Wisselen antidepressiva

02-01-2014 10:36 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik al een aantal jaren anti-depressiva. Al geprobeerd te stoppen, maar viel weer terug en dokter raadde aan om door te slikken.

Ik slikte sinds lange tijd Sertraline PCH. Dat blijkt tijdelijk niet meer geproduceerd te worden en kreeg toen Sertraline Mylan. Had het gevoel dat dat helemaal niet werkte. Naar apotheek gegaan en toen Sertraline Actavis gekregen.

Apotheek zei ook dat het verschilt wat ze mogen geven (los van productieproblemen) afhankelijk van acties die farmaceuten hebben. Als het ene medicijn goedkoper is, mogen ze dat geven. Dat kan per maand of kwartaal verschillen. Ze zei dat ze er zelf ook gek van worden.

Ze zei ook dat Sertraline op zich allemaal hetzelfde is (de stof die er in zit), maar dat meer mensen last hebben bij wisselen. Dat misschien toch een aantal bijstoffen verschillen.

Met nieuw medicijn heb ik weer last van bijwerkingen. Het lijkt net of ik opnieuw ingesteld moet raken op dit medicijn. Heel vervelend natuurlijk dat voor een paar euro kostenbesparing ik nu een week of 3 last ga hebben van het instellen (ja, ik weet het, zorgkosten zijn te hoog, bla, bla. :-) )

Mijn vraag: wie heeft dit ook meegemaakt of zit er nu middenin?
Heb ik ook een keer gehad. Eerste AD gaf geen enkele bijwerkingen maar toen ik het van een ander merk kreeg, opeens wel. Het zou zogenaamd precies hetzelfde moeten zijn. Niet dus.

Ik zat er al over te denken om te stoppen en dat moment was het juiste zetje in de rug.

Mijn psychiater gaf toentertijd echter wel aan dat als ik wilde hij een notitie kon maken dat ik per se het merk zou moeten krijgen wat ik altijd al had. Dus misschien is dat een optie? Heb er geen gebruik van gemaakt dus geen idee hoe het verder werkt maar het feit dat hij het aanbod geeft dus aan dat het wel mogelijk is. Geen idee of je huisarts dat ook kan doen. Lijkt me wel!
Klantonvriendelijk he, snap je gevoel helemaal.

Ik heb het gehad met efexor. Ik krijg een goedkopere variant en kreeg hier allerlei bijwerkingen door. Kreeg echt de originele niet meer want net iets duurder.

Uiteindelijk een gesprek erover gehad met mijn psychiater en die vertelde dat hij op het recept een teken kan zetten dat duidelijk maakt dat ik echt het origineel moet hebben. De apotheek kon dat niet naast zich neerleggen.

Het is alweer een paar jaar geleden en misschien is dit ook weer afgeschaft maar je kan het altijd proberen.
quote:IkBenIkenbenertrotsop schreef op 02 januari 2014 @ 11:51:

Klantonvriendelijk he, snap je gevoel helemaal.

Ik heb het gehad met efexor. Ik krijg een goedkopere variant en kreeg hier allerlei bijwerkingen door. Kreeg echt de originele niet meer want net iets duurder.

Uiteindelijk een gesprek erover gehad met mijn psychiater en die vertelde dat hij op het recept een teken kan zetten dat duidelijk maakt dat ik echt het origineel moet hebben. De apotheek kon dat niet naast zich neerleggen.

Het is alweer een paar jaar geleden en misschien is dit ook weer afgeschaft maar je kan het altijd proberen.Exact wat ik zeg dus
quote:Lauraontopic schreef op 02 januari 2014 @ 11:59:

[...]

Exact wat ik zeg dus haha ja idd. maar jouw reactie zag ik nog niet toen ik begon met schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!

Er was me inderdaad aangeraden om bij doorgeven recept al aan te geven van origineel enz.

Die specifieke pil heeft echter produktieproblemen en is niet meer in voorraad. De apotheek heeft me de laatste 2 doosjes gegeven die ze toen nog hadden, maar zijn nu op. Half februari wordt weer produktie verwacht. Bij andere apotheken ook niet meer.

Half februari ben ik waarschijnlijk net ingesteld op wat ik nu heb. Tja.

Dat gesol met die pillen de laatste paar weken is gewoon heel vervelend. Zeker omdat ik nogal gevoelig op wisselen reageer.
Tja, dan zit er helaas niks anders op dan je er gewoon bij neer te leggen en die weken even door te bijten .

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven