van de vrucht erbij?Ik kan niet voor andere Esperantisten spreken, maar van sommige woorden weet ik de varianten. Ik gaf het voorbeeld komputoro - komputilo. Ik zeg "komputoro". Als iemand anders zegt "komputilo" weet ik wat hij bedoelt. Anders hebben we het uitgebreide woordenboek Plena Ilustrita Vortaro nog of de Wikipedia in het Esperanto:

https://eo.wikipedia.org/wiki/Vikipedio ... fpa%C4%9Do - Vikipedio - Ĉefpaĝoquote:Of wat ik eigenlijk wil weten: hoe ontwikkelt een kunstmatige taal zich?

Op dezelfde manier zoals een natuurlijke taal zich ontwikkelt, althans het Esperanto. Van meet af aan zei Zamenhof: "De taal is niet van mij, maar van de gebruikers." Aan het Fundamento valt niet te tornen; Esperantisten zijn vrij woorden toe te voegen als de vooruitgang in de wereld dat rechtvaardigt.

Tussen 1880 en 1887 was er het Volapük, een taal gemaakt door een dominee Schleyer. Hij zei: "Die taal is van mij, en alleen ik heb het recht woorden toe te voegen." De aanhangers konden zich daar in zekere mate in vinden, maar omdat het een taal is die nauwelijks evolueert, was dat in 1887 de doodsteek. Veel Volapükisten (de aanhangers) verlieten het idee van een kunsttaal als oplossing voor het taalprobleem en anderen, die het niet op wilden geven, stapten over op het Esperanto die in 1887 gepubliceerd werd. Esperanto was veel gemakkelijker in vrijwel alle opzichten.
quote:tonkje schreef op 13 december 2013 @ 15:00:

Niet helemaal waar, helaas. Esperanto leunt erg op Europese talen en is daardoor bijvoorbeeld voor Chinezen veel lastiger om te leren dan voor een Italiaan.

Dat is waar (en zoals ik al zei was dat mijn kritiek op het Esperanto), maar dat geldt ook voor het Engels.

Maar ik twijfel soms of het woordenschat alles is. Duits lijkt meer op het Nederlands dan het Engels erop lijkt, alleen vind ik de Duitse grammatica best wel moeilijker dan de Engelse grammatica, hoewel het eerste ook wel onder de knie te krijgen is. Zo ook als een Chinees bijvoorbeeld Esperanto en Engels wil gaan leren. Wat zal hij dan als moeilijker ervaren?
Beste Hans, ik heb nergens geschreven dat het niet mogellijk is omeen kunsttaal te leren. Het enige dat ik zeg is dat dit niet kan viahet aangeboren taalvermogen. Dit maakt het lastiger.

Google Christopher, savant, talen en je moet een eind komen. Wel oud inmiddels. Hij had beperkte cognitieve en sociale vermogens, maar beheerste heel veel talen. Bijna alles kon ie. Alleen kunsttalen miet.

En dat is niet mijn mening maar mijn kennis vanuit mijn wetenschappelijke taalachtergrond.
Ik zal vanaf nu berichten schrijven in het Nederlands en Esperanto, om te laten zien hoe de taal eruitziet.

Kiiwi,

In hoeverre ken jij het Esperanto? Voor mij is Esperanto een taal net zoals andere talen. Als ik een woord neem, bijvoorbeeld "deur". Elke taal heeft daar een ander woord voor. In het Engels is dat "door", in het Duits is dat "Tür", in het Russisch is dat "дверь", en in het Esperanto is dat "pordo". Waarom zou je van elke taal het woord "deur" in die taal leren, en waarom niet in het Esperanto? Voor mij is daar geen reden toe.

Een ander woord is het werkwoord "zijn". In de meeste talen onregelmatig. In het Engels: "I am - you are - he/she/it is - we/you/they are". In het Duits: "ich bin - du bist - er/sie/es ist - wir sind - ihr seid - sie sind". In het Esperanto: "mi/vi/li/shi/ghi/ni/vi/ili estas". In het Esperanto gemakkelijker dan in het Engels en Duits.

Er zijn weinig denaskaj Esperantistoj die Esperanto als moedertaal leren, waarschijnlijk omdat het niet verstandig is om een kind in het Esperanto op te voeden.

Wat Christopher betreft, ik lees (via googlen) dat hij een kunsttaal leerde, het Epun. Dat bewijst al dat hij een kunsttaal kan leren. Het Epun ken ik niet; men zegt dat het een ingewikkelde taal is (je hebt mijn nieuwsgierigheid trouwens wel gewekt). Als hij diverse talen kan leren, kan hij ook het Esperanto leren, want voor die taal hoef je minder te leren. De ene kunsttaal is de andere niet, dus men kan geen algemeen oordeel vellen over de leerbaarheid van een kunsttaal, wel over de bruikbaarheid in internationaal verkeer.

Ik denk dat jij het Esperanto niet kent, hoewel je wel beweert een taalkundige te zijn.

Ekde nun mi skribos mesaghojn nederlande kaj Esperante, por montri la lingvon.

Kiiwi,

Kiom vi konas Esperanton? Por mi Esperanto estas lingvo, samkiel aliaj lingvoj. Se mi konsideras vorton, ekz. nederlande "duer". Chiu lingvo havas sian propran vorton. En la angla "door", en la germana "Tür", en la rusa "дверь" kaj en Esperanto "pordo". Kial vi povus lerni la vorton "deur" en chiu lingvo, sed kial ne en Esperanto? Por mi ne estas kialo.

Alia vorto estas la verbo "zijn". En la plimulto de la lingvoj neregulara. En la angla: "I am - you are - he/she/it is - we/you/they are". En la germana: "ich bin - du bist - er/sie/es ist - wir sind - ihr seid - sie sind". En Esperanto: "mi/vi/li/shi/ghi/ni/vi/ili estas". En Esperanto pli facila ol en la angla au germana.

Ne estas multaj denaskaj Esperantistoj kiuj lernas Esperanton kiel gepatran lingvon, vershajne char ne estas saghe eduki infanon Esperante.

Parolante pri Christopher, mi legis (per Google-ado) ke li lernis artefaritan lingvon, la epunan. Tio jam pruvas ke li kapablas lerni artefaritan lingvon. Mi ne konas la epunan; onidire ghi estas kompleksa lingvo (cetere vi vekis mian interesighon). Se li povas lerni diversajn lingvojn, li ankau povas lerni Esperanto, char oni bezonas lerni por Esperanto malpli ol por etna lingvo. Artefaritaj lingvoj diferencas, do oni ne povas jughi ghenerale pri lernebleco de artefarita lingvo, jes pri la uzebleco en internacia komunikado.

Mi pensas, ke vi ne konas Esperanton, kvankam vi asertas ke vi estas lingvisto.

(Ik merk overigens dat ik het Esperanto nog steeds uitstekend beheers)
Over taalkunde (of linguïstiek) en kunsttalen:

Pri lingvistiko kaj artefaritaj lingvoj:

http://hiphilangsci.net/2 ... and-artificial-languages/

"Mainstream theoretical linguists have generally ignored artificial languages, apparently considering them unworthy of attention."

Vaste akceptitaj lingvistoj ignoris artefaritajn lingvojn, evidente konsiderante ilin neatentindaj.

Intussen heb ik gegoogled naar "Christopher Thaler", maar ik heb geen bewijs kunnen vinden dat hij geen kunsttalen kan leren. Het interview door Gert Berg toont de fenomenale talenkennis van Christopher:

Intertempe mi Google-is al "Christopher Thaler", sed mi ne trovis pruvon ke li ne povas lerni artefaritajn lingvojn. La intervjuo de Gert Berg montris la fenomena lingvokono de Christopher:

http://www.youtube.com/watch?v=Nz3h0K0GazM
http://www.youtube.com/watch?v=mEkOEyi1Y7I

Video deel 1 van de 4 over de casus Christopher. Kwaliteit vh beeld is erbarmelijk, maar kon geen betere vinden. Deel 2, 3 en 4 staan er naast. Als je deze uitkijkt zie je als het goed is hoe hij vast loopt bij een niet natuurlijke taal.

Hoe dan ook een interessante casus trouwens .

Oh en van je hele betoog aan mij kan ik niks lezen, gezien ik geen Esperanto beheers
quote:Oh en van je hele betoog aan mij kan ik niks lezen, gezien ik geen Esperanto beheers De Nederlandse vertaling staat er toch gewoon boven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven