Claustrofobie

10-09-2013 14:16 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een aantal jaren heb ik wat last van claustrofobie. Niet super erg, maar begin er toch wel steeds meer last van te krijgen en dat wil ik niet.

Ik kan alles best wel beredeneren dat het nergens op slaat dat ik het benauwd krijg, maar dan wordt het volgens mij alleen maar erger. Ik krijg het bv ook al benauwd in een caravan of tentje.

Ik denk wel dat het erger is in het donker, maar dan lig ik me ook te bedenken dat het nergens voor nodig is, dat ik genoeg ruimte heb en dat er zelfs allemaal frisse lucht door het tentdoek kan.

Maar ook in de file kan ik het benauwd krijgen, niet altijd, maar soms vliegt me dat gewoon aan. Verstandelijk weet ik het dus heel goed dat het onzin is en dat het gewoon tussen mijn oren zit.

Toch heb ik verschillende dingen die ik zo graag wil doen, bv zou ik graag in het ondergrondse gangenstelsel onder Parijs willen lopen. Met een klein tentje trekken door de Pyreneeën, nu vliegt het me al aan als ik er aan denk en krijg ik het op die manier al benauwd. Moet ik zulke dingen dan allemaal maar opgeven door zoiets stoms?

Is er niet online iets te vinden dat mij kan helpen of weet iemand een heel goed boek erover?
Online is er van alles over te vinden.
verba volant, scripta manent.
Ik kom ook wel verschillende dingen tegen, maar zijn er mensen die ervaring hebben met iets wat echt werkt en wat is dat dan?
het enige wat helpt is de angst opzoeken, evt mbv een hulpverlener, gedragstherapie bijv.

ik herken je angst een beetje, ik ben bang voor liften, en vind het eng om wc's op slot te doen etc

geen ervaring met therapie hier voor
Ik doe ook alles wel hoor, of zoveel mogelijk. Maar laatst één nachtje in een tentje en dan slaap ik het grootste gedeelte van de nacht niet, wat ik zelf dan weer aanstellerij vind.

Ik wil zulke dingen gewoon kunnen doen, omdat ik het altijd leuk heb gevonden. In de file is natuurlijk niet leuk, maar is toch raar dat ik het daar benauwd krijg als ik daarover nadenk. En dat denken niet kan stoppen.

Ik had gehoopt dat er iets van een boek of een online soort therapie of zo zou zijn.
google eens op online therapie voor angst
Zonder reclame te willen maken, denk ik oprecht dat ik je wel zou kunnen helpen hiermee. Dus stuur me gerust een pb als je dat wilt!
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-01-2014 12:17
Reden: oproep
% gewijzigd
Claudia, ga je nou alle oude topics over fobiën uppen? Denk niet dat dat opschiet. Plaats een oproepje op het prikbord, dat is ervoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven