Correct ventileren v.s. koel slapen

19-01-2014 15:09 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een beetje vage titel misschien, maar hierbij de uitleg: Om ons huis te voorzien van verse lucht en vocht kwijt te raken, ventileer ik alle kamers 2 keer per dag; ramen wijd open en een minuut of 5 flink doorluchten. Wat ik begrepen heb, raak je zo het meest effectief vocht kwijt, en is de kans op schimmelvorming het kleinst. Omdat de ruimtes niet door en door afkoelen, zijn ze daarna ook weer relatief snel opgewarmd.

Dan de slaapkamer; ik slaap het liefst met het raam open 's nachts. Ook in de winter. Na een nacht met dichte ramen, word ik met een enigszins uitgedroogd en benauwd gevoel wakker. Alleen als het knetterhard vriest, heb ik de neiging 's avonds het raam dicht te laten, na flink luchten. Overdag hebben we de slaapkamer op een graad of 17.

Partner en ik doen dit al jaren, en dat was nooit een probleem. Sinds we een eigen huis hebben, heeft partner echter de neiging om in de winter het slaapkamer dicht te laten. Waarom? Omdat hij bang is voor schimmelvorming. Blijkbaar was dit bij gehuurde woningen niet zo belangrijk, maar in een eigen huis wel?! Hij heeft het gevoel, dat alle extra isolatie die we hebben gedaan (drielaags-glas; muurisolatie), eigenlijk dus voor niets was...

Wat is nou het best, woonklimaat-technisch gezien?
Waarom zou je schimmels krijgen van een dicht huis? Ik dacht altijd dat schimmels het beste gedijen in een vochtige omgeving, dus dat het raam dicht laten dan juist meer schimmel veroorzaakt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:Belle73 schreef op 19 januari 2014 @ 15:12:

Waarom zou je schimmels krijgen van een dicht huis? Ik dacht altijd dat schimmels het beste gedijen in een vochtige omgeving, dus dat het raam dicht laten dan juist meer schimmel veroorzaakt.

Schimmels gedijen goed in vocht. Vocht verzamelt zich in huis (koken, ademen, drogende was, zweten, badkamer, kamerplanten, etc.), en begint te condenseren wanneer het afkoelt. Dan krijg je waterdruppels, en dat zijn de plaatsen waar de schimmel dan begint te groeien. Daarom zijn er bijv. vaak in de buurt van slechte kozijnen schimmels te vinden, daar lekt er warmte weg, en op die koude plekken begint het dan.

In de slaapkamer liggen we 's nachts met 2 man vocht te produceren (wat zeggen matrassenverkopers altijd, een liter ofzo verlies je per nacht). En dat in een koele omgeving, dus grotere kans op condensatie. En gecondenseerd vocht raak je lastiger kwijt dan vocht in de lucht.

Ik heb het gevoel dat ik het beide kanten op kan beredeneren, maar weet niet meer wat nu juist is...
Raam open doe je voor de ventilatie en dus om schimmels tegen te gaan. In huis is het (bijna) altijd vochtiger dan buiten. Ramen dicht doen om schimmel te voorkomen lijkt mij dus niet logisch.

Dat het raar is om enerzijds isolatiemaatregelen te nemen om dan vervolgens voor de ventilatie continue ramen open te hebben (wat officieel wordt geadviseerd: in geisoleerde huizen altijd ramen op een kier), ben ik wel met je eens.

Mijn huidige huis is slecht geisoleerd en heeft enkel glas en ik twijfel erg om daar in te gaan investeren. Mijn gasrekening is hoger maar ventileren gaat hier vanzelf. Ik heb (haast) nooit condensvorming op ramen ofzo.
Ik heb de ramen altijd open in mijn slaapkamer. Als ik ze in de winter bij hoge uitzondering dicht laat (deze winter nog niet voorgekomen want dat doe ik echt alleen maar als het zwaar vriest) dan zijn de ramen aan de binnenkant nat! (En stijf bevroren ) dit omdat het vocht dat je met ademen en zweten produceert niet weg kan. Open laten dus!
Maar laten jullie de ramen dan echt open tijdens het slapen? Of op een kier? Ik vind het een beetje eng eigenlijk om met de ramen open te slapen. En worden jullie niet wakker van geluid of de kou dan?
quote:hiltje schreef op 19 januari 2014 @ 15:26:

Raam open doe je voor de ventilatie en dus om schimmels tegen te gaan. In huis is het (bijna) altijd vochtiger dan buiten. Ramen dicht doen om schimmel te voorkomen lijkt mij dus niet logisch.

De redenering zou dus zijn dat je het vocht dat je 's nachts produceert in een warmere kamer verzamelt, en daarna 's ochtends flink ventileert en de boel weer kwijtraakt. En warme lucht kan ook meer vocht opnemen dan koude lucht...

Zou de Vereniging Eigen Huis hier een logische uitspraak over kunnen doen?
quote:jessicaaa schreef op 19 januari 2014 @ 15:41:

Maar laten jullie de ramen dan echt open tijdens het slapen? Of op een kier? Ik vind het een beetje eng eigenlijk om met de ramen open te slapen. En worden jullie niet wakker van geluid of de kou dan?Met de ramen gekiept, bedoel ik. Wijd open, dan wordt het me te licht binnen. Qua veiligheid zou het op zich wel kunnen, waar wij wonen. Van de kou word ik niet wakker, dat is een kwestie van een goed dekbed hebben. Van geluid wordt ik in principe ook nooit wakker. Zelden krijg ik om 5 uur 's ochtends mee dat de overbuurman met z'n vrachtautootje vertrekt, maar verder is het hier stil.
quote:rastan schreef op 19 januari 2014 @ 15:35:

Ik heb de ramen altijd open in mijn slaapkamer. Als ik ze in de winter bij hoge uitzondering dicht laat (deze winter nog niet voorgekomen want dat doe ik echt alleen maar als het zwaar vriest) dan zijn de ramen aan de binnenkant nat! (En stijf bevroren ) dit omdat het vocht dat je met ademen en zweten produceert niet weg kan. Open laten dus!Dan heb je het over enkel glas (hoop ik toch!)?
Het raam in de slaapkamer staat altijd open, behalve als ik de deur uitga alhoewel het een heel gedoe is om een kantelraam van buitenaf los te maken. Hoe kouder het is, hoe beter ik slaap, onder een zomerdekbed.
verba volant, scripta manent.
Vijf minuten ventileren heeft geen zin, minstens twintig minuten.
Ik heb ook de ramen op kantelstand staan. TO, kun jouw ramen niet op de kantel stand?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:MarianneDavids schreef op 19 januari 2014 @ 15:46:

Het raam in de slaapkamer staat altijd open, behalve als ik de deur uitga alhoewel het een heel gedoe is om een kantelraam van buitenaf los te maken. Hoe kouder het is, hoe beter ik slaap, onder een zomerdekbed.

Een gekiept raam van buiten open krijgen, is voor een inbreker een fluitje van een cent! Als je dat niet gelooft, praat dan eens met iemand van de politie. Een gekiept raam is bijna net zo (on)veilig als een wijd openstaand raam...

quote:MarianneDavids schreef op 19 januari 2014 @ 15:48:

Vijf minuten ventileren heeft geen zin, minstens twintig minuten.In een kamer alleen het raam vijf minuten open is niet het effectiefst. Vijf minuten ventileren met daarbij alle ramen en deuren tegen elkaar open schijnt wel afdoende te zijn.
quote:Belle73 schreef op 19 januari 2014 @ 15:54:

Ik heb ook de ramen op kantelstand staan. TO, kun jouw ramen niet op de kantel stand?Kantelstand=kiepstand. Ja dus, die heb ik gekiept 's nachts.
Mijn slaapkamerramen staan dag en nacht open (kantelramen). Ik doe ze alleen even dicht als ik ze moet lappen (lees, zelden...). En dat al 7 jaar aan een stuk door. Geen vocht en geen schimmel in huis hoor.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:tof schreef op 19 januari 2014 @ 15:57:

[...]

Een gekiept raam van buiten open krijgen, is voor een inbreker een fluitje van een cent! Als je dat niet gelooft, praat dan eens met iemand van de politie. Een gekiept raam is bijna net zo (on)veilig als een wijd openstaand raam...

[...]

In een kamer alleen het raam vijf minuten open is niet het effectiefst. Vijf minuten ventileren met daarbij alle ramen en deuren tegen elkaar open schijnt wel afdoende te zijn.Ik weet ook hoe je het open krijgt, palletje onderaan maar je moet wel een schroevendraaier o.i.d. gebruiken, ik heb het een keer gedaan bij een buurvrouw die de sleutel aan de binnenkant van de deur had laten zitten en toevallig het raam had openstaan maar bij mij zit er een kierstandhouder op en aan de buitenkant zit een metalen hor. Een inbreker moet eerst het hor eruit halen en dan de kierstandhouder doorzagen.
http://www.rijksoverheid. ... mijn-huis-ventileren.html
In de kamer waar ik slaap is het fris. De storm giert door de kieren en het is er altijd fris ook al is er een hittegolf buiten. Dat vind ik een fijn slaapklimaat. Lekker onder de warme dekens.
Nadeel is wel het luide gegier bij harde wind.
quote:lilalinda schreef op 19 januari 2014 @ 16:13:

http://www.rijksoverheid. ... mijn-huis-ventileren.html

Ik wilde die link ook al komen plakken.

Om uw huis goed te ventileren moet u dag en nacht voldoende ventilatieroosters en klepraampjes openzetten. Ventileer vooral ook na het koken, douchen en slapen. Alleen luchten (zoals de ramen korte tijd openzetten) is niet genoeg. Na een half uurtje is de frisse lucht namelijk verdwenen en hopen vocht en bepaalde stoffen zich weer op in de woning.
En dit is het advies van het Longfonds:

Zorg voor frisse lucht

Frisse lucht is heel belangrijk, ook binnenshuis. Zorg dat er thuis, op het werk en op school 24 uur per dag voldoende wordt geventileerd. Dat doet u door bijvoorbeeld de ventilatieroosters open te zetten of een raam op een kier te zetten. Lucht daarnaast elke dag een half uur goed door het raam helemaal open te zetten.
quote:tof schreef op 19 januari 2014 @ 15:57:

In een kamer alleen het raam vijf minuten open is niet het effectiefst. Vijf minuten ventileren met daarbij alle ramen en deuren tegen elkaar open schijnt wel afdoende te zijn.

TO, is het je (man) nooit opgevallen, dat de meeste dichte slaapkamerramen 'sochtends helemaal beslagen/vochtig zijn. Dat kan toch nooit fris zijn en dat vocht blijft in huis hangen.

Heel wat jaren geleden is er een spotje op TV geweest over ventileren.

Om goed te ventileren moet je niet in minuten denken.

Ze lieten in dat spotje ook zien dat na het sluiten van het raam, de frisse lucht al na een paar minuten niet zo fris meer was.

Je kan ook indirect ventileren. Niet het eigen slaapkamerraam open, maar een ander raam op dezelfde verdieping en dan de slaapkamerdeur open laten. Dan heb je er ook wel wat profijt van.

Zelf slaap ik altijd met raam open, heerlijk fris. Ik merk het ook meteen als ik ergens ben waar amper een raam open komt. De lucht is dan veel bedompter.
Luchten is geen vervanging voor continue ventilatie. Ik heb ook altijd een bovenraampje open op de slaapkamer.
Ik slaap met de ramen dicht, als ik ze open laat krijg ik het benauwd door het temperatuurs verschil. Bovendien met al die regen wordt het met de ramen open alleen maar heel erg vochtig in huis. Zet maar eens ergens een luchtvochtigheidsmeter neer. Nu is het koud buiten en met de regen is het dan zo'n 90-95% . Met de hele nacht de ramen open haal je alleen maar vocht IN je huis. Super ongezond als je astma hebt zoals ik.

Ik lucht kort, en laat mijn bed de hele dag open liggen zodat het goed droogt. En wel altijd ventilatie open en de deur naar de overloop open.
quote:tof schreef op 19 januari 2014 @ 15:46:

[...]

Dan heb je het over enkel glas (hoop ik toch!)?Ja - kiepraampje, enkel glas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven