Bijna fietsers aangereden...
maandag 24 februari 2014 om 13:48
Vandaag heb ik met de auto bijna een man met kinderen aangereden. Ik reed achteruit uit een parkeervak. Het stomme was dat ik op dat moment een vrouw met kinderen zag lopen en dacht: opletten, wie weet lopen er meer kinderen, is er een school uit. Op ongeveer hetzelfde moment hoorde ik een man roepen en zag ik in mijn spiegel een man met kinderen op de fiets stilstaan. Als in een reflex stopte ik en reed vooruit, snel bij hen vandaan, ondertussen "sorry" roepend (wat ze natuurlijk niet gehoord hebben). Ik zag nog net via m'n spiegel dat de man boos m'n auto nakeek en ook de vrouw die ik eerder dus zag keek me na.
Daarna bevatte ik stukje bij beetje wat er gebeurd was. Ik was er flink van geschrokken! En nu voel ik me schuldig; ik had beter even kunnen stoppen en uit kunnen stappen om m'n excuses aan te bieden. Mijn reactie was echter; hen niet aan willen rijden, weg bij hen vandaan. Die man zal dat vermoed ik anders opgevat hebben...
Wie heeft er ook wel eens zoiets meegemaakt? Wat was jouw eerste reactie?
Daarna bevatte ik stukje bij beetje wat er gebeurd was. Ik was er flink van geschrokken! En nu voel ik me schuldig; ik had beter even kunnen stoppen en uit kunnen stappen om m'n excuses aan te bieden. Mijn reactie was echter; hen niet aan willen rijden, weg bij hen vandaan. Die man zal dat vermoed ik anders opgevat hebben...
Wie heeft er ook wel eens zoiets meegemaakt? Wat was jouw eerste reactie?
maandag 24 februari 2014 om 13:53
Het is naar, maar het is met opzet.
Volwassenen zie je in je spiegels, maar kinderen niet.
Jullie zijn gewoon geschrokken. Zowel jij als die man en vrouw die daar op de fiets staan.
Er is niks gebeurd, dus het is best waarschijnlijk dat die andere mensen het gewoon weer vergeten zijn.
Ik heb ook eens tijdens het uitparkeren getoeter achter mij gehoord en zelf meer dan eens moeten uitwijken omdat iemand anders niet goed oplette op dat moment.
Voel je niet schuldig.
Volwassenen zie je in je spiegels, maar kinderen niet.
Jullie zijn gewoon geschrokken. Zowel jij als die man en vrouw die daar op de fiets staan.
Er is niks gebeurd, dus het is best waarschijnlijk dat die andere mensen het gewoon weer vergeten zijn.
Ik heb ook eens tijdens het uitparkeren getoeter achter mij gehoord en zelf meer dan eens moeten uitwijken omdat iemand anders niet goed oplette op dat moment.
Voel je niet schuldig.
maandag 24 februari 2014 om 14:09
Nou, wake-upcall voor je volgende uitparkeeractie, zal ik maar zeggen. Voel je niet te schuldig, want dit soort dingen gebeurt zo vaak. Ik had het laatst met een brommer op een onoverzichtelijke kruising. Het stomme is...het was druk en donker en regenachtig en ik dacht nog 'goed opletten, want die zijweg overzie ik niet goed.' En dan toch bijna iemand aanrijden dus
Misschien zie je hem later nog eens bij het schoolplein en kun je alsnog je excuses aanbieden
Misschien zie je hem later nog eens bij het schoolplein en kun je alsnog je excuses aanbieden
maandag 24 februari 2014 om 14:23
Je doet het niet express tegenwoordig moet je je ogen voor en achter hebben in het verkeer. Bij scholen ben ik extra alert en wegrijden uit een parkeervak bij een supermarkt ook. Heb hier al wel de nodige aanrijdingen daardoor gezien dat beide tegelijk uirijden. En sommige fietsers kunnen ook behoorlijk gevaarlijk doen dan er toch net nog even er vlak voor of achterlangs.
Er is in jouw geval gelukkig niks gebeurd je schrikt er van maar verder niet te veel bij stilstaan.
Er is in jouw geval gelukkig niks gebeurd je schrikt er van maar verder niet te veel bij stilstaan.
maandag 24 februari 2014 om 14:24
Kan me voorstellen dat je geschrokken bent. Gelukkig is het goed afgelopen... Tja je doet het niet expres, iedereen kan (helaas) wel eens een keer wat over het hoofd zien. Heet niet voor niks een ongeluk.
Kleine tip voor de toekomst. Om dit soort situaties makkelijker te voorkomen parkeer ik mijn auto altijd (indien mogelijk) achteruit in. Als je komt aanrijden om in te parkeren heb je goed overzicht en als je gaat uitparkeren staat je neus de goede kant op en dus ook beter overzicht.
Kleine tip voor de toekomst. Om dit soort situaties makkelijker te voorkomen parkeer ik mijn auto altijd (indien mogelijk) achteruit in. Als je komt aanrijden om in te parkeren heb je goed overzicht en als je gaat uitparkeren staat je neus de goede kant op en dus ook beter overzicht.
Wie wind zaait zal storm oogsten
maandag 24 februari 2014 om 14:25
Sommige fietsers denken ook niet na en hebben de eigenschap om niet defensief te rijden. Komen ze opeens uit je ooghoeken opgedoken, scheren rakelings langs je auto of rijden zonder verlichting en zijn kwaad dat je ze niet ziet. Waren ze zich maar meer bewust van hun kwetsbare houding, dan reden ze wel anders.
Wanneer je in een parkeervak staat en je achteruit er uit moet, moet je soms eerst een stuk naar achteren voordat je kunt zien of de weg vrij is. Zeker als je naast een busje oid staat, dan zie je dus echt niks. Als een fietser dan straks langs de auto's rijdt, dan zie je die ook echt over het hoofd. Een fietser let ook niet altijd op, of de achteruitrij verlichting brand.
Wanneer je in een parkeervak staat en je achteruit er uit moet, moet je soms eerst een stuk naar achteren voordat je kunt zien of de weg vrij is. Zeker als je naast een busje oid staat, dan zie je dus echt niks. Als een fietser dan straks langs de auto's rijdt, dan zie je die ook echt over het hoofd. Een fietser let ook niet altijd op, of de achteruitrij verlichting brand.
maandag 24 februari 2014 om 14:46
Je wilt niet weten hoe vaak je als fietser bijna aangereden wordt.. Geloof me, daar ben je 5 minuten even boos om en 10 minuten later ben je het weer vergeten! Probeer jezelf hier niet te veel van slag te laten brengen hoor! Het is toch goed gegaan, je hebt ze tijdig gezien. Een fietser kruipt nogal snel in je dode hoek en zeker een kind zie je al makkelijk over het hoofd omdat ze gewoon een stuk lager zijn. Volgende keer even rustig worden voordat je wegrijdt en als dat beter voelt voor jezelf inderdaad even uitstappen.
maandag 24 februari 2014 om 15:01
Ik vind het trouwens ook onbegrijpelijk dat fietsers en wandelaars niet beter opletten op een druk parkeerterrein. Ik loop nooit vlak achter auto's langs in zo'n geval en kijk altijd of de achteruitrijlichten aan gaan. En dan wacht ik even....Je kan als zwakkere verkeersdeelnemer misschien altijd gelijk krijgen, maar wat heb je daaraan met een dwarslaesie?
maandag 24 februari 2014 om 16:17
maandag 24 februari 2014 om 16:33
maandag 24 februari 2014 om 16:53
quote:Starshine schreef op 24 februari 2014 @ 15:01:
Ik vind het trouwens ook onbegrijpelijk dat fietsers en wandelaars niet beter opletten op een druk parkeerterrein. Ik loop nooit vlak achter auto's langs in zo'n geval en kijk altijd of de achteruitrijlichten aan gaan. En dan wacht ik even....Je kan als zwakkere verkeersdeelnemer misschien altijd gelijk krijgen, maar wat heb je daaraan met een dwarslaesie?Eens. Ik neem als 'zwakkere' in het verkeer ook geen risico's, ook al heb ik gelijk/voorrang. Ik fiets nooit blind een rotonde op, en ik maak echt wel ruimte op de snelweg voor een invoegende vrachtwagen. Ik hoef toch liever echt geen "maar ik had wel voorrang" op mijn grafsteen.
TO, ik snap dat je je een ongeluk schrikt hoor, het idee dat je iemand (laat staan een kind) aanrijdt met je auto is echt vreselijk. Die man was waarschijnlijk ook geschrokken, en daarom mogelijk ook boos. Maar gelukkig is er niets gebeurt. Hopelijk trekt iedereen er lering uit, iedereen doet namelijk wel eens wat stoms in het verkeer.
Ik vind het trouwens ook onbegrijpelijk dat fietsers en wandelaars niet beter opletten op een druk parkeerterrein. Ik loop nooit vlak achter auto's langs in zo'n geval en kijk altijd of de achteruitrijlichten aan gaan. En dan wacht ik even....Je kan als zwakkere verkeersdeelnemer misschien altijd gelijk krijgen, maar wat heb je daaraan met een dwarslaesie?Eens. Ik neem als 'zwakkere' in het verkeer ook geen risico's, ook al heb ik gelijk/voorrang. Ik fiets nooit blind een rotonde op, en ik maak echt wel ruimte op de snelweg voor een invoegende vrachtwagen. Ik hoef toch liever echt geen "maar ik had wel voorrang" op mijn grafsteen.
TO, ik snap dat je je een ongeluk schrikt hoor, het idee dat je iemand (laat staan een kind) aanrijdt met je auto is echt vreselijk. Die man was waarschijnlijk ook geschrokken, en daarom mogelijk ook boos. Maar gelukkig is er niets gebeurt. Hopelijk trekt iedereen er lering uit, iedereen doet namelijk wel eens wat stoms in het verkeer.
maandag 24 februari 2014 om 16:58
Ik had bijna hetzelfde alleen reed ik een rotonde op zonder goed naar links te kijken, het is er altijd rustig en nu "ineens" was er een auto zo stom en ik voelde me inderdaad ook erg schuldig en rot want ik had een flinke klapper kunnen maken gelukkig anticipeerde de andere automobilist goed en is er niks gebeurt maar ik ben nu wel extra voorzichtig geworden.
Just because your past has been damaged doesn’t mean your future has to be worthless
maandag 24 februari 2014 om 17:17
quote:lemoos2 schreef op 24 februari 2014 @ 16:33:
Wat naeve schrijft: achteruit inparkeren. Of, indien niet mogelijk, raampje omlaag zodat ik nog wel iemand hoor roepen. Naast heel veel kijken. In een slakkentempo achteruit.
En dan heb ik nog wel eens een noodstop, met een bonkend hart in de keel. Bij KDV/school parkeer ik een eind verderop.
nou ga ik zeer zelden met de auto naar de school van mijn kind (hij fietst maar), maar als ik ga parkeer ik inderdaad ook achteruit in of een eindje verderop.
Bij de supermarkt is dat allebei lastiger omdat je dan met boodschappen moet sjouwen en je kan niet bij de achterklep als je achteruit parkeert.
Wat naeve schrijft: achteruit inparkeren. Of, indien niet mogelijk, raampje omlaag zodat ik nog wel iemand hoor roepen. Naast heel veel kijken. In een slakkentempo achteruit.
En dan heb ik nog wel eens een noodstop, met een bonkend hart in de keel. Bij KDV/school parkeer ik een eind verderop.
nou ga ik zeer zelden met de auto naar de school van mijn kind (hij fietst maar), maar als ik ga parkeer ik inderdaad ook achteruit in of een eindje verderop.
Bij de supermarkt is dat allebei lastiger omdat je dan met boodschappen moet sjouwen en je kan niet bij de achterklep als je achteruit parkeert.