Natte boerenkool stamppot

06-01-2014 11:58 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een recept van internet hoe je een lekkere boerenkool stamppot maakt gebruikt, maar nu is het eten mislukt.

Ik heb een te natte boerenkool stamppot.

In het recept stond dat ik een beetje melk en boter moest koken en in de andijvie kon stampen, dat heb ik gedaan met wat jus erbij. Nu is het dus te nat. Is er nu niks meer aan te doen of kan ik het nog droog krijgen??
Boerenkool gebruiken ipv andijvie

Je kan er nog wat aardappels bij koken en doorheen stampen.
Een beetje droge aardappelpuree uit zo'n pakje erdoor stampen maakt het wat compacter.

Succes!
Heb je wat pureepoeder in huis? Of anders binden met een beetje bloem.
Op een laag pitje zetten en dan droog koken? Wel blijven roeren anders brandt de onderste laag zo aan.

Of een aardappel erbij doen.
Pureepoeder ook een goed idee idd.
Poeder is toch zonde van je verse prak?

Gewoon even een paar aardappels erbij stampen. En in het vervolg de melk in kleinere scheutjes erbij doen.
Kun je het ergste vocht niet afgieten? Als het echt heel nat is heb je dat wrs niet gedaan voor het stampen en zou ik dat alsnog proberen.
Verstuurd vanaf mijn Ipad
een beetje panneermeel kan ook. of een geraspte aardappel of geraspte kaas.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Het is heel normaal om boter en melk toe te voegen aan een stamppot. Maar eerst stampen, nadat je het vocht hebt afgegoten (en opgevangen) en dan het vocht, melk, boter e.d. toevoegen tot de juiste consistentie is bereikt. Dus beetje voor beetje.

Heb je nu andijvie of boerenkool stamppot gemaakt?

Boerenkool kook ik altijd mee met de aardappels, andijvie voeg ik toe als de aardappels gestampt zijn. Andijvie laat altijd nog wat vocht los, en daar wordt de stamppot smeuiger van. Ik voeg dan ook pas vocht toe als de andijvie zo'n beetje geslonken is.

Voor nu zal ik een aardappel koken en die toevoegen. Zo'n pakje zou ik zonde vinden.
Meer water erbij en het soep noemen
quote:Istar_ schreef op 06 januari 2014 @ 11:59:

Je kan er nog wat aardappels bij koken en doorheen stampen.Waar staat dat ik andijvie heb gebruikt? Ik heb boerenkool gebruikt
Lees je openingspost eens terug, daar staat en boerenkool en andijvie.
quote:Dahlia74 schreef op 06 januari 2014 @ 12:10:

Het is heel normaal om boter en melk toe te voegen aan een stamppot. Maar eerst stampen, nadat je het vocht hebt afgegoten (en opgevangen) en dan het vocht, melk, boter e.d. toevoegen tot de juiste consistentie is bereikt. Dus beetje voor beetje.

Heb je nu andijvie of boerenkool stamppot gemaakt?

Boerenkool kook ik altijd mee met de aardappels, andijvie voeg ik toe als de aardappels gestampt zijn. Andijvie laat altijd nog wat vocht los, en daar wordt de stamppot smeuiger van. Ik voeg dan ook pas vocht toe als de andijvie zo'n beetje geslonken is.

Voor nu zal ik een aardappel koken en die toevoegen. Zo'n pakje zou ik zonde vinden.Ik heb de boerenkool en de aardappelen eerst gestampt voordat ik er melk en de boter erbij deed, maar een beetje teveel melk waarschijnlijk ;) bedankt voor de tips, het enige wat ik nu nog in huis ervoor heb is bloem. Dus probeer dat wel,
Roos je, lees je OP eens.
quote:roos_je schreef op 06 januari 2014 @ 11:58:

In het recept stond dat ik een beetje melk en boter moest koken en in de andijvie kon stampen, dat heb ik gedaan met wat jus erbij. Nu is het dus te nat. Is er nu niks meer aan te doen of kan ik het nog droog krijgen??
quote:Istar_ schreef op 06 januari 2014 @ 11:59:

Je kan er nog wat aardappels bij koken en doorheen stampen.Ik zie het al;) bedoel de boerenkool
Op de zak van de AH-boerenkool staat precies het recept. Na het koken goed je aardappels en boerenkool afgieten, scheutje melk is niet nodig, klontje boter is wel lekker en stampen maar.
Hahaha zo heb ik ook een keer boerenkoolsoep gemaakt ik was zestien en mocht koken van mijn moeder. Alleen had ik boerenkool uit pot... Daar zit dus veel vocht bij... Ach, al doende leert men, alleen jammer dat mijn moeder dat voorval elke keer weer ophaalde
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:Istar_ schreef op 06 januari 2014 @ 12:04:

Poeder is toch zonde van je verse prak?

Gewoon even een paar aardappels erbij stampen. En in het vervolg de melk in kleinere scheutjes erbij doen.

En voortaan de aardappels na het koken en voor het stampen wat droger laten stomen, net als gewoon bij aardappelen koken

Ik kook de aardappelen en boerenkool ook nooit in 1 pan, oa om die reden

Dus kook nog wat aardappelen, laat die goed droog worden en dan ze erdoor heen doen, 1 voor 1 en steeds kijken wat het effect is. Volgende keer ook niet alle melk in 1 keer er doorheen doen
Je bent zelf een theepot
quote:SuzanneSuus schreef op 06 januari 2014 @ 14:18:

[...]

En voortaan de aardappels na het koken en voor het stampen wat droger laten stomen, net als gewoon bij aardappelen koken

Ik kook de aardappelen en boerenkool ook nooit in 1 pan, oa om die reden

Dus kook nog wat aardappelen, laat die goed droog worden en dan ze erdoor heen doen, 1 voor 1 en steeds kijken wat het effect is. Volgende keer ook niet alle melk in 1 keer er doorheen doenIk heb de aardappelen en de boerenkool ook apart gekookt, maar gewoon teveel melk er door heen gedaan. Ik heb nu wat bloem erbij gedaan en het is nu droog. En het smaakt ook nog eens goed. Dus dankjewel voor de tips
De stamppot was niet meer te redden. Na 2 happen zei me vriend dat we beter naar de snackbar kunnen gaan haha
Eet je dat als lunch dan?
Zeg maar Spijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven