Manwijf

14-02-2014 18:36 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
'Wat een manwijf'.'Is dat een vent? Nee gewoon een lelijk wijf'. Sinds een aantal jaar hoor ik dit soort opmerkingen die ik nogal pijnlijk vind. Toegegeven, ik ben geen meisjes meisje, zeker wanneer ik wat zwaarder ben heb ik, vind ik, een wat mannelijk gezicht. Wel zie ik er altijd verzorgd uit, netjes gekleed (geen jurkjes), sieraden om.

Toch hoor ik wel vaker opmerkingen van onbekenden op straat/ in het café etc. die commentaar leveren op mijn uiterlijk. Hoewel ik weet dat ik dat gewoon van mij af moet laten glijden, raakt het mij wel.

Net weer.'Die vrouw lijkt op een jongen' zei een man die met twee vrouwen langs mij liep. Er was overigens verder niemand in de buurt. Hoewel ik van binnen boos werd, durfde ik niet naar hem toe te lopen en er wat van te zeggen.

Maar eerlijk: soms twijfel ik of ik het echt goed hoor. Een half jaar geleden heb ik voor het eerst een psychose gehad (stemmen horen, achtervolgingswaan). Het gaat nu stukken beter, ook weet ik nu dat ik o.a. de neiging heb om een eigen invulling te geven aan dingen die ik half opvang/ niet helemaal goed hoor. Als je mij loept: ik opende eerder een topic over geluidsoverlast van mijn buren (luid gepraat), waarvan achteraf bleek dat realiteit (luid en vervelend gepraat) en verbeelding (bedreigende woorden, in de gaten worden gehouden) voor mij in elkaar overliepen.

Van sommige opmerkingen die ik in het voorbijgaan opvang kan ik voor mijzelf rationaliseren dat die mensen het waarschijnlijk niet echt over mij hadden, want waarom zouden ze. Maar andere zijn duidelijk hoorbaar en voor mij echt, zoals die man van net: mensen kijken mij aan en zeggen vervolgens zoiets als bovenstaande. Dat doet mij altijd pijn, want waarom zeg je zoiets? Voelen mensen zich beter als ze zoiets over een ander zeggen?

Overigens heb ik nu therapie om met het horen van stemmen om te gaan. Ik hoorde de stemmen bijna uitsluitend thuis en dit komt veel minder voor. Ik heb het bovenstaande nog niet uitgebreid besproken met mijn behandelaar, het leek nog niet zo belangrijk als andere knelpunten. Het is mij wel opgevallen dat ik zulke dingen al langer hoor, al ver voordat ik mijn psychose kreeg. Zodra ik nu zulke opmerkingen hoor, ben ik aan het afwegen of het echt of ingebeeld is. Het moment om dan op degene af te stappen en te vragen 'heb je het soms over mij?' (om voor mijzelf te bevestigen dat het echt/ ingebeeld is) is dan weer voorbij. Of ik durf het niet, uit angst dat de ander daadwerkelijk zegt 'ja, we hadden het over jou'.

Het is voor mijzelf niet zo duidelijk wat ik met dit topic wil. Ik weet dat er een ander topic is waar mensen meeschrijven die een psychose hebben (gehad). Het voelt een klein beetje als een opluchting voor mij om het hier op te schrijven. Misschien hebben jullie tips over hoe hier mee om te gaan?
quote:soof86 schreef op 14 februari 2014 @ 19:30:

[...]

Die twijfel vind ik soms het meest vervelend ja. Ik heb het ook al vaker aan mijn psycholoog uitgelegd, maar echte handvatten om ermee om te gaan heb ik niet. Behalve dan mijn gedachten uitpluizen en kijken of iets een aannemelijke gedachte is en of dat er andere verklaringen zijn voor dat wat ik denk te horen.

Omdat ik zo heftig op dit eerste AP reageerde ben ik er een beetje huiverig voor geworden. Maar ik wil wel doen en nemen wat er voor nodig is om beter te worden.Anders een heeeele lage dosering als start, heb je minder kans op heftige reacties. Indien nodig kan een apotheker piepkleine doses (laten) bereiden en sommige AP zijn in drankvorm, dat is ook vaak gemakkelijker doseren.
Ik voel me zo moedellooos
Fijn dat het beter in huis gaat maar het verlegt zich dus nu naar de mensen op de straat. Bel maar even naar de hulptroepen die momenteel wel aanwezig zijn.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Vind je zelf dat je er mannelijk uitziet? Stoor je je er aan? Dan kan je er iets aan doen (ander kapsel, nieuwe kleding, hakken, sieraden). Vind je jezelf prima? Lekker zo laten.
quote:tjjjjjemig schreef op 14 februari 2014 @ 19:17:

Ik zou een afspraak maken met je spv'er . Het lijkt of je er erg mee zit!

Ik kan me overigens niet voorstellen dat mensen zo vaak naar over jouw uiterlijk zouden spreken (niet dat ik je niet geloof, maar het zou inderdaad ook met je eigen gevoeligheid te maken kunnen hebben). Ik heb ook de ervaring dat mensen vaak helemaal niet bezig zijn met een ander (hoe belangrijk is een vreemde voor hen). Iets kleins: als ik een pukkel heb, denk ik dat mensen alleen daar maar op letten, terwijl hun blik juist ging naar mijn stralende lach (ik noem maar wat ). Ik heb het idee dat anderen bijna nooit zo hard oordelen over jou dan dat je zelf zou doen! Houd inderdaad vooral van jezelf!! Je klinkt heel eerlijk, dat trekt mensen aan! Of je er nou mooi of lelijk uitziet, zou de goede mensen niets moeten kunnen schelen

Het lijkt mij inderdaad vrij sterk dat andere mensen, onbekenden, zich zo met mij bezig zouden houden. Dat iets aan mij hen opvalt en dat dat aanleiding is om iets negatiefs erover te zeggen. Dat is mijn ratio. Ik snap je voorbeeld ook zeker.

Toch voelt het voor mij heel anders. Ook weet ik dat sommige mensen helaas wel zo oppervlakkig en bot kunnen zijn.

Maar je hebt wel gelijk: voor de mensen die er voor mij echt toe doen, maakt het helemaal niet uit hoe ik eruit zie.
Zolang jou geen dreigend ontslag boven je hoofd hangt vanwege je uiterlijk zou ik kritiek niet serieus nemen. Als er maar een paar mensen zijn die van je houden is alles goed.
quote:blommit schreef op 14 februari 2014 @ 19:23:

Je zegt dat je eruit ziet als een manwijf. Dat klinkt erg degrinerend. Haat je jezelf? De meeste mensen haten anderen niet omdat ze niet voldoende in hen geïnteresseerd zijn. Je moet echt emoties aan iemand willen besteden om heftige gevoelens als haat te hebben en verreweg de meesten zijn daarvoor teveel met zichzelf bezig.

Daar heb je een punt. Mensen die mij zo vluchtig zien investeren daar waarschijnlijk niet de aandacht of emotie in die nodig is om een heel lelijke opmerking te kunnen maken.

Nee ik haat mijzelf niet. Ik vind mijzelf er wel wat mannelijk uitzien, ik ben weer wat aangekomen. Daar ben ik zwaar ontevreden over en in voorgaande jaren ook wel lichtelijk ongelukkig mee geweest.
Zoals je al zelf aangeeft, mensen die zulke opmerkingen maken doen dat om zichzelf beter te laten voelen.

Het gaat om jou, hoe jij je voelt in je vel, daar heeft een ander niks over te zeggen.

Voel je je niet fijn in je vel over je uitstraling, en het is te veranderen, dan pas adviseer ik om daar aan te gaan werken, puur omdat je dat gelukkiger zou kunnen maken.

Maar niet voor een ander, maar voor jezelf.

Ik strijd ook tegen een zelfbeeld probleem, en zit ook in therapie.

Herken heel goed dat als je respectloze dingen hoort, al gaat het niet over jezelf, je je al aangesproken voelt.

Sommige zouden er echt aan moeten werken om een beter persoon te worden.

Hoop niet dat dit een beetje raar klonk om te zeggen allemaal.
Vreselijk dat er zulke botte, onbeschofte mensen zijn (en dan zeg ik het nog netjes).

Het zegt echter meer over hen dan over jou!

Er blijven altijd mensen die het leuk vinden om anderen te kleineren.

Ik snap zulke mensen dan ook niet.

Ik kan het heel goed begrijpen dat je er verdrietig van wordt, woorden kunnen iemand helemaal breken...

Hier een van mij.
Elke les, waar je van leert, maakt het pad vrij voor nog waardevollere lessen. Elke les, die je negeert, komt steeds weer terug.
quote:573g8b schreef op 14 februari 2014 @ 19:37:

[...]

Volgens mij wordt alleen op internet zo gedacht. In een virtuele wereld kan iedereen zich omringen met de mooiste vrouwen en ben je zelf ook gemakkelijk de knapste, de slimste of een blauwe olifant.

Misschien denk ik een beetje te cynisch over de offline wereld, en dat mensen zo hard en beperkt oordelen.

Haha ja een blauwe olifant. Er is een heel bekende strip van The New Yorker, met twee honden die achter een computer zitten: "On the internet, nobody knows you're a dog".
quote:tjjjjjemig schreef op 14 februari 2014 @ 19:38:

[...]

Anders een heeeele lage dosering als start, heb je minder kans op heftige reacties. Indien nodig kan een apotheker piepkleine doses (laten) bereiden en sommige AP zijn in drankvorm, dat is ook vaak gemakkelijker doseren.Ik zal in gesprek met de psych en svp'er kijken of dat misschien toch nodig is. Ik was al heel opgelucht dat ik niet een super zware psychose heb (raakte de grip op de werkelijkheid niet helemaal kwijt) maar ik wil ook niet te snel stappen maken, dingen zoals AP overslaan.
quote:Uggla schreef op 14 februari 2014 @ 19:42:

Vind je zelf dat je er mannelijk uitziet? Stoor je je er aan? Dan kan je er iets aan doen (ander kapsel, nieuwe kleding, hakken, sieraden). Vind je jezelf prima? Lekker zo laten.Nu ik zo'n 2.5/drie kilo zwaarder ben wel ja, naar mijn idee heb ik dan een minder vrouwelijk gezicht. Afvallen is altijd heel moeilijk geweest bij mij. Daar komt ook bij dat ik soms denk (als ik er van overtuigd ben dat anderen er wat over zeggen) dat dat verder niks uit hoort te maken, als ik lichamelijk verder gezond ben. Dat ik gewoon moet kunnen zijn zoals ik ben. Die gedachte ook echt omarmen is weer een ander (soms moeilijk) ding.
quote:sherhendriks schreef op 14 februari 2014 @ 19:50:

Zoals je al zelf aangeeft, mensen die zulke opmerkingen maken doen dat om zichzelf beter te laten voelen.

Het gaat om jou, hoe jij je voelt in je vel, daar heeft een ander niks over te zeggen.

Voel je je niet fijn in je vel over je uitstraling, en het is te veranderen, dan pas adviseer ik om daar aan te gaan werken, puur omdat je dat gelukkiger zou kunnen maken.

Maar niet voor een ander, maar voor jezelf.

Ik strijd ook tegen een zelfbeeld probleem, en zit ook in therapie.

Herken heel goed dat als je respectloze dingen hoort, al gaat het niet over jezelf, je je al aangesproken voelt.

Sommige zouden er echt aan moeten werken om een beter persoon te worden.

Hoop niet dat dit een beetje raar klonk om te zeggen allemaal.Hoi sherhendriks, wat vervelend dat je een zelfbeeld probleem hebt. Ik hoop dat je d.m.v. je therapie daar verandering in kan brengen. Inderdaad niet voor een ander, maar voor jezelf. Dat wat je zegt, over je aangesproken voelen, is exact wat ik ervaar. Sinds die psychose trek ik mijn eigen waarneming dus veel sterker in twijfel, omdat ik nu weet dat ik sneller dingen op mijzelf betrek dan een ander dat misschien zou doen. Dat wat je zegt klinkt helemaal niet raar, je voelt juist goed aan waar ik mee zit
quote:Dropje70 schreef op 14 februari 2014 @ 19:53:

Vreselijk dat er zulke botte, onbeschofte mensen zijn (en dan zeg ik het nog netjes).

Ik kan het heel goed begrijpen dat je er verdrietig van wordt, woorden kunnen iemand helemaal breken...

Hier een van mij.

Woorden kunnen inderdaad iemand beschadigen. Ik probeer er goed mee om te gaan. Ik denk overigens dat de opmerkingen die ik hoor (ook gehoord heb in het verleden) soms wel echt zijn geuit, maar heb nu ook het relativeringsvermogen om in te zien dat een deel, misschien veel daarvan ingebeeld zijn/ door mij ingevuld zijn.

Dank je wel voor de knuffel en iedereen bedankt voor de goede raad, het begrip en luisterend oor. Voelt voor mij heel fijn.
Hmmm, dit is een lastige, sowieso de vraag of je last hebt van wanen of dat het echt is wat je hoort en het daadwerkelijk ook over jou gaat. Ik kan me voorstellen dat ze je beiden behoorlijk onzeker maken en misschien ook wel beangstigend is. Wat voor jou geldt kan niemand je hier vertellen (helaas) maar het lijkt mij zaak om zsm hulp in te schakelen en niet te wachten tot je behandelaar terug is. Vroeg ingrijpen bij een dreigende psychose is van groot belang maar dat weet je allang natuurlijk.
This is not kosher!
quote:Wellhello schreef op 14 februari 2014 @ 20:25:

Hmmm, dit is een lastige, sowieso de vraag of je last hebt van wanen of dat het echt is wat je hoort en het daadwerkelijk ook over jou gaat. Ik kan me voorstellen dat ze je beiden behoorlijk onzeker maken en misschien ook wel beangstigend is. Wat voor jou geldt kan niemand je hier vertellen (helaas) maar het lijkt mij zaak om zsm hulp in te schakelen en niet te wachten tot je behandelaar terug is. Vroeg ingrijpen bij een dreigende psychose is van groot belang maar dat weet je allang natuurlijk.

Het maakt mij inderdaad behoorlijk onzeker en de gedachte dat ik niet als vanzelfsprekend op mijn zintuigen kan vertrouwen vind ik zorgwekkend.

Er is net een week zonder mijn behandelaar om, dus ik moet nog een week (niet twee zoals ik eerder schreef). Aankomende week zou ik wel met mijn spv'er hier over willen spreken.
Kan het soms zijn dat je je eigen gedachten projecteert op anderen? Dus dat jij vindt dat je er uit ziet als een manwijf, en vervolgens er van uit gaat dat anderen dat ook denken en hardop zeggen?
quote:soof86 schreef op 14 februari 2014 @ 20:47:

[...]

Het maakt mij inderdaad behoorlijk onzeker en de gedachte dat ik niet als vanzelfsprekend op mijn zintuigen kan vertrouwen vind ik zorgwekkend.

Er is net een week zonder mijn behandelaar om, dus ik moet nog een week (niet twee zoals ik eerder schreef). Aankomende week zou ik wel met mijn spv'er hier over willen spreken.Dikke knuffel vanaf hier! Is het je de laatste tijd meer op gaan vallen/ is het piekeren erover erger geworden?
This is not kosher!
Hoe denk je over jezelf? Dat is het allerbelangrijkst.

Ben je tevreden met jezelf? Of vind jij jezelf een manwijf? Als jij niet tevreden bent met jezelf zul je dat overal in bevestigd zien.

Dan hoor je overal dat mensen jou inderdaad een manwijf vinden.

Als je bijvoorbeeld ontevreden bent over je neus denk je dat iedereen het over jouw neus heeft.

Zo werkt dat. Helaas.

Wees trots op jezelf, je zit er verzorgd uit zeg je. En nee, een vrouw hoeft echt geen rokje aan om vrouwelijk te zijn. Iedereen die dat wel vindt is wel heel kortzichtig!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 14 februari 2014 @ 18:39:

Er zullen maar héééééééél weinig mensen iets over een ander zeggen op het volume dat de ander het ook kan horen.

Echt wel hoor als het om de bepaling van sekse gaat.

Vroeger zag ik er vanuit bepaalde hoeken of met 'n vluchtige blik ook uit als een jongen en hoorde ook wel dingen als "is dat 'n man of een vrouw?".

Gebeurde ook bij 'n ex van mij (jongen) die dan weer op 'n meisje leek.

Kortom, ik denk dat het erg kort door de bocht is om te denken dat dit allemaal "fantasie" is van TO.

Overigens vond ik mezelf toentertijd dan wel een knappe en goed gestylede jongen dus werd er verder niet zo onzeker van.

Ik denk ook niet dat mensen het per se negatief bedoelen, alsof je lelijk bent.

Behalve als ze dat er bij zeggen natuurlijk (maar ik weet wel zeker dat 99% van de keer ze gewoon achteraf iets lulligs willen zeggen om hun eigen shock goed te praten, anders zouden ze bij zichzelf moeten erkennen dat hun beeld van de geslachtsrollen foutief is, of misschien dat die rollen niet zo natuurlijk zijn als zij altijd dachten, dus proberen ze een reden te verzinnen...).

Maar als iemand enkel zegt van 'Die vrouw lijkt op een jongen' zonder verder gescheld, is dat gewoon omdat zijzelf een tamelijk strikt beeld hebben van hoe geslachten zich horen te kleden en/of gebouwd horen te zijn. De meeste mensen krijgen massa's (propaganda)beelden via de massamedia en volgen die zelf ook op, dus velen weten niet veel beter. Voor hen lijk je op 't eerste gezicht simpelweg opvallend veel op 'n jongen/man en dan zijn ze verbaasd. Maak er in zo'n geval niet meer van dan het is.
quote:Dropje70 schreef op 14 februari 2014 @ 19:53:

Hier een van mij.Jij gaat er dus klakkeloos van uit dat TO allemaal hele botte mensen tegenkomt ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Wellhello schreef op 14 februari 2014 @ 20:58:

[...]

Dikke knuffel vanaf hier! Is het je de laatste tijd meer op gaan vallen/ is het piekeren erover erger geworden?

Dank je! Het is meer dat ik mij er heel bewust van ben geworden. Ik had vorig jaar wat tegenslagen, was daardoor heel gestresst. Het ergste wat mij dan zou kunnen overkomen, dacht ik, is een huilbui. Maar een soort kortsluiting in mijn hoofd, zoals ik dat op een gegeven moment ervoer, daar schrok ik toch wel van.

Het valt mij wel op dat als ik al een niet-opbouwende gedacht heb (om ook in te haken op de posts van iones en gedanst) dat ik dan niet geheel toevallig méér dingen hoor waaraan ik twijfel.

Voor de zoveelste keer kwam ik terug van de kapper met veel te kort haar. Ik dacht, ik lijk wel een man/ straks hoor ik weer vervelend commentaar van mensen. In een stampvolle tram, spitsuur, zag ik een stukje verderop twee jongens naar mij kijken en ik meende te horen dat ze iets soortgelijks over mij zeiden. Toen voelde ik mij heel rot, maar toen ik er op terugkeek (ook los van het gesprek met mijn behandelaar) zag ik al dat de gedachte waarmee ik die tram instapte van invloed is op wat ik meen waar te nemen.

Maar soms heb ik die gedachte niet (bewust?) en meen ik zulke dingen wel te horen.
@Friia; niemand hier kan zeggen of het al dan niet daadwerkelijk gebeurt wat TO omschrijft, maar het kan zijn (met TO's ziektebeeld) dat wat TO ervaart niet echt gebeurd. Dat heeft niets te maken met het afdoen als fantasie, maar wel met de mogelijkheid dat TO wanen kan hebben en dat TO dit ook weet en dit haar onzeker maakt. Ik denk dat een aantal forummers (waaronder ik) vanuit die insteek posten.
This is not kosher!
quote:Friia schreef op 14 februari 2014 @ 21:15:

[...]

Ik denk ook niet dat mensen het per se negatief bedoelen, alsof je lelijk bent.

Behalve als ze dat er bij zeggen natuurlijk (maar ik weet wel zeker dat 99% van de keer ze gewoon achteraf iets lulligs willen zeggen om hun eigen shock goed te praten, anders zouden ze bij zichzelf moeten erkennen dat hun beeld van de geslachtsrollen foutief is, of misschien dat die rollen niet zo natuurlijk zijn als zij altijd dachten, dus proberen ze een reden te verzinnen...).

Maar als iemand enkel zegt van 'Die vrouw lijkt op een jongen' zonder verder gescheld, is dat gewoon omdat zijzelf een tamelijk strikt beeld hebben van hoe geslachten zich horen te kleden en/of gebouwd horen te zijn. De meeste mensen krijgen massa's (propaganda)beelden via de massamedia en volgen die zelf ook op, dus velen weten niet veel beter. Voor hen lijk je op 't eerste gezicht simpelweg opvallend veel op 'n jongen/man en dan zijn ze verbaasd. Maak er in zo'n geval niet meer van dan het is.Ik begrijp wat je bedoelt, dat mensen zich dan hardop zouden verbazen (over mijn uiterlijk). Maar dat vind ik al behoorlijk beledigend, want ik ben net zoveel vrouw als iemand met haar tot op haar kont en een poppengezichtje (dit klinkt natuurlijk tegenstrijdig met hoe ik het zelf ervaar). Ik kan mij ergeren en soms kwaad maken over de totale willekeur waarmee mensen andere mensen bestempelen.
soof86, eigenlijk weet je dus prima wat er nu aan de hand is neemt niet weg dat het me zeer vermoeiend en vervelend (understatement) lijkt.

Ik hoop dat je spv-er je kan helpen deze week en ik zou ook zeker je medicatie nog eens bespreekbaar maken, wellicht wegen de nadelen uiteindelijk niet op tegen de voordelen?
This is not kosher!
Precies Wellhello Ik besef wel dat ik soms (achteraf) doorheb hoe dat bij mij werkt, wanneer ik iets negatiefs hoor. Maar ik ben altijd aan het afwegen of iets echt of ingebeeld is, soms kom ik er alsnog niet uit en blijf ik met een rotgevoel (door de opmerking of door het niet-weten) zitten. Gesprek met de spv'er zou mij iets kunnen helpen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven