God

03-12-2013 14:07 1121 berichten
Ik ben ziek thuis op moment, en zit uit verveling de godganse dag discoverykanalen en historychannel te kijken, want na dr. phil s'morgens is er verder geen reet op tv.

Na de zoveelste docu vandaag over kerken, middeleeuwen en Inca's en farao's zit ik mij weer eens te bedenken wat mijn waarheid is.

Ik "geloof" dat er "iets" is.

Wat is dat iets dan? Geen idee....liefde!?

Of is dat wishfull thinking? Want als het geen liefde is, is dat helemaal niet zo leuk natuurlijk, dan kan je beter niet geloven.

Mijn vader is joods, maar voelt zich niet zo, mijn moeder was gereformeerd opgegroeid, maar sprak later met engelen, en liep de deur plat bij paragnosten.

Ik heb de bijbel, de koran, de geheime leer en isis ontsluierd allemaal gelezen, en hoe mooi en tegelijkertijd hoe gruwelijk al die boeken ook zijn, ze brengen me geen snars verder.

Wat ik wel weet is dat 98% van de mensheid gelooft in een god, en dat het behoorlijk arrogant is om te denken dat ik het beter weet en dat er niets is.

Ik heb mijn hele leven "gevoeld" dat er iets is, dat groter is dan alles en iedereen, maar mijn hoofd, zo wetenschappelijk ingesteld als ik ben, zegt altijd.....wishfull thinking.

Mijn vraag is als volgt:

Als je gelooft in god of iets, wat is dan god voor jou? een man met een baard op een wolk, of een energie, of, of, of.

Als je niet gelooft in god, waar zou een god volgens jou aan moeten voldoen om voor jou een god te zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:jochebed schreef op zondag 15 december 2013 16:26 Klopt Bergje, ik mag God danken voor alles in het leven. God is een liefdevolle God. En ik weet inderdaad de redenen niet.Geef nou eens niet alleen makkelijke antwoorden. Waarom is hij liefdevol en waarom ga jij voorbij aan alles wat slecht is in de wereld? Het is te makkelijk om te zeggen dat al het slechte veroorzaakt wordt door de duivel. Op die manier kun je alles wel wegredeneren.
quote:Bergje65 schreef op 15 december 2013 @ 16:14:

Nogmaals, Goden en godsdiensten zijn verzonnen door mensen in nood. Om ze een houvast te geven in moeilijke tijden. Iets om op te drijven en mee te varen, een baken, een balast! Jammer dat Godsdiensten door de eeuwen vooral oorlogen, dood en verderf hebben opgeleverd. Zonder uitzondering!

Wat bedoel je met verzonnen, Bergje?

Geloof in goden, geesten, hiernamaals is zo oud als de mensheid en niet bewust gecreëerd om te onderdrukken/angst te bezweren/etc. Het is daar ook niet erg effectief voor: de angsten die sommige godsdiensten zeggen te bezweren zijn door diezelfde godsdiensten gemaakt (hel, straf van god, duivel, etc.).

Godsdienst gaat goed samen met groepsidentiteit, en past dus goed bij het wij-zij idee dat bij conflicten speelt. Maar het is veel meer dan dat, niet alleen maar goed of slecht, vredelievend of haatdragend, onderdrukkend of bevrijdend.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:waranaka schreef op 15 december 2013 @ 17:00:

[...]

Maar... vind je niet dat je zelf nu in feite precies hetzelfde doet?

Ik bedoel dat niet als een aanval, maar als een oprechte vraag.

Ik denk dat het gros van de mensen leeft naar beste vermogen binnen de gegeven omstandigheden. Dat wil niet zeggen dat ik het dan altijd eens ben met hoe iemand dat doet en ik kan dat ook wel schadelijk vinden.

Maar ik vind het wat ver gaan te pretenderen dat je één van de weinigen bent die nadenkt. Zo zul je het niet bedoeld hebben, maar in feite zet je jezelf op een voetstuk op die manier en schiet je - in het vergelijken van jezelf met anderen - in termen van 'beter' of 'slechter'.

Dan doe je hetzelfde wat je anderen als kwalijk verwijt, toch?

Oh nee hoor, niet beter of slechter, maar makkelijker.

Ben daar juist wel een beetje jaloers op, dingen waar je mee zit los kunnen laten omdat "het in gods handen is" of met betrekking op ongelovigen "het is wat het is".

En ipv dat ik mezelf op een voetstuk zet, heb ik wel het idee dat ik soms een beetje last heb van zelfmedelijden, zo van, waarom kan ik mezelf niet in een hokje plaatsen, en waarom hoor ik tot nu toe nergens thuis.

Zwelg, zwelg..
quote:Bergje65 schreef op 15 december 2013 @ 17:03:

[...]

Geef nou eens niet alleen makkelijke antwoorden. Waarom is hij liefdevol en waarom ga jij voorbij aan alles wat slecht is in de wereld? Het is te makkelijk om te zeggen dat al het slechte veroorzaakt wordt door de duivel. Op die manier kun je alles wel wegredeneren.

Volgens mij wil jij een antwoord dat jochebed niet kan geven.

Off topic: ik had mijn uiltjes een kerstmutsje opgezet en nou zijn ze weg. Zien jullie mijn avatar ook niet meer?
quote:tyche schreef op 15 december 2013 @ 17:14:

[...]

Off topic: ik had mijn uiltjes een kerstmutsje opgezet en nou zijn ze weg. Zien jullie mijn avatar ook niet meer?Nee, zijn weggevlogen. Zie ze niet.
quote:tyche schreef op zondag 15 december 2013 17:14 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Bergje65 in "God"" class="messagelink">Bergje65 schreef op 15 december 2013 @ 17:03</a>:</b>

[...]

Geef nou eens niet alleen makkelijke antwoorden. Waarom is hij liefdevol en waarom ga jij voorbij aan alles wat slecht is in de wereld? Het is te makkelijk om te zeggen dat al het slechte veroorzaakt wordt door de duivel. Op die manier kun je alles wel wegredeneren.</div></blockquote>

Off topic: ik had mijn uiltjes een kerstmutsje opgezet en nou zijn ze weg. Zien jullie mijn avatar ook niet meer? Waarom kan ze die antwoorden niet geven? Ze is immers ook heel stellig over de rest? Ik denk dat ze niet kan antwoorden omdat haar geloof op iets ongrijpbaars is gebaseerd. Op een hersenspinsel of zo.
cadou zijn ze er weer als je F5 doet? Ik zie ze zelf wel weer.

Bergje: als je ergens in gelooft betekent dat niet dat je overal een antwoord op hebt. Misschien heeft jochebed wel een antwoord hoor, maar de indruk die ik tot nu toe uit de antwoorden heb is dat op jouw vraag alleen gezegd kan woorden dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn; of een antwoord dat voor haar genoeg is en voor jou niet. Wat ze ook verteld over haar ervaring, jou gaat het niet overtuigen toch?
quote:cadou schreef op 15 december 2013 @ 17:14:

[...]

Oh nee hoor, niet beter of slechter, maar makkelijker.

Oke... geen beter of slechter, maar moeilijker of makkelijker, of welke vergelijking dan ook. Het gaat me om het vergelijken. Waarom jezelf met een ander vergelijken? Je moet het doen met jezelf ('je bent je eigen grootste probleem').

quote:Ben daar juist wel een beetje jaloers op, dingen waar je mee zit los kunnen laten omdat "het in gods handen is" of met betrekking op ongelovigen "het is wat het is".

Wanneer mensen ergens mee zitten, kunnen ze dat naar mijn idee alleen maar loslaten op het moment dat ze een oplossing voor die onrust hebben gevonden en niet eerder.

Die mensen zitten niet 'nooit ergens mee', maar vinden daar steeds weer iets op dat werkt voor hen. Bijvoorbeeld de gedachte dat 'het is wat het is' (of dat nu 'gods wil' is of 'het lot' of berusting).

Hoe dan ook hebben zij eerst ergens mee gezeten. Dus ook ergens mee geworsteld - en nagedacht.

Ben je dan niet in feite 'jaloers' op het feit dat zij een oplossing vinden voor die onrust? (I.p.v. op 'niet nadenken' of 'nergens mee zitten'?)

quote:En ipv dat ik mezelf op een voetstuk zet, heb ik wel het idee dat ik soms een beetje last heb van zelfmedelijden, zo van, waarom kan ik mezelf niet in een hokje plaatsen, en waarom hoor ik tot nu toe nergens thuis.

Zwelg, zwelg.. Navelstaren verhindert het kijken naar de wereld
quote:tyche schreef op 15 december 2013 @ 17:14:

[...]

Off topic: ik had mijn uiltjes een kerstmutsje opgezet en nou zijn ze weg. Zien jullie mijn avatar ook niet meer?Ze zijn er weer.... met kerstmuts!
Ik hoef geen antwoorden maar kan het gebrek aan gezond verstand niet vatten. Er zijn toch veel meer bewijzen dat een God eerder niet kan bestaan dan wel ..... met al ons gezond verstand, onze wijsheid, onze wetenschap, de evolutieleer, Charles Darwin.
quote:waranaka schreef op 15 december 2013 @ 17:33:

[...]

Ben je dan niet in feite 'jaloers' op het feit dat zij een oplossing vinden voor die onrust? (I.p.v. op 'niet nadenken' of 'nergens mee zitten'?)Jaaah, daar ben ik zeker "jaloers" op. Met het woord jaloezie niet als iets negatiefs hoor. Vind het juist geweldig dat anderen die rust ergens in kunnen vinden, wat het dan ook is!
Bedankt Bergje, nu begrijp ik waarom jij zo op mij reageert. Jij kent mij blijkbaar en weet dat het mij ontbreekt aan gezond verstand. Excuses hiervoor en bedankt voor deze eyeopener.

Wat voor de een simpel is, is het voor de ander niet. Ik hoop dat je wat liefdevoller reageert als je eigen (klein)kind misschien met naar jouw mening te weinig intelligentie bedeelt mag zijn. Of ga je dan ook in de Linda. je verhaal doen?
quote:Bergje65 schreef op 15 december 2013 @ 17:40:

Charles Darwin.Had deze man zich niet bekeerd tot christen op zijn sterfbed?
quote:Bergje65 schreef op 15 december 2013 @ 17:40:

Ik hoef geen antwoorden maar kan het gebrek aan gezond verstand niet vatten. Er zijn toch veel meer bewijzen dat een God eerder niet kan bestaan dan wel ..... met al ons gezond verstand, onze wijsheid, onze wetenschap, de evolutieleer, Charles Darwin.

Ja maar dat is voor sommige mensen net zo betekenisloos als Openbaringen voor ons is.

Ik vind het fascinerend.
quote:cadou schreef op 15 december 2013 @ 17:41:

[...]

Jaaah, daar ben ik zeker "jaloers" op. Met het woord jaloezie niet als iets negatiefs hoor. Vind het juist geweldig dat anderen die rust ergens in kunnen vinden, wat het dan ook is!Je schreef: "mensen die nergens over nadenken hebben het zoveel makkelijker..." via een uiteenzetting over hoe je in feite als een 'discipel' leeft en daar reageerde ik op, maar inmiddels ben ik je helemaal kwijtgeraakt
quote:dtp-er schreef op 15 december 2013 @ 17:49:

[...]

Had deze man zich niet bekeerd tot christen op zijn sterfbed?Hij was al zijn hele leven gelovig en heeft daar erg mee geworsteld. Dat verhinderde hem niet om tot briljante inzichten te komen.
Dtp-er dat klopt, maar dat heeft hij uiteraard in een vlaag van verstandsverbijstering gedaan, omdat iemand in zijn sterfbed niet meer helder van geest kan zijn. -zei zij sarcastisch -
quote:waranaka schreef op 15 december 2013 @ 17:50:

[...]

Je schreef: "mensen die nergens over nadenken hebben het zoveel makkelijker..." via een uiteenzetting over hoe je in feite als een 'discipel' leeft en daar reageerde ik op, maar inmiddels ben ik je helemaal kwijtgeraakt

Dat "discipel" bedoelde ik niet letterlijk. Ik probeer zoveel mogelijk toch het "goede" te doen.

Het is ook lastig uit te leggen

Heb dat al meerdere malen geprobeerd in dit topic.

Ik loop in veel situaties tegen mezelf aan, waarin ik anderen dan zie handelen vanuit een overtuiging. Dat lijkt mij zoveel makkelijker.

Het "weten" dat iets wat je doet of nalaat te doen is omdat god het zo zou willen, of vanuit een evolutie overtuiging: That's life.

Makkelijker, als in je gesterkt voelen door die overtuiging, zonder steeds bij jezelf te rade moeten gaan, heb ik het nou echt goed gedaan?

En dat me kwijt raken...jaaah, heb ik zelf soms ook last van

No hard feelings hoor, haha
quote:dtp-er schreef op zondag 15 december 2013 17:49 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Bergje65 in "God"" class="messagelink">Bergje65 schreef op 15 december 2013 @ 17:40</a>:</b>

Charles Darwin.</div></blockquote>Had deze man zich niet bekeerd tot christen op zijn sterfbed? Broodje aap verhaal dat niet te bewijzen valt. Wat wel waarheid is, is dat zijn dochtertje met 10 jaar overleed waarna hij van z'n christelijke geloof is afgestapt.
quote:jochebed schreef op zondag 15 december 2013 17:52 Dtp-er dat klopt, maar dat heeft hij uiteraard in een vlaag van verstandsverbijstering gedaan, omdat iemand in zijn sterfbed niet meer helder van geest kan zijn. -zei zij sarcastisch -In je sarcasme klink je in elk geval minder zweverig.
Jochebed, en andere gelovigen: ik begrijp dat je maar in één God geloofd, maar hoe sta je dan tegenover het idee van andere goden? En tegenover de mensen die ze geloven?
quote:cadou schreef op 15 december 2013 @ 17:58:

[...]

Dat "discipel" bedoelde ik niet letterlijk.

Ja, daar was ik al maar vast vanuit gegaan

quote:Ik probeer zoveel mogelijk toch het "goede" te doen.

[..]

Ik loop in veel situaties tegen mezelf aan, waarin ik anderen dan zie handelen vanuit een overtuiging. Dat lijkt mij zoveel makkelijker.

Het "weten" dat iets wat je doet of nalaat te doen is omdat god het zo zou willen, of vanuit een evolutie overtuiging: That's life.

Makkelijker, als in je gesterkt voelen door die overtuiging, zonder steeds bij jezelf te rade moeten gaan, heb ik het nou echt goed gedaan?

Ah, het is die vooronderstelling die ik probeerde te relativeren; dat wanneer iemand een overtuiging heeft, hij of zij 'dus' niet ook bij zichzelf te rade zou gaan of dat wel het juiste was om te doen.

Ik denk niet dat het één het andere uitsluit. Ik denk dat je het dan te simpel ziet (en anderen ook tekort doet).

quote:En dat me kwijt raken...jaaah, heb ik zelf soms ook last van

No hard feelings hoor, haha
Bergje wil je mij nog even quoten waar ik een bijbeltekst gebruik?
Qthee, andere goden bestaan niet dus dan geloven ze in demonen. Ik ga met deze mensen niet anders om dan met anderen.
quote:jochebed schreef op 15 december 2013 @ 17:52:

Dtp-er dat klopt, maar dat heeft hij uiteraard in een vlaag van verstandsverbijstering gedaan, omdat iemand in zijn sterfbed niet meer helder van geest kan zijn. -zei zij sarcastisch -Nee, het klopt niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven