Suiker schrappen, hoe?

02-01-2014 12:37 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag suiker schrappen. Ik ben namelijk benieuwd of het wegstreppen van suiker mij meer energie zal geven. Ik verwacht dat het mij goed zal doen maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen.

Ik drink zowieso geen frisdrank. Alleen thee, cappucino, water en af en toe een wijntje. Qua eten ook geen gekke dingen, veel groente, weinig koolhydraten.

Het gaat mij dus niet om een dieet of light producten als alternatief, maar echt om een gezondere levensstijl waarbij suiker geen onderdeel meer van uitmaakt.
etiketten lezen op (toegevoegde) suikers?

en verder heb ik niet zo duidelijk wat je wilt schrappen, je gebruikt al geen suiker? (ik neem aan dat je suiker uit koffie en thee weglaat)
Je kunt suiker niet volledig schrappen en dat hoeft ook niet.
.
Suiker echt schrappen is heel lastig omdat het in bijna alle levensmiddelen toegevoegd wordt. Zo zit het in alle sauzen, zelfs mosterd.

Je moet dan telkens heel goed gaan kijken of een product dat je wil kopen echt "suikervrij" is. Vaak kom je dan terecht bij de biowinkel want in de supermarkt zijn die producten niet te vinden. Let ook op met suikervervangers, die hebben vaak eenzelfde effect op het lichaam en houden een behoefte aan suiker in stand.
Alles zo veel zelf maken. Ik maak zelf alle sausjes, dressings e.d. en kook alles vers. Met wat handigheid is dat vrij simpel en kost het maar een paar minuten.

Alleen dingen als mosterd koop ik nog in een pot.
Ik denk dat je al een heel eind bent als je vers koopt, dus geen pakjes mix ed maar zelf je eten kruiden. Pure producten dus, dan weet je zeker wat het is en wat er inzit.

Helemaal zonder suiker is moeilijk, maar het is zeker een goed streven om er in ieder geval zo min mogelijk van binnen te krijgen!
Erger je niet, maar verbaas je!
Als je al heel weinig suiker eet, vraag ik me af of het weglaten van dat resterende beetje effect zal hebben.
Kijk hier eens.
Een wijs persoon leert meer door het stellen van een domme vraag dan een dom persoon leert van een wijs antwoord.
quote:itsme1973 schreef op 02 januari 2014 @ 12:41:

etiketten lezen op (toegevoegde) suikers?

en verder heb ik niet zo duidelijk wat je wilt schrappen, je gebruikt al geen suiker? (ik neem aan dat je suiker uit koffie en thee weglaat)

Ik gebruik zowieso geen suiker in mijn thee idd. Het antwoord was eigenlijk al heel simpel en zoals jij al zegt: etikketten lezen en wat Wollenstonecraft aangaf: de biowinkel bezoeken.

Dat receptenboek lijkt me ook wel interesant. Ik gebruik geen sauzen o.i.d. dus dat scheelt wel al.
Maak ook een verschil met natuurlijke suikers uit fruit, daar is niks mis mee en daar kun je zelf ook veel mee zoeten
Erger je niet, maar verbaas je!
quote:reizenenzo schreef op 02 januari 2014 @ 12:49:

Kijk hier eens.

Thanks! Ik ga gelijk kijken!

quote:cello1987 schreef op 02 januari 2014 @ 12:46:

Ik denk dat je al een heel eind bent als je vers koopt, dus geen pakjes mix ed maar zelf je eten kruiden. Pure producten dus, dan weet je zeker wat het is en wat er inzit.

Helemaal zonder suiker is moeilijk, maar het is zeker een goed streven om er in ieder geval zo min mogelijk van binnen te krijgen!Dit is precies wat ik bedoelde, verse produkten kiezen en er zo min mogelijk van binnen krijgen.
Ja, ik sluit me aan, zoveel mogelijk vers en onbewerkt eten, dan kom je al een heel eind!
De ene keer knap ik er van op en de andere keer knap ik ervan af. Soms kan ik helemaal bijkomen van een stuk chocola of een paar zachte toffees; iets wat niet gelukt was met fruit, brood of (en zeker niet met) groenten, want suiker daaruit betrekken duurt veel langer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:cello1987 schreef op 02 januari 2014 @ 12:49:

Maak ook een verschil met natuurlijke suikers uit fruit, daar is niks mis mee en daar kun je zelf ook veel mee zoetenSuiker uit fruit is ook suiker! Niks mis met het eten van fruit! Maar bijvoorbeeld Fristy is gezoet met fruitsuikers, veelal geconcentreed appelsap, en dan vind ik fruitsuikers geen goed alternatief. Ik drink dan liever yofhurt uit de blender met vers fruit.
Ik koop al jaren mosterd, kruiden, dressing etc etc bij de bio winkel. Gewoon vragen in welk alternatief geen suiker zit. Ik vermijd witmeel. Er zijn ook suikervrije koekjes als je die wel maar je kunt ook zelf bakken. Het is een sport om suikervrij en toch lekker te eten..

Succes!
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Als je het fruit zelf eet: fruit uit suiker wordt langzamer opgenomen door de vezels in fruit.

Ik doe wel eens gewoon een gehakte mandarijn door een dressing, paar rozijnen er doorheen, kaneel, kruiden etc.
Ik ben ook witte suikers en witmeel (tijdelijk) aan het schrappen, om te kijken hoe het me bevalt. Honing gebruik ik, in zeer beperkte mate, nog wel. Verder haal ik de suikers uit fruit, gedroogd fruit en dus een klein beetje honing. Dat ga ik na een tijdje ook weglaten.

Ik eet sowieso erg clean en maak veel zelf, dan hoef je nauwelijks op te letten, merk ik. Sommige voedindsmiddelen zijn van zichzelf zo zoet dat ze het eten meteen zoet maken: dadels, banaan, kokos e.d.. Ik vind het niet zo'n opgave eigenlijk en begin nu, na een paar weken zo goed als suikerarm leven, alles beter te proeven, en ik word misselijk als ik opeens wel suiker binnen krijg (vorige week, vriendin had 'suikervrije' brownies gebakken, met zoveel honing en stroop dat ik er alsnog een 'buzz' van kreeg )...
quote:cello1987 schreef op 02 januari 2014 @ 12:49:

Maak ook een verschil met natuurlijke suikers uit fruit, daar is niks mis mee en daar kun je zelf ook veel mee zoetenJe lijf ziet geen verschil tussen natuurlijke en geraffineerde suikers hoor.
vergeet niet dat je wijntje heel veel suiker bevat!
Bedankt voor jullie reacties, dit waren een beetje de richtlijnen waar ik naar zocht. Benieuwd naar het effect op mijn geest en lichaam.

En idd, ook de wijntjes zullen moeten geminderd.
Je lichaam ziet zeker wel verschil. Geraffineerde suiker is ontdaan van vezels en mineralen en vitamines. Om geraffineerde suiker te verwerken gaat je lichaam dit uit je eigen voorraad stelen om geraffineerde suiker te verteren.

Ikzelf heb een tijdje candidadieet moeten volgen (met succes want na 15 jaar klungelen met medicijnen nu eindelijk verlost!) en dat had best wel een vergaande positieve uitwerking op mij! Toen at ik dus ook geen van nature zoete dingen meet zoals fruit en zoete groentes en geen aaardappels, pasta en brood
geen suiker toevoegen dan ben je al een heel eind. Als je het zelf niet toevoegt dan maakt je lichaam het zelf wel aan. In fruit zit ook suiker, net als in veel groenten.

Suikerloos bestaat niet
quote:Krullevaer schreef op 02 januari 2014 @ 14:05:

[...]

Je lijf ziet geen verschil tussen natuurlijke en geraffineerde suikers hoor.klopt. in tegenstelling tot wat de alternatieve therapeutische kwakzalvers beweren
http://www.gezondheid.be/ ... useaction=art&art_id=6410

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven