Semifreddo zonder eiwit?

19-12-2013 21:52 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
misschien een rare vraag, maar ik heb een recept voor semifreddo, uit het zilveren lepel kookboek, wat ik graag voor kerst wil maken. Alleen in dit recept worden de eiwitten niet gebruikt, van alle kanten hoor ik nu dat eiwitten nodig zijn in een semifreddo (heb het nog nooit gemaakt) Maar ik wilde de eiwitten dan juist weer gebruiken om meringues te maken. de vraag is de eigenlijk: kun je een semifreddo maken zonder eiwit of is dit een foutje in het kookboek en gedoemd te mislukken?
Hoi Musha,

Dat kan zeker. Ik maak voor Kerst dit jaar ook een semifreddo uit tijdschrift Delicious. waar geen eiwitten ingaan.

Dat recept is:

meringue-semifreddo

nagerecht | 6-8 personen

300 ml slagroom

5 el suiker

200 ml boerenyoghurt

150 g meringues of schuimpjes (banketbakker), grof verkruimeld*

(wilde bloemenhoning)

extra nodig: kleine cakevorm (inhoud 1 liter) bekleed met bakpapier

Klop de slagroom met de suiker stijf. Spatel er de boerenyoghurt en 3/4 van de merengue door. Schep de ijsbasis in de cakevorm en verdeel er de resterende meringue over; druk de meringue licht aan. Zet de semifreddo minstens 4 uur in de diepvries om op te stijven.

Haal de semifreddo zo’n 20 min. voor serveren uit de diepvries. Snijd het ijs met een nat, warm mes in mooie plakken. Lekker met wilde-bloemenhoning.

bereiden ± 10 min. / bevriezen ± 4 uur
tnx brammetje! dan gaat t vast lukken, jouwe klinkt ook heerlijk! ga ik even kopieren
Ik heb al verschillende keren een Limoncello semifreddo gemaakt zonder eiwitten volgens dit recept, een aanrader!
Toevallig staat er vandaag een recept voor (kersen)semifreddo op culy, ook zonder eiwitten.

http://www.culy.nl/recept ... ersen-en-witte-chocolade/
t wordt deze frambozen semifreddo:

Frambozen semifreddo:

• 6 eidooiers (3 eiwitten invriezen)

• 250g fijne tafelsuiker

• 250g frambozen

• 750ml slagroom

klop in een hittebestendige kom de eidooiers en suiker licht en schuimig. Zet de kom op een pan nauwelijks borrelend water en verwarm het mengsel al kloppend tot het aand e bolle kant van een lepel blijft hangen.

neem de kom van de pan en blijf kloppen tot het mengsel volledig is afgekoeld.

doe de frambozen in een lage schaal en prak met een vork tot grove puree. klop in een andere kom de slagroom tot stijve pieken en vouw het eimengsel en de frambozenpuree erdoor. belkeed een rechthoekige diepvries bestendige schaal met vershoudfolie. giet het mengsel erin en strijk glad zet minimaal 4 uur in de diepvries .

ik maak een 'grande dessert' met dus semifreddo, glaasje tiramisu, mini chocolade limocello taartje klik , een meringue nestje met limoncello creme en een mini glaasje frambozen prosecco.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven