Ouder = saaier?
dinsdag 25 februari 2014 om 11:50
Ik, mijn man en onze vrienden worden langzamerhand allemaal een beetje ouder, we zitten een beetje rondom de veertig. De meesten hebben kinderen en een koophuis, zijn gesetteld en werken. Dat is op zich natuurlijk al best saai, maar het lijkt soms wel steeds erger te worden. Feestjes zijn vaak niet feestelijk meer. Tegenwoordig word er vooral gekookt en wijn geproefd. De gesprekken gaan over carrières, politiek, kinderen of gezondheid. Het eten moet bij voorkeur biologisch en gezond zijn en de wijn exclusief en duur. De muziek is uit of staat zacht. Ik begin me steeds meer te vervelen tijdens de samenkomsten. Waar is de lol gebleven, de gekke verhalen, de grappen, de muziek, de dans en de aangeschoten gezelligheid. Volgens mij hebben zelfs onze ouders wildere feestjes
Ik stel nog wel eens voor om weer eens gezellig te gaan stappen of iets anders te gaan doen maar niemand vind dat nodig. Waarom zou je dat doen als je gezellig thuis een etentje kunt houden? Nou, gewoon om er eens uit te zijn misschien? Gewoon omdat het kan?
Wat ik me afvraag: Zijn er meer circa 40-ers die dit ervaren? Ben ik zelf voortijdig aan het midlifecrisis-sen? Wat kan ik doen om wat meer leven in de brouwerij te brengen? Moet ik alle oude vrienden in de ban doen en op zoek gaan naar wat levendigere types? Is het slechts een fase en worden we straks als we de vijftig aan gaan tikken weer alive and kicking?
Ik stel nog wel eens voor om weer eens gezellig te gaan stappen of iets anders te gaan doen maar niemand vind dat nodig. Waarom zou je dat doen als je gezellig thuis een etentje kunt houden? Nou, gewoon om er eens uit te zijn misschien? Gewoon omdat het kan?
Wat ik me afvraag: Zijn er meer circa 40-ers die dit ervaren? Ben ik zelf voortijdig aan het midlifecrisis-sen? Wat kan ik doen om wat meer leven in de brouwerij te brengen? Moet ik alle oude vrienden in de ban doen en op zoek gaan naar wat levendigere types? Is het slechts een fase en worden we straks als we de vijftig aan gaan tikken weer alive and kicking?
dinsdag 25 februari 2014 om 11:54
Mijn ouders zijn beide in de 50 en moet zeggen dat ze nu een stuk levendiger zijn dan toen ze midden 40 waren. Wij als kinderen zijn allemaal het huis uit en ze hebben veel meer tijd voor leuke dingen en doen deze ook. Ze gaan niet op stap, al sinds ze getrouwd zijn niet meer. Maar denk aan leuke reisjes, dagjes weg, samen sporten enz. Maar wat voor de een saai is, is voor de ander juist weer leuk. Is erg persoonlijk denk ik.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
dinsdag 25 februari 2014 om 11:56
Ik denk dat je gewoon suffe vrienden hebt.....
Maar effe serieus: ik, midden 40, hang ook niet aan de lampenkap, maar onze feestjes zijn, juist nu de kinderen ons niet meer hinderen, grote drankgelagen met diepe gesprekken en de slappe lach. Geen dansen en disco inderdaad, maar daar hield ik toch nooit zo van.
Heb je zelf weleens een andersoortig feestje georganiseerd?
Maar effe serieus: ik, midden 40, hang ook niet aan de lampenkap, maar onze feestjes zijn, juist nu de kinderen ons niet meer hinderen, grote drankgelagen met diepe gesprekken en de slappe lach. Geen dansen en disco inderdaad, maar daar hield ik toch nooit zo van.
Heb je zelf weleens een andersoortig feestje georganiseerd?
dinsdag 25 februari 2014 om 11:57
Volgens mij heeft het niets met leeftijd te maken maar met "been there, done that". De één heeft het rond zijn dertigste allemaal wel gezien, de ander rond zijn vijftigste of zestigste. Ik hoef ook niet meer zo nodig een avondje te stappen, toen ik een jaar of vijftig was had ik het ook wel gezien, zo vanaf mijn zeventiende. Het slappe geouwehoer in de kroeg komt je op een gegeven moment ook je neus uit, de muziek staat overal loeihard, je stembanden zijn een decimeter uitgerekt na een uurtje en van die paar glazen Chateau Migraine word je ook niet vrolijk. Dan liever een gezellige avond met vrienden, lekker uitgebreid eten, uren aan tafel hangen, thuis of in een leuk restaurant.
verba volant, scripta manent.
dinsdag 25 februari 2014 om 11:58
dinsdag 25 februari 2014 om 11:59
Je hoeft niemand in de ban te doen, maar je kunt wel toevoegen. Richt je op de mafkezen des levens en besteed daar tijd aan. Stap eens een rare kroeg in en begin een praatje met de persoon die naast je zit, zonder aanzien des persoons. Zie dit als een stukje extra leven net om de hoek van het bekende en blijf zoeken naar juist die mensen die jou wel kunnen bieden waar je zo'n behoefte aan hebt. Hier in Rotterdam kan je naar de disco voor 40+, heel leuk, vooral ook omdat er de muziek wordt gedraaid waar je vroeger op heb staan dansen.
Er is genoeg te doen, maar ruil niets of niemand in, want je omgeving is misschien niet avontuurlijk, maar het zijn wel je vrienden.
Ik snap best wat je bedoeld hoor, veel mensen willen veel te graag veel te volwassen zijn, met alle saaiheid van dien.
Er is genoeg te doen, maar ruil niets of niemand in, want je omgeving is misschien niet avontuurlijk, maar het zijn wel je vrienden.
Ik snap best wat je bedoeld hoor, veel mensen willen veel te graag veel te volwassen zijn, met alle saaiheid van dien.
dinsdag 25 februari 2014 om 12:00
Als je naar de stones kijkt zou je inderdaad na de 50 wel weer alive and kicking moeten zijn ja...
Laatst was ik in amsterdam in een zgn 'schrijvers-gilde' ...de amsterdammers kennen het wel. En daar zag ik ineens een vrouw van zeker 66+ half strippen toen ze een bekende tegemoet trad...Heel bijzonder.
Heb me rotgelachen om die vrije oude vogels daar
Laatst was ik in amsterdam in een zgn 'schrijvers-gilde' ...de amsterdammers kennen het wel. En daar zag ik ineens een vrouw van zeker 66+ half strippen toen ze een bekende tegemoet trad...Heel bijzonder.
Heb me rotgelachen om die vrije oude vogels daar
dinsdag 25 februari 2014 om 12:01
Hmz, toen ik begin dertig was woonde ik samen en merkte dat het in mijn toenmalige omgeving ook die kant op ging met saaie bijeenkomsten en sociale verplichtingen (het woord 'feestje' was daar echt niet op z'n plek). Ik ben weer alleen gaan wonen en heb andere vrienden gezocht. Nu ruim tien jaar later ben ik daar nog steeds blij mee, ik ga op stap en heb weinig tot geen sociale verplichtingen.
dinsdag 25 februari 2014 om 12:05
quote:sarosie schreef op 25 februari 2014 @ 11:54:
Mijn ouders zijn beide in de 50 en moet zeggen dat ze nu een stuk levendiger zijn dan toen ze midden 40 waren. Wij als kinderen zijn allemaal het huis uit en ze hebben veel meer tijd voor leuke dingen en doen deze ook. Dit herken ik wel.
Mijn ouders zijn begin 50 en een paar jaar geleden gescheiden. Ze hebben nu beide een nieuwe relatie en zijn helemaal opgebloeid. Geven etentjes, hebben borrels met vrienden, gaan weekendjes weg. Mijn moeder en haar partner gaan ook regelmatig uit: naar het theater, concerten, enzo. Heel erg leuk voor ze.
Mijn ouders zijn beide in de 50 en moet zeggen dat ze nu een stuk levendiger zijn dan toen ze midden 40 waren. Wij als kinderen zijn allemaal het huis uit en ze hebben veel meer tijd voor leuke dingen en doen deze ook. Dit herken ik wel.
Mijn ouders zijn begin 50 en een paar jaar geleden gescheiden. Ze hebben nu beide een nieuwe relatie en zijn helemaal opgebloeid. Geven etentjes, hebben borrels met vrienden, gaan weekendjes weg. Mijn moeder en haar partner gaan ook regelmatig uit: naar het theater, concerten, enzo. Heel erg leuk voor ze.
dinsdag 25 februari 2014 om 12:19
dinsdag 25 februari 2014 om 12:30
Ik ben 31 en heb precies hetzelfde leven als je vrienden
Maar ik hoop toch dat als ik 40 ben, dat het dan weer wat minder saai is ! dan zijn mn kinderen 13 en 10, dan kunnen ze zich hopelijk wel een beetje zelf vermaken en hoeven we niet meer vroeg op in t weekend
Ik zou dus zelf gezellige feesten geven. je vrienden hebben toch wel grote kinderen neem ik aan, die alleen (of eventueel met oppas) kunnen blijven? En als ze van die leuke goedverdienende carrières hebben, dan ipv bio eten en dure wijnen echt lekkere cocktails enzo maken? Lekker doorzakken en daarna blijven slapen (dus geen probleem met de bob zijn enzo) Of een avondje stappen plannen (bv. eerst bij jou eten en daarna stappen). Of van die zuipspelletjes organiseren (weet niet of dat nog leuk is als je 40 bent haha)
Mijn ouders en schoonouders zijn trouwens in de 60 en hebben een leuker sociaal leven als wij
heb er dus alle hoop in dat het allemaal weer goed komt als de kinderen ietsjes ouder zijn
haha
Ik zou dus zelf gezellige feesten geven. je vrienden hebben toch wel grote kinderen neem ik aan, die alleen (of eventueel met oppas) kunnen blijven? En als ze van die leuke goedverdienende carrières hebben, dan ipv bio eten en dure wijnen echt lekkere cocktails enzo maken? Lekker doorzakken en daarna blijven slapen (dus geen probleem met de bob zijn enzo) Of een avondje stappen plannen (bv. eerst bij jou eten en daarna stappen). Of van die zuipspelletjes organiseren (weet niet of dat nog leuk is als je 40 bent haha)
Mijn ouders en schoonouders zijn trouwens in de 60 en hebben een leuker sociaal leven als wij
dinsdag 25 februari 2014 om 12:34
Mijn vrienden groep bestaat uit allerlei leeftijden de jongste is 28 en de oudste 42 onze groep doet van alles somige houden van stappen andere niet dus als ze gaan kan die gene gaan die niet wil gaat niet we gaan ook vaker uit eten of film avond bij iemand thuis.
Zelf ben ik 32 en hou echt stappen niet meer vol gesprekken gaan over van alles.er is maar 1 getrouwd stel met 1 kind en een stel ik en vriend.dus gesprekken gaan niet heel vaak over kids dus kan heel verschillend zijn ik heb daarnaast ook vriendinnetje n buiten de groep die gesprekken zijn vaak wel wat serieuser
Zelf ben ik 32 en hou echt stappen niet meer vol gesprekken gaan over van alles.er is maar 1 getrouwd stel met 1 kind en een stel ik en vriend.dus gesprekken gaan niet heel vaak over kids dus kan heel verschillend zijn ik heb daarnaast ook vriendinnetje n buiten de groep die gesprekken zijn vaak wel wat serieuser
dinsdag 25 februari 2014 om 12:39
God nee zeg! Misschien scheelt het dat ik geen kinderen heb, maar ik doe nog van alles. Óók gewoon lekker eten, met een wijntje erbij met goede vrienden, maar ook naar festivals, de kroeg en mijn feestjes zijn allesbehalve saai te noemen. Ik, als midden-veertiger, ga dan ook niet alleen om met leeftijdsgenoten. Dat lijkt me inderdaad saai. Hier in de omgeving zijn er meer die wat ouder zijn, maar prachtige bijnamen hebben als 'Metal-oma'. Ik ken het wel van vrienden van vroegah, die "bejaarder" zijn dan mijn ouders ondertussen, maar dat zijn eerder uitzonderingen op de regel.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
dinsdag 25 februari 2014 om 12:40
Ik herken het 'etentjes organiseren' en 'wijn proeven' gewoon al helemaal niet.
Ik ben wel een stuk rustiger dan toen ik 25 was, heb gewoon minder energie. Echt stappen en grote feesten doe ik niet zoveel meer. Maar als wij met vrienden samen zijn, hebben we wel vaak grote lol. Verder heb ik een bepaalde sleur waarschijnlijk, in mn leven, dat is denk ik inherent aan vastzitten aan werktijden, schooltijden, andere vaste wekelijkse zaken, maar ik zou mijn eigen leven nooit als saai zien, gewoon omdat ik er zelf wat leuks van maak met de dingen die ik doe. Misschien moet je voor jezelf eens wat uit de sleur? Zelf zoeken wat je leuk vindt en dat eens met andere vrienden doen?
Ik ben wel een stuk rustiger dan toen ik 25 was, heb gewoon minder energie. Echt stappen en grote feesten doe ik niet zoveel meer. Maar als wij met vrienden samen zijn, hebben we wel vaak grote lol. Verder heb ik een bepaalde sleur waarschijnlijk, in mn leven, dat is denk ik inherent aan vastzitten aan werktijden, schooltijden, andere vaste wekelijkse zaken, maar ik zou mijn eigen leven nooit als saai zien, gewoon omdat ik er zelf wat leuks van maak met de dingen die ik doe. Misschien moet je voor jezelf eens wat uit de sleur? Zelf zoeken wat je leuk vindt en dat eens met andere vrienden doen?
Later is nu
dinsdag 25 februari 2014 om 12:44
quote:MarianneDavids schreef op 25 februari 2014 @ 11:57:
Volgens mij heeft het niets met leeftijd te maken maar met "been there, done that". De één heeft het rond zijn dertigste allemaal wel gezien, de ander rond zijn vijftigste of zestigste. Ik hoef ook niet meer zo nodig een avondje te stappen, toen ik een jaar of vijftig was had ik het ook wel gezien, zo vanaf mijn zeventiende. Het slappe geouwehoer in de kroeg komt je op een gegeven moment ook je neus uit, de muziek staat overal loeihard, je stembanden zijn een decimeter uitgerekt na een uurtje en van die paar glazen Chateau Migraine word je ook niet vrolijk. Dan liever een gezellige avond met vrienden, lekker uitgebreid eten, uren aan tafel hangen, thuis of in een leuk restaurant.
Ik had het met mid 20 ook al gehad. In mijn omgeving gaat iedereen nog wel naar de kroeg etc. maar ik vind er geen bal aan.
Mijn ouders daarentegen zijn altijd al 'wilder' dan ik geweest, van hun puberteit tot nu (mid 50).
En ik heb niet eens kinderen, koophuis etc. Ik ben gewoon 'saai' van karakter (alhoewel ik wel een paar jaar echt alles heb gedaan wat God verboden heeft).
Ik had het met mid 20 ook al gehad. In mijn omgeving gaat iedereen nog wel naar de kroeg etc. maar ik vind er geen bal aan.
Mijn ouders daarentegen zijn altijd al 'wilder' dan ik geweest, van hun puberteit tot nu (mid 50).
En ik heb niet eens kinderen, koophuis etc. Ik ben gewoon 'saai' van karakter (alhoewel ik wel een paar jaar echt alles heb gedaan wat God verboden heeft).
dinsdag 25 februari 2014 om 12:46
Ik ben bijna 30 ipv 40, maar vind het nu ook al behoorlijk saai. Kan me niet voorstellen dat het nog saaier wordt. Door omstandigheden ben ik al lang thuis met mijn kindje (inmiddels druk aan het solliciteren, maar nog geen prijs helaas). In het weekend wandelen fietsen, weer eens bij vrienden op bezoek, zij weer hier. En that's it. Dochter is altijd erg vroeg uit de veren, dus 's avonds ben ik behoorlijk moe. Tv aan, boek lezen, computer. En dan het bed in Echt veel te saai! Vrienden wonen redelijk uit de buurt, stappen wordt er weinig gedaan. Buiten dat trek ik dat ook niet meer zoals voorheen.
Ben echt aan het denken wat ik kan doen om de sleur te doorbereken, maar de praktijk leert dat ik overdag thuis ben met mijn kind, en het verloop van elke avond precies kan uittekenen. Nadeel van geen vrienden in de buurt: ik kan er best alleen op uit, maar heb niemand.
Dus ik heb blijkbaar al pech, op mijn 30ste is de boel voor mij ongewenst al "over".
Ben echt aan het denken wat ik kan doen om de sleur te doorbereken, maar de praktijk leert dat ik overdag thuis ben met mijn kind, en het verloop van elke avond precies kan uittekenen. Nadeel van geen vrienden in de buurt: ik kan er best alleen op uit, maar heb niemand.
Dus ik heb blijkbaar al pech, op mijn 30ste is de boel voor mij ongewenst al "over".
dinsdag 25 februari 2014 om 12:58
Ik vind het op zich wel logisch dat je als er eenmaal een hypotheek en kinderen zijn minder behoefte hebt aan veel drank en laat stappen. De meeste werkende ouders (zoals ikzelf) hebben namelijk chronisch last van slaap- en tijdgebrek. Maar waarom er dan alleen nog maar over werk, de kinderen en de laatste verbouwing of de nieuwe bank gepraat kan worden is mij ook een raadsel.
dinsdag 25 februari 2014 om 13:01
quote:spuit-elf schreef op 25 februari 2014 @ 12:58:
Ik vind het op zich wel logisch dat je als er eenmaal een hypotheek en kinderen zijn minder behoefte hebt aan veel drank en laat stappen. De meeste werkende ouders (zoals ikzelf) hebben namelijk chronisch last van slaap- en tijdgebrek. Maar waarom er dan alleen nog maar over werk, de kinderen en de laatste verbouwing of de nieuwe bank gepraat kan worden is mij ook een raadsel.na een tijdje gaat slaapgebrek over hoor.
Ik vind het op zich wel logisch dat je als er eenmaal een hypotheek en kinderen zijn minder behoefte hebt aan veel drank en laat stappen. De meeste werkende ouders (zoals ikzelf) hebben namelijk chronisch last van slaap- en tijdgebrek. Maar waarom er dan alleen nog maar over werk, de kinderen en de laatste verbouwing of de nieuwe bank gepraat kan worden is mij ook een raadsel.na een tijdje gaat slaapgebrek over hoor.