Digibete vader...
zondag 15 december 2013 om 11:43
Wie herkent dit?
Mijn vader snapt er de ballen van, computers, internet.
De digitale revolutie is volledig aan hem voorbij gegaan.
Gek op radio's tv's en mechanische zaken, maar fatsoenlijk een e-mail versturen lukt hem niet.
Al jaren lang niet.
Het lampje gaat gewoon niet branden.
Ja, wel als je een handleiding voor hem schrijf, dan lukt het hem wel om een kort mailtje te sturen. Maar als je bij wijze van spreken het icoontje van explorer op z'n bureaublad een beetje naar rechts verschuift dan loopt hij weer helemaal vast. Hij snapt het gewoon niet. Het is alsof hij elke keer weer de bewondering beleeft dat het internet überhaupt mogelijk is, alsof hij zijn oude mechanische denkwijze maar niet los kan laten.
Hij wil wel. Hij wil skypen, hij wil mailen, hij wil dingen opzoeken, hij wil een digitale camera...maar hij komt maar niet door de digitale barrière. Heel frustrerend.
En hij is niet eens zo oud!
Laatst zag ik een omaatje van ver in de 90 met een iPad. Waarom kan mijn vader dat niet?
Mijn vader snapt er de ballen van, computers, internet.
De digitale revolutie is volledig aan hem voorbij gegaan.
Gek op radio's tv's en mechanische zaken, maar fatsoenlijk een e-mail versturen lukt hem niet.
Al jaren lang niet.
Het lampje gaat gewoon niet branden.
Ja, wel als je een handleiding voor hem schrijf, dan lukt het hem wel om een kort mailtje te sturen. Maar als je bij wijze van spreken het icoontje van explorer op z'n bureaublad een beetje naar rechts verschuift dan loopt hij weer helemaal vast. Hij snapt het gewoon niet. Het is alsof hij elke keer weer de bewondering beleeft dat het internet überhaupt mogelijk is, alsof hij zijn oude mechanische denkwijze maar niet los kan laten.
Hij wil wel. Hij wil skypen, hij wil mailen, hij wil dingen opzoeken, hij wil een digitale camera...maar hij komt maar niet door de digitale barrière. Heel frustrerend.
En hij is niet eens zo oud!
Laatst zag ik een omaatje van ver in de 90 met een iPad. Waarom kan mijn vader dat niet?
zondag 15 december 2013 om 11:50
zondag 15 december 2013 om 11:50
zondag 15 december 2013 om 11:52
Mijn vader wil het kunnen, doet enorm zijn best, en het lukt hem, op zijn niveau. Hij is tevreden, en als hij meer wil zoekt hij zelf hulp. Hij is tevreden en laat ook dingen aan hem voorbijgaan, dingen waarvan hij het nut niet meer ziet voor hemzelf.
Foto's bewerken doet hij met zijn programma, wij hebben hier een geavanceerder programma voor, maar hij is tevreden met wat hij heeft. Prima!
Foto's bewerken doet hij met zijn programma, wij hebben hier een geavanceerder programma voor, maar hij is tevreden met wat hij heeft. Prima!
zondag 15 december 2013 om 11:56
Dan zal hij zich erbij neer moeten leggen denk ik.
Volgens mij heeft het niet met intelligentie te maken. Je hebt ergens wel aanleg voor of niet. Je kunt mij tien cursussen geven in motortechniek en ik zal er waarschijnlijk nog niets van snappen. Andere mensen hebben dat met koken, bakken of computers.
Volgens mij heeft het niet met intelligentie te maken. Je hebt ergens wel aanleg voor of niet. Je kunt mij tien cursussen geven in motortechniek en ik zal er waarschijnlijk nog niets van snappen. Andere mensen hebben dat met koken, bakken of computers.
zondag 15 december 2013 om 11:58
Dat een omaatje van 90 met een tablet rondwandelt, betekent niet dat een man van 60 ofzo dat dus ook maar moet doen. Niet ieder mens is het zelfde of wil hetzelfde. Hij hoeft niet te voldoen aan de verwachtingen van de maatschappij. Kan het zijn dat hij zichzelf te hoge doelen stelt? (ik moet meedoen want....) Dan is het vooral een persoonlijkheidskwestie. Daar doe je niet veel aan. Dan heeft hij niet echt interesse, maar voelt zich onzeker worden door de voortrazende maatschappij die hem langzaam maar zeker buiten spel stelt.
Praktische tips: er zijn volop boeken in de serie 'dummies" 'internet voor dummies' ed:
http://www.dummies.nl/Catagory.asp?cat=dum
Ook kan je een stap voor stap handleiding voor hem maken, die je dan stap voor stap met hem doorneemt. Dus: knop om PC aan te zetten. Wachten op het op start scherm ed. Dan ben je samen met hem bezig. Quality time dus.
Daarnaast zijn er cursussen voor senioren waar hij aan deel kan nemen als hij dat wil. Zoek ze eens voor hem op. Kan hij zelf beslissen of het wat voor hem is.
mijn vader (82) is behoorlijk goed met PC's , mij moeder (76) is er bang van. ervaring met beide kanten dus.
Praktische tips: er zijn volop boeken in de serie 'dummies" 'internet voor dummies' ed:
http://www.dummies.nl/Catagory.asp?cat=dum
Ook kan je een stap voor stap handleiding voor hem maken, die je dan stap voor stap met hem doorneemt. Dus: knop om PC aan te zetten. Wachten op het op start scherm ed. Dan ben je samen met hem bezig. Quality time dus.
Daarnaast zijn er cursussen voor senioren waar hij aan deel kan nemen als hij dat wil. Zoek ze eens voor hem op. Kan hij zelf beslissen of het wat voor hem is.
mijn vader (82) is behoorlijk goed met PC's , mij moeder (76) is er bang van. ervaring met beide kanten dus.
zondag 15 december 2013 om 11:59
zondag 15 december 2013 om 12:15
Herkenbaar. Mijn vader kan ook niet internetbankieren ofzo.
Het probleem is dat hij dat zelf ook vervelend vindt.
Met excel kan hij overigens ontzettend goed overweg, maar dat is dan ook het enige. Hij wil heel graag skypen en dat soort dingen, maar na tig keer uitleggen lukt het nog niet. Zijn smartphone wil hij minstens 10 keer per dag uit het raam gooien en ook de iPad bleek niet het redmiddel.
Mijn vader is pas 50.
Het probleem is dat hij dat zelf ook vervelend vindt.
Met excel kan hij overigens ontzettend goed overweg, maar dat is dan ook het enige. Hij wil heel graag skypen en dat soort dingen, maar na tig keer uitleggen lukt het nog niet. Zijn smartphone wil hij minstens 10 keer per dag uit het raam gooien en ook de iPad bleek niet het redmiddel.
Mijn vader is pas 50.
zondag 15 december 2013 om 12:21
Probeer deze: http://www.simpc.nl/
Een computer speciaal voor ouderen, waar je vrijwel niets zelf kunt instellen (zodat alles altijd op dezelfde plek staat).
Een computer speciaal voor ouderen, waar je vrijwel niets zelf kunt instellen (zodat alles altijd op dezelfde plek staat).
zondag 15 december 2013 om 12:25
Mijn vader is halverwege de 70 en bij hem willen de kwartjes ook niet vallen. Maar bij hem is het geen leeftijdskwestie: hij was een van de eerste verzekeringsagenten die eind jaren '80 met een draagbare computer naar z'n klanten ging om offertes op te stellen. En net zo vaak ging hij met die computer terug naar het hoofdkantoor om de boel opnieuw in te laten stellen. Toen hij voor de derde keer zelfs de bios had weten te verwijderen, was het mooi geweest en kon hij dat ding definitief inleveren.
Het is daarna niet veel beter gegaan helaas. Maar ook hij wil, moet en zal. Moeder heeft d'r eigen laptop waar hij niet eens bij in de buurt mag komen. En op zijn pc hebben we teamviewer geinstalleerd, net als op de pc's en laptops van iedereen die hij wel eens belt voor advies. Kan iedereen bij hem meekijken en de boel overnemen als dat nodig mocht zijn. Op het bureaublad staat 1 icoontje voor internet, 1 voor mail, 1 voor word, 1 voor patience en 10 keer hetzelfde teamviewer icoontje
Hij blijft het proberen en dat vind ik bewonderenswaardig. Maar ik ben wel heel blij met teamviewer
Het is daarna niet veel beter gegaan helaas. Maar ook hij wil, moet en zal. Moeder heeft d'r eigen laptop waar hij niet eens bij in de buurt mag komen. En op zijn pc hebben we teamviewer geinstalleerd, net als op de pc's en laptops van iedereen die hij wel eens belt voor advies. Kan iedereen bij hem meekijken en de boel overnemen als dat nodig mocht zijn. Op het bureaublad staat 1 icoontje voor internet, 1 voor mail, 1 voor word, 1 voor patience en 10 keer hetzelfde teamviewer icoontje
Hij blijft het proberen en dat vind ik bewonderenswaardig. Maar ik ben wel heel blij met teamviewer
zondag 15 december 2013 om 12:32
Herkenbaar. Mijn moeder (47 jaar, hartstikke jong, maar ze gedraagt zich alsof ze 90 is) weet nog niet eens hoe ze een computer aan moet zetten. Ik maak me best zorgen om haar, want mijn ouders zijn dit jaar gescheiden en nu moet ze alles zelf doen, terwijl ze nog nooit een rekening betaald heeft. Ze wil het ook niet leren volgens mij.