ASMR

22-02-2014 17:30 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet zo goed waar dit thuis hoort. Bij gezondheid zou ik het niet plaatsen want het is niet echt een aandoening, en bij psyche hoort het ook niet thuis want het is geen psychische klacht.

Wat is ASMR?

http://en.wikipedia.org/w ... sensory_meridian_response

"Autonomous sensory meridian response (ASMR) is a neologism for a perceptual phenomenon characterized as a distinct, pleasurable tingling sensation in the head, scalp, back, or peripheral regions of the body in response to visual, auditory, olfactory, and/or cognitive stimuli. The nature and classification of the ASMR phenomenon is controversial. Tom Stafford, a professor at the University of Sheffield, says, "It might well be a real thing, but it's inherently difficult to research."[1]"

Simpel gezegd, bij fijne geluiden raak ik erg ontspannen. Kookgeluiden, een zacht buitje, een heldere, zachte, lieve stem... voor mij werkt het als een soort mentale massage. Zo kijk ik als ik gestresst ben filmpjes van HeyKayli op youtube, omdat ze zo'n fijne stem heeft;

http://www.youtube.com/channel/UCwNhhTBAXXePtgAz0Fs2flg.

Andere mensen kijken bijvoorbeeld naar filmpjes op Soothetube, al merk ik dat ik gefluister eerder een zeer vervelend geluid vind dan een fijn geluid.

Ik heb er ook wel eens last van. Zo is er op mijn werk een collega wiens stem op mij een hele vervelende invloed heeft. Ze praat heel "dof" en heeft een nogal vreemd, bekakt accent. Ik kan het niet goed begrijpen, maar ik word er extreem gespannen van. Ik ben ergens altijd blij als ze niet werkt, omdat als zij in de buurt is ik me gewoon niet kan concentreren. Ik vind het jammer omdat het een aardig mens is verder. De meeste mensen zouden me ook finaal voor gek verklaren.

Ik ben niet gediagnosticeerd met autisme of iets dergelijks. Ik hoor namelijk vaak dat vooral autistische mensen erg gevoelig zijn voor geluiden. Dus waar het bij mij vandaan komt... geen idee!

Zijn er nog meer mensen die dit hebben?
Bijna iedereen heeft wel zoiets wat onder ASMR valt.

Geluiden als vervelend ervaren heeft dan weer helemaal niets met ASMR te maken.

Sorry, geen etiketjes in de aanbieding, je bent gewoon een mens
Marjan Berk, als ik die stem hoor gaat de TV meteen op een andere zender.
verba volant, scripta manent.
quote:patsystone89 schreef op 22 februari 2014 @ 17:30:

Simpel gezegd, bij fijne geluiden raak ik erg ontspannen.

Zijn er nog meer mensen die dit hebben?Ja, ik denk dat iedereen dat wel heeft.
Ik weet niet, ik heb het in mijn omgeving rondgevraagd en daar was ik de enige :S Maar ben wel blij dat ik "normaal" ben dan! :')

Ik had het idee dat mijn reactie op een vervelend geluid abnormaal heftig was, maar gelukkig is dat dan niet zo.
Nou slotje dan maar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Bedankt voor je links patsystone89!
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik kan me ook ergeren aan bepaalde geluiden. Zo liep ik altijd weg als mijn kamergenoot op het werk haar dagelijkse appel ging eten. Ik werd echt agressief van dat vreselijke geluid, dat keiharde knappende afhapgeluid, gevolgd door een cementmolen aan sappig gesmak en gekauw....helaas is mijn nieuwe collega een knager. De hele dag door werken die kaken, koek, komkommers, snoep.... Ik tref het niet. Het tast idd mijn concentratie enorm aan. Naast dat ik niet tegen de meestenetende mensen kan, kan ik ook niet tegen sommige stemmen.

Met stip op 1 die Hadewich Minis van de Kruidvatreclames. Als ik dat hoor (jaaaaaah) dat loop ik weg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven