Budget kerst!

17-12-2013 06:59 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door omstandigheden heb ik niet veel extra's met kerst te besteden. Maar toch ga ik er wat gezelligs en leuks van maken. Ik ben erg benieuwd hoe jullie kerst eruit ziet, en hoe jullie kerst binnen jullie budget houden.

Kerstavond= ben ik alleen thuis en doe ik niks speciaals

1ste kerst= Dan ga ik rond 11:00 uur naar mijn vriend. Daar lunchen we met warme wafels met warme appel/kaneel. later die middag warme chocomelk met slagroom rond 16:00 uur naar schoonfamilie.

Hij heeft kado's geregeld, Dus ik regel een klein aardigheidje voor de gastvrouw. Daar eten we ook.

2de kerst= een dagje met mijn vriend alleen bij hem, we gaan lekker samen een film kijken en spelletjes spelen.Qua eten doen we een brunch rond 11.00 uur en dan hebben we afbakbroodjes met wat luxer beleg(1 a 2 soorten salade) en 's middags maak ik ergens een smoothie klaar van diverse soorten vers fruit. 's avonds maak eten we ons kerst diner.. dat zal als voorgerecht een mini quiche zijn(zelf gemaakt) en als hoofdgerecht een ovenschotel van zoete aardappel,pompoen,ui,paprika,gourgette met daarnaast een varkenshaasje. Toetje word of niet of ijs. Dat ligt er net aan of we nog trek hebben. 's avonds nemen we een lekker wijntje en een paar toastjes met de salade van de ochtend. Ook heb ik nog een paar eigen gemaakte bonbons..

Het word een simpele kerst, die al met al maar iets meer kost als een normale week. Doordat ik al wat van deze spulletjes in huis heb, en de rest of op de markt goedkoop kan kopen of niet al te duur zijn lukt het me toch om er iets speciaals ervan te maken.

En wat voor mij Kerst KERST maakt is de gezelligheid, en die is niet te koop. Hoe ziet jullie budget kerst eruit?

Ik geef aan de kerst extra geld uit namelijk

Totaal aantal stemmen: 16

0-25 euro (31%)
25-50 euro (6%)
50-100 euro (38%)
100-150 euro (6%)
200 of meer (19%)
quote:konijntje85 schreef op 17 december 2013 @ 11:56:

Dat heb ik meegerekent, alles behalve de fles wijn... Want dat was een kadotje ooit...

Maar ik ben vooral benieuwd naar jullie kerstDat hangt eraf wat er in mijn kerstpakket zit
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Pfff, ik ben blij dat ons eet- en drinkschema niet zo strak gepland is. Sterker nog; ik heb zelfs nog geen idee wat we gaan doen met kerst! Misschien nodigen we nog wat mensen uit voor een etentje, misschien ook niet, dat beslissen we dit weekend. Als we samen thuis blijven dan eten we gewoon wat we op een normale dag ook zouden eten. Misschien een stukje kerststol, een versafgebakken broodje of een gekookt eitje bij het ontbijt. Eén van de kerstdagen eten we in ieder geval altijd stamppot boerenkool. Gewoon als stil protest tegen het overdadige gevreet overal – en omdat het gewoon lekker is. De andere dag kook ik wellicht zelf een soepje. Stokbroodje en lekkere smeersels erbij, of wat midden-Oosterse hapjes en het is Kerst voor ons.

Ook als we eters krijgen maken we het niet al te gek. Niet omdat we geen geld hebben, maar omdat eten niet altijd duur hoeft te zijn om toch luxe en lekker te zijn. Het wordt dan sowieso een vegetarisch menu, waarbij ik nu denk aan een carpaccio van rode biet, rucola, geitenkaas en pijnboompitjes als voorgerecht, waarschijnlijk een quiche of nutroast of iets dergelijks met gebakken aardappelen, groente en salade als hoofdgerecht en een lekker zelfgemaakt nagerecht. Maar misschien wordt het ook nog wel gourmet, dan kan iedereen zelf in z'n pannetje mikken wat 'ie wil.
Ja dan is het wel budget.

Het maakt ook niet uit wat je eet als je er maar van geniet en gezellige dagen hebt!

Het ene jaar kopen man en ik wel een cadeautje voor elkaar en het andere jaar niet,meestal een geurtje maar dat hebben we nu beiden nog genoeg. Hebben wel afgelopen zondag 4 paar vrij dure winterschoenen gekocht(met flinke korting in de outlet dat wel) dus voor mij hoeven cadeaus nu echt niet. Zou ook echt iets moeten verzinnen wat ik zou willen hebben.

Heb voor schoonouders wel een kerstpakketje gemaakt met wat kleinigheidjes(kaarsjes etc) van action,een fles wijn en chocolaatjes. Gewoon omdat ik ze(meestal ) erg lief vind.

Na de kerst maar voor oudjaar gaan we ook nog eens een keer bij mijn ouders steengrillen. Zij gaan met kerst uit eten met mijn moeders aangetrouwde familie,wij mochten uiteraard mee maar ik vond het veel te duur (reken ongeveer 55¤ pp exclusief wijnarrangement a 19¤..) dus wij gaan niet mee. Ik kan best goed geld uitgeven aan eten maar dat is me te gortig. Kan het wel betalen maar toch,geef dat geld liever uit tijdens een vakantie volgend jaar.
quote:Trotter schreef op 17 december 2013 @ 13:11:

Pfff, ik ben blij dat ons eet- en drinkschema niet zo strak gepland is.

Ik ook. Geen lange tafelzittingen, strak en stijf in de glitter.

Wij hebben een leuk en groot gezelschap. Iedereen kleed zich netjes naar behoren geen haute couture/gala.

Kerstversieringen = op en top.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
quote:Houston77007 schreef op 17 december 2013 @ 11:00:

Ik ga op de bank met een pistoletje kaas en een lekkere vent in mijn dvd-speler.Welke vent?
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
quote:Jaja007 schreef op 17 december 2013 @ 13:27:

[...]

Wij hebben een leuk en groot gezelschap. Iedereen kleed zich netjes naar behoren geen haute couture/gala.

Kerstversieringen = op en top.Denk je dat er veel forummers in haute couture zitten met kerst?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nu we niet uit eten gaan hou ik mijn huispak aan kerstavond met schoonouders gewone kleren.
quote:Jaja007 schreef op 17 december 2013 @ 13:27:

[...]

Kerstversieringen = op en top.

Ach, als anderen dat nu wel leuk vinden, zich helemaal opdoffen een keer per jaar. Wat maakt het uit?

Waarom moet dit weer benoemd worden? Ik neem aan dat iedereen het viert zoals ze zelf willen.
quote:Nouschi schreef op 17 december 2013 @ 13:38:

[...]

Denk je dat er veel forummers in haute couture zitten met kerst?Geen idee? Jij?
quote:wendy7474 schreef op 17 december 2013 @ 15:10:

[...]

Ach, als anderen dat nu wel leuk vinden, zich helemaal opdoffen een keer per jaar. Wat maakt het uit?

Waarom moet dit weer benoemd worden? Ik neem aan dat iedereen het viert zoals ze zelf willen.

Als je mijn post goed gelezen had, had je kunnen weten dat ik hier geen issue van maakt.

Ik benoem wat ik wil benoemen!
Wij vieren kerst eerst bij zijn ouders en dan bij die van mij. Kost ons niets, behalve een kleinigheidje voor de gastvrouw. Toch heb ik 50-100 euro aangekruist: dat was onze kerstboom, wat takken voor een kerststukjes en een paar nieuwe ballen. Vind ik allemaal al heel erg budget....
BTW, ook met kerst hebben wij in onze dagen geen verplichte dress code.

Iedereen trekt nette kleding aan wat hij/zij gemakkelijk vindt.
Vroeger nog aan kerstkleding, naar de kapper voor de kerst, verse boom uitzoeken etc. etc. Met de loop van de jaren wordt het krapper (ja, de kerstkleding ook ).

Maar de ooit best dure versiering staat nog prima en ben ik erg blij dat toen we het nog echt breed hadden te laat waren voor een verse kerstboom en dus een dure neppert hebben gekocht.

Nu halen we de neppert van zolder, de vintage kerstlichtjes, engelen en ballen zijn weer helemaal in. En qua eten? Dit jaar eerste kerstdag bij zusje en zwager die voor het diner mogen zorgen, we blijven overnachten en tweede kerstdag aan de gourmetplaat, al best veel met aanbiedingen ingekocht. En die kilo gamba's uit de vriezer halen die zelf verwerken, groente uit de vriezer maar zat ooit gewoon in de tuin. de peertjes zijn al klaar in de vriezer (maar zaten ooit in de boom bij buren ouders). Appel/walnoten taart van de appels en walnotenboom uit de tuin van mijn ouders, de kastanjepuree van de bomen uit het park verderop.

Ja, erg budget maar vind het ook erg leuk om te doen, ben wel een beetje van boerderijtje met fruitbomen en groentetuin en zelf etc. maar ja dat is nog steeds aan de verkeerde kant van de staatslotterij.

En verder lekker een kaarsje aan, spelletjes, filmpje, wandelen en samen zijn en lachen.

Prettige Kerst.
Doe ik niet aan....
quote:konijntje85 schreef op 17 december 2013 @ 11:56:

Maar ik ben vooral benieuwd naar jullie kerst

Op kerstavond in huispak gourmetten met vriend, 1e kerstdag naar zijn ouders en 2e kerstdag naar mijn opa en oma en ouders, denk dan weer gourmetten, gezellig! Het friet halen op 2e kerstdag is nu dus verschoven naar 3e kerstdag. Die dag ook naar het tuincentrum voor afgeprijsde kerstspullen.

Gelukkig blijven we nergens slapen, heb daar echt een hekel aan. Ben 's avonds laat graag lekker thuis en slaap dan graag in mijn eigen bed met mijn eigen spullen bij de hand.

Met het eten inclusief cadeaus denk ik tussen de 50 en 100 euro. Niet omdat het budget is, maar omdat meer gewoon niet nodig is, we zijn sowieso twee dagen onder de pannen. Natuurlijk nemen we wel cadeautjes mee.
Mezelf extra opdoffen voor kerst vind ik ook niet nodig. Zit iedere dag goed in de make-up en mijn haren leuk, en doe gewoon leuke kleding aan die ik normaal ook draag.
Ik vier eerste kerstdag bij mijn vader, daar kook ik met mijn stiefmoeder een diner. nog geen idee wat, dat bepaalt mijn stiefmoeder denk ik.

Tweedekerstdag vier ik het mijn moeder bij haar zus en gezin, met nogal een electisch menu.

Kerst is duur, mijn vliegticket kost ¤200, plus nog treinkaartjes.
Electisch menu??
Eerste dag ga ik naar familie waar ieder wat mee brengt. Ik neem een kipstoof mee, en de ingrediënten heb ik ruim van te voren ingeslagen tijdens aanbiedingen en ga ik op de eerste kerstdag maken en meenemen.

En tweede kerstdag gaan we naar schoonouders die ons uit eten neemt. Dus het is voor ons heel budget maar oh zo heerlijk.
Die Aldi Konijn van 6,95 is echt smakelijk, die kan ik dus aanbevelen. Ik heb hem proefgebraden met veel uien en hachee-achtige kruiden.

Rodekool en puree erbij en je bent klaar voor een klein tientje.

Ik maak zelf iets anders met Kerst en heb deze dus ingevroren als kant-en-klaar maaltijden (zes). Ik kocht hem uit nieuwsgierigheid.

Dus die kan je rustig kopen. Ook goed voor de lijn; kan met heel weinig boter bereid worden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Sorry, ik reageerde alleen op de openingspost maar de discussie had al een heel eigen vlucht genomen, haha. Over wat budget is. Budget is, als je je beperkt tot vooraf vastgestelde grenzen (terwijl je misschien duurder had gewild).

Het is onderdeel van een planning dus. Ik was zelf niet van plan veel uit te geven maar dat is vooral een vorm van gebrek aan belangstelling. Lang zoeken en plannen; bah.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven