Werk & Studie alle pijlers

Baal van mijn studieschuld

30-01-2014 18:54 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames,

Zoals de titel al zegt: ik heb een studieschuld. 24K om precies te zijn en daar baal ik steeds meer van. Ik heb dan wel werk en los ook elke maand af, maar dit gaat mij niet hard genoeg. Ik wil dus dit jaar extra aflossen om het totaalbedrag te verkleinen. Het zou mooi zijn als ik het al onder de 20K kan duwen. Dit geeft al een beter gevoel.

Hoe gaan jullie om met je studieschuld? Baal je ervan? En wie heeft ervaring met het grootschalig delgen van deze schuld. Wil graag volgend jaar een huis kopen en heb dan geen trek om elke maand 160 af te lossen. Baal nu al van de DUO-post elke maand weer.
hier nog 1.

ik begin deze maand met het aflossen, 123 euries 15 jaar lang.

schuld is 18000.
Heel hard gespaard en toen in een keer afbetaald. Ik dacht: dan hoef ik nooit meer die klote-afschrijvingen te zien en kan ik echt beginnen met sparen.

Maar ik had dan ook geen 24K...
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Bij mij wordt het automatisch afgeschreven. Heb toevallig van de week uitgerekend dat ik binnen vier jaar door zelf te sparen het af kan lossen ipv nog ruim 12 jaar aflossen. Nu dus hard aan het sparen...
Had een kleiner bedrag. In eerste instantie loste ik gewoon maandelijks af, was ook niet zoveel, maar toen zag ik wat het effect van rente was... toen ben ik steeds als ik iets over had, dat af gaan lossen. Dat gaat wel heel lekker hoor en is niet ingewikkeld. Het is gewoon motiverender om het gedrag wat sneller omlaag te zien gaan.
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Heb ook een studieschuld.

Of ik er van baal? Zeker!

Maar, ben ook blij dat ik de opleiding gedaan heb en nu een fijne baan heb... Moet ook nog een jaartje of drie maandelijks aflossen, en daarna kan ik gaan sparen :-)
Ik had geen studieschuld, maar wel een schuld van bijna 10.000 euro door big spending. Wat nog erger is dan een studieschuld, want bij een studieschuld heb je er tenminste nog - als het goed is - een diploma aan overgehouden.

Mijn plan van aanpak was een hele tijd amper nog nieuwe kleren kopen, geen smartphone, geen telefoonabonnement, niet op vakantie gaan, een goedkope kapper en schrappen wat er maar geschrapt kon worden. En een betere baan. Het was niet leuk, maar noodzakelijk, want met de gewone aflossingen verminderde mijn schuld amper vanwege de rente.

Het gevoel dat je krijgt als je je allerlaatste aflossing doet van die 10.000 euro is geweldig. En het saldo van je lening op 0 staat.
Ik betaal minder rente over mn studieschuld dan ik krijg op mn spaarrekening, dus ik ga zeker niet versneld aflossen.
Zeg maar Spijker.
Hier ook. Ik ben nog bezig maar als ik dit jaar afstudeer heb ik ook ongeveer 24K. Plan is om bovenop het bedrag van duo elke maand 200 extra af te lossen.

Het is zuur, maar ik heb geen spijt van de schuld.
Hoeveel rente betaal je Twijfelman? Dat verschilt nogal merkte ik laatst toen ik het met vriendinnen erover had.

Ik betaal 3,8 % rente, een rente die ik nooit krijg over mijn spaargeld, dus ik wil m zo snel mogelijk afbetalen. Maar als je maar 1 % betaalt, dan zou ik gewoon je aan de aflossing houden.

Heb afgelopen jaar een huis gekocht en verbouwd dus alleen maar mn spaargeld uitgegeven maar ben nu wel van plan het zo snel mogelijk af te lossen (13.000 geloof ik, betaal 98 euro pm)
Hier ook. Dikke 25K.

Baal ik? Ja ontzettend vooral omdat ik zo stom ben geweest om toen de tijd maximaal bij te lenen. Reden: zodat ik uit huis kom ( moest kon niet meer met mijn vader in een huis wonen, ruzie enzo lang verhaal).

Werken naast mijn studie lukte niet, te zwaar.

En het ergste: ik heb de studie niet eens gehaald. Na 4 jaar moest ik stoppen, liep te ver achter kon het niet meer aan. Baal dus super hard.

Maar ik kan wel blijven balen en boos zijn op mezelf dat ik zo stom ben geweest toen maar daar schiet ik niks mee op.

Ik betaal nu elke maand ¤100 af. Meer kan ik niet missen, moet ¤34 verplicht afbetalen, rest gaat automatisch extra eraf. Vakantiegeld gaat voor het grootste deel ook naar de DUO.

Eigen schuld, ik heb mijn billen gebrand en moet nu op de blaren zitten.

Spijt? Ja absoluut. Zou alles nu totaal anders doen.
Ik heb ook een studieschuld, een hele dikke. Ik baal daar helemaal niet van, want ik eet er verschrikkelijk goed van nu. En ja, dan moet je dus terugbetalen, deal with it. Je moet nu niet gaan treuren om keuzes die je in het verleden hebt gemaakt.
160 euro wordt wel een steeds kleiner deel van je inkomen
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ook hier een stevige studieschuld. Een tijdje (samen met mijn man) hard gespaard. Had alles in een keer af kunnen lossen maar de rente is lager dan de (netto) hypotheekrente. Dus bij ons is het gewoon deel vd maandlasten.
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 30 januari 2014 @ 19:37:

Ik heb ook een studieschuld, een hele dikke. Ik baal daar helemaal niet van, want ik eet er verschrikkelijk goed van nu. En ja, dan moet je dus terugbetalen, deal with it. Je moet nu niet gaan treuren om keuzes die je in het verleden hebt gemaakt.Precies. Als het op dat moment de juiste keuze was dan is het goed.
quote:Spijk-er schreef op 30 januari 2014 @ 19:26:

Ik betaal minder rente over mn studieschuld dan ik krijg op mn spaarrekening, dus ik ga zeker niet versneld aflossen.Dit dus. De rente bij mij is 0,8 geloof ik.
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 30 januari 2014 @ 19:37:

Ik heb ook een studieschuld, een hele dikke. Ik baal daar helemaal niet van, want ik eet er verschrikkelijk goed van nu. En ja, dan moet je dus terugbetalen, deal with it. Je moet nu niet gaan treuren om keuzes die je in het verleden hebt gemaakt.

Dit.

Wie kiest om te lenen kiest voor een schuld, simpel.

Ik heb acht jaar lang hamburgers staan bakken bij Mc Donalds, voor en na mijn colleges. Scheelt enorm in de kosten.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
.
Ik heb een studieschuld van zon 20k...man had kleine 30 k...nu nog 24-25K ofzo...maar hey..door de afbetaling van ¤250 per maand...heeft hij wel een inkomen dat heel erg veel meer is dan het minimumloon (gok zon 50k op jaar basis en een leaseauto) dus als hij nooit had gestudeerd maar ongeschool werk had gedaan...had hij nu misschien 25k verdient (geen idee wat momenteel modaal is) zonder leaseauto ..
Als ik klaar ben heb ik ongeveer het dubbele van jouw schuld, TO. Tja, af en toe baal ik er wel van. Aan de andere kant, mocht ik opnieuw kiezen, zou ik het weer zo doen. Ik had er goede redenen voor en het heeft me ook voordelen gegeven. Dus ondanks wat baalmomentjes, geen spijt.
Liever elitair dan een pauper!
Ach, het is allemaal relatief.

Mijn schuld bij de bank is het tienvoudige, geleend voor het opstarten van mijn b.v..

Ik los alleen wel veel sneller af.
Ik baal ook! Heb nu 20 K openstaan… Aan de andere kant kon ik wel goed leven met de lening, had er niet aan moeten denken nog thuis te wonen. Maar 1 jaar lening vind ik verspild, dat jaar had ik achteraf niet meer moeten lenen… Niks meer aan te doen!
pff ben ik blij dat een studie voor mijn betaald word!
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Ik baal ook enorm van mijn studieschuld! Vooral omdat het toen bewust een investering was, vervolgens de crisis uitbrak en ik nu krom moet liggen om het terug te betalen omdat die goede baan er nog steeds niet is.
quote:ladygaga_xx schreef op 30 januari 2014 @ 21:02:

pff ben ik blij dat een studie voor mijn betaald word! Goed studeren he dan schrijf je straks misschien wel foutloos.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven