Ben ik gek?

30-12-2013 11:28 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames,

De gekke topictitel dekt de lading niet, maar iets beters kon ik even niet verzinnen :p

Wat ik graag wil delen en waarover ik advies wil vragen is het volgende:

Ik heb het gevoel dat als er iets fout gaat in m'n relatie dat het altijd aan mij ligt omdat ik 'de gek' van de twee ben. Dit gevoel komt doordat ik vier jaar geleden een half jaar in een psychotherapeutische kliniek heb gezeten en zo nu en dan therapie heb. Dus dan zal er wel iets mis zijn met mijn gedachtes als ik me ergens rot over voel.

Bijvoorbeeld: m'n vriend komt een uur te laat. Dit hoor ik een kwartier van te voren pas wanneer ik er zelf naar vraag. Geef ik aan dat ik het fijn zou vinden als hij dit de volgende keer eerder aan wil geven en dat dat niet zijn schuld is maar een tic van mij. Omdat ik denk: 'Hij vind me niet leuk genoeg ander zou hij wel op tijd komen.'. Anderszijds besef ik me nu dat het ook gewoon irritant is als iemand een uur te laat komt.

Zulke situaties komen best vaak voor. Hoe kan ik nou peilen of ik zelf een situatie verkeerd oppak omdat ik een kronkel in mijn hoofd heb of omdat het 'gewoon stom' is?

Ik heb in ieder geval aangegeven dat ik geen 'gekkie' genoemd wil worden, omdat dat het erger maakte.

Ik wordt er zogezegd een beetje gek van. Ik ga zo snel aan mezelf twijfelen in een relatie, mezelf van alles de schuld geven terwijl dat helemaal niet nodig is. Iemand tips? Kan het ooit grotendeels overgaan als ik maar hard genoeg aan mezelf werk?

Merci
Was dat te laat komen een eenmalig iets, of gebeurt dat vaker? Als het eenmalig was zou ik zeggen: doe niet zo moeilijk. Komt het vaker voor: zoek dan iemand die je met respect behandelt.
En dan is het ook nog een belangrijk detail of jij ergens op hem stond te wachten of dat je thuis was. Niets zo irritant als bijvoorbeeld op een tochtig station op iemand moeten wachten. Als je thuis op iemand wacht kun je tenminste je eigen dingen doen.
Over een keertje te laat komen moet ik inderdaad niet zo moeilijk doen

Het te laat komen was bedoeld als voorbeeld, er zijn vaker situaties waarin ik denk: het zal wel aan mij liggen want ik ben gek.
Mijn vriend heeft daar ook een handje van.

Die stuurt rustig om 23:00, ik ga één drankje doen en kom ik naar huis om vervolgens 3:00 thuis te komen. Zo is hij nou eenmaal.

Meneer beseft niet dat dan op hem wacht of dat ik daar rekening mee hou en me kapot schrik als hij er om 2:00 nog niet is. Ik heb zo vaak aangekaart dat het niet erg dat hij om 3:00 thuis komt maar dat hij dan niet eerst 20x moet zeggen dat hij maar één drankje gaat doen en vroeg thuis is.

Voor iemand die graag controle en planning heeft is dit moeilijk te bekroppen.

Ik probeer het los te laten maar na 5 jaar kan ik me er nog steeds mateloos aan irriteren.

Ik besef me wel dat dit mijn probleem is, en dat het niet aan hem ligt.

Dus nee je bent niet gek. Jullie verschillen daar gewoon in.
Heb je het idee dat als je boos bent over iets dat hij je niet serieus neemt en alles afschuift op het feit dat jij 'gek' bent?

Of weet je zelf niet of je terecht boos bent?
Je bent gewoon onzeker. Maar jij mag toch vinden wat je vindt, en een ander vragen rekening met je te houden?
1 op de 4 mensen krijgt op enige moment psychische problemen in zijn leven. Zouden al die mensen gediscalificeeerd moeten worden t.a.v. het hebben van een eigen mening?

Ik houd ook niet van mensen die achteloos mijn tijdverspillen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
TO; ten eerste als iemand zegt tegen jou dat je raar doet of weet ik veel wat dan is dat slechts een mening en wil dat absoluut niet zeggen dat jij dat ook bent. Ene oor in en andere uit dus.

Ik vind het overigens helemaal niet raar dat jij die te laat kom actie vervelend vind. Ik zou dat ook vinden.

Mijn vriend heeft er ook een handje van. Of idd. dan komt hij toevallig iemand tegen, loopt het uit en vergeet hij het ff door te geven.

Nu is dat niet verplicht (ik ben zijn moeder niet), maar ik ben dan 9 van de 10 x wel geflipt en bang dat er wat gebeurd is enz.

Tja, de meeste mannen zijn nou eenmaal niet zo ontzettend diplomatisch ingesteld zeg maar.

Gaan roepen dat hij van alles moet zou ik niet doen, daar houden de meeste mannen ook niet van.

Ik zou hem enkel even rustig uitleggen dat je dit niet zo leuk vind en dat je het ook niet leuk vind dat hij allemaal opmerkingen maakt. Waarschijnlijk heeft hij niet door dat die harder aankomen dan dat hij denkt. (tja, mannen he...)
Hoi kleine vos,

Na de geboorte van onze zoon heb ik een pnd gehad. Dit maakt dat onze relatie in onbalans kwam. Nadat ik uit de put kwam kreeg ik het gevoel dat ik meer het gedrag van mijn moest accepteren, onder dat hij meer op mij mopperde.... In het begon trok ik het boetekleed aan en ging ik hem pleasen... Maar dat is natuurlijk onzin. We hebben hierdoor 1 keer een flinke ruzie gehad, waarin ik heb benoemd dat onze relatie vanaf nu weer gelijkwaardig is en ik zijn gedrag niet meer accepteer. Dit heeft geholpen!
Ellka dat doet mijn vriend ook! Precies hetzelfde. Ik ga even 1 drankje doen en pak de trein van xxxx. Ben om 2300 thuis. En dan om 0100 nog niets van zich laten horen.

Kon ik zo boos om worden.

Nu stuur ik m als hij me dat smst een berichtje terug met succes, en dat als hij er niet haalt ik het dan meteen wil weten en pas wat wil horen als ie daadwerkelijk op een station is. Ik neem dit soort berichten dus maar met een korreltje zout. Helaas. Maar als je het los weet te Latem dan kun je ergens na een jaar of 8 er wel de grap van inzien. Gelukkig stuurt hij nu wel altijd een bericht als hij echt onderweg is en hoe laat hij dan thuis is.

TO, je bent niet gek omdat je in therapie gaat. Ik snap niet waarom mensen dat toch vinden. Je bent juist verstandig, en een beter mens, omdat je wat wil doen aan waar je last van zou kunnen hebben. Voor de rest ben je gewoon ook maar een mens die sommige dingen makkelijker accepteert dan andere. Soms moet je dan consessies maken, soms ben je wie je bent. Pak het probleem aan als het probleem, en niet als een karaktereigenschap die valt onder 'gek' (
TO je bent NIET gek, je hebt GEEN kronkel en jouw inzichten zijn niet minder dan die van een ander puur en alleen omdat je af en toe therapie hebt, of opgenomen bent geweest. Jij doet jezelf heel erg tekort door hier maar als basis van uit te gaan.

En als jouw vriend er ook zo in staat (is dat wat hij bedoelt met gekkie?), dan is er een heel groot probleem in jullie relatie.
Ik vind het behoorlijk onbeschoft om pas een kwartier van tevoren te laten weten dat je een uur later komt, zeker als je er ook nog naar moet vragen en hij niet eens het fatsoen had het uit zichzelf te melden. Nee, inmijn ogen ben je niet gek.
Daar heeft mijn vriend ook een handje van, en daar hebben we heel vaak woorden over. Als iemand te laat komt moet diegene een hele goede reden hebben of het al ruim van te voren hebben laten weten. Ik vind dus niet dat je gek bent. En als iemand zich steeds zo gedraagt en doet alsof je gek bent wat mijn vriend eerst ook deed dan is het ook niet gek dat je daar onzeker van word.

Het is gewoon vreselijk irritant als je er op rekent dat iemand een bepaalde tijd komt en diegene weer een uur later komt, en weer niks op tijd laat horen.
Waarom pikken jullie dat eigenlijk? Mijn vriend heeft me dat in het begin van de relatie twee keer geflikt. Toen heb ik hem heel duidelijk gemaakt wat dat gedrag is. Namelijk datgene waar hij dan mee bezig is boven mij en een afspraak met mij stellen. Dat is prima maar ik verwacht prioriteit te hebben in een relatie en ik hoef geen relatie met iemand die mij niet belangrijk genoeg vindt om op tijd te vertrekken of op tijd aan te geven dat hij een GOEDE reden heeft om laat te komen. Dit niet alleen met mijn vriend trouwens, al mijn vrienden heb ik dit duidelijk gemaakt. Waarom kiezen jullie ervoor je zo te laten behandelen?
In begin van mijn relatie (100 jaar geleden), maakte ik me er druk im, dat hij wat later kwam dan gepland.

Ondertussen vraag ik: weet je ongeveer hoe laat je thuis komt? En als hij het niet weet, is het ook goed. En als hij 12 uur zegt, en het wordt later, is het ook oke.

Ik weet ondertussen, dat zijn te laat komen niets met mij te maken heeft. Soms isrhet gewoon te gezellig voor 1 drankje. Dat maakt onze relatie ook zo goed, al jarenlang. Geen verwijten, snappen dat je niet hetzelfde bent.
Lilalinda, hij verkiest dan dat ene drankje boven de afspraak met jou en vindt je niet belangrijk genoeg om te laten weten dat het uitloopt. Natuurlijk is dat niet zo al je een ongeveer-tijd afspreekt of geen tijd afspreekt maar als er een afspraak met tijd is wel. Vind je het niet vervelend dat hij jou niet serieus neemt? Of dat jij jezelf niet serieus neemt?
quote:annelaure schreef op 30 december 2013 @ 13:29:

Lilalinda, hij verkiest dan dat ene drankje boven de afspraak met jou en vindt je niet belangrijk genoeg om te laten weten dat het uitloopt. Natuurlijk is dat niet zo al je een ongeveer-tijd afspreekt of geen tijd afspreekt maar als er een afspraak met tijd is wel. Vind je het niet vervelend dat hij jou niet serieus neemt? Of dat jij jezelf niet serieus neemt?

Heeft niks met serieus nemen te maken. Heeft met liefde te maken. Hij komt thuis omdat hij thuis wil komen. Niet uit angst voor gezeik van zijn vrouw. Hij appt me, als hij het nodig vindt me te appen, niet omdat hij bang is voor gezanik.

Hij denkt er gewoon niet eerder aan, ik kan er echt niet mee zitten.

De tijd, dat ik me daar druk over moest maken, lig ver achter me, daar is mijn zelfvertrouwen juist veel te groot voor
Een keer later thuis komen is niet erg, daar over ben je elkaar ook geen verantwoording verschuldig. Het is iets anders wanneer je een afspraak hebt om samen iets te doen en iemand komt regelmatig veel te laat.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 30 december 2013 @ 13:55:

Een keer later thuis komen is niet erg, daar over ben je elkaar ook geen verantwoording verschuldig. Het is iets anders wanneer je een afspraak hebt om samen iets te doen en iemand komt regelmatig veel te laat.Als we samen ergens heengaan, is hij op tijd. Maar in het voorbeeld van 'even 1 drankje, en het wordt 3 uur 's nachts'. Heb ik echt geen plannen hoor na middernacht
quote:annelaure schreef op 30 december 2013 @ 13:29:

Lilalinda, hij verkiest dan dat ene drankje boven de afspraak met jou en vindt je niet belangrijk genoeg om te laten weten dat het uitloopt. Natuurlijk is dat niet zo al je een ongeveer-tijd afspreekt of geen tijd afspreekt maar als er een afspraak met tijd is wel. Vind je het niet vervelend dat hij jou niet serieus neemt? Of dat jij jezelf niet serieus neemt?Wat een onzin dit. Niet zo er bovenop gaan zitten. Hij gaat een drankje doen en ziet wel hoe laat hij thuiskomt, klaar. Gewoon geen tijd afspreken.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
kleineVos ik denk dat je aan het groeien bent. Waarschijnlijk had je vroegah dat soort emoties en stond je er niet bij stil dat het ook aan jou kon liggen en heb je door de therapie nu wel dat besef waardoor je aan alles gaat twijfelen. En over een tijdje zul je zien dat dit overgaat en je wel heel duidelijk weet wanneer je terecht 'boos (of iets anders)' bent en wanneer niet. Goed bezig ! Niet gek worden, het wordt vanzelf beter. En er veel over praten met degene waarbij het voorkomt (in dit geval je vriend) helpt ook om te relativeren. Hoe cliché dat ook klinkt
The road to hell is paved with good intentions
TO, kun je nog meer voorbeelden geven? Nu blijft de discussie een beetje hangen op je ene voorbeeld terwijl de strekking van je topic juist is (als ik het goed verwoord) dat jouw vriend jouw opname tegen je lijkt te gebruiken als jullie een meningsverschil hebben. Heel cru gezegd: Jij hebt nooit gelijk, jij bent een beetje gek en dus ligt het aan jou. Klopt dat?

En iemand als bijnaam "gekkie" geven omdat diegene therapie had/heeft, vind ik ook niet zo leuk.
quote:Haley schreef op 30 december 2013 @ 15:52:

TO, kun je nog meer voorbeelden geven? Nu blijft de discussie een beetje hangen op je ene voorbeeld terwijl de strekking van je topic juist is (als ik het goed verwoord) dat jouw vriend jouw opname tegen je lijkt te gebruiken als jullie een meningsverschil hebben. Heel cru gezegd: Jij hebt nooit gelijk, jij bent een beetje gek en dus ligt het aan jou. Klopt dat?

En iemand als bijnaam "gekkie" geven omdat diegene therapie had/heeft, vind ik ook niet zo leuk.

Ja zo las ik het ook, en ik herken het wel.

Heel vervelend en zolang jij maar kalm blijft en duidelijk aangeeft waarom iets niet oke is of jij het niet leuk vind , vervaagt dat denken meestal wel, hoe debiel dat al eigenlijk is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven